Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Vægt af bruger anmeldelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: hvor meget betyder en bruger anmeldelse
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
2 [2,82%]
44 [61,97%]
6 [8,45%]
16 [22,54%]
3 [4,23%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Dav

Jeg læser selv bruger anmeldelser, men er tit lidt skeptisk overfor dem.

Når et apparet for 2 x 5 "stjerner" betyder det vel at det er verdens bedste køb, for anmelderen. Men jeg savner lige så tit, den lidt kritiske vinkel, som når HF4A tester udstyr.

Hvad er jeres holdning til dem?

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har det på samme måde som dig. Problemet med brugeranmeldelser er vel, at man som regel tester noget, som man selv er vild med.

Lars 

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

jeg synes anmeldelserne er rigtigt fine, der er mange der gøre meget ud af enten at gøre dem meget personlige eller meget professionelle.

men der hvor tråden knækker for de fleste er ved antallet af stjerner, 4/5 i ydelse/ pris er ok, for der er efterhånden rigtig mange produkter der giver meget for pengene, men ydelses forholdet er helt hen i vejret, man kan åbenbart få super highend produkter til en meget billig penge fra bla. creative, og ligeledes effektblokke til 3000 stk der slår alt på markedet.

det er naturligvis forståeligt at vi alle har forskellige referencer, men vil folk ikke godt stoppe med den inflation der er gået i antallet af stjerne?

en af mine favorit anmeldelser er cv, det er beskrevet hvad den kan og ikke kan, der er givet et retfærdigt antal stjerne for ydelse kontra pris, og samtidigt ikke lagt fingre imellem når den reelle ydelse skal bedømmes i et større perspektiv.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

produkterne er ofte bedømt i et setup hvor det testede udstyr ofte kommer med nogle positive egenskaber som ejeren har savnet, andre steder kan det være modsat..

ser dem selv lidt som filmanmeldelser.. er stort set aldrig enig, men jeg ved da nogenlunde hvad den handler om og om det er en jeg evt gider ind at se

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hvorfor kigger man på stjerner, fremfor at tage stilling til det skrevne ord. De relationer som der drages i testen, og konklusionen som følger. For min skyld skulle de stjerner kyles af H.. til

Kunsten er vel at skrive så åbent, og bruge så kendte referencer at andre kan følge med. Men kan man ikke læse indenad, så har man naturligvis et problem. Jeg kunne dog aldrig finde på at skrive brugeranmeldelser, da jeg har set den medfart visse skribenter har fået her på sitet. Sad but true.

Men jeg læser hver og en anmeldelse, og synes at det er herligt at folk gider bruge tid på at bibringe andre deres oplevelse af deres fine nye udstyr som de naturligvis er tæskeglade for. Men for søren, vi er alle entusiaster, så de vi naturligvis aldrig blive neutrale og objektive.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg kun skrevet en anmeldelse herinde, men det var en sværere opgave, end jeg havde troet. Jeg har fået større respekt for de journalister, der har dette som deres arbejde..

Lars 

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Nu har jeg kun skrevet en anmeldelse herinde, men det var en sværere opgave, end jeg havde troet. Jeg har fået større respekt for de journalister, der har dette som deres arbejde..

Lars 

Jeg synes også at anmelderne generelt laver et fint stykke arbejde, og virkelig prøver at beskrive deres oplevelser. Jeg læser dem med stor interesse!

Problemet kan dog ligge ved de enkelte anmelderes kompetencer og erfaring. Her er spredningen desværre meget stor.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

ja, det er desværer langt mere tidskrævende end man tror, efter den første regnede jeg med at lave 4/5 mere, men nu kan jeg godt se at det nok først bliver på den anden side af sommerferien...

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jeg synes stadig at det er FANTASTISK at I tager Jer tid til det, jeg har ekstremt megen glæde af at læse dem! Og jeg lærer lidt om alt det dejlige Hifi udstyr, so der findes rundt omkring i de ganske danske hjem.

Keep it up!

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er svært sjeldent at en tester klarer å vidreformidle lyden av et produkt som skrevne ord. Og det er heller ikke enkelt fordi to par ører ikke nødvendigvis hører det samme.

Det jeg synes tester skal fokusere på er det objektive, slik som diverse målinger, og pill gjerne lokket av forsterkeren, ta ut elementene av høytaleren og la oss se hvordan det er bygget opp. Det har vi ikke muligheten for å gjøre selv uten å kjøpe produktet først, og hvis vi da gjør det, tape garantien. Fortell om produktet har noen mangler, om det er brukeruvennelig, om det ikke lever opp til sine spesifikasjoner. Skriv så noen ord om lyden, men den må vi i siste ende bedømme selv uansett.

Hmmm, av en eller annen grunn kom ikke dette til at handle om brukertester. Nuvel, om brukertester vil jeg si at de helst ikke bør skrives i løpet av den første uken. En ting er at produktet skal spilles til, en annen ting er at skylappene skal rekke og komme av. Men jeg vektlegger brukertester minst like mye som de profesjonelle. Begge skal leses i mellom linjene. Brukertestene fordi de kan være farget av eierskap, de profesjonelle fordi all kritikk helst skal drukne i ros.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Det der også er problemet er, at mange (ikke alle) af de folk der anmelder, ikke har særlig stor viden inden for området og har et ret begrænset sammenligningsgrundlag.

Dette gælder både for brugeranmeldelserne af udstyr og musik.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Vil give jdg1 ret...sammenligningsgrundlaget synes at kunne være en anelse begrænset i forhold til stjerner givet osv. 

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hvad er det med de stjerner, har de overhovedet nogen reel værdi? Hifi er jo ikke nogen eksakt, objektiv videnskab. SKAL I have stjerner for at forstå et budskab, der trods alt er så fuzzy i sin natur.

Er det ikke lidt for letkøbt med stjerner, hatte eller hvad ved jeg? FJERN DEM!

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Det der også er problemet er, at mange (ikke alle) af de folk der anmelder, ikke har særlig stor viden inden for området og har et ret begrænset sammenligningsgrundlag.

Dette gælder både for brugeranmeldelserne af udstyr og musik.

ja, det kan være det er det der er problemet. det lyder fornuftigt nok. selvfølgelig er der en bregrensning i hvor mange produkter en alm. forbruger har prøvet, og derfor kan sammenligne op mod.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Det var derfor jeg selv stoppede med at skrive musikanmeldelser, da en del af de andre anmeldelser bar tydeligt præg af begrænset eller manglende kendskab til den relevante genre.
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv bidraget med et par af anmeldelserne. Jeg
prøvet at skrive dem så ærligt som muligt og taget
hensyn til prisen på udstyret med i angivelsen af
stjernerne.

Jeg er glad for at nogen af jer læser det der skrives
og savner selv seriøsitet blandt de andre anmeldere.

Der er gået inflation i antallet af stjerner der gives
- og det er for ringe

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Ja, der ER  gået inflation i stjernerne. Tanken bag stjernerne var, at den ene skulle vise produktets ydeevne i forhold til alt andet, mens den anden skulle sætte ydeevnen i forhold til prisen.

Det viser, hvor svært det er at dosere vurderinger - noget som vi andre skal forholde os til dagligt.

Redaktionen er undertiden blevet "beskyldt" for at være FOR positive. Det er da muligt, at det sker, men når man kan være FOR positiv med fremmed udstyr, må det være dobbelt vanskeligt at give det udstyr, man har købt og betalt fordi man selv mener, det er det bedste, een på frakken.

Jeg sidder lige med aprilnummeret af HIFI-Choice - det engelske hifi-blad. Der er som vanligt en række tests af enkeltstående produkter og en gruppetest. Hifi Choice har to nomineringer: Editors Choice og BEST BUY.

Af de 8 produkter, som testes selvstændigt får de 3 en Editors Choice og fire andre for BEST BUY. Det produkt, der ikke får en "award" er en strøm´forsyning.... DVS at 7 ud af 8 produkter får et mærkat klistret på sig. I et tilfældigt nummer, der lige dumpede ind ad døren...

I gruppetesten med 7 højttalere i den billigere ende får 3 af deltagerne et mærkat.

Bladet har også en "Buyers Bible" med de produkter, som bladet anbefaler. Det er en liste af Editors Choices og BB's så lang som tabslisten i 2. verdenskrig.

Vi har i hele HIFI4ALL.DK's levetid givet 4 Editors Choices. Det er ikke fordi, de andre produkter ikke gode, men hvis "Editoren" vælger det pågældende produkt, må det vel være fordi, han satser hele butikken på at ville eje det - om ikke nu så een eller anden dag, hvor lottotallene opfører sig ordentligt.

Anyway - det var bare for at illustrere, at karaktergivning er svær - uhyggelig svær...

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Det var derfor jeg selv stoppede med at skrive musikanmeldelser, da en del af de andre anmeldelser bar tydeligt præg af begrænset eller manglende kendskab til den relevante genre.

Lad mig lige få den i laaaangsom gengivelse... :

Altzzå - DU stoppede, fordi ANDRE ikke var gode nok...

OK - that makes sense....  

Det ville da være herligt, hvis du startede igen

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Her Redaktør.

Bliver det muligt at knytte kommentarer til testene så
man kan skrive hvad man synes om testen lidt mere
uddybende end blot med vurderingen af den ?

Vi der tester ville gerne høre lidt feedback.

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:
Her Redaktør.

Bliver det muligt at knytte kommentarer til testene så
man kan skrive hvad man synes om testen lidt mere
uddybende end blot med vurderingen af den ?

Vi der tester ville gerne høre lidt feedback.

Det tror jeg ikke ADMIN har nogen planer om....

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes