Emne: Bruger du HTPC? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
Sendt: 10 December 2005 kl. 07:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter diskussion med MichaelWB i denne tråd er jeg blevet nysgerrig for at vide, hvordan det forholder sig med brugerne på Hifi4all signalkilde-valg.
Nu er selv de store elektronik-giganter, som eksempelvis Philips, meldt sig på HTPC-banen, B&O er også kommet med en, Zitech har med de store reklamekanoner lanceret en (omend handicappet), Acoustic Reality har sendt en dedikeret forforstærker på markedet osv. Microsoft satser også kraftigt på HTPC, med MCE, MCE-Vista og Xbox360. Apple har ligeledes sendt en HTPC-GUI på markedet og så findes der endelig de diverse frontends som Meedio, Mediaportal og Xlobby.
Spørgsmålet er så om du er en af HTPC-pionerene, en af den der gerne lige vil se tiden an eller er du en af dem der med gru betragter udviklingen - da det tætteste du har været på en computer, er tekst-Tv - mens du sidder i mørket og pudser din LP'er?
Personligt er jeg ikke i tvivl. Der vil ikke gå mange år før traditionelle CD- DVD- osv. afspillere er et sjældent syn. Forbrugerene vil i stigende grad presse på og ligeså er gældende for medieproducenteren - med øget mulighed for DRM-beskyttelse af deres ophavsrettigheder.
Ledelsen af Hifi4All kan jo også bruge denne afstemning til at se, om der er grundlag for en videre opdeling af HTPC-kategorien - "HTPC Generelt", "HTPC Video", "HTPC Lyd", "HTPC Tv" eller ligende -, da den efterhånden forekommer mig meget rodet.
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 10 December 2005 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
Personligt er jeg ikke i tvivl. Der vil ikke gå mange år før traditionelle CD- DVD- osv. afspillere er et sjældent syn. Forbrugerene vil i stigende grad presse på og ligeså er gældende for medieproducenteren - med øget mulighed for DRM-beskyttelse af deres ophavsrettigheder. |
|
|
Jeg tror på Bill Gates. Som han sagde i sin bog allerede i, var det 1983? så bliver PC-teknologien på et tidspunkt noget man som bruger ikke bemærker. Den almindelige forbruger _gider_ ikke skulle rode med opsætninger, opdateringer, brugerflade-opsætning osv osv. De vil købe en kasse, og så skal den bare virke. HTPC'en, en PC beregnet til AV-brug, er et overgangsprodukt, på samme måde som en harddisk-optager er et overgangsprodukt. Det der er i gang med at ske er at PC-verdenen og AV-verdenen mødes, og i starten vil vi se bunker af den type overgangsprodukter. Men på sigt vil det ikke være en HTPC som sådan folk vil bruge. Det firma der som de første formår at tilbyde et produkt der indeholder _funktionaliteten_ fra en HTPC (dvs. lyd/billede afspiller inkl. muligheden for download af musik/film, optagelse af udsendelser, visning af slideshows osv, måske spil, net-surf, e-mail, osv - i en pakke der er lige så brugervenlig og nem at installere som en DVD-afspiller, hvor du ikke har brug for at vide at det er PC-teknologi der ligger under låget, de vil få enorm succes. Iøvrigt uanset om produktet kommer fra en AV-producent eller en PC-producent - og uanset om produktet indeholder de tekniske, ydelsesmæssige fordele der kan være ved en korrekt opsat HTPC.
Med andre ord: I det øjeblik at en HTPC bliver så gennemført at brugeren ikke tænker over at det er en PC han arbejder med, så bliver den det foretrukne redskab i den brede befolkning.
Du skal nok forvente at et produkt som Philips HTPC'en er møntet på netop den type forbruger der bare vil kunne sætte kablet i og få billede, dvs. samme forbruger som køber et komplet kombi-surroundsystem. "Fona-segmentet" om man vil. Brugervenlighed er formentligt vægtet højere end den tekniske ydelse, og derfor vil vi se diverse ramaskrig fra enhver HTPC-entusiast med respekt for sig selv - præcis ligesom når PC-entusiaster går i rallende koma når svigermor har købt en Compaq PC, fordi den har det forkerte grafikkort. Dét som HTPC-entusiasten typisk ikke vil tænke over er, at netop denne type produkter er med til at udvidde hele idéen omkring HTPC, og dermed vil øge interessen for den mere seriøse ende af HTPC-segmentet.
Ud fra denne tankegang har jeg stemt nej. Ikke fordi jeg vil afvise at jeg køber en HTPC, men dét jeg ønsker er et alsidigt AV-produkt med høj ydelse og nem og hurtig betjening i dagligdagen (uden at det kræver et halvt års arbejde med opsætning før det virker). Om det er et PC-produkt er jeg sådan set ligeglad med, men jeg har ikke noget _imod_ at det er et PC-produkt. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 December 2005 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt har du helt ret i din betragtning omkring DRM - fremtidens DRM-systemer vil alligevel kræve at afspilleren er koblet på internettet, og så er det jo indlysende at man lige så godt kan udnytte internet-opkoblingen til diverse andre formål også. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
Sendt: 10 December 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende afstemning! Nu er brugerne af hifi4all nok ikke et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, men derfor bliver det nu stadig spændende at se hvordan fordelingen er.
Jeg er enig med Zerocool og Otto i, at fremtidens hotte av produkt bliver en eller anden form for "mediacenter" hvor vi vil se en integration dvd, cd, pc osv.
Som Otto tror jeg også, at de produkter vi ser nu, vil værre overgangsprodukter og derfor tror jeg heller ikke de vil nå helt så bredt ud i den "almindelige" befolkning. Det kommer først når løsningerne er plug-and-play og når driftsikkerheden er lidt bedre end den man har på pc'er. Hvem pokker gider at være halvvejs gennem en film og så skulle genstarte sit "mediacenter" fordi der er gået et eller andet galt med styresystemmet 
Når de problemer er løst, så tror jeg helt sikkert også at vi vil se et hav af one-box løsninger, hvor du har forstærker, tuner, internetforbindelse, dvd, cd, HD-optager osv samlet i en "lille" kasse, som selv hr & fru Danmark vil have stående i stuen sammen med fjernsynet. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
I har ganske givet ret. Mine gamle forældre, søster og de fleste af kammeraterne ville rulle deres øjne i vantro eller uvidenhed, foreslog jeg dem en HTPC-løsning i deres hjem. Når de ser en hjemme ved mig, er de dog facineret over mulighederne og den kvalitetsmæssige ydelse fra en sådan. Forskellige brugervenlige plug and play løsninger har dog allerede set dagens lys. Ovenfor er nævnt udspillene fra Philips, B&O, Zitech og Apple, som eksempler. Specielt sidstenævnte, tror jeg personligt meget på, hvis ellers de ellers kan få markedsføringen rigtig. Jungletrommerne fortæller om en Mini Mac indpakning, der vil kunne gøre den spiselig for selv den mest elektroniksure kone. Potientialet for en ny I-pod succes er da helt sikkert til stede. Endelig har vi jo også alle media-streamerne, som i stigende grad vinder frem.
Derudover tror jeg nu, at der altid vil være plads til de af os, som selv vil lege lidt med tingene og ha' lidt mere end hvad de almindelige producenter tilbyder. Når man som eksempel tager i betragtning, at man for et 1.000 kr.'s lydkort kan få samme lyd som fra en 15.000 kr.'s CD-afspiller, så er det spændende og mere økonomisk overskueligt med tiere udskiftninger. Jeg ser helt sikkert den inkarnerede HTPC-bruger, som det næste evolutionære stade af der hvor en gennemsnitlige Hifi4all-bruger befinder sig nu.
For den almindelige forbruger, eller som ovenfor benævnt "fona-segmentet", tror jeg også computerkulturen har gjort komplicering af media-adgangen mere acceptabel. Det kræver trods alt også lidt, at sætte en Windows-PC op eller overføre MP3-filer til sin bærbare afspiller. Mon ikke almindelige mennesker vil "finde" sig i lidt mere nu?
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
Når man som eksempel tager i betragtning, at man for et 1.000 kr.'s lydkort kan få samme lyd som fra en 15.000 kr.'s CD-afspiller
|
|
|
Sådan en påstand kan sikkert uden problemer ende i en 20 siders tråd, så den diskussion må vi hellere holde for sig selv 
zerocool skrev:
For den almindelige forbruger, eller som ovenfor benævnt "fona-segmentet", tror jeg også computerkulturen har gjort komplicering af media-adgangen mere acceptabel. Det kræver trods alt også lidt, at sætte en Windows-PC op eller overføre MP3-filer til sin bærbare afspiller. Mon ikke almindelige mennesker vil "finde" sig i lidt mere nu?
|
|
|
Det kan du muligvis havde ret, men jeg tror det afhænger meget af, hvordan folks medieforbrug er skruet sammen i dag. Selvom næsten alle i dag, enten bruger computere på arbejdet og/eller har en computer der hjemme, så er der jo stadig mange, der ikke bruger mp3, netradio, downloader film osv. Den gruppe tror jeg først hopper med på vognen, når det er lige så nemt som at tænde for fjernsynest/radion, smide en cd/dvd i afspilleren osv. For dem er mange opsætnings og justerings muligheder ikke nødvendigvis et plus, men bare noget der gør det hele mere kompliceret og uoverskueligt.
Det er selvfølgelig noget andet med entusiasterne og pionererne, og jeg vil give dig ret i, at det bliver dem der er med til at definere hvilke features der vil være med i de produkter der senere kommer til "fona-segmentet". __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
zerocool skrev:
Når man som eksempel tager i betragtning, at man for et 1.000 kr.'s lydkort kan få samme lyd som fra en 15.000 kr.'s CD-afspiller |
|
|
Sådan en påstand kan sikkert uden problemer ende i en 20 siders tråd, så den diskussion må vi hellere holde for sig selv  |
|
|
Lad os heller det, men vil bare indføje at jeg her baserer mine udtalelser på egen erfaring og på andre HTPC-brugeres, såvel som HiFi-pressens, oplevelser. For at citere det danske HIGH fidelity, juli 2005, om mit 800-900 kroner dyre lydkort: "Nøgternt set skal vi lede efter en god CD-afspiller i prisklassen omkring de 15.000 kr. eller mere, for at finde en tilsvarende kvalitet".
MichaelWB skrev:
zerocool skrev:
For den almindelige forbruger, eller som ovenfor benævnt "fona-segmentet", tror jeg også computerkulturen har gjort komplicering af media-adgangen mere acceptabel. Det kræver trods alt også lidt, at sætte en Windows-PC op eller overføre MP3-filer til sin bærbare afspiller. Mon ikke almindelige mennesker vil "finde" sig i lidt mere nu? |
|
|
Det kan du muligvis havde ret, men jeg tror det afhænger meget af, hvordan folks medieforbrug er skruet sammen i dag. Selvom næsten alle i dag, enten bruger computere på arbejdet og/eller har en computer der hjemme, så er der jo stadig mange, der ikke bruger mp3, netradio, downloader film osv. Den gruppe tror jeg først hopper med på vognen, når det er lige så nemt som at tænde for fjernsynest/radion, smide en cd/dvd i afspilleren osv. For dem er mange opsætnings og justerings muligheder ikke nødvendigvis et plus, men bare noget der gør det hele mere kompliceret og uoverskueligt.
Det er selvfølgelig noget andet med entusiasterne og pionererne, og jeg vil give dig ret i, at det bliver dem der er med til at definere hvilke features der vil være med i de produkter der senere kommer til "fona-segmentet". |
|
|
Medie-forbrug er en vanesag og som alle andre vaner kan en gammel erstattes af en ny, forudsat alternativet synes fornuftigt. De yngste brugere her på siden, har sikkert svært ved at huske hvad en discman er for noget. Der gik ikke lang tid fra de første bærbare "Mp3-afspillere" havde meldt deres ankomst på markedet, til discman'en næsten var fulstændig udkonkonkurreret. Det på trods af at man, for at kunne bruge denne nye medieplatform, først skulle omkring computeren.
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 10 December 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Den almindelige forbruger _gider_ ikke skulle rode med opsætninger, opdateringer, brugerflade-opsætning osv osv. De vil købe en kasse, og så skal den bare virke...
Ud fra denne tankegang har jeg stemt nej. Ikke fordi jeg vil afvise at jeg køber en HTPC, men dét jeg ønsker er et alsidigt AV-produkt med høj ydelse og nem og hurtig betjening i dagligdagen (uden at det kræver et halvt års arbejde med opsætning før det virker). |
|
|
Bingo Otto Af selv samme grund er jeg gået fra min HTPC og er nu tilbage til en alm. DVD afspiller.
Det er bestemt ikke fordi jeg er teknikforskrækket (ellers skulle jeg vel finde en anden hobby ) Men jeg gider simpelthen ikke skulle tweake, opdatere og justere i det uendelige - det er sgu' for lidt man får igen for den indsats. Jeg vil hellere bruge min sparsomme fritid på rent faktisk at se nogle film og så have en "plug&play" maskine.
Maskinen er midlet til oplevelsen - ikke målet. __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
MichaelWB skrev:
zerocool skrev:
For den almindelige forbruger, eller som ovenfor benævnt "fona-segmentet", tror jeg også computerkulturen har gjort komplicering af media-adgangen mere acceptabel. Det kræver trods alt også lidt, at sætte en Windows-PC op eller overføre MP3-filer til sin bærbare afspiller. Mon ikke almindelige mennesker vil "finde" sig i lidt mere nu? |
|
|
Det er selvfølgelig noget andet med entusiasterne og pionererne, og jeg vil give dig ret i, at det bliver dem der er med til at definere hvilke features der vil være med i de produkter der senere kommer til "fona-segmentet". |
|
|
Medie-forbrug er en vanesag og som alle andre vaner kan en gammel erstattes af en ny, forudsat alternativet synes fornuftigt. De yngste brugere her på siden, har sikkert svært ved at huske hvad en discman er for noget. Der gik ikke lang tid fra de første bærbare "Mp3-afspillere" havde meldt deres ankomst på markedet, til discman'en næsten var fulstændig udkonkonkurreret. Det på trods af at man, for at kunne bruge denne nye medieplatform, først skulle omkring computeren.
|
|
|
Jeg er helt enig i, at medieforbruget er en vanesag og vaner kan ændre sig. Jeg er også helt ening i, at de unge typisk vil være mere åbne for nye løsninger.
Men det man skal huske på i den sammenhæng er, at "de unge" udgør en mindre og mindre del af den samlede befolkning (i den industrialiserede del af verden) og det der virkelig rykker noget er, når man også for "de gamle" med.
Apple har feks solg millioner af deres ipod, men salgstallene er jo en dråbe sammenlignet med de salgstal der feks er (var) på dvd-afspillere, som de fleste forbrugere jo har taget til sig.
Det er derfor jeg tror, at mediacenter løsninger først bliver "almindelige" når de er blevet plug and play, er blevet mere driftsikre (set i forhold til hvad folk oplever med deres pc'er) og når de er blevet billigere. I mellemtiden vil der da være en voksende gruppe af entusiaster og pionerer der vil tage dem til sig, og ingen tvivl om, at en stor del af dem vil være i den yngre del af befolkningen. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
Bingo Otto Af selv samme grund er jeg gået fra min HTPC og er nu tilbage til en alm. DVD afspiller.
Det er bestemt ikke fordi jeg er teknikforskrækket (ellers skulle jeg vel finde en anden hobby ) Men jeg gider simpelthen ikke skulle tweake, opdatere og justere i det uendelige - det er sgu' for lidt man får igen for den indsats. Jeg vil hellere bruge min sparsomme fritid på rent faktisk at se nogle film og så have en "plug&play" maskine. |
|
|
Som medlem af Hifi4all må man i sagens natur ha' en vis grad af entusiasme for HiFi. Det betyder også, at man bruger tid på gennemlytte nogle forskellige produkter og justere sit anlæg, for nogens vedkommende i det uendelige, med forskellige kabler, underlag osv. Alt samme med det formål for øje, at man vil optimere sit setup mest muligt. Selvfølgelig svinger det efter hvor stor ildhu, økonomiske resurser, tid og overskud man har til sin rådighed, men det er dog en ting der binder os medlemmer sammen. For os HTPC-brugere forholder situationen sig ikke anderledes, med den undtagelse, at meget af vores tweaking og justering foregår på et softwaremæssigt niveau. Det er klart, at jo mere tid og energi man ligger i optimering, jo bedre billede eller vellyd får man til gengæld. Det gælder for såvel traditionelle hifi-folk, som for HTPC-brugerene. Jeg kunne til eksempel, med en basal computerviden, også sætte en fornuftig fungerende HTPC op på et par timer til en halv dag.
CHTT skrev:
Maskinen er midlet til oplevelsen - ikke målet. |
|
|
Hel sikkert, men der er dog nogle klare fordele ved HTPC'er:
- Mere ydelse pr. krone.
- Minimering af plads brugt til medielagring (CD'er, DVD'er osv.), hvilket for mig betyder meget, da jeg efterhånden har en habil samling og en lejlighed med en m2-pris på over kr. 40.000.
- Forudsat systemet er sat rigtigt op, får man også en højere WAF end ved traditionelle systemer.
MichaelWB skrev:
Apple har feks solg millioner af deres ipod, men salgstallene er jo en dråbe sammenlignet med de salgstal der feks er (var) på dvd-afspillere, som de fleste forbrugere jo har taget til sig. |
|
|
Nu sammenligner du jo pærer og bananer. Hvad erstattede Mp3-afspilleren? Discman'en. Hvordan er salget af Mp3-afspillere i forhold til discman? Ja, salget af bærbare afspillere er i hvert fald ikke faldet siden Mp3-afspillerens introduktion. Hvad erstatter HTPC'en? Dvd-afspilleren, Cd-afspilleren, eksterne Tv-tunere, eksterne scalere, spil-konsoller, harddisk-recordere osv. Kan vi forvente os, at HTPC'en umiddelbart overtager markedsandelen fra alle disse? Nej, umiddelbart ikke på kort sigt, men det vil uden tvivl tage en gevaldig bid ud af dem.
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
MichaelWB skrev:
Apple har feks solg millioner af deres ipod, men salgstallene er jo en dråbe sammenlignet med de salgstal der feks er (var) på dvd-afspillere, som de fleste forbrugere jo har taget til sig. |
|
|
Nu sammenligner du jo pærer og bananer. Hvad erstattede Mp3-afspilleren? Discman'en. Hvordan er salget af Mp3-afspillere i forhold til discman? Ja, salget af bærbare afspillere er i hvert fald ikke faldet siden Mp3-afspillerens introduktion. Hvad erstatter HTPC'en? Dvd-afspilleren, Cd-afspilleren, eksterne Tv-tunere, eksterne scalere, spil-konsoller, harddisk-recordere osv. Kan vi forvente os, at HTPC'en umiddelbart overtager markedsandelen fra alle disse? Nej, umiddelbart ikke på kort sigt, men det vil uden tvivl tage en gevaldig bid ud af dem.
|
|
|
Nej det var nu æbler og bananer 
Pointen var, at dvd-afspilleren i dag er et "almindeligt" produkt som du kan finde i en hvilken som helst husstand, og diskussionen går vel på hvornår (ikke om for vi er enige om at det kommer) mediecenterløsninger opnår en lignende status.
Walkman (walkmen? ), discman og ipod er jo alle mobile løsninger der typisk bruges af yngre forbrugere. Det hænger selvfølgelig sammen med hvordan ens liv og hverdag er skruet sammen. Når folk først for børn, hus osv er der en tendens til at "stueløsninger" prioriteres højere. og det er i den sammenhæng mediecenterløsninger bliver interessante.
Jeg tror heller ikke at HTPC vil tage en særlig stor markedsandel fra dvd- og cdafspillere, HD-recordere osv, men på længere sigt føler jeg mig overbevist om at mediecenterløsninger (bemærk andet ordvalg ) vil overtage meget store andele af det marked. I fremtiden vil det primært være entusiaster der kan finde på at købe separate afspillere. "Fonasegmentet" vil, som de gør i dag, købe en pakkeløsning i Fona! __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 10 December 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er klart på HTPC og synes det er noget der virker fremragende 
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Pointen var, at dvd-afspilleren i dag er et "almindeligt" produkt som du kan finde i en hvilken som helst husstand, og diskussionen går vel på hvornår (ikke om for vi er enige om at det kommer) mediecenterløsninger opnår en lignende status. |
|
|
Okay, det var ikke lige den forståelse jeg havde at dit indlæg. Der er dog ingen tvivl om, at vi to er uenige i hastigheden på HTPC'er udbredelse. Min pointe med discman til Mp3-afspiller -udviklingen var netop at illustrere, hvor hurtig en udbredelse et alternativt produkt kan få.
MichaelWB skrev:
Jeg tror heller ikke at HTPC vil tage en særlig stor markedsandel fra dvd- og cdafspillere, HD-recordere osv, men på længere sigt føler jeg mig overbevist om at mediecenterløsninger (bemærk andet ordvalg ) vil overtage meget store andele af det marked. |
|
|
Jamen, hvorfor købe en DVD-, CD-afspiller, Harddisk-recorder osv., hvis man har en HTPC?
MichaelWB skrev:
I fremtiden vil det primært være entusiaster der kan finde på at købe separate afspillere. "Fonasegmentet" vil, som de gør i dag, købe en pakkeløsning i Fona! |
|
|
Nå, og hvad vil entusiasterne så bruge standalone afspillerne til? Vi kan vel hurtigt blive enige om, at det er den almindelige forbruger der dikterer udviklingen, og hvis de bruger HTPC'er vil CD'ers, DVD'ers osv. eksistensgrundlag jo også være borte.
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
Jeg kunne til eksempel, med en basal computerviden, også sætte en fornuftig fungerende HTPC op på et par timer til en halv dag. Muligivis - men min pointe er lige præcis fornuftig fungerende lige så godt kunne opnås med DVD.
CHTT skrev:
|
|
- Mere ydelse pr. krone. Arh, min 1800kr.DVD er sgu på højde med min tidigere HTPC hvad angår billede...og langt over hvad angår brugervenlighed!
- Minimering af plads brugt til medielagring (CD'er, DVD'er osv.), hvilket for mig betyder meget, da jeg efterhånden har en habil samling og en lejlighed med en m2-pris på over kr. 40.000. Aha - men her begiver du dig over i en anden type argumentation. Desuden har jeg sat mine DVD'er i 5mm CDcases, hvilket har minimeret pladsforbrug.
- Forudsat systemet er sat rigtigt op, får man også en højere WAF end ved traditionelle systemer. Nix - min WAF er i top pga. "all in a box" (se signaturlink)
|
|
|
Desuden så har PC'en den ultimative hævn: den crasher når man mindst har brug for den - du ved Murphy's lov
Jeg er fuldt ud klar over, atder er forskel på "entusiasten" og den "almindelige" bruger og at jeg i den sammenhæng ligger ovre i nærheden af den almindelige bruger - netop derfor har Otto nogle fine pointer. __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
zerocool skrev:
Jeg kunne til eksempel, med en basal computerviden, også sætte en fornuftig fungerende HTPC op på et par timer til en halv dag. Muligivis - men min pointe er lige præcis fornuftig fungerende lige så godt kunne opnås med DVD. |
|
|
|
|
|
Men ved DVD-afspilleren har du jo til eksempel ikke de skaleringmæssige kræfter en HTPC tilbyder, sublim lyd for pengene osv.
CHTT skrev:
CHTT skrev:
|
|
zerocool skrev:
- Mere ydelse pr. krone. Arh, min 1800kr.DVD er sgu på højde med min tidigere HTPC hvad angår billede...og langt over hvad angår brugervenlighed!
|
|
|
|
|
|
I så fald havde du begået nogle fejl i hardwarevalg og/eller ikke brugt de 30 minutter ekstra, det kræver for minimum optimering af billede og lyd.
CHTT skrev:
zerocool skrev:
- Minimering af plads brugt til medielagring (CD'er, DVD'er osv.), hvilket for mig betyder meget, da jeg efterhånden har en habil samling og en lejlighed med en m2-pris på over kr. 40.000. Aha - men her begiver du dig over i en anden type argumentation. Desuden har jeg sat mine DVD'er i 5mm CDcases, hvilket har minimeret pladsforbrug.
|
|
|
|
|
|
Al min argumentation sigter samme mål - At forklare HTPC'ens klare overlegenhed ift. traditionelt udstyr
CHTT skrev:
zerocool skrev:
- Forudsat systemet er sat rigtigt op, får man også en højere WAF end ved traditionelle systemer. Nix - min WAF er i top pga. "all in a box" (se signaturlink)
|
|
|
|
|
|
Tjah, jeg vil nu sige at en MCE-HTPC med tilhørende "activity based" Logitech 885 remote, pt. udgør det ultimative inden for WAF.
CHTT skrev:
Desuden så har PC'en den ultimative hævn: den crasher når man mindst har brug for den - du ved Murphy's lov |
|
|
En dedikeret HTPC, udelukkende med HTPC-software installeret og som man ellers ikke piller ved, vil kun uhyr sjældent, hvis overhovedet nogensinde crashe. Er man dog typen, der går med livrem og seler, findes der HTPC'er hvor styresystemet er embeded - dvs. nul crash.
|
Til top |
|
|
jkk1989 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 11 December 2005 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger HTPC... Til min projektor.. Det er meget rart at kunne sidde og spille nogle PC Spil på kæmpe skærm.. også bruger jeg den til at overføre musik fra mine CD til PC med CDEX.. også som TV Tuner.. Så kan der ses fuzzball med vennerne ;)
__________________ Med venlig hilsen
Jesper Knudsen
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2005 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
I så fald havde du begået nogle fejl i hardwarevalg og/eller ikke brugt de 30 minutter ekstra, det kræver for minimum optimering af billede og lyd.
|
|
|
Jamen, der rammer du jo pointen : det kræver viden om en masse komponenter, sammensætning og opsætning - samt viljen (evnen?) til at justere og tweake. Lige netop her er PC'ens største styrke dens svaghed: alt for mange muligheder (og fejlkilder for den sags skyld).
Så når jeg vælger almindelign afspiller er det jo lige præcis for at blive fri for at tage stilling til alle disse ting. Men nu er du jo også entusiasten og har formodentligt et andet syn på dette
PS. Der findes da DVDafspillere der kan scalere outputtet, ikk'? __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 December 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
Derudover tror jeg nu, at der altid vil være plads til de af os, som selv vil lege lidt med tingene og ha' lidt mere end hvad de almindelige producenter tilbyder. |
|
|
Helt sikkert. Spørgsmålet er om den større kundegruppe der kan rammes i de "almindelige forbrugere" vil resultere i mere fokus på området også for de mere entusiastiske leverandører, eller om der sker lidt det samme som på tv-markedet, at det bliver svært/umuligt at markedsføre et produkt der for alvor gør tingene "rigtigt", men som så koster dét mere (på tv-markedet kan man sammenligne med Cinematek, der nærmest er alene om at levere en fladskærm hvor der _virkelig_ er tænkt over tingene.)
zerocool skrev:
|
|
Både og, vil jeg sige - der er flere kunder i dag der finder sig i et produkt som Kiss DVD-optagere og afspillere, der skal opdateres 17 gange før den virker ordentligt. På den led mener jeg du har ret. Men en stor gruppe af kunder gider ikke den slags bøvl - og en væsentlig forskel i forhold til PC-verdenen er at folk har et alternativ til en HTPC. Det kan godt ske at det ikke giver den samme fleksibilitet at have en almindelig harddisk-optager, men hvis dét folk i bund og grund bare vil er at have en nem måde at se nyhederne klokken 9 i stedet for klokken 7, så kan det for mange være en nemmere løsning end en HTPC, der kan virke lidt uoverskuelig. Hvis du vil have en dims du kan gå på nettet og skrive lidt mails med, så er der ikke så mange alternativer. Apple leverer et alternativ der er lidt nemmere at gå til på mange måder, og har også rimelig succes med det, men hvis man også lige vil kunne spille lidt spil på dimsen, så er man reelt tvunget til PC-løsningen (som på mange måder da også er blevet MEGET mere brugervenlig med Windows XP).
__________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 December 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Men det man skal huske på i den sammenhæng er, at "de unge" udgør en mindre og mindre del af den samlede befolkning (i den industrialiserede del af verden) og det der virkelig rykker noget er, når man også for "de gamle" med. |
|
|
HELT enig, og "de gamle" bliver mere og mere åbne overfor teknik - men det skal dog stadig være i den rimeligt brugervenlige afdeling. Der sælges _rigtigt_ mange harddisk-optagere til senior-borgerne i øjeblikket, jeg tror faktisk vi sælger flere optagere til folk over 60 end til folk under 25 (i butikken i hvert fald, jeg kan ikke lige se hvor gamle vores net-kunder er...) __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 December 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
Hvad erstatter HTPC'en? Dvd-afspilleren, Cd-afspilleren, eksterne Tv-tunere, eksterne scalere, spil-konsoller, harddisk-recordere osv. Kan vi forvente os, at HTPC'en umiddelbart overtager markedsandelen fra alle disse? Nej, umiddelbart ikke på kort sigt, men det vil uden tvivl tage en gevaldig bid ud af dem. |
|
|
På kort sigt nej, men når vi når til et produkt der som jeg beskriver giver den alsidige funktionalitet, uden PC'ens behov for opsætning og opdatering, så er jeg overbevist om at disse produkttyper bliver afløst af "HTPC'er".
Jeg nævnte Bill Gates' bog (som jeg ikke lige kan huske hvad hedder). Jeg vil faktisk anbefale dig at få fat i den, der er nogle ret spændende tankegange imellem - f.eks. netop dét at computere og internettet i fremtiden bliver noget der ligger bagved brugerflade og ikke er noget man tænker over. Hvis du står på strøget og taber din kontaktlinse, så kan du i dag, hvis du er lidt avanceret bruger, tage din telefon og gå på nettet, og finde nærmeste Synoptik. I fremtiden _spørger_ du din personlige gadget hvor nærmeste Synoptik ligger. Hvis du får lyst til at høre den nye med Coldplay, kan du i dag gå på nettet og downloade den, og evt. brænde en CD du kan spille i din CD-afspiller. I fremtiden siger du til din gadget at du gerne vil høre Coldplay, og så går den på nettet for dig og finder musikken - hvadenten det så er et download, eller music-on-demand radio. Samme for tv/film. Når computerne når dértil, så vil al anden elektronik - udover højttalere og til dels forstærkere - dø. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|