Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: hvad ville du skifte først ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: se neden under
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
22 [13,50%]
38 [23,31%]
93 [57,06%]
10 [6,13%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Du har et system hvor hver del koster, lad os sige. 20.000.- Kilde, forstærker, højtalere samt kabler. hver del koster 20.000.- Du bryder dig ikke om lyden:

hvilken del prøver du først at skifte, for at opnå, en lyd du bryder dig om.

-det er af ren nysgærighed, og meget teoretisk. men hvad mener du ville ha' den største indflydelse på at få det derhend du gerne vil ?

den ny komponent skal selvfølgelig også koste 20.000.-

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

hmm... den er egentlig lidt svær....

men kabler giver imo kun lige det sidste niveau, kilder kan varierer meget, men der skal hoppes en del i prisen for at få de store forskelle.

forstærkeren kan betyde utroligt meget for især dynamikken (imo), men til syvende og sidst afgøres af højttaleren.

til 20k per komponent, går jeg ud fra at de andre komponenter, i teorien, lever op til mine krav. derfor vil jeg skifte højttaleren (forudsat jeg kan få en solid rabat)

at de øvrige komponenter så måske så skal udskiftes, for at få en synergieffekt, det er en helt anden diskussion....

er det ren interesse eller en markedsundersøgelse?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er der ikke en mulighed der hedder både højtaler og forstærker?

Højtaleren er vel det vigtigste, men forstærkeren er også meget vigtig.
Jeg har et par forstærkere/receivere (alle udemærkede anmeldt) og der er himmelvid forskel på dem, det er nærmest som at skifte højtaler. Nogle kan godt lægge bunden (uden at røre basindstillingen), andre kan ikke. Derimod om jeg bruger den billige DVD eller den lidt dyrere CD-afspiller som signal-kilde synes jeg ikke betyder det helt store. Klart der er forskel, men det er nede på detaljeniveau.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

He, jeg ville nok eksperimentere lidt for at lokalisere problemet før der røg 20 af de store på disken

Ellers ville det nok komme an på problemets natur hvilke komponenter der først stod for skud.

Mvh,

Karsten

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke skifte noget, jeg vil heller bruge de 20.000,- på at optimer lytterum / stue, det vil give fuld valuta for pengene.
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 25 April 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Jeg vil ikke skifte noget, jeg vil heller bruge de 20.000,- på at optimer lytterum / stue, det vil give fuld valuta for pengene.

ja, det er nko rigtigt... men her de fleste underlagt endnu mere, det der hedder WAF

det jeg mener er, hvis du nu sad nede i en forretning f.eks, og var ved at sammensætte et anlæg til 4 x 20.000.-. og den første kombination ikke lige var dig. ville "du" så sætte nogen andre højttalere til, frem for at flytte signal kablerne over på en anden cd'er. f.eks.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Alex E Nielsen skrev:

ja, det er nko rigtigt... men her de fleste underlagt endnu mere, det der hedder WAF

Ja, det kan godt være at jeg vil få nogle problemer med konen hvis jeg foreslår en totalløsning mht. en optimering af stue.

Hvis jeg ellers skal bruge 20.000,- på noget grej, så vil jeg nok købe en brugt Bryston 4B SST.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Alex E Nielsen skrev:

det jeg mener er, hvis du nu sad nede i en forretning f.eks, og var ved at sammensætte et anlæg til 4 x 20.000.-. og den første kombination ikke lige var dig. ville "du" så sætte nogen andre højttalere til, frem for at flytte signal kablerne over på en anden cd'er. f.eks.

Hvis man ikke kan lave et rimeligt optimalt lytterum på grund af WAF eller manglende fantasi, ville jeg nok sægle samtlige dele og bruge de 80K(-tab-(alt-i-et-anlæg)) på et kursus i selvrealiaition og vurdere frimærker som min nye hobby  

Hvis akustikken ikke er på plads, kan man hælde tusser i resten i evigheder uden at nå andet en frustration eller konstant rotation....

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 April 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Når nu vi har taget højde for at det er hele kæden der skal prioriteres samlet: Højttalerne, uden at blinke. Højttalerne er suverænt dem der har størst indflydelse på den samlede lyd, det er her forskellene mellem forskellige modeller er størst, og derfor hér vi har den største mulighed for ændringer. Kan man så ikke finde noget der er bedre, så må man jo gå et trin baglæns. Men generelt, så vil jeg hellere bruge anlæggets lydmæssige forskelle til at fintune højttalernes lyd, ikke omvendt.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 27 April 2005 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Dav,

Det ser ud som om der er flertal for at det er der man ville/ skulle starte.

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Min teenagedatter. Så er der ro.
Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

som udgangspunkt vil jeg altid fokusere på højttalerne først!
Sååå, havde jeg ikke et sæt VA i forvejen, så ville jeg fluks finde mig et sæt!!

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Sad jeg og lyttede til 5x 20 = 100.000kr og ikke kunne lide lyden. Så ville jeg gå - der er mere end en fejl hvis 100 ikke kan lægge dig ned.

Så jeg ville udskifte forhandleren!!!!!

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

He he god idé - ny forhandler

Hvis jeg havde et anlæg til 100K og ikke kunne lide lyden ville jeg få undersøgt hovedet for så havde jeg da gjort noget galt

Hvis jeg skulle sammensætte et anlæg helt fra bunden, ligegyldigt hvilken prisklasse, så ville jeg starte med højttalerne og bevæge mig baglæns i kæden.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Hvorfor er der ikke en mulighed der hedder både højtaler og forstærker?

Højtaleren er vel det vigtigste, men forstærkeren er også meget vigtig.
Jeg har et par forstærkere/receivere (alle udemærkede anmeldt) og der er himmelvid forskel på dem, det er nærmest som at skifte højtaler. Nogle kan godt lægge bunden (uden at røre basindstillingen), andre kan ikke. Derimod om jeg bruger den billige DVD eller den lidt dyrere CD-afspiller som signal-kilde synes jeg ikke betyder det helt store. Klart der er forskel, men det er nede på detaljeniveau.

Signalkilden (cd maskine fesk.) er klart det vigtigste eftersom det er der lyden starter, man kan ikke redde en dårlig cd maskine ved kabler og ny forstærker etc....

Dernæst kommer højtaleren  osv......

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:
 Sad jeg og lyttede til 5x 20 = 100.000kr og ikke kunne lide lyden. Så ville jeg gå - der er mere end en fejl hvis 100 ikke kan lægge dig ned.

Så jeg ville udskifte forhandleren!!!!!

Det er jeg da godt nok stærkt uenig med dig i. Vil du påstå at hvis du tager en 20.000,-s højttaler du i bund og grund ikke bryder dig om, og sætter til dit top-favorit system til 20.000,- per del, at du så ikke stadig vil have en lyd du ikke bryder dig om? Forhandleren kan altså ikke se i ansigtet på dig hvilken lyd du foretrækker - og sidder du og lytter til et anlæg til 100.000 med 5 komponenter du ikke kender, vil du så påstå du kan høre ud fra dette hvilken komponent der påvirker lyden hvordan?

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Signalkilden (cd maskine fesk.) er klart det vigtigste eftersom det er der lyden starter, man kan ikke redde en dårlig cd maskine ved kabler og ny forstærker etc....

Det er jo en evig diskussion, som også har været oppe før. Den vigtigste faktor er kæden som helhed, det tror jeg ikke nogen vil være uenig i. Spørgsmålet er så hvordan du sammensætter den bedste kæde, i en kæde hvor alle led ikke har samme betydning for kædens styrke. Hér mener jeg at det ikke nødvendigvis er en fordel at bestemme udstyret ud fra den kronologiske rækkefølge, men starte med den komponent hvor den potentielle påvirkning af lyden er størst. Og det er ubetinget højttaleren. Det betyder ikke at jeg ikke mener at CD-afspilleren ikke nødvendigvis kan siges at være det vigtigste, for du har helt ret i at hvis lyden først ER blevet ødelagt, så kan man ikke reparere den igen bagefter. Det betyder at jeg hellere vil definere det sådan at det der gør CD-afspilleren så forbandet vigtig netop er dens rolle i den store sammenhæng. Jeg mener afgjort at det er bedre at vælge CD-afspiller og forstærker ud fra højttalerne, end at vælge forstærker og højttalere ud fra CD-afspilleren.

I bund og grund afhænger det vel af definitionen på "vigtigst": Betyder dét at man definerer CD-afspilleren som vigtigst nødvendigvis at det er dér man skal lægge flest penge? Nej. At det er dér man skal starte i opbygningen af et anlæg? Det synes jeg ikke. Det drejer sig om at acceptere det faktum at forskellen på en god og en dårlig CD-afspiller er langt mindre end forskellen på en god og en dårlig højttaler.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Iøvrigt har jeg hørt masser af systemer til langt mere end 100K som mildt sagt ikke "lagde mig ned". Betyder det nødvendigvis at der har været tale om dårlige produkter?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Jeg mener afgjort at det er bedre at vælge CD-afspiller og forstærker ud fra højttalerne, end at vælge forstærker og højttalere ud fra CD-afspilleren.

I bund og grund afhænger det vel af definitionen på "vigtigst": Betyder dét at man definerer CD-afspilleren som vigtigst nødvendigvis at det er dér man skal lægge flest penge? Nej. At det er dér man skal starte i opbygningen af et anlæg? Det synes jeg ikke. Det drejer sig om at acceptere det faktum at forskellen på en god og en dårlig CD-afspiller er langt mindre end forskellen på en god og en dårlig højttaler.

Godt sagt!    Er helt enig!

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Det er jo en evig diskussion, som også har været oppe før. Den vigtigste faktor er kæden som helhed, det tror jeg ikke nogen vil være uenig i. Spørgsmålet er så hvordan du sammensætter den bedste kæde, i en kæde hvor alle led ikke har samme betydning for kædens styrke. Hér mener jeg at det ikke nødvendigvis er en fordel at bestemme udstyret ud fra den kronologiske rækkefølge, men starte med den komponent hvor den potentielle påvirkning af lyden er størst. Og det er ubetinget højttaleren. Det betyder ikke at jeg ikke mener at CD-afspilleren ikke nødvendigvis kan siges at være det vigtigste, for du har helt ret i at hvis lyden først ER blevet ødelagt, så kan man ikke reparere den igen bagefter. Det betyder at jeg hellere vil definere det sådan at det der gør CD-afspilleren så forbandet vigtig netop er dens rolle i den store sammenhæng. Jeg mener afgjort at det er bedre at vælge CD-afspiller og forstærker ud fra højttalerne, end at vælge forstærker og højttalere ud fra CD-afspilleren.

Hmm, ikke helt enig desværre,jeg syntes bestemt ikke man skal vælge  sin cd afspiller udfra højtllaren, i bund og grund bør man vælge den cd afpiller der i ens øre lyder mest korrekt (neutralt om man vil). Derefter bør man finde det udstyr man mener kan følge den til dørs.

Alt for mange spare på cd afspilleren,for det er jo digitalt, så der er nok ikke så meget forskel i lyden og intet er faktisk mere forkert.

Jeg underkedner ikke højttalerren, den ER ekstrm vigtig, men der kommer altså ikke lyd ud af den uden de andre apperater  .

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes