Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kan analog kabel bruges til digital? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Audigy 2 lydkort og en reviever med digital indgang. På lydkortet sidder der et minijack stik og på anlæget er der phono. Nogen siger man godt kan bruge sådan et kabel her http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?Produc tNo=07-021&VersionNo=0 

Passer det? og hvilke af enderne skal man bruge? (altså hvid eller rød)

Det hele springer ikke i luften hvis jeg prøver?

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Nej det springer ikke i luften;-) men alt efter hvor godt dit lydkort er, bliver kvaliteten...men du får stadigvæk kun Prlologig (altså et sterrosignal som reciveren laver om til surrrund (PL 1(2) (har selv brugt det samme fra PC--> tv, men syntes ikke at det lyder godt)

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

øh, dvs det bliver ikke et digital signal?

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

ikke med det kabel, men nogle siger at man kan bruge den ene af et analogt RCA kabel (der er jo 2 stik i hver ende), har ikke selv prøvet dette...!

Art Gallery at
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

okay nu har jeg lige prøvet og det ser ud til at virke. Men der kommer ikke noget ud bag mig?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

HenJ skrev:
ikke med det kabel, men nogle siger at man kan bruge den ene af et analogt RCA kabel (der er jo 2 stik i hver ende), har ikke selv prøvet dette...!

Ja det kan man sagtens! ;-) På audigy2'et kommer signalet ud af den højre kanal, når du gør det på den måde... Men jeg ved ikke hvor godt sådan en lakrids ledning du har fundet der, kan bære sådan et højfrekvent signal?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:
okay nu har jeg lige prøvet og det ser ud til at virke. Men der kommer ikke noget ud bag mig?

og du har naturligvis indstillet din reciver ;-) (db -/+) men sker der SLET ikke noget, for det er jo kun når der sker noget i filmen at det bliver sendt bagud...

Art Gallery at

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:

Der er noget med at at Audigy2'et kun levere 2 kanals lyd for hver digital udgang... Du må ikke spørge mig hvorfor de gør det på den måde? Det stik (mini-jack) du sætter din ledning i, er nemlig vist  i dokumentationen med 5 eller 6 connectorer inden i, så man egentlig skal bruge et stik med flere kanaler på for at få det fulde 6.1 signal ud!

Men jeg hørte på et tispunkt at man kan downloade noget ukorant software, der kunne åbne for bla. AC3 signalet så det kommer ud på en enkelt linie... (kan desværre ikke lige huske hvad det hedder )

Ellers kan du jo slå din forstærker over i Pro logic...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Altså jeg kan se nu på min reviever at den godt kan fatte det er 24bit/96khz. Men når jeg køre det test program som følger med så kommer der ikke noget bag. Men anyways. Jeg smutter da bare en tur i hifi-klubben og køber et rigitg kabel.

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

ja du gør da så, man skal ikke gå på kompromis med den slags

Art Gallery at

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:

Altså jeg kan se nu på min reviever at den godt kan fatte det er 24bit/96khz. Men når jeg køre det test program som følger med så kommer der ikke noget bag. Men anyways. Jeg smutter da bare en tur i hifi-klubben og køber et rigitg kabel.

Du får kun stereo på den digital udgang, så er det bare

Der er dog undtagelser. NVidia har lavet bundkort (nforce hedder de) med indbyggede lydkort der laver reatime dolby digital ENCODE, som din receiver kan dekode. Ud over dem, så er det stereo.

Jeg ved at netop creatives lydkort har 4 poler inde i det digitale stik, 1 til stereo front, 1 til stereo rear, 1 til center/sub og en til jord. Derfor får du kun front ud. Creatives digitale højttalersæt har de specielle 4 polede stik der skal bruges og deres højttalersæt har også 3 indgange...

Du kan dog godt få surround når der afspilles AC3 (DD) i en kompatibel afspiller, men ud over det må du nøjes med stereo...

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Man kan i princippet godt bruge et almindeligt "lakrids" rca kabel som digitalkabel, men det bliver ikke en specielt spændende lyd.

De kabler der er beregnet til at være RCA digitalkabler er standardiseret til 75 Ohm, og hvad standarden på "lakridserne" er, eller om der overhovedet er en ved jeg ikke.

For at opsummere, der sker ikke noget ved det, andet end at lydkvaliteten bliver forringet.

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

okay, men har prøvet at installer det der AC3 codec men jeg fatter det ikke helt og det tror jeg heller ikke min reviever gør, så jeg køber bare et rigtig kabel

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 05:54 | IP-adresse registreret  

Det er lige meget om du køber et kabel eller hvad. Hvis der er hul igennem og du får lyd ud via den digitale udgang, så er der ikke så meget mere at gøre.

Hvis du har DVD-drev og et program dertil, så prøv at afspille en DVD deri og se om den ikke sender Dolby Digital ud (husk at sæt sound output til SPDIF i DVD prmgrammer). Der er selvfølgelig også DivX film med AC3, men det er vist nogle lidt vildere codes du skal bruge for at de virker korrekt med surround, FDDSHOW hedder det vist, måske er det FFDSHOW.

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Hej Fnulder, det er ikke det analoge kabel du bør vælge, hvis du vil benytte dig af den digitale udgang på dit lydkort, men i stedet et digital kabel til det formål. Forskellen er at det digitale kabel er selve kablet er et 75 Ohms koax kabel, som man benytter til Digital lyd og dermed kan trækker det over længere afstande, ydermere er der de rigtige stik på så man ikke skal til at have adaptorere osv. Du kan være heldig at få et rimeligt digital signal igennem via et analog kabel ved korte længder, men hvorfor ikke få det korrekte kabel og slippe for bekymringerne.

Kablet kan findes her: http://av-connection.com/?hirachyid=448

/Ronni

Til top Vis Ronni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronni Besøg Ronni's Websted

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

S.R.S skrev:

Det er lige meget om du køber et kabel eller hvad. Hvis der er hul igennem og du får lyd ud via den digitale udgang, så er der ikke så meget mere at gøre.

Hvis du har DVD-drev og et program dertil, så prøv at afspille en DVD deri og se om den ikke sender Dolby Digital ud (husk at sæt sound output til SPDIF i DVD prmgrammer). Der er selvfølgelig også DivX film med AC3, men det er vist nogle lidt vildere codes du skal bruge for at de virker korrekt med surround, FDDSHOW hedder det vist, måske er det FFDSHOW.

Jeg har ingen DVD-drev. Grunden til jeg vil have digital var så jeg slap for 100 ledninger for at skabe surround. Nogle spil er også lavet i Dolby surround. Så jeg skal have det er SPDIF til at virke hele tiden. Eller var SPDIF kun til at løse den bug som er i Creative kort?

Nå, men nu er jeg godt forviret.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Det kan det muligvis men kun hvis impedansen er 75 ohm. eller umidelbart der omkring!!... hvis dette er tilfældet kan det fint anvendes1

hvor godt det så lyder?? når det altså ikke decideret er konciperet til digital kabel skal jeg ikke kunne udtale mig om.. men det kan sagtens fungere fint!...

Et eks. er Gryphons Guidline kabel der også anvendes som digital kabel med stor suces!! Gryphons digital kabl er ganske enkelt deres analoge kabel der blot også fungere fint som digital kabel.. ( hvis man da kan lide den lyd! men det ku anmelderne i HF. da det blev testet sammen med en masse andre digitale kabler engang først i 90`ne..  men ingen tvivl om det fungerede!!..)

Det samme gør et alm. antenne kabel.. men lyder det godt???... ik i mine øre!!

Er kablet ikke 75 ohm... ( 110 ohm. hvis balanceret!) er det IKKE! en ide at bruge dette!..

mvh.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2004 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:
S.R.S skrev:

Jeg har ingen DVD-drev. Grunden til jeg vil have digital var så jeg slap for 100 ledninger for at skabe surround. Nogle spil er også lavet i Dolby surround. Så jeg skal have det er SPDIF til at virke hele tiden. Eller var SPDIF kun til at løse den bug som er i Creative kort?

Nå, men nu er jeg godt forviret.

Dolby Surround er jo stereo med ekstra information, som en forstærker kan dekode, så der er SPDIF på lydkort nok.

Men hvis du vil have rigtig 5.1/lyd i 6 kanaler som PCM, så SKAL du have et NVidia NForce bundkort til AMD processorer, det er de ENESTE der levere Dolby Digital Realtime encoding, der gør at du kan nøjes med et kabel. Jeg har i hvert fald ikke set nogle spil, hvor du kan vælge Dolby Digital output via SPDIF...

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 20 Juli 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

øh? Jamen man burde da kunne gøre så Surround virker med det ene digital kabel?

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2004 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:
øh? Jamen man burde da kunne gøre så Surround virker med det ene digital kabel?

Nej, for lige netop SPIL giver dig kun analog lyd. Når du får den digital er det fordi lydkortet lige lave en lille analog/digital konvertering og det gør den for henholdsvis front, rear og center/sub og du kan kun vælge en af dem. Det bliver så (heldigvis) fronterne pga. det digitale stiks opbygning med 4 poler.

Creatives digitale højttalersæt har derimod 3 digitale indgange til henholdsvis front, rear og center/sub så de kan fint klare det og det er jo en UUUUTROLIG god måde for Creative at sælge deres digitale højttalersæt på(damn 'em!!!).....

6 kanaler via ét kabel fra computeren er forbeholdt AC3 filer, DVD afspilning (DD/DTS), videofiler med AC3 lyd og NVidias NForce lydkort med realtime Dolby Digital encoding... (jeg har i hvert fald aldrig set andre eksempler).

Jeg købte i sin tid et Sound Blaster Live 5.1 Digital netop pga. jeg havde læst så meget om NForce lydkortet og troede alle lydkort med digital udgang kunne give mig surroundlyd i spil med ét kabel. Det tog mig lang tid at fatte at fatte det ikke var tilfældet    Og sikkert også en meget frustreret Creative supporter

Anyways, jeg købte på et tidspunkt et udvidelseskort med digitale ind/ud (RCA og optisk) for 500,-. Det var dyrt, men jeg ville satme have surroundlyd i mine spil, men trylletryl, stadig kun stereo. Det var først senere jeg fandt ud af jeg aldrig fik mere end stereo - følte jeg mig dum over at have brugt 500,- på ingenting? Ja det gjorde jeg vist nok 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes