| Forfatter |
|
Preps Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 29 September 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine højttalere kan påfyldes ovntørret sand. (sikkert også meget andet)
Istedet for at købe det tænkte jeg at det måtte da være muligt at lave selv. Er det alm. strandsand som er tørret for fugt i ovnen?
Eller hvad kan jeg ellers bruge?
/Martin
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 29 September 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fyldte i sin tid ovntørret sand i mine Dali 350, hvilket jeg syntes gav en mærkbar opstramning i bassen.
Det blev simpelthen lavet ved at tørre noget strandsand (eller var det måske fra en sandkasse? - husker det ikke præcis) i ovnen. Et værre svineri i køkkenet, dog. Men derudover er der vist ingen ulemper ved det.
Ellers er der vist nogen, der bruger blyhagl, men det kan næppe ligefrem være billigere.
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 29 September 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du principielt godt. Grunden til at du skal benytte ovntørret sand er at træet i højtaleren ellers kunne optage den fugt der ligger i sandet, hvorefter det slår sig.
Inden du sætter gang i projektet skal du dog vide at ovntørret sand fra et byggemarked ikke er særligt dyrt. Jeg mener jeg plejer at give 50,- for 20kg.
MVH Søren
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 29 September 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, til den pris skal man godt nok være glad for at gøre rent i køkkenet. Havde jeg vidst det, ville jeg helt sikkert have købt det færdigt.
|
| Til top |
|
| |
sound Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 29 September 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hørt om en der brugte blyhagl - hvor man får et læs af sådan noget ved jeg så ikke...
|
| Til top |
|
| |
Preps Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 29 September 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med blyhaglene skulle jeg da have vist før end politiet fik dem jeg havde liggende!
Men i dykkerbutikker bruges lignende til blybælterne, der kan man få dem til en fornuftig pris.
Jeg kan nok høre jeg ikke skal have problemer med lillemor i køkkenet når sandet kan fåes til den pris. Det kunne være man skulle lave en kombination af både bly og sand for at få den tungeste vægt.
|
| Til top |
|
| |
sound Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 29 September 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Preps skrev:
Det med blyhaglene skulle jeg da have vist før end politiet fik dem jeg havde liggende!
Men i dykkerbutikker bruges lignende til blybælterne, der kan man få dem til en fornuftig pris.
Jeg kan nok høre jeg ikke skal have problemer med lillemor i køkkenet når sandet kan fåes til den pris. Det kunne være man skulle lave en kombination af både bly og sand for at få den tungeste vægt. |
|
|
Det har du faktisk ret i - fint sand ville fylde de små hulrum ud imellem haglene. Så er det bare lige hvordan det lyder
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 29 September 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
sound skrev:
| Det har du faktisk ret i - fint sand ville fylde de små hulrum ud imellem haglene. Så er det bare lige hvordan det lyder |
|
|
Jeg har hørt argumenter både for og imod at fylde højtaleren fuldstændigt ud (maksimal dødt). Nogle siger at det gælder om at fylde så fint sand i højtaleren som muligt, for på denne måde at gøre den så tung og død som muligt. Andre påstår at fordelen opnåes ved brug af større kornstørrelse, og svingningerne således absorberes ved at sætte sandet en smule i bevægelse. Jeg tyer til den sidste løsning, da jeg har erfaret hvor død en højtaler kan blive når kabinettet gøres for dødt. Jeg er derfor ikke sikker på at løsningen duer, men det må vel komme an på en prøve...
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 29 September 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at der ofte anbefales oventørret sand, er at dette leveres i nogle faste kornstørrelser og selvfølgelig er tørt.
For at sandet skal bibeholde den dæmpende virkning, skal man bruge en korn størrelse på ca. 1,5 - 3 mm, for at undgå sandet vibreres sammen til en hård og næsten virkningsløs klump, den kornstørrelse jeg selv bruger hedder 1,7 - 2,2 mm.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
Multi-egern Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, i skal jo bare lige have et læs dueodde sand fra bornholm :D
Har en halv liters flaske liggende der er PROPPET er ret sikker på det svarer til knap 1L (skulle man tro :D) det er hvertfald fint sand der vil noget. __________________ alt under 150db er tøset!:D
|
| Til top |
|
| |
Multi-egern Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne også bare fylde flydende bly i den
__________________ alt under 150db er tøset!:D
|
| Til top |
|
| |
mr.Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan kun stemme i med at kornstørrelsen er meget vigtig, jo tættere på samme størrelse jo bedre.
sandfyldning, giver normalt en ganske god forbedring specielt i bassen
Dette gælder også på low-fi anlæg,
mange af os har et skod mini anlæg stående eller kender nogen der har. højttalerne på disse er ofte en sildekasse med en plastfront, pil plastfronten af og tætne den med byggesilikone, så er det bare at samle den og fylde hulrummet ud med sand, forbedringen er slående....
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg plejer at få 40kg (1 sækfuld) ovntørret sand sorteret efter størrelse for 50kr i det lokale byggemarked!
Til den pris kan det ikke betale sig at lade være! __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Preps skrev:
Mine højttalere kan påfyldes ovntørret sand. (sikkert også meget andet)
Istedet for at købe det tænkte jeg at det måtte da være muligt at lave selv. Er det alm. strandsand som er tørret for fugt i ovnen?
Eller hvad kan jeg ellers bruge?
/Martin
|
|
|
Du kan også bruge Micro Bearing Steel http://www.starsound.biz/micro.html
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |