Emne: mini-jack stik/kabel ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 31 Maj 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man få nogle gode mini-jack stik, eller færdig lavede kabler (med mini-jack til phono), et eller andet sted?
Bruger pt. nogle Profigold PGA3402, fra hifi klubben. Men selvom de er en hel del bedre end standarden, så er det nok der mit system halter lidt efter måske... Jeg har både et godt lydkort, en god forstærker, gode ht kabler og gode højtalere, men kun et halv godt signal kabel...

Skal bruge det til at forbinde min computer med min forstærker, ca. 1m væk.
Men jeg kan sagtens selv lave nogle hvis man ellers kan få nogle ordentlige mini-jack stik, et eller andet sted? og det skulle jo også helst være muligt at montere nogle ordentlige signal kabler i stikket, istedet for de små fisede lakrids ledninger... ;-)
|
| Til top |
|
| |
Anders-Juul Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har selv ixos mini-jack til 2 phono, koster 400.- for en meter og kan købes i expert
|
| Til top |
|
| |
Morten Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 311
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers kan du købe et lydkort med rigtige phono stik i stedet for de fimsede ting der __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, et lydkort med phono ville være perfekt. Men hvis du har et ordentligt lydkort, så er der vel S/PDIF ud.... Så vil den bedste løsning være at anskaffe en ordentlig DAC.
Men hvis du vil beholde den nuværende løsning med mini-jack, vil jeg anbefale dig at lave kablet selv.
Jeg har nogle supergode mini-jack stik til at ligge, so du kan få til fornuftig pris (de er naturligvis ubrugte). Mener de koster ca. 200,- + moms.. hos grossisten. Købte dem i sin tid gennem mit arbejde. Jeg tvivler på du finder mini-jack stik af den kaliber i nogen hifibutik. De er drejet i massivt et eller andet, og med et ekstra tykt lag guld.
Så skal du købe et par gode phono stik. De kan købes for ca. 100,- for to stk, i samme kvalitet som man finder på færdige kabler til langt over 2.000,-.
Så mangler du bare selve kablet. Her vil jeg anbefale jeg skærmet kabel, da det jo trods alt ligge bag ved en støjefyldt computer. Køb evt et kabel med 2 seperate inderledere og skærm. På den måde kan du lave pseudo-balancering, hvilket har en ganske fin lyd, samtidig med MEGET god undertrykkelse af støjen udstrålet fra pc'en. Hvis du køber den bedste type hos elektronik-pusheren.... til vel omkring 50,- pr meter, så får du igen kabler af fremragende kvalitet, som du skal give tusindvis af kroner for, hvis de sælges fint indpakket i hifibutikken.
Hvis du ikke selv har mod på at lodde, så kan jeg godt hjælpe dig. Jeg har det helt store loddekursus, og er nok ikke ringere til dette, end de underbetalte kinesere der lodder de kabler hifibutikkerne tager tusindvis af kroner for.
Du kan jo skrive en privat besked.... hvis det har interesse.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Ja, et lydkort med phono ville være perfekt. Men hvis du har et ordentligt lydkort, så er der vel S/PDIF ud.... Så vil den bedste løsning være at anskaffe en ordentlig DAC. Synes det lyder lidt spændene med en ekstern DAC! Er det noget man kan købe til menneske penge, eller evt. kan skaffe et diagram til en ordentlig kontruktion, eller måske endda få som byggesæt eller noget i den stil? Men på den anden side, så sidder der en ellers udemærket ICEnsample ENVY24 DAC på selve kortet, som lyder ganske fornuftigt... Og der er kun ca. 1M til forstærkeren, der driver mine pc speakers.
Men hvis du vil beholde den nuværende løsning med mini-jack, vil jeg anbefale dig at lave kablet selv. Det var også meningen ;-)
Hvis du ikke selv har mod på at lodde, så kan jeg godt hjælpe dig. Jeg har det helt store loddekursus, og er nok ikke ringere til dette, end de underbetalte kinesere der lodder de kabler hifibutikkerne tager tusindvis af kroner for. Jeg er uddannet elektronik fagtekniker, så det burde nok lige kunne lade sig gøre... ;-)
|
|
|
Lige et tillægs spørgsmål til en ekstern DAC... Hvordan er kanalerne adskilt, sådan rent teknisk? For jeg er udemærket klar over hvordan man D/A konvertere et digital signal... Men ligger kanalerne sepereret på digital side, eller seperere man dem først i analog siden eller hvordan fungere det? Jeg kan ikke lige give mig selv nogen logisk løsning på hvordan der skulle kunne være flere digital kanaler i den samme ledning?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højre og venste signal kommer lynhurtigt efter hinanden i sekvenser. Dvs. de kommer ikke samtidigt som i analoge signaler. I DAC'en bliver signalet naturligvis omformet til analog uden tidsforsinkelse.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Højre og venste signal kommer lynhurtigt efter hinanden i sekvenser. Dvs. de kommer ikke samtidigt som i analoge signaler. I DAC'en bliver signalet naturligvis omformet til analog uden tidsforsinkelse.
|
|
|
Ok, så det bliver nærmest multiplexet... Men hvordan får man så signalerne synkroniseret? Eller bliver det sendt i pakker, som bliver lagret i en buffer eller hvordan?
Findes der evt. noget dokumentation over SPDIF?
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|