Lidt af det som det hele jo egentlig handler om:
De følgende anbefalinger er alle relativt snævre i udtryk, så hvis ikke man kan lide nogle af 'basis'-anbefalingerne, så vil resten måske ikke være så interessant.
Basis: Nick Cave: Alt undtagen den nyeste (Nocturama) som er r..kedelig. Forunderligt for en Cave cd. Personlige højdepunkter er nok Licking against the pricks, som er en samlig fantastiske covernumre. (Hør blot hans udgave af somethings gotten hold of my heart)
Leonard Cohen: Det gamle - ikke 80'ernes synthesizer snask og aldrig, aldrig nogensinde den frygtelige (
) Jennifer Warnes og hendes urimeligt sukrede cover-cd. En god opsamling er den første best of... fra '75(!!). Om ikke andet så lyt til bare famous blue raincoat...
Tom Waits: Stort set alt. Personligt er jeg mindre vild med hans musical-ting, men helt vild med Rain Dogs, Small Change og Blue Valentine. Man bør dog heller ikke snyde sig selv for live-cd'en nighthawks at the dinner. (Han er kun 26!)
Tindersticks: De to første er klart bedst, men Curtains er også rigtig god. De nyere er helt ok, med enkelte highlights, der er meget mere en ok.
Det lidt mere specielle:
Tim Buckley: Burde vel egentlig være velkendt, men jeg møder mange, der ikke kender ham, men forguder hans afkom Jeff. Underligt... Tims produktion er meget ujævn og dele af den er absolut kun for fans. Men dobbelt cd'en Dream Letter fra en live koncert i London i '68 er intet mindre end et vidunder. Han synger helt fantastisk (teknisk) godt men, endnu vigtigere, med en ufattelig nerve og intensitet. Efter min mening den bedste mandlige sanger nogensinde. (Det skal jeg nok få noget fair skældud for). Antologien morning glory kan også anbefales.
Nick Drake: Udgav kun 3 cd'er (plader hed det dengang) før han døde af en (utilsigtet?) overdosis af anti-depressive piller... De tre cd'er er til gengæld formidable. Måske den eneste kunstner, der på allmusic.com har fået topkarakter for alle sine udgivelser? Der er udgivet et box-sæt, der hedder fruit tree, der indeholder de tre regulære cd'er plus en med diverse alternate takes og privat optagelser.
Anywhen. Er vist gået i opløsning, men cd'en the opiates er voldsomt knugende, depressiv men frem for alt utrolig smuk. Køb den.
Michael J. Sheehy. Har lavet et par stykker. Min personlige favorit er den nyeste no longer my concern. Jeg tror man kalder genren chamber pop. Neddæmpet, akustisk, tungsindig, smuk.
Midnight Choir. Har lavet flere rigtig gode. Samme overordnede genre som sheehy, men jævnt bedre efter min mening. Lyt til will you carry me across the water? fra cd'en waiting for the bricks to fall på god volumen (stille musik skal som regel spilles højt(?!?)). Hvis det ikke siger dig noget, så glem det.
Antony and the Johnsons. Meget specielt ensemble med den ikke mindre specielle antony i forgrunden. Han indtil videre kun udgivet en cd og en ep, men arbejder vist på en ny... Prøv at gi' det et lyt, Antony synger ret specielt. Kig evt på deres hjemmeside, hvor de vist linker til en P4 udsendelse om dem.
Current 93. Pas på. Anbefalingen går til cd'en soft black stars, som er en fuldstændig nedbarberet sag, med (næsten) kun klaver og David Tibets særligt affekterede snakkevokal. Jeg er helt vild med den, min kæreste hader den. øv. Resten af Current 93 (meget omfattende) produktion er rimelig anderledes og kan prøves på eget ansvar.
16 horsepower. Ond, gammeltestamentelig, kristen, trækharmonika musik. (Dødscountry tror jeg nogen har kaldt det) Fremragende.
Madrugada. Norsk, beskidt rock med en fantastisk vokal. Især deres første industriel silence kan anbefales. Sæt strange colour blue på, men drik whiskey til...
Det var det for denne gang. Nu må I ikke tro jeg ikke hører andet musik, men jeg prøvede at holde mig inden for visse udtryksmæssige rammer. Der er selvfølgelig tusind ting, jeg har glemt eller ikke kender, så hvis I har noget at tilføje som kom endelig med det.
glem iøvrigt ikke Lambchop og bonnie prince billy, men de er vist rimeligt alment kendte?