Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 08:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Black Gate = Skrammel?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2003 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Har isat en Black Gate Fk 220µF elektrolyt som overføringskondensator i min Holfi forforstærker. Her erstattede den en grim Panasonic elektrolyt parallelkoblet med en kobberfolie kondensator. Nu har Black Gate Fk siddet i apparatet 1 uge - der er hyppigt spillet musik på anlægget - samtidig med at apparatet har været tændt hele tiden. Audio Note/Black Gate postulerer at møjet skal "idles" - altså tilspilles. D.v.s. der skal løbe elektroner gennem kondensatoren.

Problemet er bare at efter 1 uge lyder det stadig af røv.. til

Er der nogen der kender noget yderligere til Black Gate? Tilspilningstid? Eller er det bare nævnte udgave der er noget bras?

/Lasse

Til top Vis Lasse Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Pedersen

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 24 Juli 2003 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Hej Lasse,

Jeg har også prøvet nogle black gate lytter- de lød af pis; tynd, agressiv, nul bas, klangløst, hidsig og uengagerende!

Faktisk har jeg ikke hørt et rotel komponent som ikke blev bedre, når man pillede alle Black Gates ud af analogdelen og erstattede dem med standard Rubycon, Elna el. Nichicon.

Nogle påstår at de skal tilspilles (med signal, ikke kun tændt apperat) i 1000 timer, andre påstår at man skal op i de dyre modeller før de sparker røv.

Mvh

David

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Juli 2003 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke særligt imponeret over de BlackGate-lytter, jeg har sat 2x10uF Duelund kobbercap's i som overføring i min Pass Pre. de spiller klart bedre end de oprindelige hvide standard Mundorf MKP. eller hvad med nogle Duelund-alucap's hvis du er på et budget..

Er det ikke også en ret stor værdi du anvender?

Mvh. Jens/Modifix, -Duelundist fordi jeg kan høre en forskel..

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2003 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

David.

Vil det sige at jeg skal/kan gå på jagt efter BlackGate's i mine Rotel-effekttrin?

Mvh.Jens/Modifix, - Duelundist fordi det lyder som den rigtige vej...

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juli 2003 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg blive nød til at spørge, når i bruger vendinger som "klart bedre", "lyder af røv til" - snakker vi så om store forskelle, som jeres kæreste og venner kan høre, eller er det detaljer? Personligt er jeg 99% sikker på jeg aldrig vil kunne høre sådan et indgreb og holder mig derfor fra det - tager jeg fejl?

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Juli 2003 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hej Lasse. Jeg tror du skal sætte de originale lytter i igen, for når det sidder i holfis produkter så lyder det bedst.

Jeg har ladet mig fortælle at de lytter på en masse komponenter indtil de finder de bedst lydende i deres apperater, og hvis der allerede sider en kobberfolie, hvorfor så satte en elektrolyt i.

Panasonic laver altså nogen ret gode kondesatorer.

Du kunne jo også prøve nogen andre: fks Ero serie 1841 de lyder fantastisk, og er fremstillet til højfrekvens.

Eller Mundorf supreme, eller deres tinfolie, de har ingen induktion det er virkelig kram.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2003 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Solu, for at du kan høre en sådan modifikation kræver det naturligvis at dit udstyr holder et vist niveau og hermed mener jeg ikke kun prismæssigt..

Så tror jeg til gengæld godt at du vil kunne høre visse forskelle, men ikke altid og nødvendigvis til det bedre.

Hvad har du planer om at afprøve? 

Mvh. Jens/Modifix, -fordi forskellene er derude..

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2003 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej Modifix, jeg har ikke planer om noget specielt, men det lyder da interessant med alle jeres eksperimenter! Pt. sidder jeg og prøver et 2k signalkabel kontra et til 1 kr (det der følger med) imellem cd og forstærker, og hvis jeg skal være ærlig, så kan jeg ikke høre det - derfor er jeg endnu mere sikker på, at jeg aldrig vil kunne høre en skaldet kondensator :'

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2003 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

R.P. Jeg har kun erfaring med Mundorf Supreme fra passive højttalerfiltre. Baseret på de erfaringer kan Supreme ikke anbefales og da slet ikke til båndhøjtt.

Mvh.Jens/Modifix, -Duelundist, fordi nu ved jeg at sandheden er opnåelig.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2003 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Solu. En skaldet kondensator skal du heller ikke kunne høre..Jeg prøver lige at se om jeg kan finde det du spiller på..

Mvh.Jens/Modifix, -tilhænger af omtrent plasticløse kondensatorer..

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2003 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Jeg er ikke særligt imponeret over de BlackGate-lytter, jeg har sat 2x10uF Duelund kobbercap's i som overføring i min Pass Pre. de spiller klart bedre end de oprindelige hvide standard Mundorf MKP. eller hvad med nogle Duelund-alucap's hvis du er på et budget..

Er det ikke også en ret stor værdi du anvender?

Mvh. Jens/Modifix, -Duelundist fordi jeg kan høre en forskel..

Howdy Jens!

værdien hænger sammen med udgangsimpedansen fra CD spillen, samt indgangsimpedansen i forforstærkeren. Så 200µF ved 800 Ohm i indgansimpedans er sådan set ok.

Mundorf MKP hvid udgave spiller af røv.. til - efter min ydmyge mening. Steens alu kondensatorer er egentlig ganske fine, med en fremragende gengivelse af rum - men der mangler tyngde i lyden. Faktisk har jeg også prøvet Steens afsplastificerede og silkeomviklede Wicon model. Det dutter heller ikke...

Steens kobberkondensatorer har jeg ikke prøvet - er de fysisk store? De lyder dyre!?

/Lasse

Til top Vis Lasse Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Pedersen

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2003 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

solu skrev:

Hej

Jeg blive nød til at spørge, når i bruger vendinger som "klart bedre", "lyder af røv til" - snakker vi så om store forskelle, som jeres kæreste og venner kan høre, eller er det detaljer? Personligt er jeg 99% sikker på jeg aldrig vil kunne høre sådan et indgreb og holder mig derfor fra det - tager jeg fejl?

Ja - du tager fejl!

/Lasse

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2003 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Hej Lasse. Jeg tror du skal sætte de originale lytter i igen, for når det sidder i holfis produkter så lyder det bedst.

Jeg har ladet mig fortælle at de lytter på en masse komponenter indtil de finder de bedst lydende i deres apperater, og hvis der allerede sider en kobberfolie, hvorfor så satte en elektrolyt i.

Panasonic laver altså nogen ret gode kondesatorer.

Du kunne jo også prøve nogen andre: fks Ero serie 1841 de lyder fantastisk, og er fremstillet til højfrekvens.

Eller Mundorf supreme, eller deres tinfolie, de har ingen induktion det er virkelig kram.

Sandt er det at Holfi lytter meget på deres produkter. Uagtet dette er der klart mulighed for forbedringer når overføringen består af HFZ elektrolytter (330µF Panasonic) parallel med 100nF kobberfolie (Panasonic ditto). Erfo det må kunne gøres bedre!

Jowjow - Panasonic laver bestemt gode elektrolytter - det gør Elna, Philips, Rubycon, Nippon Chemicon, Siemens, Röderstein, Jensen...fortsæt selv.......osse!

Alt Mundorf jeg har prøvet egner sig i grunden bedst til dørstopper i redskabsrummet - alternativt som undelag under at bord der vipper. Sorry - men Mundorf dur ikke.

Er der virkelig ingen der har nogle erfaringer med Black Gate???

/Lasse

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2003 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Nådada  -det hedder "Ergo". Jeg må have byttet mit tastatur....det skriver dårligt!

/Lasse

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Juli 2003 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da sagtens forstå at i synes at div. kondensatorere lyder ikke som i havde forventet, men prøve lige at vende den lidt -og forstå at i forsøger at lave en ændring i en konstruktion som er en helhed -og så giver i en kondensator skylden !?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Juli 2003 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Vel talt Alex !

Det drejer sig nemlig om at finde lige præcis den komponent, på det pågældende sted og apparat, der gør jobbet bedst !......... Dette er der desværre heller ikke nogen facitliste på !............. Det der går godt det ene sted, kan sagtens være det der går dårligst et andet !............. Thats life !

Jeg ved af årelang erfaring, at Black Gate's passer utroligt godt til Audio Note's produkter !............ Her snakker vi rør-grej !............ Jeg ved ikke hvordan det går i div transistor-apparater !.............. Jeg er egentlig også lidt ligeglad, da jeg ikke pt har nogle planer i den retning !..................

Mvh

Carsten

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2003 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Lasse Pedersen skrev:
solu skrev:

Hej

Ja - du tager fejl!

/Lasse

Fair nok! Men kan din kæreste og eller venner, som ikke "går op" i hifi også høre det? Hvis ja, så må jeg jo bøje mig... (Jeg ved det, jeg antager at kærester ikke går op i den slags ;)

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2003 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Jeg kan da sagtens forstå at i synes at div. kondensatorere lyder ikke som i havde forventet, men prøve lige at vende den lidt -og forstå at i forsøger at lave en ændring i en konstruktion som er en helhed -og så giver i en kondensator skylden !?

Hvor er forskellen mellem at bytte kabler og kondensatorer? Udover at det kræver mere indsigt at bytte kondensatorer forstås!

Som du givet ved kan et elendigt kabel virkelig få ens grej til at lyde som Bose  - og det samme gælder i den grad for især overføringskondensatorer.

Som fagmand gør det ondt at se hvilke kluntede løsninger der ofte anvendes indenfor audio branchen. Her virker det især som japanerne ofte bruger praktikanter når deres produkter udvikles. Man tager sig til begge hoveder når meget ofte også relativt dyrt audio grej tages i nærmere åsyn.

Derfor som hardcore tweaker er det ganske naturligt at sætte indsatsen hvor en given konstruktion har sit ømme punkt og det er netop ofte ved overføringerne.

/Lasse

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2003 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr skrev:

Vel talt Alex !

Det drejer sig nemlig om at finde lige præcis den komponent, på det pågældende sted og apparat, der gør jobbet bedst !......... Dette er der desværre heller ikke nogen facitliste på !............. Det der går godt det ene sted, kan sagtens være det der går dårligst et andet !............. Thats life !

Jeg ved af årelang erfaring, at Black Gate's passer utroligt godt til Audio Note's produkter !............ Her snakker vi rør-grej !............ Jeg ved ikke hvordan det går i div transistor-apparater !.............. Jeg er egentlig også lidt ligeglad, da jeg ikke pt har nogle planer i den retning !..................

Mvh

Carsten

Hehe - mener at vide at din nye forforstærker er med rør ditto. Mon ikke der skulle have sneget sig en enkelt eller flere Black Gate modeller ind her osse?! Egne børn lugter bedst eller hur?!?!

Nå.....Black Gate Fk er røget ud og i er kommet Black Gate PK. Hvis det osse er noget hø bliver de begravet i haven

/Lasse

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Juli 2003 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Lasse Pedersen skrev:
Carsten S Chr skrev:

Vel talt Alex !

Mvh

Carsten

Hehe - mener at vide at din nye forforstærker er med rør ditto. Mon ikke der skulle have sneget sig en enkelt eller flere Black Gate modeller ind her osse?! Egne børn lugter bedst eller hur?!?!

/Lasse

Jeg har kun Prøvet Black Gate i Audio Note's produkter, og her virker de helt uovertruffent !.................. Nu hentyder du lidt til min forforstærker, og der er såmænd ikke noget mystisk i at Black Gate også kører suverænt her - alt er opbygget med de bedste stumper fra Audio Note !............. Som tidligere nævnt, kan jeg kun udtale mig om hvordan de kører sammen med rørgrej (har efterhånden hørt en del, hvor der netop var anvendt Black Gate). Der er måske også den mulighed at de er så gode, at dit udstyrs svagheder bliver smidt lige i hovedet på dig.

Kunsten er at vide hvornår man skal stoppe !

Mvh

Carsten

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes