Emne: Bedste kølepasta, lydmæssigt set? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 29 August 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, er der nogle herinde, der kan anbefale en kølepasta, der ikke indeholder paramagnetiske materialer ex. plastik, jern, aluminium, teflon?
Er silikone ikke et sådant?
Jeg ved godt, at der indenfor især computerbranchen bruges sølvholdigt kølepasta, men da det vel i de fleste tilfælde er ledende og da jeg har hørt om at i nogle tilfælde så har denne sølvpasta vandret med kortslutning til følge, så er jeg ikke så vild med at bruge denne i audio sammenhæng.
Og hvorfor vil jeg bruge kølepasta? Det vil jeg helst heller ikke, men hvis hvis jeg vil bruge det bedste isoleringsmateriale lydmæssigt set (glimmerskiver), så skal jeg vel bruge kølepasta hertil?
Håber der er nogle, der har lidt erfaringer indenfor dette lille niche område. På forhånd tak.
Mvh Basil Ham med de underlige spørgsmål...
|
| Til top |
|
| |
DannyCool Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 100
|
| Sendt: 29 August 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Kølepastaen har ingen lydmæssige påvirkninger. kig hellere på signalvejen og forsyningsvejen der er mere at hente her end noget eksotisk kølepasta
MVH - Daniel
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daniel skrev: Kølepastaen har ingen lydmæssige påvirkninger. kig hellere på signalvejen og forsyningsvejen der er mere at hente her end noget eksotisk kølepasta
MVH - Daniel
Her er jeg så ikke enig, hvis pastaen vel at mærke indeholder paramagnetiske materialer, så vil den påvirke lyden i en uheldig retning. Og så kan vi så begynde at slå hinanden i hovedet...LOL.
Problemet er, at når jeg nu bruger glimmerskiver, så vil det#€%&(U(&X irriterer mig grænseløst at skulle sovse disse og transistorerne ind i især plastikbefængt materiale for så går hele ideen jo fløjten.
Men måske er Arctic Ceramique at foretrække (indeholder i hvertfald ikke silikone, hvis det er paramagnetisk). Jeg faldt også over en kølepasta der kaldtes Carbon Black, men den er nok ikke til at opdrive herhjemme...
Ellers, tak for svaret, selvom det nok kunne være mere konstruktivt anlagt, i stedet for at være så katagorisk...
Mvh Basil.
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 29 August 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja arctic Silver har fået megen ros med henblik på IT-verdenen, ellers kan Carbon Black vel bestilles fra udland.
PS. har ingen anelse om hvad paramagnetisk ... er, du var vist lidt bagstiv da du skrev det! LoL 
HilseN
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bagstiv klokken 10.20 en søndag morgen? Nej, nu må du da holde op.  Her er lidt info til dig:
Når et elektisk signal bevæger sig gennem en leder vil det altid skabe et magnetfelt og alt der er i nærheden vil blive opladet af statisk elektricitet, hvis der er modtageligt for det(af paramagnetiske materialer kan nævnes plastik, jern, aluminium, teflon). Når signalet bliver svagere eller forsvinder, vil den opladede statiske elektricitet "lades ud" og det vil havne tilbage i lederen. Dette efterslæb af det oprindelige signal, der ikke var der i udgangspunktet vil altså give en efterklang eller ekkoeffekt. Og ovennævnte efterklang/farvning af lyden skal som sagt undgåes, i hvert fald i mit lyd-univers. Mvh Basil
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 29 August 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Specielt på fysisk store huse (TO-3 og lign.) lavers der faktisk en kondensator imellem huset-isoleringen-kølepladen. I stedet for "olie-papir" bliver dette så "glimmer-pasta" dielektrikum. Størrelsen (værdien) på en kondensator er bestemt af pladernes areal (hus/køleplade), afstanden imellem pladerne og dielektrikumets koeficient.
Hvis kabler, stik og øvrige komponenter vurderes at have betydning, så må isoleringen her også overvejes. Et andet ligende eksempel er printkortet, der består at en isolator (glasfiber, pertinax, teflon, etc.) og lederbanerne. ML skiftede engang i 80'erne til teflon fordi det lød bedre. Det var hundedyrt, men det kræver jo direkte sammenligning for at vurdere dette.
Signalvejen er vigtig og her befinder sig bl.a strømforsyningen og udgangstranserne...så DannyCool er vel direkte enig med dig 
Tit vænnes vi til hvad der er vigtigt/afgørende for lyden (bi-wire incl. bøjler, kondensatorer (fysiske), eksterne kabler/stik). Det betyder også at andre lige så indlysende ting overses (interne kabler, skjulte kondensatorer, gensidig påvirkning, fysisk layout)
Tilbage til tråden ...du kan evt. prøve at isolere kølepladen fra stel omkring monteringen og så fordinde den med et kabel til stjernestel punktet. Hvis du har en emitterfølger udgang er nok kollektoren der er hus og du vil så have to serieforbundne kondensatorer imellem kollektorene. En del signal vil overføres til køleplade/chassis via disse. Men en kontrolleret isolering/kabling kan dette ledes direkte til fælles stel. Eller måske lyder en ren isolering bedre?
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|