Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 16:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: POWERCORDS. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 31 August 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

HEJSA.

ER NU KOMMET TIL DET SIDSTE LED I MIN HIFI OPSTILING SOM MANGLER UPDATE.ER DER NOGEN DER HAR/PROVET AT SKIFTE POWERCORDS? RIS SAMT ROS.

MVH

Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

Rockefoten
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Norge
Sendt: 31 August 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

det kan tenkes at hvis du søker litt i forumet under tweaks så vil du finnenoen tråder om dette.
og ja det har noe for seg :)=
strømkabelen er en del av forsterker og kildens krets og vil f.eks ved skjerming påvirke lyden
Til top Vis Rockefoten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockefoten

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 September 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej Winther.

Det er rigtig som Rockenfoten skriver, at du bør tjrkke dette forum for andre tråde om dette emne. Det har og er til stadighed et emne, der kan få de fleste Audiophile op af stolene. Virker det, eller virker det ikke?

Om det virker, er noget du selv skal afgøre og lytte dig frem til. Men, jeg er ikke et sekund i tvivl om at disse powerchords af den ene eller anden producent har en indvirkning på lyden. Om man så lan lide den indvirkning det har på lyden er så en smagssag.

Jeg har selv prøvet forskellige netkabler, blandt andet Transparent, der gav et løft i bassen, eelr gjorde den mere stram om man vil. Men omvendt lagde den en dæmper på min diskant, så det havde sine fordele men helt klart også sine ulemper. Så har jeg lagt øren til forskellige kabler fra Nordost. Både Vishnu og Valhalla har været koblet til mit system. Begge kabler havde stor indvirkning (synes jeg) på lyden af mit set-up. Øget dynamik og en klar forbedring af diskant og mellemtone. Desuden oplevede jeg en langt strammere basgengivelse. Der er endvidere stor prisforskel på de to kabler fra NO. Vishnu koster ca. 6K og Valhalla omkring 23K. Om der er lydmæssig forskel på 17K skal jeg ikke gøre mig til dommer over, og det er vel i grunden også svært at måle. Én ting er helt sikker og det er, at ser man på det rene pris/ydelses-forhold, så henter du meget ved at bruge Vishnu.

Slutteligt har jeg brugt Audioquest powerchord. Et ganske godt kabel, der er til at betale, men de lydmæssige fordele er måske ikke så udprægede som kablerne fra NO og Transparent, men der er også en verden til forskel, når vi taler pris. Audioquest udmærker sig i bunden af skalaen og giver en mere dynamisk basgengivelse.

Håber du kan bruge disse oplysninger til noget. Men ellers er det bare op i din lokale HiFi-shop og låne nogle forskellige kabeltyper, så du kan danne dig et lydmæssigt billede over dine oplevelser. Det er jo kun dine egne øren, der skal afgøre valget.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 September 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal gå op i den lokale hifi shop og låne nogle forskellige netledninger.

Få så en ven, kæreste eller lignende, til at montere et sæt kabler og dække det til så du ikke kan se hvad der spiller. Lad vedkommende så bytte rundt nogle gange med de forskellige netkabler du har lånt. Husk også at bruge det standard som følger med apparaterne du vil prøve det på.

Kan du høre forskel og det er til den bedre ende end standard kablerne ja så er det værd at investere i for dig. Kan du ikke ja så har du hermed sparet en masse penge og har den samme gode lyd.

Det drejer sig jo ikke om om andre tror de kan høre forskel, men om du kan. Det er vigtigt at du ikke ser/hved hvad der er for powercords der bliver brugt for så kan du ikke være objektiv.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 September 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Der er meget at hente, selvom det kan stride mod vores logiske sans!

Ta også et lyt på powercords fra harmonic technology de er rimelig billige og pengene værd efter min mening - audio concept i aalborg har dem.

mvh.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Men husk at lyt uden at du er klar over hvad du lytter på. Om du så gør det i kortere eller længere tid må du selv om.

Og det er kun for din skyld du skal lade være med at vide hvad du lytter til, ikke for at gøre andre glade.

Nevermore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 September 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Harmonic Tech er bestemt en mulighed. http://www.audioconcept.dk/ eller http://www.genesisaudio.dk/

Jorma JPC2.5 er også en mulighed værd, at overveje http://www.jormadesign.com/

Men som alle vil sige - prøv dig frem ....

Til top Vis Nevermore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nevermore Besøg Nevermore's Websted

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 September 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Halløj Winther.

Jeg ved, at HOLBERG bruger et netkabel fra svenske Alex Kaufmann, og det skulle efter sigende være et rigtigt godt netkabel. Desuden er det yderst billigt...jeg tror det koster i omegnene af ca. 1.000 Kr. for et kabel på 1,5 meter.

Måske du skulle sende en PM til HOLBERG, så kan du jo spørge ham om plusser og minusser.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 September 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Holberg du må meget gerne lige fortælle os alle om dette netkabel, hvis du ser den tråd.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 September 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Personligt er jeg af den holdning at pengene er bedre brugt på øl. Jeg har forresten også set at IXOS laver USB kabler, vil det give mig en bedre dataoverførsel? Hehe. Tror faktisk også de laver PS2 kabler, for at sikre at alle data fra keyboard til PC er helt korrekt, så et 'A' ikke lige pludselig bliver til et 'B', det sker tit synes jeg

KUN min mening!

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 September 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

hehe.. kan kun give dig ret.

Eneste grund til at jeg ville opgradere strømkablet ville være for at få et længere eller kortere kabel :)

Men igen det er min mening. Jeg ved at der er mange der KAN hører forskel, og det er også kanont. Jeg vil bare hellere bruge pengene på noget andet.

Men som alle andre siger. Tag ned og lån nogen med hjem.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 September 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Halløjsa!

Jeg kan da godt berette lidt fra stikdåsen!
Jeg har prøvet en del forskelige netkabler og et hav af standardledninger.
Jorma har været forbi, ligesom Supra LoRad har.
Begge disse kabler er noget bamsede og grumsede i lyden.
Jeg mener ikke de kan bruges til HIFI.
Så hellere et fornuftigt standardkabel.
Problemetr med standardkablerne er ofte, at de har et tværsnit på 0,5 - 0,75. Det giver desværre ikke dynamisk formåen i topklasse, specielt ikke i de nederste par oktaver.
1,0 er efter min opfattelse mere rigtig.
De fleste 1,0 kabler brillerer dog ved, overhovedet ikke at gengive noget som helst over 7- 8KHz. Det er besynderligt, men det er ikke til at finde nogen der gør det.
Forsøger man så med velpolstrede HT kabler f.eks. (mange af dem er typisk lavet til andre formål oprindeligt), så dukker der lidt sjove ting op omkring materialevalg og kombinationer heraf. De fleste er dejligt rene opefter, men også alt for pæne og multi gaab kedelige. Her mistes sammenhængen tit, ligesom der fote males med heftig bred pensel, når der er teflon, hyper OFC fra Mars, Multimolekylært sølv osv.
Mit bud på et godt kabel, hænger jeg derfor op på utallige eksperimenter, hvor logikken har været koblet fra. Bare prøv sagde han sørme.

Der er prøvet stofledninger, gummikabler, teflon kabler, sølvkabler og meget meget mere.

Desværre er min konklusion, at ganske almindeligt PKA ledning fra NKT på 1,0 kvmm gør et glimrende job. Der hvor jeg føler der er mest at komme efter er faktisk stikdåsen.
Den skal være forbundet i stjerne konfig og lavet af en kasse med ægte afbryderløse vægstik fra LKNES. Det duer.
Det er ikke nogen formue du skal bruge, selv om LKNES vil have 70 kr. pr. stikdåse og Århus Radiolager kræver 150 for et plastkabinet til 6-8stk.
De penge vil jeg påstå er givet godt ud.
Ud med strømskinnerne og på med dem her.
Prøv så derfra at teste high end kabler igen.
Nu vil din konklusion nok blive ganske let modificeret måske.
God fornøjelse.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Kurt,

Jeg mistede vist lige lidt fodfæste, blandende du ike lidt højtaler kabler og netkabler sammen eller er det bare mig som blem træt.

Ellers er jeg helt enig, Sør for at få en ordentlig stikdåse og helst forbundet til egen gruppe i målertavlen. Kan man ikke det så i det mindste lav en stjerneforbindelse. Jeg har skrevet om dette mere detaljeret i en anden tråd.

Lyt selv til forskellige netkabler og du vil sikkert finde du af at pengene er bedre brugt andre steder.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

PS!
Hele problematikken omkring netkabler, tror jeg stammer fra apparaternes indbyrdes påvirkninger. Ikke som funktion af nedsat impedans på nettet el. lign.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Rockefoten
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Norge
Sendt: 01 September 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

så var det forklaringen på hvorfor det har noe å si da.

se denne tråden fra mitt "hjemmeforum". Kortversjon

Det er vekselstrøm, ikke likestrøm, ikkesant!

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =hifi1;action=display;num=1076062414;start=9#9

Til top Vis Rockefoten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockefoten

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 September 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har nogle billeder, eller hvor man kan finde oplysning om sådanne stjerne forbindelser?

Hvodden gør man?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

Kurt,

Jeg mistede vist lige lidt fodfæste, blandende du ike lidt højtaler kabler og netkabler sammen eller er det bare mig som blem træt. Næh det gjorde du ikke. Der findes såmænd masser af HT kabler, som er specificeret, så de sagtens kan anvendes til net også. Prøv f.eks. VdH SCS12 eller 18 eller lign. eller SC12/18 osv. de klarer snildt 230V uden Afraid

Ellers er jeg helt enig, Sør for at få en ordentlig stikdåse og helst forbundet til egen gruppe i målertavlen. Kan man ikke det så i det mindste lav en stjerneforbindelse. Jeg har skrevet om dette mere detaljeret i en anden tråd.

Lyt selv til forskellige netkabler og du vil sikkert finde du af at pengene er bedre brugt andre steder.

I øvrigt findes der en gammel tråd der hedder powercords.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Er der nogen der har nogle billeder, eller hvor man kan finde oplysning om sådanne stjerne forbindelser?

Hvodden gør man?

Mvh.

Jamen det er såmænd så ukompliceret som det kan være.
Tag en kasse og monter så mange stikkontakter uden afbryder, som du skal bruge. Monter dernæst f.eks. et apparatstik til shassismontering. Forbind alle stikdåserne til apparatstikket med hver sit stykke ledning på samme længde.
Skru skidtet sammen, så du ikke kommer til at stege børnene.
Det er såmænd det.
Princippet er at alle apparater er forbundet til nettet på samme måde. Ikke som normalt, det ene apparat efter det andet osv.
Det sparker nummer.
Lav i øvrigt 2 med det samme, så kan du holde effektbørgen på afstand fra de øvrige apparater, men husk de skal stadig være på samme gruppe, ellers får du nogle voldsomme stelstrømme.
Når nu det hele er skilt ad, så sørg for at få vendt alle stik rigtigt.

God fornøjelse.

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 September 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Halløjsa!

Jeg kan da godt berette lidt fra stikdåsen!
Jeg har prøvet en del forskelige netkabler og et hav af standardledninger.
Jorma har været forbi, ligesom Supra LoRad har.
Begge disse kabler er noget bamsede og grumsede i lyden.
Jeg mener ikke de kan bruges til HIFI.
Så hellere et fornuftigt standardkabel.
Problemetr med standardkablerne er ofte, at de har et tværsnit på 0,5 - 0,75. Det giver desværre ikke dynamisk formåen i topklasse, specielt ikke i de nederste par oktaver.
1,0 er efter min opfattelse mere rigtig.
De fleste 1,0 kabler brillerer dog ved, overhovedet ikke at gengive noget som helst over 7- 8KHz. Det er besynderligt, men det er ikke til at finde nogen der gør det.
Forsøger man så med velpolstrede HT kabler f.eks. (mange af dem er typisk lavet til andre formål oprindeligt), så dukker der lidt sjove ting op omkring materialevalg og kombinationer heraf. De fleste er dejligt rene opefter, men også alt for pæne og multi gaab kedelige. Her mistes sammenhængen tit, ligesom der fote males med heftig bred pensel, når der er teflon, hyper OFC fra Mars, Multimolekylært sølv osv.
Mit bud på et godt kabel, hænger jeg derfor op på utallige eksperimenter, hvor logikken har været koblet fra. Bare prøv sagde han sørme.

Der er prøvet stofledninger, gummikabler, teflon kabler, sølvkabler og meget meget mere.

Desværre er min konklusion, at ganske almindeligt PKA ledning fra NKT på 1,0 kvmm gør et glimrende job. Der hvor jeg føler der er mest at komme efter er faktisk stikdåsen.
Den skal være forbundet i stjerne konfig og lavet af en kasse med ægte afbryderløse vægstik fra LKNES. Det duer.
Det er ikke nogen formue du skal bruge, selv om LKNES vil have 70 kr. pr. stikdåse og Århus Radiolager kræver 150 for et plastkabinet til 6-8stk.
De penge vil jeg påstå er givet godt ud.
Ud med strømskinnerne og på med dem her.
Prøv så derfra at teste high end kabler igen.
Nu vil din konklusion nok blive ganske let modificeret måske.
God fornøjelse.

Undskyld, men er dette en joke? Jeg er i tvivl, oprigtigt talt!

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

outofsync skrev:

Undskyld, men er dette en joke? Jeg er i tvivl, oprigtigt talt!

Nicholas

Nope!

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes