Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 09:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: surround eller stereo?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Spørgsmålet: hvor mange har et surround setup og hvor mange har stereo
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
64 [32,82%]
85 [43,59%]
46 [23,59%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 August 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

jeg syntes det virker som om at surround anlæg er ved at overtage scenen lidt..

så jeg syntes det ville være interresant at vide hvor mange der har snurrerundt lyd og hvor mange der stadig sværger til stereo.. eller er det fordi økonomien ikke er til surround?

personligt er surround ikke noget jeg vil putte penge i da jeg mener filmlyd sagtens kan komme ud gennem et stereo setup som desuden lyder klart bedre til musik.. og mit eget har også ALT den bund der skal til når man ser film (nej det er ikke cv)

Til top Vis him self's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af him self

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Sendt: 09 August 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Som du selv siger er forskellen på om man ser film eller hører musik. Stereo er klart bedst til musik, hvor surround er klart bedst til film (Så længe vi ikke snakker eltax system fra aldi)

Har selv begge dele. Stereo til musik og surround til film.
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 August 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Musik....stereo. Film....stereo. Har ikke surround, men det kunne da være fedt til film. Kommer også en dag.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Har valgt stereo pga. min økonomi ikke er til noget "godt" SS, og fordi at mit værelse har de former og indretnig at SS ikke kan udnyttes
Til top Vis Emi_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emi_one

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 August 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

him self skrev:

... jeg mener filmlyd sagtens kan komme ud gennem et stereo setup som desuden lyder klart bedre til musik.

Hvorfor lyder et surround system efter din mening per definition dårligere end et stereo system til musik ? Man kan jo bare slå surround fra, når man lytter til musik, og gode fronthøjtalere behøver vel ikke lyde dårligt fordi man kan få en center og baghøjtalere der passer i klangen ?

Eller mener du, at hvis man kun vil høre stereo, kan man ofre hvad der svarer til 3 prisen for højtalere og forstærker kanaler på bedre stereo komponenter, og derfor må de lyde bedre ?

Hvad hvis man har et 3 gange så dyrt surround anlæg som et givent stereo anlæg - kan surroundanlægget så ikke lyde lige så godt som stereoanlægget, når det kun bruges til stereo ? ;-)

MVH
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

et dedikeret stereo setup vil altid lyde bedre til musik end et surround anlæg (medmindre selvfølgelig at det handler om medion stereo til 800 og miller og kreisel ss til 200.000).. med en ss forstærker er lyden bedre afstemt til surround. selvfølgelig kan man have en fortærker til stereo og en til surround , men ellers vil jeg mene at dedikeret stereo er bedre til musik end et surroundanlæg

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

erla skrev:

Eller mener du, at hvis man kun vil høre stereo, kan man ofre hvad der svarer til 3 prisen for højtalere og forstærker kanaler på bedre stereo komponenter, og derfor må de lyde bedre ?

MVH

hvad mener du med det??

jo selvfølgelig lyder et dyrt/godt ss setup bedre til musik end et billigt/dårligt stereo setup,.. misforstå mig nu ikke!

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

him self skrev:
et dedikeret stereo setup vil altid lyde bedre til musik end et surround anlæg (medmindre selvfølgelig at det handler om medion stereo til 800 og miller og kreisel ss til 200.000) med en dedikeret stereo forstærker.. med en ss forstærker er lyden bedre afstemt til surround. selvfølgelig kan man have en fortærker til stereo og en til surround , men ellers vil jeg mene at dedikeret stereo er bedre til musik end et surroundanlæg

Så du mener altså, at når man tager en god stereo forstærker, og tilsætter den tre ekstra forstærkertrin, så bliver de to første forstærkertrin mere umusikalske .. ? njah... det lyder sgu' lidt voodoo-agtigt i mine ører ;-)

MVH
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
him self skrev:
et dedikeret stereo setup vil altid lyde bedre til musik end et surround anlæg (medmindre selvfølgelig at det handler om medion stereo til 800 og miller og kreisel ss til 200.000) med en dedikeret stereo forstærker.. med en ss forstærker er lyden bedre afstemt til surround. selvfølgelig kan man have en fortærker til stereo og en til surround , men ellers vil jeg mene at dedikeret stereo er bedre til musik end et surroundanlæg

Så du mener altså, at når man tager en god stereo forstærker, og tilsætter den tre ekstra forstærkertrin, så bliver de to første forstærkertrin mere umusikalske .. ? njah... det lyder sgu' lidt voodoo-agtigt i mine ører ;-)

MVH

mener du da at en surround forstærker kan gengive musik præcist ligeså godt som enhver stereoforstærker?

i så fald er vi uenige

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2006 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

him self skrev:

erla skrev:
him self skrev:

MVH

mener du da at en surround forstærker kan gengive musik præcist ligeså godt som enhver stereoforstærker?

i så fald er vi uenige

Ikke som "enhver stereoforstærker" - men jeg mener at given surroundforstærker, hvor man slår surround fra, kan gengive stereo lige så godt, som en tilsvarende stereoforstærker.

Kodeordet er "tilsvarende" - og her taler jeg ikke om pris, men kvalitet.

MVH.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

På en måde, synes jeg først at SS for rigtig mening, når selve billedet man kigger på også har en passende størelse Og jeg har desværre ikke et rum som jeg kan dedikere til mørklægning og projektor, som der skal til. Derfor gider jeg ikke bruge opmærksomhed på SS i eget hjem. For skal det være SS, så skal de også give mening, og det synes jeg ikke det gør med 32-42" billed.

Projektor og et svin af et kæmpe lærred Så kommer SS til sin ret! Ikke det andet pusse nusse SS der. Der dur bare ikke..

Så jeg holder mig til 2 højttalere i min stue...

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
him self skrev:

erla skrev:
him self skrev:

MVH

i så fald er vi uenige

Ikke som "enhver stereoforstærker" - men jeg mener at given surroundforstærker, hvor man slår surround fra, kan gengive stereo lige så godt, som en tilsvarende stereoforstærker.

Kodeordet er "tilsvarende" - og her taler jeg ikke om pris, men kvalitet.

MVH.

Ja selvfølgelig lyder en tilsvarende surround receiver lige så godt som en stereoforstærker, ellers ville de næppe være tilsvarende. Pointen er vist bare at hvis man fyrer 10K af til henholdvis en SS receiver og en stereoforstærker vil man altid kunne finde en stereoforstærker som lyder bedst i ren stereo.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

Ja selvfølgelig lyder en tilsvarende surround receiver lige så godt som en stereoforstærker, ellers ville de næppe være tilsvarende. Pointen er vist bare at hvis man fyrer 10K af til henholdvis en SS receiver og en stereoforstærker vil man altid kunne finde en stereoforstærker som lyder bedst i ren stereo.

Okay - det var bare ikke det himself sagde var hans pointe, da jeg direkte spurgte om dte var det han mente - han snakkede om noget med "forstærkere afstemt til stereo" - og den forstår jeg simpelthen ikke... hvad vil det siga at noget er "afstemt til stereo" ???

Hvad er kendetegnene på at noget er "afstemt til stereo" ? Findes der certificeringer på udstyr der er "afstemt til stereo" ?

Betyder det at mono effektforstærkere skal man holde sig fra ? De kan jo ikke være "afstemt til stereo" ?

-oOo-

Jeg synes der er en meget nedladende holdning til surround, og en masse snobberi omkring stereo... og jeg synes det lugter lidt af, at rønnebærrerne er sure.

Naturligvis kan man ha' en subjektiv holdning til f.eks. rørlyd, MM eller MC pick-up, CD eller LP, osv... men jeg forstår ikke himself når han givcer udtryk for, at surround "mangler noget" til stereo - mangler hvad ? Så køb en dyrere/bedre forstærker, så det er en reel sammenligning...

Og den der med "afstemt til stereo" - den mener jeg er helt ude i hampen... som sagt kan man ha' subjektive klangpræferencer, men set bare en smule objektivt, så drejer hifi sig om troværdig gengivelse. Dvs. at det man hører lyder så tilnærmelsesvis som originalen som muligt. Slå endelig hifi op i en ordbog ;-)

Indenfor surround kanman faktisk få certificeret om ens komponenter gengiver en optagelse som den er tænkt gengivet af afsenderen, eller om gengivelsen bliver farvet i klangen af et apperat, om apperatet har kraft nok til en troværdig gengivelse eller ej, osv. Med forskellige certificeringer for små og store lytterum.

Som sagt, det er muligt man personligt foretrækker en bestemt klangfarve - men har det noget med hifi at gøre ? Er det "afstemt til stereo" ? Er denne afstemning så individuel er fra person til person, så det der er afstemt til den ene person, ikke er det til en anden ?

Min pointe er, at tager du en THX forstærker i et lytterum der svarer til dens certificering, så vil den gengive musikken troværdigt som den er ment til at lyde fra afsender - faktisk uanset prisen på forstærkeren (så længe man holder sig til et lytterum der passer THX-certificeringen i størrelse).

Det er der ingen garanti for, at en alm. stereo forstærker vil gøre, uanset om den så koster flere millioner - jo dyrere den er, jo større risiko er der faktisk for, at den farver lyden med en speciel klang, som aldrig har været hensigten fra afsender... og det kalder I "Hi Fi" ??? ;-)

Det er muligt det lyder godt - men lyder det rigtigt ? ;-)

Mvh.

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jeg startede ud med et stort surround anlæg, men blev klogere, og det er nu blevet til et HK HS100 surround system i stuen.

I et værelse har jeg placeret mine diy stereo højttalere, som jeg lytter musik til.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:
Jeg startede ud med et stort surround anlæg, men blev klogere, og det er nu blevet til et HK HS100 surround system i stuen.

I et værelse har jeg placeret mine diy stereo højttalere, som jeg lytter musik til.

Hvordan "klogere" ?

Blev det for dyrt at købe komponenter til sourround i en kvalitet der tilfredsstiller dine behov for stereo lyd, eller mener du ikke sådanne komponenter findes ?

MVH

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 August 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

him self skrev:

personligt er surround ikke noget jeg vil putte penge i da jeg mener filmlyd sagtens kan komme ud gennem et stereo setup som desuden lyder klart bedre til musik.. og mit eget har også ALT den bund der skal til når man ser film (nej det er ikke cv)

Tjah - snot for sig og skæg for sig.

Jeg synes faktsik ikke en filmoplevelse er komplet, når den kun kører i stereo - næh, her virker det altså bedst med det omsluttende lydbillede og en god "baskasse" og selvfølgelig det store billede!

Tilgengæld er stereodelen på de fleste snurrerundt kasser ikke særlig god...

Så derfor er min løsning 1 stereo/musik anlæg og 1 surroundanlæg

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 August 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

bruger lige for tiden stereo da jeg ikke har sat mine bag ht'er op...

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 10 August 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Har lige droppet sorround til fordel for ren stereo.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Jesper Juul skrev:

Okay - det var bare ikke det himself sagde var hans pointe, da jeg direkte spurgte om dte var det han mente - han snakkede om noget med "forstærkere afstemt til stereo" - og den forstår jeg simpelthen ikke... hvad vil det siga at noget er "afstemt til stereo" ???

Hvad er kendetegnene på at noget er "afstemt til stereo" ? Findes der certificeringer på udstyr der er "afstemt til stereo" ?

Betyder det at mono effektforstærkere skal man holde sig fra ? De kan jo ikke være "afstemt til stereo" ?

Mvh.

Problemet er bare at du ikke kan (for menneskepenge) få noget surround som lyder rigtigt godt i stereo. Man skal bruge afsindigt mange penge for at få noget surround grej som gør sig godt i stereo, og der kan man så komme noget billigere rundt ved at vælge et rent stereo setup istedet.

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har stemt "begge dele" selvom jeg kun har et setup. Jeg har valgt mine komponeter ud fra at det skal være et seriøst SS setup MEN samtidig skal kunne levere en hæderlig stereogengivelse. Og det kan det

MVH WRONG

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes