Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 06:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Signal kabler (måske DIY) - Input ønskes! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McTiaz McTurbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 September 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Efter anskaffelse af Effekt forstærker og erfarelse af at mit nuværende komponent kabel er blevet defekt, ønskes input omkring anskaffelse af nye signal kabler.

Jeg skal bruge et komponent kabel på 10m og kravene er at det skal være meget fleksibelt og bøjeligt.

Ligeledes skal jeg bruge 5*1m audio kabler til forbindelse mellem effekt og forforstærker.

1.) Der er vel forskel på om det er til video-signaler eller om det er til audio? Her tænker jeg på kablets modstand og dens andre egenskaber?

2.) Jeg har hørt meget om, og er interesseret i, DIY-kabler. Jeg har hørt om standard antennekabler (dårlig fleksibilitet?) og mikrofonkabler som skulle være ganske glimrende til signal-kabler. Hvad er godt til video og hvad er godt til audio?

3.) Er der nogen der kan være behjælpelig med links til fornuftige kabler (krav: fleksible) til audio og video (max ca. 10kr pr. m.) og ligeledes fornuftige phono-stik?

4.) Er der en fordel ved selv at lave kabler når vi snakker prislejet:

300-500,- for 10m komponent video kabel

50-75,- for  1m mono audio signal kabel

På forhånd tak for jeres input.

- "Nytår er overvurderet. Fyrværkeri hører hjemme på Stadion!"
Til top Vis McTiaz McTurbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McTiaz McTurbo Besøg McTiaz McTurbo's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Det er klart en fordel at lave det selv.

Køb nogle fornuftige phono-bøsninger, eks. hos http://av-connection.com/. Der får du guldbelagte stik til 20,- pr stk. Og de er garanteret bedre, end dem du finder på et færdig kabel til 75,-. Så har du 35,- til en meter kabel. Der er masser at vælge imellem. Men for alt i verden, køb det hos den lokale elektronikbutik, og ikke den lokale HIFI Butik. Der er en sjov tendens til, at kabler pludselig stiger i pris, så snart de forhandles i en hifi-butik.

Alternativt kan du selv "vikle" et kabel. Brug to identiske ledere, som vikles sammen i stil med LC Audios Stripline. Sådan et kabel giver HUL igennem, men egner sig bedst til korte kabler. Men da der er tale om 1 meter, er der INTET problem.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

McTiaz McTurbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det er klart en fordel at lave det selv.

Det håbede og regnede jeg egentlig også med

Hurtig skrev:

Køb nogle fornuftige phono-bøsninger, eks. hos http://av-connection.com/. Der får du guldbelagte stik til 20,- pr stk. Og de er garanteret bedre, end dem du finder på et færdig kabel til 75,-. Så har du 35,- til en meter kabel. Der er masser at vælge imellem. Men for alt i verden, køb det hos den lokale elektronikbutik, og ikke den lokale HIFI Butik. Der er en sjov tendens til, at kabler pludselig stiger i pris, så snart de forhandles i en hifi-butik.

Dem har jeg også kigget på. Det må meget gerne være nogle fleksible phonostik, der er forholdsvis nemme at montere kablet i. Sådan at de kan tåle bøj og hiv. Skal det loddes eller bare skrues sammen, eller kommer det an på stikkene, og hvad er at anbefale i så fald?

Hurtig skrev:

Alternativt kan du selv "vikle" et kabel. Brug to identiske ledere, som vikles sammen i stil med LC Audios Stripline. Sådan et kabel giver HUL igennem, men egner sig bedst til korte kabler. Men da der er tale om 1 meter, er der INTET problem.

Det tvivler jeg nok på jeg roder mig ud i. Det komponent kabel jeg har nu (som er blevet defekt i den grønne leder) er nemlig noget jeg selv har flettet udfra nogle tilbudskabler fra AV-supply til 15,- stykket for 10 meter. Det har fungeret fint nok til mit brug, men har ikke kunnet holde til at blive hevet og trukket i, samt bøjet på leder og kanter. Jeg er mest til et solidt fleksibelt kabel. Kan nogen anbefale et godt kabel til video såvel som audio?

- "Nytår er overvurderet. Fyrværkeri hører hjemme på Stadion!"
Til top Vis McTiaz McTurbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McTiaz McTurbo Besøg McTiaz McTurbo's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Så hold dig bare til et standard koaksial kabel. Hvis du køber elektronikforhandlerens bedste, må du nok slippe 25,- pr meter. Samme kabel vil typisk sælges til over 200,- pr meter, hvis det købes i en hifi-butik.

Men den med at flette er ikke så bøvlet, når man snakker audio kabler. Der skal KUN 2 ledere til, og vælger man en kraftig kvalitet, kan det holde til MEGET.

Det er klart en fordel at lodde fremfor at skrue det sammen. Det giver den bedste og mest stabile forbindelse. Langt de fleste phono-stik er da også til loddemontering.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes