Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Ris og ros
 HIFI4ALL Forum : Ris og ros
Emne Emne: Kabeltest eller reklame (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2003 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Det er jo meget fint i gider teste kabler for os, så man kan orientere
sig lidt i denne jungle. Men, når samtlige kabler kommer fra samme
forhandleren og kun to producenter (skytronic og techlink) så mener
jeg det lugter lidt af reklame. Hvis forhandleren blot har leveret de
nævnte kabler, så har han sandelig fået noget billig reklame.

I bør henvende jer til flere forhandlere, hvis en sådan kabeltest skal
tages seriøst.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 December 2003 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Enig samme gælder for Højtalere, cdafspillere osv.....

Men ellers syntes jeg da de tester mange ting her inde og vi kan læse det GRATIS og deres test er da helt på højde eller bedre en dem man læser i de blade man skal KØBE.

Men lad HIFI4all teste på deres egen måde for skal alt testes og vi alle tilfredstiles så bliver de aldrig færdige.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2003 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Een af vores hovedpointer er IKKE at lave sammenlignende tests. Men når alle produkter kommer fra den samme leverandør, har vi valgt at gøre det. Derfor !

Men du har ret - det er et valg - ligesom hele listen over produkter, der har været til anmeldelse / bragt som nyheder er et valg, der ofte afspejles af leverandørernes egne initiativer for at gøre noget. Det er bestemt ikke nogen hemmelighed, at de leverandører, der er fremme i skoene med nyhedsorientering og dialoger mhp tests får mere taletid end de leverandører, der sidder i salgslokalet med fødderne oppe på bordet og venter på dørklokken ringer.

Havde vi ubegrænsede tids- og testressourcer, så det helt anderledes ud, men vi er altså også nødt til at tage hensyn til disse parametre.

Endelig er det svært at gøre noget som helst rigtigt i alles øjne. Uanset hvor meget tid og hvor seriøst, vi griber tingene an, vil der ALTID være een eller anden, der synes tingene bør gøres anderledes. Sådan var det på Hifi & Elektronik og sådan er det også på HIFI4ALL.DK. Du kan aldrig gøre alle tilfredse - så det må vi bare trække på skuldrene af...

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Fynni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 29 December 2003 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Jeg synes vi skal tage hatten af for den tid teamet ligger i siden.

Til top Vis Fynni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fynni

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2003 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Yep, en stor hånd til temaet 
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 December 2003 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jep, en stor hånd til teamet,

men hvorfor ikke sammenlignende tests?

Jeg mener ikke, det giver mening at bedømme en vare, hvis man ikke har noget at sammenligne med!

Handler det i bund og grund om, at test-folk ikke tør sige, at de ene produkt efter deres mening er bedre end et andet?

For så bliver de uvenner med de folk i branchen, som de kender alt for godt?

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 December 2003 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

ja der er ingen tvivl om at teamet fortjener al den ros de kan få...

mht testen synes jeg at man også skal tænke på at der er givet karakterer for kablerne, og de går svjh fra 6-11 at et kabel for karakterene 6/7 kan ikke være den helt store reklame.

God test forresten, den nød jeg...

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 December 2003 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Handler det i bund og grund om, at test-folk ikke tør sige, at de ene produkt efter deres mening er bedre end et andet?

Nemlig heri ligger HELE humlen. Alle blade og andre der er afhænnige af reklame penge eller andre slags penge fra HIFI brancen på den ene eller anden måde kan ikke være objektive. De får nemlig ikke noget nyt til test efter de har givet et produkt en dårlig test. Derfor vil du her ikke se sammenligningstest elller også vil du se at tingne kan bruges på nogle punkter altså noget slapt ord kvadderi.

Tag bladet fra munden og det bliver svært at få nyt, for det er helt klart blevet svæere for mig at teste ting fordi jeg f.eks. har givet vistus forforstærker en så dårlig test, selvom han har godkendt det skrevende materiale, for vil folk ikke have det ud offentligt det jeg tester så kan jeg godt lade være.

Brancen er ikke den slemmeste i mine øjne længere, for har man først forstået at det handler om at tjæne penge for dem så ses tingene i det rigtige perspektiv.

PS jeg ved godt at hifi4alll ikke tjæner penge på denne fantastiske side men i får vel reklame penge til at drive side for ? hvor mange penge får i ? måske i kender nogle der vil have reklamer på min side www.hifisamling.dk således jeg ikke skal betale det af egen lomme ? øhhhh nej den går jo ikke så ryger min Objektivitet jo LOL blot fis

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 December 2003 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har det mere sådan, at jeg ikke får noget ud af at læse alle mulige tillægsord i anmeldelserne. Sprød, luftig, varm mm.

Når en ekspert skriver, vil jeg have hans vurdering. Hvem er høj og hvem er lav.

Er du høj, hvis du er 1.80. Ja, det afhænger af, hvem du står ved siden af.

Det er jo de svar, vi som købere gerne vil have - og sælgeren er jo selvsagt ikke objektiv.

Det kunne da være interessant at få redaktørens svar på, hvorfor de ikke laver sammenlignende tests! Når han nu selv kom ind på emnet!

Er det fordi man ikke tør rangordre produkterne?

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Sendt: 29 December 2003 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange roser !

thomas_ls skrev:

Jeg mener ikke, det giver mening at bedømme en vare, hvis man ikke har noget at sammenligne med!

I "gamle dage" hvor produkter lå uendelig tæt på hinanden i ydelse og pris havde det mere relevans at teste dem op mod hinanden. Det meste af det udstyr, vi finder interessant idag, er udviklet ud fra individuelle filosofier / teknologier / andre individuelle parametre. Det betyder, at vi rent principielt forsøger at teste et produkt ud fra dets egne forudsætninger. Hvis producenten har haft en speciel idé med produktet, går efter en en særlig lyd eller følelse, er det den, vi ønsker at finde. Gode eksempler herpå er Dali Euphonia MS 5, Densen, Linn Unidisk 2.1, System Audio 1280 MK II, Classic 6.6, B&W 703 og rigtig mange andre.

HIFI-markedet er naturligvis en anelse tåget - det er eksempelvis meget lettere at sige, at det er usmart at teste en personvogn op mod en pickup truck, men det er egentlig lidt det, der er tilfældet.

I sidste ende er det et valg, som vi har foretaget. Vi mener, det kun er rimeligt at vurdere produkterne ud fra deres egne præmisser. Uanset hvordan man ser på det, er tests subjektive - derfor er det svært at argumentere for de objektive lytteforskelle på to produkter i samme kategori - især hvis de bagvedliggende filosofier er vidt forskellige.

Måske er vi ikke gode nok endnu, men vi arbejder konstant på at blive bedre. Det mener jeg også, man kan se - ikke bare i diverse tests, men især måske på artiklerne, der efter min mening overgår mange af vores kollegaers artikler - det gælder både nationalt og især internationalt, hvor vi har fået mange roser netop på dette område. Gode eksempler herpå er artiklerne om Nordisk Film, Abbey Road Studios, IFA reportagerne, Overvejelser om gulve osv osv...

Men vi vil gerne blive endnu bedre !

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 December 2003 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Er det fordi man ikke tør rangordre produkterne?

Ja det er fordi 90% af brancen er bangebukse og de tør aldrig møde op, men råbe op omkring hvad der er bedre eller bedst det kan de alle men teste sammen det tør de ikke velkomme til HIFI verden ;O) jeg har 2 gange opfordret folk til at kome med til sammenlignings test men ingen tør.

Vi skal have K1 for HIFI som har gjort at den lange diskution omkring hvem der er bedst til kampsport, for her kan alle mødes, og dem der så finalen i julen så at rene boksere ikke har en chance og at karate og kickboksere ligger godt i svinget men de alle for total stryg af en toptrimmet knæ sparkende taibokser.

Det skal siges at selve Mike Tyson kommer til K1 i 2004 så der skal nok blive slået på tæven og se om han som bokser kan noget mod cirkelspark og dybe knæhug

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 December 2003 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hvis en test skal kunne bruges til noget, så må den have en eller
anden form for reference der testes i mod. Denne reference kunne
eksempelvis være et kabel (når der er tale om kabler) der er til at
betale. En reference er jo blot et udgangspunkt for sammenligning,
og behøver derfor ikke at være det ultimative (som jo alligevel vil
flytte sig over tid). På den måde har alle mulighed for, at erhverve
sig dette kabel og på denne måde kunne sætte egne ord på, i forhold
til testens.

Grunden til jeg synes I skal passe på med disse leverandørtest, er at
I måske så får færre bannerindtægter til at drive siden for, når
producenterne eller forhandlerne "blot" kan indlevere produkter til
tests.

Dette er ikke negativt ment, da jeg mener I gør en kæmpeindsats.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2003 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

Gode eksempler herpå er artiklerne om Nordisk Film, Abbey Road Studios, IFA reportagerne, Overvejelser om gulve osv osv...

Men vi vil gerne blive endnu bedre !

Ja, de artikler skal i virkelig have ros for. Især Abbey Road! Og ikke mindst besøget hos B&W. Sådan nogle gennemarbejdede artikler findes ikke mange steder.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Sendt: 30 December 2003 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Grunden til jeg synes I skal passe på med disse leverandørtest, er at
I måske så får færre bannerindtægter til at drive siden for, når
producenterne eller forhandlerne "blot" kan indlevere produkter til
tests.

Dette er ikke negativt ment, da jeg mener I gør en kæmpeindsats.

Det er faktisk ikke så nemt at få produkter til test på HIFI4ALL.DK. Vi siger jævnligt nej tak og meget ofte kommer produkterne til test måneder efter første henvendelse - undertiden med det resultat, at det bliver afløseren i stedet for...

Jeg har aldrig skænket det en tanke at der kan være sammenhæng mellem testemner og (manglende) annoncering før du nævner det. Måske fordi jeg primært koncentrerer mig om det redaktionelle....

bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 06:07 | IP-adresse registreret  

"I "gamle dage" hvor produkter lå uendelig tæt på hinanden i ydelse og pris havde det mere relevans at teste dem op mod hinanden."

Jeg forstår ikke rigtig det her! Jeg kan godt se, at i næste sætning skriver du, at de produkter som I synes er interessante, er for forskellige, men alligevel: To almindelige CD-afspillere i 3000 kroners-klassen, de ville da være særdeles egnede til en sammenlignende test. Det ville mange læsere nok finde interessant. 

Hvis I nu tager to produkter ind til test, som den normale forbruger ville overveje om han ville købe det ene eller andet (der har f.eks. lige været en tråd i jeres udmærkede forum, hvor Holfi og Densen forstærkere blev sammenlignet), så ville det være interessant læsning for de fleste. 

Til top Vis bole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bole

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

bole skrev:

"I "gamle dage" hvor produkter lå uendelig tæt på hinanden i ydelse og pris havde det mere relevans at teste dem op mod hinanden."

Jeg forstår ikke rigtig det her! Jeg kan godt se, at i næste sætning skriver du, at de produkter som I synes er interessante, er for forskellige, men alligevel: To almindelige CD-afspillere i 3000 kroners-klassen, de ville da være særdeles egnede til en sammenlignende test. Det ville mange læsere nok finde interessant. 

Hvis I nu tager to produkter ind til test, som den normale forbruger ville overveje om han ville købe det ene eller andet (der har f.eks. lige været en tråd i jeres udmærkede forum, hvor Holfi og Densen forstærkere blev sammenlignet), så ville det være interessant læsning for de fleste. 

Der er bare et væsentligt problem i det foreslag du fremlægger her, og det er at cd-afspillere i f.eks. 3000 kroners klassen stort set er ikke eksisterende. Langt de fleste mennesker der køber afspillere i den klasse vælger en dvd af de grunde at det er billigere, smartere og ikke lyder dårligere end cd, og nok så væsentligt at der ikke er mange producenter tilbage der rent faktisk har cd-afspillere til den pris som er værd at nævne. De er stort set gået over til DVD, bare kig i samtlige kataloger og du vil straks fange det. Derfor vil en test af produkter "dernede" på mange måder være lidt spild af resourcer og tid i en tid hvor der kommer så mange spændende ting fra nye producenter worldwide.

Tendensen er jo desværre gået den vej de sidste par år med cd´en lidt mere i bagrunden, så derfor finder jeg det personligt mere væsentligt på nogle punkter at teste mange af de nyere cd-afspillere i en klasse eller to højere fordi de rent faktisk fanger et større publikum, ikke at det fanger flere mennesker generelt, men fordi det tages mere seriøst og læses af en betydelig større andel af folk som interesserer sig for hvad der sker. Pointen i det er nemlig at går man bare en klasse eller to længere oppe, finder man mange flere folk som udmærket er klar over at cd´en langt fra er uddød. Forskellen på dem og "Hr. og fru Danmark" er at sidstnævnte ikke skænker cd en tanke mere.

Men det skal bestemt ikke udelukke sammenlignings-tests, for der er bl.a. stortest af dvd-afspillere i prisklassen omkring "rimeligt" og op til "måske" som en af idéerne til kommende anmeldelser( men det er KUN en idé endnu). Men der skal også lige være tid til det hele!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Testene er på mange måder sammenlignings-tests - alene det at der bliver nævnt hvad der spilles på, med og op mod giver jo et indtryk af hvilke apparater det pågældende produkt kan gøre sig mod. Alene det at fortælle hvad det er holdt op imod gør en stor forskel, og en forklaring om hvordan produktet gør sig gældende mod væsenligt dyrere ting i et test-setup fortæller da en del.

Som med alt, kommer det så bare an på om man så syntes om de ting der er i test-setuppet - gør man ikke er det selvfølgelig lidt sværere at danne sit indtryk. Det er en af de primære grunde til at diverse test-setups er forsøgt gjort så alsidige som muligt for at drage lidt af hvert ind i billedet.

Jeg er ikke nervøs for at fortælle hvis et produkt ikke gør det så godt, men så længe at det rent faktisk gør det godt er der jo heller ingen grund til at fortælle noget andet. Og der er ligeledes mange måder at fremhæve de dårligere ting, for de er trods alt altid opvejet af noget positivt. Det sjove ved mange af de nye produkter der kommer idag, er lidt ligesom med biler, der kommer ikke, eller ihvertfald meget sjældent, noget der er så dårligt at man tænker en ekstra gang. De tider er ovre, og mange af f.eks. de nye firmaer der kommer, har i allerhøjeste grad gjort deres hjemmearbejde inden de lancerer noget.

bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

"Men det skal bestemt ikke udelukke sammenlignings-tests, for der er bl.a. stortest af dvd-afspillere i prisklassen omkring "rimeligt" og op til "måske" som en af idéerne til kommende anmeldelser( men det er KUN en idé endnu). Men der skal også lige være tid til det hele!"

Det lyder godt - håber I får tid til det  

PS: Vildt godt site I har lavet - keep it up

BTW hvordan indsætter man et citat?

Til top Vis bole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bole

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes