| Forfatter |
|
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg sad og surfede lidt rundt og fandt dette her fra en i mine øjne klog mands hjemmeside, se nederst.
Og jeg vil give ham ret, er det ikke oftes sådan at når vi HiFi nørder, mig selv inklusiv har fået et nyt kabel, ny cd-afspiller, pickup m.m. ja så har vi vores 5-10 undlings numre vi lige skal tjekke, diskanten, bassen, opløsningen 3D perspektivet m.m.
Jeg kan godt nikke genkendende til dette og er det ikke en stor fejl ???
Når vi nu skal være ærlige ( og svar ærligt tak ) over for os selv lytter vi så ikke mere til anlæget end til musikken ???
Hvad bruger du mest tid på ??
på anlæget
på musikken
på at tweake
Har hifi noget at gøre med musik? Det er en meget almindelig antagelse at et godt hifianlæg (særligt i blandt hififorhandlere naturligvis) er en forudsætning for at få fuldt udbytte af musikken.
Det er da ubestrideligt at et godt hifianlæg kan være en berigelse af ens livskvalitet men kun hvis man i lange perioder og her må man tale om år ikke lader tweakeriet og navlepilleriet med at sidde og fedte med kabler m.v. komme i vejen for den ubestridte nydelse ved at spille musik. Det er jo ikke ligefrem nogen revolutionerende iagttagelse at man uvægerligt spiller de samme skiver om og om igen når man har fået et nyt vidunderapparat og ligeså sikkert er det at man ved disse lejligheder lader anlægget totalt blokere for enhver ægte nydelse af musik da man jo lytter efter alt muligt andet.
Køb af hifi drejer sig efter vores bedste mening om at købe et system der er godt nok til at man i årevis måske i heldigste fald årtier fuldstændig glemmer at sidde og rode med isenkrammet. Så har man nemlig fået noget der ikke står i vejen for musikken. Der er ikke noget galt i kun at interessere sig for teknikken, det er blot fejlagtigt at påstå at det fører til en større nydelse ved musikken. Den opnår man nemlig først når man helt har glemt sit fine nye anlæg.
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg Har stemt "på musikken", da jeg helt afgjort mener at det er det vigtigste. Havde jeg ikke musikken, var der jo ikke nogen grund til at investere i et lækkert anlæg. Selvfølgelig bruger jeg også en masse tid til at gå og nusse om mit udstyr (skal ikke forståes forkert!), prøve kabler osv. Men det må altså være musikken der kommer i første række..
mvh
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
|
Jeg Har stemt "på musikken", da jeg helt afgjort mener at det er det vigtigste. Havde jeg ikke musikken, var der jo ikke nogen grund til at investere i et lækkert anlæg. Selvfølgelig bruger jeg også en masse tid til at gå og nusse om mit udstyr (skal ikke forståes forkert!), prøve kabler osv. Men det må altså være musikken der kommer i første række..
mvh
|
|
|
Nu er afstemningen ikke hvad du mener skal komme først, men hvad du bruger mest tid på som der står
Og svar bare ærligt, jeg har selv skrevet at jeg brugere mere tid på selve anlæget og kabler m.m. end musikken
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror rigtig mange ikke vil indrømme det, men de brugere mere tid på at pille, nusse prøve nye kabler end bare at lytte til musikken, og det resulterer også i at folk lytter mere til anlæget end til musikken.
Og det er der ikke noget galt i, da det også kan være en del af HiFi.
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har stemt på musikken, idet jeg lægger mest vægt herpå.
Men hvorom altig er, skal jeg ikke kunne sige mig fri for at tillægge anlægges udseende, navn, andres omtale mv. en ubevist betydning, når jeg lytter.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at være ærlig kan jeg ikke se hvorfor det skulle være så frygteligt forkert at lytte til anlægget i stedet for musikken. Naturligvis kommer musikken da i første række, men for at blive bedre til at vælge nye komponenter og få sit anlæg til at lyde endnu bedre, må man nødvendigvis lytte til begge dele.
Synes at man skal respektere at der er to forskellige hifilyttere. Dem som lytter til musikken og dem som lytter til anlægget. For mig at se er der ikke en "rigtig" måde at lytte til musik på. Tror bare at dem som lytter mere til anlægget end musikken, blot er mere nysgerrige efter at finde ud af hvordan ens anlæg virker, og hvordan det bliver påvirket af forskellige ændringer på setuppet.
Personligt aner jeg faktisk ikke om jeg lytter mest til anlægget eller musikken. Men i begge tilfælde lytter man vel til musikken alligevel, blot med forskellige formål.
|
| Til top |
|
| |
chillipepper Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg lytter mest til musiken da jeg ikke rigtigt gider og rode med ledninger osv...men samtidig vil jeg gerne have et anlæg som lyder godt og dermed for musiken til at lyde bedre og som musikerne gerne vil have den skal lyde da det jo er dem der har lavet musiken .........
mvh
chillipepper
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vigtigste er musikken, herefter kommer midlet/anlæget.
Jeg har været på et par besøg hvor anlægget kom før musikken, og hvor var det i grunden kedeligt, de samme stykker musik blev spillet igen og igen, for at finde stærke sider og svage sider. Så bliver der skruet op for et eller andet stykke musik der lige nøjagtigt passer til anlægget, og ja gu lyder dette stykke musik rigtigt godt, men når så noget af det medbragte musik sættes på anlæget, så afsløres dette musik som dårligt indspillet og lidt lydmæssigt kedeligt, men musikken er dog stadigvæk god, bare ikke lydmæssigt.
De bedste(læs: mest musikalske) anlæg, er ofte dem som musik elskere har, her er det ikke hvad anlægget hedder, eller hvor det kommer fra, eller hvordan det ser ud, hvor meget det koster, men sammenhængen i musikken det kommer an på. Vel kan man her høre forkel på gode og dårlige indspilninger, men det er ikke sådan man ikke får lyst til at høre de dårlige indspilninger også. For der findes utroligt meget fedt musik der i grunden er indspillet dårligt, og det ville jo være synd at undvære dette.
Men jeg må jo slutteligt nok indrømme, at jeg bruger cirka lige meget tid på musikken og på anlægget.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, helt klart musikken.
Det er da meget sjovt at sætte en skive på af høj teknisk kvalitet og
se hvad anlægget kan klare, men det primære er da at få spillet noget
musik af en genre/stil man godt kan lide
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
tossi Branchemedlem

Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S
Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 501
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
det vigtigste for mig helt klart musiken, og er efterhånden ved at være med mit anlæg, så det er musikken og ikke anlægt man lytter på, men syntes desvære alt for ofte at man ender med at lytte på anlæget frem for musikken
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musikken er da klart det vigtigste og den jeg lytter til, men selvfølgelig kan jeg da ikke sige mig fra ikke at lytte til anlægget en gang imellem da lyden som hifi entusiast jo er vigtig, ellers kunne jeg jo bare købe mig et Henry Kloss anlæg. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
80% af tiden er det MUSIKKEN jeg lytter til mere end det er perfeksionismen af selve lyden. Dog skal den lyd der kommer ud af min "spilledåse" lyde bare forholdsvis rimeligt. Men jeg er ikke typen der ligger og "roder" med forskellige tweeks og den slags dage og og dage ind...Overhovedet ikke.
Jeg er nok som "de fleste" med hensyn til musik. Musik er for noget noget som jeg bruger meget tid på, AT HØRE....Musik er for mig ren "meditasion" og når jeg hører musik, alt efter hvad det er, så ændre mit humør sig, eller omvendt. Alt efter hvilket humør jeg er i, sætter jeg det og det på.... Og derfor hører jeg stort set også musik lige så snart jeg er indenfor døren.
Michael
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musikken da - for pokker og søren!! 
Et velspillende anlæg bringer en tæt på musikken som en begivenhed.
(At det lyder godt, ER vel derfor mere eller mindre at HØRE musikken, sine qua non, eller hvad..??)
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 13 April 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musik musik and nothing else. Men teknikken kan løfte musikken til et højere niveau.
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 13 April 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
mørch skrev:
|
mvh
|
|
|
Nu er afstemningen ikke hvad du mener skal komme først, men hvad du bruger mest tid på som der står
Og svar bare ærligt, jeg har selv skrevet at jeg brugere mere tid på selve anlæget og kabler m.m. end musikken
|
|
|
Kan godt være at jeg fik formuleret mig forkert. Indtil vi fik en søn i november, kørte musikken altid her i huset, så stadigvæk er det musikken der er vigtigst. At så det er fedt at gå og nusse om anlægget, er jo bare noget der gør hobbyen endnu sjovere.
mvh
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 13 April 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mangler svar muligheden "begge dele".
Noget musik kan lyde fedt på en flad transister vækkeur, men andet kræver et godt anlæg for at lyde godt! Især guitar, klaver osv. kan lyde meget trals på vækkeuret og fanger slet ikke øret. Derfor vil jeg godt indrømme at jeg også lytter lige så meget på anlægget som musikken...
Selvom mange nok ikke vil indrømme det, så betyder det nok også meget for ens underbevisthed om hvordan ens setup står, som hvor god musikken er! Ville ihvertfald selv bedre kunne nyde musikken på et flot anlæg med nogle lysene rør der tilføre stemning, i forhold til en skjult installation og indbygningshøjtalere... Med andre ord, så lytter jeg ihvertfald ikke med lukkede øjne, hele tiden Dermed ikke sagt at musikken kan være ligegyldig!!!
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 14 April 2006 kl. 07:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Mangler svar muligheden "begge dele".
|
|
|
Nej det gør man egentligt ikke, da jeg har gjort så man kan stemme flere ganga, så du kan bare stemme på det hele hvist du vil.
Mvh
JMJ
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har stemt på musikken. Desværre er mit grej (endnu ikke) så godt at jeg ikke kan undgå at lytte til anlægget også :)
__________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre har jeg selv brugt 4 år på at lytte på lyde. Anerledes kan det ikke være når man selv konstruere. Lyder det naturligt, hvis nej hvor er fejlen så. Men nu har jeg fået den lyd jeg vil have, og lydene er blevet til nydelse af musik.
Jeg bliver nok nød til at stemme på alle 4 valg muligheder. Jeg har så regnet på det, det kan ikke betale sig at stemme for mig
MVH
|
| Til top |
|
| |
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lytter til musikken, helt klart - Jeg har lyttet til anlæget tidligere, det bliver man bare mere og mere deprimeret af.... hele tiden at finde nye fejl ved det. :)
__________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |