Forfatter |
|
Autechre Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 06 September 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg læste på et tidspunkt om nogle kabler monteret med RCA-stik i indgangsenden (på kablet), og XLR-stik i udgangsenden (på kablet) - men kan selvfølgelig ikke huske hvor - og nu er min tålmodighed med Google opbrugt! 
Er der nogen som har kendskab til sådanne kabler, og er der nogle fordele ved disse (Iflg. det link, som jeg nu ikke kan finde, så var der nogle fordele)...? Min pre-amp/surroundprocessor har "kun" RCA-udgange, hvorimod mine effekttrin har hhv. RCA- /XLR-indgange. Er der overhovedet noget at vinde ved en sådan forbindelse...???
På forhånd tak 
|
Til top |
|
|
Autechre Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 07 September 2004 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, ingen der kan kommentere på dette...?
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
Sendt: 07 September 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bestemt ikke ekspert på området, men teoretisk har jeg i hvert fald svært ved at se gevinsten ved det. Hvis kablet ikke er balanceret i begge ender, er det vel de facto ikke balanceret? I givet fald skulle gevinsten blot ligge i selve stikket, xlr frem for rca.
|
Til top |
|
|
Clausedrengen Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 07 September 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke resten af kæden kører balanceret er der intet at hente... Har jeg læst mig til __________________ Functionless art is simply tolerated vandalism
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger også dette RCA-XLR og kunne godt bruge RCA indgangen på effekt blokkene men syntes at XLR indgangen lyder bedst.Det er ikke tekniske fordele ved dette da det ikke kører balanceret.Prøv dig frem og find ud af hvad du fortrækker.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
en billig løsning ville være at købe rca tilk xlr conveters, eks www.jjaz.dk forhandler cardas stik, og www.gmsound.dk forhandler neutrick stik. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det er da en mulighed, der er bare en fare for at gøre kontakten dårligere da der to stik på denne måde.Det er bedre at lodde de rigtige stik på fra starten eller få en til det.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV32R skrev:
Hmmm, ingen der kan kommentere på dette...? |
|
|
Du opnår naturligvis ikke balanceret drift  Hvis XLR-stikket på effekttrinet reelt er en balanceret indgang har du muligheden for at fx. Vende fasen, hvis dette er ønskeligt. Benforbindelser: RCA: signal og stel XLR: signal+(ben2),signal-(ben3),stel(ben1) Standardkoblingen RCA - XLR kan være: RCAsignal til XLRsignal+ & RCAstel til XLRsignal-/XLRstel(opnåes ved at luse ben 1&3 sammen) Med modsat fase: RCAsignal til XLRsignal- & RCAstel til XLRsignal+/XLRstel Alternativer: Pseudo-balanceret (normalt brugt til RCA - RCA) kan selvfølgelig også anvendes her: Kabel til pseudo-balanceret har jo 3 ledere (signalleder, stelleder, stelskærm) En mulighed er da (med udgangspunkt i "standardkoblingen") at koble RCAsignal til XLRsignal+ med signalleder, RCAstel loddes med stelleder og stelskærm, stelleder til XLRsignal-, stelskærm til XLRstel. Om det er en fordel, kommer jo an på, hvordan det lyder. Min erfaring er, at det virker rigtig godt.
Er du iøvrigt sikker på, RCA-input på effekten ikke bare er parallelkoblet med XLR-inputtets ene signalleder ? Hvis det er, er den eneste effekt af at bruge XLR indgangen, at du kan skifte fase, som ovenfor beskrevet.
__________________ Kim
|
Til top |
|
|