Emne: el kabel ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Spider Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey har et par dali 4a. køre bare med el kabler. vil jeg vinde noget ved at købe kabler til 20-30M. Eller er forskellen så lille at jeg ikke vil kunne høre forskel.
har kørt med el kabler siden jeg fik dem ca 16 måneder. Har hørt man kan vinde noget. spørgsmålet er bare kan man det...
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa, en svær diskussion, som der sikkert er mange delte meninger om. Jeg har selv været sælger i DK's HiFi klub, da højttalerne blev solgt i gamle dage. Det er en højttaler, som gav meget lyd til en lille penge. Rigtigt gode til fest, rigtigt gode til at spille fyldigt ved lav styrke. Som med alle andre billige produkter, er man nødt til at gå på kompromis og vælge nogle kvaliteter til og andre fra. Kompromisset med Dali 4a var, at de ikke spiller neutralt som dyre højttalere. De kunne også let komme til at lyde skarpt i nogle afspillekæder. Vi havde mange kunder, som syntes det gav en lydforbedring at bruge andre kabler end "el-kabler" (jeg går ud fra, at du mener alm. lysnetledning)
Hvis nu du skrev, hvad du ønsker dig af forbedring ved at skifte kabler, ville jeg eller andre herinde bedre kunne fortælle om chancen for, at det vil kunne opnås med de og de kabler. Altså er det fastere bas, mindre hidsighed eller.....? du gerne vil have. Som du sikkert har kunnet læse mellem linierne er dine højttalere ikke verdens ottende vidunder, men gode brugshøjttalere, så du får næppe meget store forbedringer ved kabelskift. Det er også afhængigt af dit øvrige anlæg, dit lytterum, dine lyttevaner osv.
Så, kom med lidt flere oplysninger, først og fremmest: Hvad ønsker du, at nye kabler skal gøre?

__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Spider Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
|
Tjaa, en svær diskussion, som der sikkert er mange delte meninger om. Jeg har selv været sælger i DK's HiFi klub, da højttalerne blev solgt i gamle dage. Det er en højttaler, som gav meget lyd til en lille penge. Rigtigt gode til fest, rigtigt gode til at spille fyldigt ved lav styrke. Som med alle andre billige produkter, er man nødt til at gå på kompromis og vælge nogle kvaliteter til og andre fra. Kompromisset med Dali 4a var, at de ikke spiller neutralt som dyre højttalere. De kunne også let komme til at lyde skarpt i nogle afspillekæder. Vi havde mange kunder, som syntes det gav en lydforbedring at bruge andre kabler end "el-kabler" (jeg går ud fra, at du mener alm. lysnetledning)
Hvis nu du skrev, hvad du ønsker dig af forbedring ved at skifte kabler, ville jeg eller andre herinde bedre kunne fortælle om chancen for, at det vil kunne opnås med de og de kabler. Altså er det fastere bas, mindre hidsighed eller.....? du gerne vil have. Som du sikkert har kunnet læse mellem linierne er dine højttalere ikke verdens ottende vidunder, men gode brugshøjttalere, så du får næppe meget store forbedringer ved kabelskift. Det er også afhængigt af dit øvrige anlæg, dit lytterum, dine lyttevaner osv.
Så, kom med lidt flere oplysninger, først og fremmest: Hvad ønsker du, at nye kabler skal gøre?

|
|
|
min receiver er en denon avr 1604 ved ikke om det er den, men jeg syntes ikke ht spiller særligt roligt. nu tænker jeg på de lyse toner fra mellemtone til diskant. ved ikke om det hjalp lidt...
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spider.
Køb du hellere noget 2,5-4 kvadrat-højttalerkabel i din lokale Fona, det_bør_ simpelthen være muligt at høre en forskel til det bedre, også på dine hojttalere..
Prisen ligger sikkert i størrelsesordenen DKK15-30,- pr monometer.
Den 230volts ledning du bruger nu, både bumler og hyler!
Mvh. Jens/Modifix von DCA
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er til kritisk lytning, altså sidder stille og synker ind i musikken sådan at den fylder din sjæl, må du finde bedre højttalere end 4a'erne. De er ikke bygget til det. Hører du musik, som man bruger stearinlys og blomster, altså for hyggens skyld, mens man snakker henover eller til fest og dans, er 4a'erne gode på et skrabet budget.
Din beskrivelse af de lyse toner, som ikke er særligt rolige, svarer helt til min oplevelse af de højttalere. Sådan spiller de simpelthen. Bedre kabler kan hjælpe, men det er ikke en langtidsholdbar løsning, medmindre du ikke bruger dem til kritisk løsning. Jeg vil lige nævne, at mange mennesker lever lykkeligt med deres 4a'ere i årevis, men de bruger dem mest til hygge og fest og ballade. Der er lidt Cerwin Vega over de højttalere, sagt med al respekt.
Det hele bunder i, at det var "store" højttalere til en billig penge, som jeg skrev først. Deraf de uundgåelige kompromisser.
Håber, det hjalp lidt. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Spider Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
|
Hvis du er til kritisk lytning, altså sidder stille og synker ind i musikken sådan at den fylder din sjæl, må du finde bedre højttalere end 4a'erne. De er ikke bygget til det. Hører du musik, som man bruger stearinlys og blomster, altså for hyggens skyld, mens man snakker henover eller til fest og dans, er 4a'erne gode på et skrabet budget.
Din beskrivelse af de lyse toner, som ikke er særligt rolige, svarer helt til min oplevelse af de højttalere. Sådan spiller de simpelthen. Bedre kabler kan hjælpe, men det er ikke en langtidsholdbar løsning, medmindre du ikke bruger dem til kritisk løsning. Jeg vil lige nævne, at mange mennesker lever lykkeligt med deres 4a'ere i årevis, men de bruger dem mest til hygge og fest og ballade. Der er lidt Cerwin Vega over de højttalere, sagt med al respekt.
Det hele bunder i, at det var "store" højttalere til en billig penge, som jeg skrev først. Deraf de uundgåelige kompromisser.
Håber, det hjalp lidt.
|
|
|
jeg er ikke en intens lytter. jeg høre faktisk stor set kun radio. the voice og nrj... så min musik smag er mere fest musik. høre aldrig klassisk og sådan noget. nu siger cerwin vega, så vil jeg bare sige jeg syntes ikke bassen er så god i dem. det skal siges at de er blevet sammenlignet med min storebrors b&w dm 603s3 tror jeg de hedder til 5000kr. men har hørt før at de skulle være gode til bas umiddelbart gode. så hvis nye kabler kunne hjælpe lidt på bassen, så ville jeg da købe nye kabler...
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spider.
Fx.NRJ og the Voice komprimerer lyden på deres programmer/musik i en grad så det på ingen måde kan være en fornøjelse at lytte til"lydkvaliteten"
Jeg er måske nok ikke tidligere Hifiklub-medarbejder, men jeg kan godt há en mening om basgengivelse alligevel..
En af de ting du kunne prøve, er at stoppe en løst sammenrullet sok/skisok i dine basrefleksporte, en anden, hvis du er bare overfladisk elektronikkyndig, at forsøge dig med en bedre kondensator til diskanten. Noget tredie: at flytte lidt rundt på højttalerne -som i lidt ud fra bag og sidevæggene?
Når du nu alligevel er i gang, kan du måske også eksperimentere lidt med dæmpning af kabinettet, især hvis du mener at skisokken har været en god idé
Dali beskriver, i brugsvejledningen til 4a selv, muligheden for at hæve højttaleren en hel del fra gulvniveau. Har du prøvet det?
Bare lige mine 25 øre..
Mvh. Jens/Modifix von DCA, -med en til vished grænsende formodning om at 0,75 kvadrat multicore-netledning_ikke_duer som højttalerkabel! __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
Spider Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
|
Spider.
Fx.NRJ og the Voice komprimerer lyden på deres programmer/musik i en grad så det på ingen måde kan være en fornøjelse at lytte til"lydkvaliteten"
Jeg er måske nok ikke tidligere Hifiklub-medarbejder, men jeg kan godt há en mening om basgengivelse alligevel..
En af de ting du kunne prøve, er at stoppe en løst sammenrullet sok/skisok i dine basrefleksporte, en anden, hvis du er bare overfladisk elektronikkyndig, at forsøge dig med en bedre kondensator til diskanten. Noget tredie: at flytte lidt rundt på højttalerne -som i lidt ud fra bag og sidevæggene?
Når du nu alligevel er i gang, kan du måske også eksperimentere lidt med dæmpning af kabinettet, især hvis du mener at skisokken har været en god idé
Dali beskriver, i brugsvejledningen til 4a selv, muligheden for at hæve højttaleren en hel del fra gulvniveau. Har du prøvet det?
Bare lige mine 25 øre..
Mvh. Jens/Modifix von DCA, -med en til vished grænsende formodning om at 0,75 kvadrat multicore-netledning_ikke_duer som højttalerkabel!
|
|
|
der er ikke nogen basport på mine højttalere. har lige bestilt dette kabel Ixos XHS303 til 35kr/M. ved ikke om det er godt, men 200kr. for 6M jeg overlever nok... har tænkt på at hæve mine højttalere. men kan ikke rigtigt finde nogen standere. der koster ca. 500kr...
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at låne et par højttalerkabler af en ven eller din storebror, bare lige for at høre, hvad det gør i dine ører? Sådan noget hjælper jeg da min lillebror med.
Jeg er i øvrigt helt enig med Modifix's forrige indlæg, men problemet var jo også i "de lyse toner" og her er Dali 4 og 4a ikke de nemmeste at få til at spille korrekt.
Mht. stands, så prøv den billige løsning først: læg nogle stabler bøger som underlag - prøv dig frem med forskellig højde til du finder det du synes bedst om. Kan du lide lyden, kan du overveje at købe. Hvis ikke, stiller du bøgerne på plads igen.
Rigtig 70'er løsning i øvrigt.
Ellers er mit bedste bud på kvali for pengene mht. højttalerkabler DNM RESON, fås fra England til en sveden pris, hvis du søger med Google. Du behøver ikke stik på dem. Jeg spiller selv med stor fornøjelse på dem i et anlæg til over 100.000 kr. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skift de net kabler HURTIGST, lån noget med hjem, skift mellem kabler og du vil opdage at din verden ændre sig. Pas på du kan jo blive angrebet af hifilijtious,det er skruen uden ende og aldre, ikke drenge (og pige)
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv, nu regnede jeg lige med at det meget sikkert var en basreflekshøjttaler. Læste ikke brugsanvisningen på Dali.dk grundigt nok
Mht. lave/brede standere, så mener jeg Lydbutikken har nogle til en rimelig pris.
Eller du kan lave dem selv ud af ialt 8 stykker mdf?
Mvh. Jens/Modifix von DCA -der absolut_ikke_laver basreflekshøjttalere!
|
| Til top |
|
| |
Spider Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Skift de net kabler HURTIGST, lån noget med hjem, skift mellem kabler og du vil opdage at din verden ændre sig. Pas på du kan jo blive angrebet af hifilijtious,det er skruen uden ende og aldre, ikke drenge (og pige)  |
|
|
ved ikke om du har set det men har lige bestilt Ixos XHS303 til 35kr/M...
|
| Til top |
|
| |
Spider Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
|
Hvad med at låne et par højttalerkabler af en ven eller din storebror, bare lige for at høre, hvad det gør i dine ører? Sådan noget hjælper jeg da min lillebror med.
Jeg er i øvrigt helt enig med Modifix's forrige indlæg, men problemet var jo også i "de lyse toner" og her er Dali 4 og 4a ikke de nemmeste at få til at spille korrekt.
Mht. stands, så prøv den billige løsning først: læg nogle stabler bøger som underlag - prøv dig frem med forskellig højde til du finder det du synes bedst om. Kan du lide lyden, kan du overveje at købe. Hvis ikke, stiller du bøgerne på plads igen.
Rigtig 70'er løsning i øvrigt.
Ellers er mit bedste bud på kvali for pengene mht. højttalerkabler DNM RESON, fås fra England til en sveden pris, hvis du søger med Google. Du behøver ikke stik på dem. Jeg spiller selv med stor fornøjelse på dem i et anlæg til over 100.000 kr.
|
|
|
ved ikke om du har set det men har lige bestilt Ixos XHS303 til 35kr/M...
|
| Til top |
|
| |
mr.Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 09 August 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
hvordan blev lyden efter du skiftede kabel?
du kan evt åbne og kikke hvad kabel der bruges inden i højttalerne. jeg har lige åbnet et sæt dali 810. og der stod NKT!! på alle ledningerne...... nok ikke en dårlig ide at prøve at skifte dem....
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|