Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 06:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Blue ray vs HD DVD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Spørgsmålet: Hvilket format syntes du burde vinde?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
116 [72,05%]
37 [22,98%]
8 [4,97%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Personligt håber jeg Blue ray vinde da jeg umiddelbart tror det er det format som har de bedste fremtidsudsigter. HD DVD tror jeg hurtigere vil blive forældet end blue ray vil - Men det er jo bare min teori.

Jeg syntes det ville være totalt idiotisk med begge formater, da man her skulle gå og holde øje med at man købte filmene i det rette format - Så kan der selvfølgeligt laves maskiner som afspiller begge formatter men disse ville værer dyrer end rene Blue ray eller HD DVD afspillere og dermed syntes jeg ikke det gavner forbrugerne med 2 sideløbende formater.

Kom med jeres stemme og jeres meninger, om dette format kapløb.

Nicolai

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 27 April 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Stemte på Blue-Ray primært udfra at det umiddelbart virker som den stærkeste af de to fraktioner, når man ser på de selskaber der bakker op bag formattet. Ligeledes har de på papiret et teknologisk forspring men spørgsmålet er om det så også gør en forskel i den virklige verden.

Men prisen på film og afspillere kommer helt sikkert også til at være meget afgørende og her ser jeg nok HD-DVD som havende den største fordel.

Personligt er jeg glad for at jeg bruger min PC til at afspille film så jeg relativt billigt (håber jeg) kan købe et drev til hver format fremfor to stationære afspillere.

Jeg håber at Blue-Ray vinder pga af den påståede teknologiske fordel men omvendt så gider jeg ikke betale mere for noget som kun eksisterer på papiret. Det bedste ville være Blue-Ray til HD-DVD pris

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

På sin vis er jeg ligeglad om det er det ene eller det andet format der vinder, bare vi kan nøjes med ét format.
Men jeg tror også at BD kan få en lidt længere levetid hvis det vinder, så det har jeg stemt på.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 April 2006 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Betamax var det rigtig system (nok derfor at det overlevet i Prof. udgave, "BETACAM") end VHS, men VHS var det der vandt kampen.

Betamax var de de første med HIFI video, var hvis nok en Sony opfindelse.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg ejer ingen af delene endnu, men tror mest på Blu-ray:

1. Langt større studie support

2. Langt større producent support

3. Meget nemmere at distribuere

+ Større lagerkapacitet, tror dog ikke at dette er den afgørende faktor.

+ Playstation 3, den hjælper nok også lidt

Håber at Universal snart melder sig som neutral i kampen!!

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

For mig er der to afgørende faktorer som gør at jeg klart vil anbefale at gå HD-DVD vejen:

- Både HD DVD og Blu-ray har noget kaldet "Mandatory Managed Copy" som dog ikke er klart endnu, men det er en form for "fair use" teknologi der tillader at man et antal gange kopierer mediet (lovligt!) ned på fx. et storage device, en anden kilde eller lign. Sony har også dette i Blu-ray, men kun fordi de har været presset til det fordi HD DVD har tilbudt det først. Vidende hvordan Sony meget hurtigt kan fjerne det igen (eller aldrig lancere det), og vidende hvordan de tidligere med bla. rootkits har gjort alt for at fratage forbrugerne en "fair use" mulighed så er det meget afgørende for at jeg ikke kan stytte et nyt Sony format.

- HD DVD er meget billigere at producere, det gælder både afspillere og skriverne. Et Xbox 360 drev kan fåes til 1.500 kr. og fx. tilkobles en PC, det er _klart_ billigste måde at få HD DVD afspilning på. De stationære afspilleres pris viser hvor stor forskellen i hardware pris umiddelbart er, omend PS3'en er rimeligt prissat, så skyldes det at Sony bevist taber kassen på hardwaren på den pt. Priserne på skriverne skal man dog huske på at nogle film kan nøjedes med en et lags BD disk, imens der skal bruges to lag på HD, som så reelt ændrer prisfordelen til BD's side - men hardware med de blå lasere er klart dyrere på BD.

Det skal siges at jeg dog tror det bliver meget svært for HD-DVD at overleve, men det ændrer ikke mit syn på hvad jeg helst ser vinde.

Fordelene ved Blu-ray er frem for HD-DVD ender ned i kapacitet og studiesupport, som alle ved er en midlertidig ting hvis et format rent faktisk vinder. Kapacitet er så lille en forskel at det formentligt ikke betyder det vilde.

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

For mig er der to afgørende faktorer som gør at jeg klart vil anbefale at gå HD-DVD vejen:

Det skal siges at jeg dog tror det bliver meget svært for HD-DVD at overleve, men det ændrer ikke mit syn på hvad jeg helst ser vinde.

Du anbefaler folk at vælge HDDVD men tror selv på at HDDVD vil have meget svært ved at vinde, kan du ikke se det ikke giver nogen mening?

Det er fint nok du helst ser HDDVD vinde men hvis du selv tror på at det vil blive meget svært så kam man da ikke anbefale folk at vælge HDDVD. Det jo det samme som at sige til folk; "Jeg tror ikke på det her format kan vinde, men i skal købe det alligevel."

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes reelt ikke det er selvmodsigende, jeg køber selv HD-DVD diske, omend jeg mener at det er en kamp op ad bakke.

Der er ingen tvivl om at vi nok skal blive ved med at kunne få afspillere, fx. kombi afspillere som den LG har lavet, så jeg ser ikke noget problem i at have købt 150 HD-DVD film, heller ikke hvis Blu-ray vinder.

For mig vejer Sony's meget forbrugerkristiske fremgang rigtigt tungt i mit valg - og jeg vil klart anbefale andre også at vægte det væsentligt, jeg mener det er meget mere væsentligt end fx. en et lille overtag i antal GB.

Hvad studierne støtter er selvfølgelig interessant pt., men ikke på sigt - det er helt sikkert at de nok skal udgive deres film på det format der sælger bedst på sigt. Selv om Sony forsøger at afgøre tingene på salgstal, så mener jeg det er alt for tidligt, salget er så lavt så eneste konklusion er at begge formater er floppet indtil nu.

Mvh

Brian Binnerup

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Sony har også dette i Blu-ray, men kun fordi de har været presset til det fordi HD DVD har tilbudt det først. Vidende hvordan
Sony meget hurtigt kan fjerne det igen (eller aldrig lancere det), og vidende hvordan de tidligere med bla. rootkits har gjort alt for at fratage
forbrugerne en "fair use" mulighed så er det meget afgørende for at jeg ikke kan stytte et nyt Sony format.

Blu-ray != Sony
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Jeg syntes reelt ikke det er selvmodsigende, jeg køber selv HD-DVD diske, omend jeg mener at det er en kamp op ad bakke.

Det må du så selv om, jeg kunne ihvertfald aldrig selv finde på at købe film i et format jeg ikke tror på. Derfor synes jeg også det er ganske uansvarligt at anbefale andre mennesker at vælge et format som der reelt står til at tabe hvilket du også selv mener det vil gøre.

I min verden er det totalt ulogisk.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
Blu-ray != Sony

Korrekt, Blu-ray er en del af en større gruppe, men Sony som klart trækhest pt., og hvis du kigger på fx. "Managed Copy", så er det jo hele gruppen der først har fået det ind i specifikationerne efter at være blevet presset til det fra flere sider fordi HD-DVD allerede havde det med - så, jeg vil vove pelsen og så sige at det er Blu-ray gruppen der ikke er meget for "fair use".

Jeg syntes da også at pris tæller - en dansk forhandler (MovieZoo.dk), med de EU diske som vi bør måle på tager i snit 229 kr. for en HD-DVD, imens Blu-ray i snit koster 265 kr. - det betyder at for hver 20 HD-DVD du køber kunne du kun have fået 17 Blu-rays.

Jeg syntes også at de HD-DVD diske der kommer med DVD på den ene side og HD-DVD på den anden er en rigtig god ting, ihvertfald så længe afspillerne er så dyre at du ikke placerer en 3-4 stykker af dem rundt i huset.

Men, det der betyder mest for mig er klart Managed Copy funktionerne - jeg er meget bange for at de funktioner aldrig bliver til noget hvis HD-DVD ikke er på markedet til at ligge pres på.

Man kan sige at det ikke betyder så meget når formaterne er knækket, men jeg syntes det betyder meget at vi ikke skal bryde loven for "fair use".

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Derfor synes jeg også det er ganske uansvarligt at anbefale andre mennesker at vælge et format som der reelt står til at tabe hvilket du også selv mener det vil gøre.

Det er ikke helt rigtigt, hvis jeg skal dykke ned og kigge i hvad jeg tror på, så tror jeg ingen af de to vil sælge ret meget før om ret meget længere tid, DVD'en er for langt de fleste nok, og med mindre prisen meget hurtigt bliver den samme, så tror jeg begge formater vil være et niche produkt, ihvertfald foreløbig.

Det her kan hurtigt gå hen og blive en religionskrig som AMD vs. Intel på PC platformen, og når alt kommer til alt, så kan jeg sagtens forestille mig at vi får en tilsvarende situation - to konkurrende produkter som lever fint side om side, uden det store benefit ved at vælge det ene frem for det andet.

Så, jeg tror at både HD-DVD og Blu-ray eksisterer om 5 år, og hvem der sælger mest? Tjae - jeg tror det afgørende bliver prisen på skiverne.

Lige nu vil det være afgørende at der bliver solgt mange PS3'ere, ligesom PS2'ern også var første DVD afspiller for mange vil PS3'eren også være det for mange, men på lidt længere sigt tror jeg ikke det betyder det helt vilde.

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Om HD-DVD er billigere, det er relativt. Nu har jeg ikke kigget regnskaberne igennem hos de konkurrende firmaer. Prisenfastsætningen kan jo i høj også være strategisk. HD-DVD står uden tvivl svagere for tiden, og derfor skal det også være billigere.

Hvis man med HD-DVD skal udgive dobbelt disk, hver gang man udgiver 1 Blu-ray, så er forskellen også skudt i jorden.

Lige nu arbejder de jo også på 3 lags HD-DVD skiver (45GB eller 51GB), så nu bliver de alligevel nødt til, at bruge flere penge på, at udvikle. Mange gange er det meget billigere, at udvikle ordenligt fra starten. Det er meget dyrt, hele tiden at lappe på sine løsninger. Så skal man igen udvikle nye maksiner og stille produktionen om.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

- Både HD DVD og Blu-ray har noget kaldet "Mandatory Managed Copy" som dog ikke er klart endnu, men det er en form for "fair use" teknologi der tillader at man et antal gange kopierer mediet (lovligt!) ned på fx. et storage device, en anden kilde eller lign. Sony har også dette i Blu-ray, men kun fordi de har været presset til det fordi HD DVD har tilbudt det først. Vidende hvordan Sony meget hurtigt kan fjerne det igen (eller aldrig lancere det), og vidende hvordan de tidligere med bla. rootkits har gjort alt for at fratage forbrugerne en "fair use" mulighed så er det meget afgørende for at jeg ikke kan stytte et nyt Sony format.

- HD DVD er meget billigere at producere, det gælder både afspillere og skriverne. Et Xbox 360 drev kan fåes til 1.500 kr. og fx. tilkobles en PC, det er _klart_ billigste måde at få HD DVD afspilning på. De stationære afspilleres pris viser hvor stor forskellen i hardware pris umiddelbart er, omend PS3'en er rimeligt prissat, så skyldes det at Sony bevist taber kassen på hardwaren på den pt. Priserne på skriverne skal man dog huske på at nogle film kan nøjedes med en et lags BD disk, imens der skal bruges to lag på HD, som så reelt ændrer prisfordelen til BD's side - men hardware med de blå lasere er klart dyrere på BD.

Fordelene ved Blu-ray er frem for HD-DVD ender ned i kapacitet og studiesupport, som alle ved er en midlertidig ting hvis et format rent faktisk vinder. Kapacitet er så lille en forskel at det formentligt ikke betyder det vilde.

Du nævner at HD-DVD afspiller er meget billigere end Blu-ray afspillere, det er jeg ikke enig i. De koster da tæt på det samme. Toshiba HD dvd koster ca 4300 hvor Samsungs Blu-ray kan fås til ca 4900 kr... denne forskel er i mine øjne minimal

Nicolai

steffenman
Branchemedlem
Branchemedlem
Mowee.dk

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 April 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

den er faktisk helt nede i 4020 nu! Altså BD-P1000 !

Håndtering af mediafremvisning.
Til top Vis steffenman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steffenman Besøg steffenman's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 18 Juni 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Der mangler et felt hvor man kan svare: "Ingen".

Ingen af formaterne får nogensinde fodfæste, men bliver overhalet indenom af "Nettet"! Men producenterne vil da naturligvis gerne sælge nogle apparater hér og nu...

De ved også godt, at der bliver tale om kort en kort "levetid"...

Mvh.

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juni 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Stemmer Blu-Ray da dette formate et det tekniske beste og mere fremtids sikker, dette format ville også kunne rumme fremtiden HD formater (så som UHD), da det er mulige at lave disk op til 200gb.

Grunde til at Samsungs BD-P1000 Blu-ray kan fås til ca 4900 kr. er det er en gammle model der skal sælges ud, da der komme en ny modelle fra nemlig Samsungs BD-P1200 til omkring de 8000,- kr.

Faktis er Sony PS3 en beder Blu-Ray afspille end BD-P1000.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 18 Juni 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er fuldstændig uenig i, at man bare skal strøge et af formaterne!.

For det er jo netop problemet, hvis man enten fjerner HD-DVD eller blu-ray, som har selvskaberne jo netop enerettigheder på eks. Blu-ray, så fjerner man jo totalt den konkurrence der netop er fuldt igang nu!.Som kommer os forbrugere til gode...Så kunne Blu-ray (i dette eksempel) jo bare sætte priserne op, også blev folk nød til at købe det, ellers var alternativet en "normal" dvd...Og det vil så gå ud over os forbrugere

Om jeg synes Blu-ray eller HD skal vinde, ja det har jeg svært ved at svare på!..Blu-ray mangler jo at lancere en 1.3 HDMI afspiller i Danmark (hvilket jeg synes er super trist), der vil jeg klart sige at HD-DVD har en fordel..Men hvis jeg skulle vælge, så ville jeg vælge Blu-Ray!..Trist den eneste billige Blu-ray vi har i Danmark er Samsung BD-P1000..Jeg synes godt de snart kunne få smidt BD-P1200 til Danmark, der er ikke nogle der ved hvornår den kommer vel?..

mvh Zirio

Zirio's Cinema

NAD 753v2, NAD 216, JBSystems C2-800
Cerwin Vega AL-1000, Dali 109, Dali SC-7, Dali SWA 15, JBL E250P
NAD T512, Sanyo Z4

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 18 Juni 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:

Jeg er fuldstændig uenig i, at man bare skal strøge et af formaterne!.

For det er jo netop problemet, hvis man enten fjerner HD-DVD eller blu-ray, som har selvskaberne jo netop enerettigheder på eks. Blu-ray, så fjerner man jo totalt den konkurrence der netop er fuldt igang nu!.Som kommer os forbrugere til gode...Så kunne Blu-ray (i dette eksempel) jo bare sætte priserne op, også blev folk nød til at købe det, ellers var alternativet en "normal" dvd...Og det vil så gå ud over os forbrugere

Om jeg synes Blu-ray eller HD skal vinde, ja det har jeg svært ved at svare på!..Blu-ray mangler jo at lancere en 1.3 HDMI afspiller i Danmark (hvilket jeg synes er super trist), der vil jeg klart sige at HD-DVD har en fordel..Men hvis jeg skulle vælge, så ville jeg vælge Blu-Ray!..Trist den eneste billige Blu-ray vi har i Danmark er Samsung BD-P1000..Jeg synes godt de snart kunne få smidt BD-P1200 til Danmark, der er ikke nogle der ved hvornår den kommer vel?..

mvh Zirio

Zirio's Cinema

NAD 753v2, NAD 216, JBSystems C2-800
Cerwin Vega AL-1000, Dali 109, Dali SC-7, Dali SWA 15, JBL E250P
NAD T512, Sanyo Z4

Skal man ikka ha' et meget stort lærred/skærm for at få nogen glæde af disse "HD-formater???

Hilsen

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 18 Juni 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Både ja og nej vil jeg sige!...

Personligt synes jeg selv at hvis man skal få rigtig glæde af det, så skal man have en projektor, med 1080p!..og ens lærred skal selvfølgelig have en pæn størrelse!..

Men jeg tror da sagtens der er stor forskel på en LCD-skærm, men jeg har dog ikke set det, så jeg kan ikke udtale mig om det!..

Men jeg glæder mig til at jeg selv kan få lov til at prøve det hjemme på anlægget, selvom der nok går noget tid

mvh Zirio

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum