Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 12:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Billigt / godt digital/coax kabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ahr lige købt en reciever, men mangler et kabel mellem min reciever og DVD afspilleren. De sagde i hifiklubben at hvis dvd afspilleren stod lige ovenover recieveren, så skulle man bruge et Coax kabel, da det ville give bedst lyd.

Men jeg vil sådan set gerne prøve mit system nu. Den eneste forretning der ahr åbnet er AZ (Bilka afdeling) Kan jeg købe det der? I så fald, hvad skal jeg kigge efter når jeg køber kablet, er der nogle kavler der er bedre end andre?

Jeg ahr ikke ret mange penge, så det skal være så billigt som overhovedet muligt, og stadig være af god kvalitet....

På forhånd mange tak.

Vh Rasmus
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

rasmuskarlsen skrev:
Jeg ahr lige købt en reciever, men mangler et kabel mellem min reciever og DVD afspilleren. De sagde i hifiklubben at hvis dvd afspilleren stod lige ovenover recieveren, så skulle man bruge et Coax kabel, da det ville give bedst lyd.

Men jeg vil sådan set gerne prøve mit system nu. Den eneste forretning der ahr åbnet er AZ (Bilka afdeling) Kan jeg købe det der? I så fald, hvad skal jeg kigge efter når jeg køber kablet, er der nogle kavler der er bedre end andre?

Jeg ahr ikke ret mange penge, så det skal være så billigt som overhovedet muligt, og stadig være af god kvalitet....

På forhånd mange tak.

Vh Rasmus

Køb passende længde 75ohms antennekabel, og et par billige stik, så burde du være rimeligt godt kørende.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg skal jo ahve et coax digitalt kabel, det kan man da ikke bare lave ud af antennekabel og så nogle stik? Hvor dælen kan man købe såen noglr stik så?
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

antennekabel ER et coaxkabel.

De fine du kan købe i UFO klubben er lavet efter samme opskrift som LGrau lige skrev, men du skal bare betale sælgerens månedsløn for det færdige resultat

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hvilket anlæg har du Rasmus?  Det afhænger jo lidt af hvor meget dit anlæg "fortjener"
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Har en Mustek DVD afspiller (som jeg købte til 1200kr for et år siden)

Har lige fået en Denon 1604 Surround Reciever her idag.

Har lige været ovre i AZ og købe et Coax kabel til 40kr. 75Ohm står der derpå...

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Tror i det er et godtnok kabel. Da jeg var inde i Hi-fi klubben sgade han at det kostede 200kr. Hvad er forskellem? For syns 200kr lyder af meget.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Så længe der står "75 ohm" på kablet, er du IMHO nået meget langt. Til kun 40.- er det vel ikke det helt store tab?

Ang. kablet til 200.-: Spørg, om du må låne det. Evt. læg de 200.- som pant og prøv det derhjemme og hør, om du kan høre forskel.

Og hvad forskellen er? Det kan fabrikanten/sælgeren af det dyre kabel fortælle dig. Evt. check hjemmeside.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:

Ang. kablet til 200.-: Spørg, om du må låne det. Evt. læg de 200.- som pant og prøv det derhjemme og hør, om du kan høre forskel.

Det kan du ikke, altså høre forskel. Såfremt 40kr-kablet har den fornødne båndbredde. Det har det nok.

boholm skrev:

Og hvad forskellen er? Det kan fabrikanten/sælgeren af det dyre kabel fortælle dig.

Det ville jeg nu ikke være så sikker på. Men han kan da sikkert sige, at det er pænt, at det kommer i en fin æske, eller, at prisen jo klart viser, at kvaliteten er væsentlig højere. Eller at der er stort hørbar forskel på lydkvaliteten for de anvendte phono stik på digitakabler eller noget i den dur.

Men han er nok ikke helt sikker selv...

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

ja, med det anlæg er der ingen grund til at bruge særligt meget på kabler
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

JDG1 > Hvorfor siger du det?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

altså en bambus dvd og denon 1604.  Det vil ikke give nogen mening at bruge mange penge på kabler, da dit anlæg alligevel ikke kan udnytte det potientale, som et godt kabel giver. 

Anders-Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Forskellen kan ligge i hvor rent kobberet er, stikket i hifiklubben er formentlig fra profigold, de kører i deres billige serie med 99,96% rent ofc kobber, skal du have noget der er bedre (99,9997 rent occ kobber) skal du op at give omkring 500.- for 1 meter, men det er unødvendigt med det anlæg du har. Men jo renere kobberet er jo bedre er lyden...!
Til top Vis Anders-Juul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders-Juul

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Anders-Juul skrev:
Forskellen kan ligge i hvor rent kobberet er, stikket i hifiklubben er formentlig fra profigold, de kører i deres billige serie med 99,96% rent ofc kobber, skal du have noget der er bedre (99,9997 rent occ kobber) skal du op at give omkring 500.- for 1 meter, men det er unødvendigt med det anlæg du har. Men jo renere kobberet er jo bedre er lyden...!

Ja, specielt ved digitale kabler.

Selv for analog overførsel spiller det en stor rolle, om kobberet (eller sølv for den sags skyld) er 99,96% ellr 99,9997% eller renere.

Man kan nok godt, hvis man er ihærdig, finde parametre, der giver væsentlig mere at skrue på. Endda til en fornuftig penge. Blot et spørgsmål om sund fornuft.

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

jeg bruger selv et profigold, købt hos ekspert, for 199 kr. det har bla. vundet et par priser og er efter min vurdering det bedste bud på et coax kabel til under 4-500 kr.

skal du også bruge et analog, altså et almindelig phonokabel?

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

soren skrev:

Anders-Juul skrev:

Ja, specielt ved digitale kabler.

Selv for analog overførsel spiller det en stor rolle, om kobberet (eller sølv for den sags skyld) er 99,96% ellr 99,9997% eller renere.

Man kan nok godt, hvis man er ihærdig, finde parametre, der giver væsentlig mere at skrue på. Endda til en fornuftig penge. Blot et spørgsmål om sund fornuft.

NEJ NEJ båndbredde og afskræmning er vigtig ved digitalkabler.

læs evt lidt her

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11382&P N=1

eller generelt på nettet!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tag et kig på www.av-connection.com og se udvalget, der får du en del for pengene. Har selv det dyreste til 349,- for en meter, men scroll lidt nedad siden og find kabler til en billig penge

Der er endnu billigere kabler hvis du går ind i HighGrade / Discount sektionen, men nu hvor du stadig har en udemærket reciever burde du holde dig væk derfra

Til top Vis Rapper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rapper Besøg Rapper's Websted

Nordost
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 28 Maj 2004
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Hej,

Digital kabler er utrolig følsomme når det kommer til impedans. Kabelet bør selvfølgelig være 75Ohm, der er ingen tvivl om at du kan finde coaxial kabler som mere eller mindre lever op til dette. Men der hvor du i høj grad vil løber ind i problemmer er RCA stikkene. Disse SKAL også være 75 ohm for at du undgår problemmer så som refektioner og stående bølger i kablet.. Husk også at et digital kabel efter bør have en minimums længde på 1,50 meter.

Med venlig hilsen

Lars 

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Nordost --> Hvad er der galt med 0,75 og 1 meter kabler?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes