Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 20:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Placering = god/dårlig lyd! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Hvordan er dine ht. placeret? (læs teksten)
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
27 [25,71%]
36 [34,29%]
26 [24,76%]
16 [15,24%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Hver gang jeg har fået nye højttalere, har jeg optimistisk ommøbleret min stue, i håb om, at mine nye højttalere kunne stå side om side med mit spisebord, der pt. er forvist til køkkenet. Hver gang er jeg endt op med det samme resultat, mine nye højttalere spillede slet ikke som prisskiltet antydede. Jeg har forsøgt mig med tæpper, planter, dæmpning af basrefleks etc., men er altid vendt tilbage til den samme opstilling - de spiller simpelthen bedst der!

Jeg har flere gange været hos KT-Radio og SK-Sound, hvor jeg er blevet imponeret over et sæt højttalere, som jeg enten selv har ejet, eller endnu værre, hvor jeg har ejet storebroderen, og alligevel er jeg blev overrasket over hvor godt den udstillede model spillede i det rette rum (måske ikke engang det bedste, men klart bedre end mit eget...). Samme konklusion: rum og placering er væsentligt.

Min konklusion er, at højttalere simpelthen kræver en hæderlig plads i stuen! Hvis ikke ens højttalere får den bedste mulige plads i rummet (lydmæssigt), kan ALT andet være lige meget, dvs. kabler, forstærker og cd-afspiller, kommer aldrig til sin fulde ret! Jeg tror dog ikke alle er klar over konsekvensen af placering og rum, og synes det kunne være interessant med en poll. Der kan være mange grunde til ikke at placere sine højttalere optimalt, uanset hvad, bør man måske overveje at neddrosle hele kæden (og spare penge), hvis man alligevel ikke yder sine højttalere respekt?

Kritik og gode råd er som altid velkomne.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

måske en kategori der hedder: "De står så godt de kan, men ikke optimalt"

Min stue er kun godt 20 kvm. og der er skråvægge i den ene side.  Derfor står mine højtalere ikke optimalt, men af rent indretningsmæssige og æstetiske årsager, kan de ikke står meget anderledes.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

måske en kategori der hedder: "De står så godt de kan, men ikke optimalt"

Min stue er kun godt 20 kvm. og der er skråvægge i den ene side.  Derfor står mine højtalere ikke optimalt, men af rent indretningsmæssige og æstetiske årsager, kan de ikke står meget anderledes.

Det er så det jeg vil kategorisere som "De har den bedste plads, men spiller ikke optimalt." - så godt som de kan, må jo være den optimale plads hos dig?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

ahh..ok

jeg troede du mente det objektivt og ikke subjektivt

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har også virkelig problem med pladsering. Mit rum er ca. 16 m*m og mit problem er at mine højtalere kun kan stå på netop én måde. Ellers er der ikke plads til seng og skrivebord.
Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

ahh..ok

jeg troede du mente det objektivt og ikke subjektivt

Hmm, det gjorde jeg egentligt også! Mine står så godt som de overhovedet kan i rummet, men mit rum er bare ikke godt nok til hifi :( Hvis de subjektiv står bedst, vil jeg kalde det for praktisk?

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun ca 12 kvm2 lytterum/stue, så der er grænser for hvor godt det kan stå.  Jeg har heldigvis en forstående husmor  så anlægget står der hvor jeg vil have det til at stå, og det står så godt som det kan komme til. Jeg har prøvet mange andre opstillinger men den nuværende er den bedste. Desuden er den fleksibel og kan, når jeg får lyst, lejlighedsvist udviddes med en meter til siden. Men så står den ene ht lige foran en dør, hvilket jeg ikke tør udsætte den for, og ikke finder voldsomt praktisk heller.

Dog er jeg ikke enig i din betragtning. Jeg har sagtens kunne høre de forbedringer jeg har investeret i på trods af den lidt kompromiterende opstilling.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

jeg bor på 10m2 mine højttalere har god afstand til hinanden, de står praktisk men absolut ikke hvor de burde stå ... jeg har bare ingen mulighed for at stille dem anderledes, hvis jeg skal kunne bo almindeligt herinde samtidig.
Jeg har da tanker om at købe et plasma, hænge det på væggen og købe et Audiomagic bord til anlægget, det ville give mere plads omkring højttalerne som er ret krævende hvad plads angår... meeeen om det sker, ved jeg ikke, nok ikke mens jeg studerer...
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Dog er jeg ikke enig i din betragtning. Jeg har sagtens kunne høre de forbedringer jeg har investeret i på trods af den lidt kompromiterende opstilling.

Jeg mente ikke, at du SLET ikke kan høre forskel. Men hvis ht. er placeret forkert, så kommer forstærker og cd-afspiller ikke til sin ret, dvs. deres fulde potentiale udnyttes ikke. En ht. kan placeres så der opstår buldrende/ophobende bas, hvis det er tilfældet, kan myader af fine detaljer sagtens forsvinde sammen med den buldrende bas.

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hvis man kikker de billeder igennem som folk har lagt ud her på siden, er det ikke mange der har stillet deres anlæg/højttaler optimalt. Alt for mange opstiller ikke deres højttalere symetrisk i rummet. Mange stiller også deres højttalere for tæt på bagvæggen. Det er ikke kun højttalerne der skal stå rigtigt, man skal også sidde godt ! Hvis lyttepositionen er tæt på en væg kan dette også give problemmer. Hvis man ikke pladsere højttalerne optimalt for man ALDRIG den bedste lyd får de penge man har brugt. Den optimale pladsering kan tage lang tid at finde og kan måske kræve at man flytter lidt rundt på sine møbler.

Nu er det jo ikke alle der er så heldig at bor sammen med en der kan acceptere at anlæg og højttalere skal bestemme hvordan stuen (lytterummet) skal se ud. Dem kan jeg kun ønske held og lykke med deres hifi-drømme.

Hvis man vælger at investere mange penge i sit anlæg, så bør man heller ikke gå på kompromi, men netop yde det 100% respekt.

Hilsen LAST - med den forstående kone

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

solu skrev:
obi jon kenobi skrev:

Jeg mente ikke, at du SLET ikke kan høre forskel. Men hvis ht. er placeret forkert, så kommer forstærker og cd-afspiller ikke til sin ret, dvs. deres fulde potentiale udnyttes ikke. En ht. kan placeres så der opstår buldrende/ophobende bas, hvis det er tilfældet, kan myader af fine detaljer sagtens forsvinde sammen med den buldrende bas.

Fuldstændig enig. Det var bare fordi du skrev at "ALT andet" kan være lige meget, hvis ht ikke er placeret korrekt. Men så længe vi er enige er det jo ligemeget.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
jeg bor på 10m2 mine højttalere har god afstand til hinanden, de står praktisk men absolut ikke hvor de burde stå ... jeg har bare ingen mulighed for at stille dem anderledes, hvis jeg skal kunne bo almindeligt herinde samtidig.
Jeg har da tanker om at købe et plasma, hænge det på væggen og købe et Audiomagic bord til anlægget, det ville give mere plads omkring højttalerne som er ret krævende hvad plads angår... meeeen om det sker, ved jeg ikke, nok ikke mens jeg studerer...

Det er også min store drøm. En plasma ville virkelig hjælpe meget på pladsen, men desvære er den knap så god for kontoen.

Jeg er dog kommet frem til at en projektor vil være det optimale, selvom jeg ikke har plads til et stort læred. Den koster jo noget mindre!

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Anders_K skrev:

witzel skrev:

Det er også min store drøm. En plasma ville virkelig hjælpe meget på pladsen, men desvære er den knap så god for kontoen.

Jeg er dog kommet frem til at en projektor vil være det optimale, selvom jeg ikke har plads til et stort læred. Den koster jo noget mindre!

jeg havde også tænkt lidt på en projektor og en tuner eller video, men med en pærelevetid på ca 5000timer, er ikke meget. Mit fjernsyn er tændt ca 8-10timer om dagen. nogen gange mindre andre gange mere og så ville jeg være nød til at skifte pære hvert år (ca) en ny pære koster det samme som mit nuværede tv

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

jeg havde også tænkt lidt på en projektor og en tuner eller video, men med en pærelevetid på ca 5000timer, er ikke meget. Mit fjernsyn er tændt ca 8-10timer om dagen. nogen gange mindre andre gange mere og så ville jeg være nød til at skifte pære hvert år (ca) en ny pære koster det samme som mit nuværede tv

Hvad er levetiden på en plasma?

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Hvordan ved man at et nyudviklet 6.generations plasma-TV kan virke i mere end 10år??? I så fald skulle der jo ikke være nogen problemer med at kræve 10års garanti på dette, eller NEJ???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

jeg ved ikke om de tør stå så meget ved deres "påstande" at de vil ive 10års driftsgaranti, eller 60000timers driftsgaranti... jeg tvivler dog..
men på den anden side, er du garanteret 5000timers brug ved projektor i lowmode?? det er vel det samme

---

der går 12stk 5000timers pærer på et 6.generations plasma + projektoren. en pære koster hvad? 4000kr og en (fx) PTAE500 koster 14k, det giver 62000kr på 60000timers brug. kan man ikke få et godt plasma til den pris?? (bare en tanke, igen)

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Selvom mine højttalere ikke står optimalt(de står for tæt på væggene), så synes jeg stadig de lyder godt. Og så kan jeg da glæde mig over at der ligger en masse potentiale gemt i anlægget, som kommer frem i takt med at jeg får mulighed for at forbedre rummet.

Jeg forstår ikke helt dit(solu) råd med at neddrosle, hvis ikke man har optimale forhold. Hvis alt andet er lige, så må noget godt grej der er mindre hensigtsmæssigt opstillet, da spille bedre end "noget pap" der ligeledes er mindre hensigtsmæssigt opstillet.

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

jetz, (med småt!) Hvorfor må dine højttalere ikke stå optimalt???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes