Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 16:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Laser pen til justering af HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hej alle samen.

Jeg har en gang set en slags "laser-pen" som havde en flad ende så man kunne holde den op mod/på sine højttaler og på den måde se via laserstrålen om den er rigtig vinkelt, op og ned samt til siderne. Men jeg kan ikke huske hvor jeg så denne pen henne. Det eneste jeg kunne huske var at den var forholdsvis billig... Wink   Nogle bud på hvor man kan få fat i en sådan krabat...?

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Laserpen fra Miller & Kreisel

(er i restordre, men kan bestilles)

Denne laserpen gør det nemmere at vinkle sine højttalere rigtigt i mod "sweet spotten" for at gøre din surround oplevelse større.

1.200 kr.

Billig og billig...

Hos www.bedre-lyd.dk

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Ja - det er faktisk sådan een, men det var en billigere model end den fra M&K.. Den er jo hundedyr... Wink

Andre bud...?

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Køb en almendelig laserpointer til ca. 100-150, og læg den ovenpå Ht i stedet for , det virker lige så godt.

Ellers tag et garnnøgle, sæt det fast ovenpå din HT ud for midten sørg for at snoren er i 90 graders vinkel til begge sider, og træk den hen hvor du sidder, ligesom de gør i CSI på tv Danmark 5 

Virker 100% lige så godt.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hvorfor køber du ikke bare en laserpen eller et laservaterpas i f.eks et byggemarked. Derved opnår du det samme og de kan købes for en slik...

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Hvorfor køber du ikke bare en laserpen eller et laservaterpas i f.eks et byggemarked. Derved opnår du det samme og de kan købes for en slik...

Helt enig lars... et laservaterpas - det var ikke en så tosset ide... Og så kan det selv ligge på højttaleren uden man skal holde ved det...! LOL  Og det kan jo også bruges til meget andet samtidig...!

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:
lars37 skrev:

Helt enig lars... et laservaterpas - det var ikke en så tosset ide... Og så kan det selv ligge på højttaleren uden man skal holde ved det...! LOL  Og det kan jo også bruges til meget andet samtidig...!

Kunne det ikke det - så havde du nok andre mere væsentlige problemer... LOL

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Er det ikke forkert hvis man stiller sine fronter så de peger direkte mod sweetspot ?

Jeg mener de skal pege så de rammer mellem 0,5 og 1 meter ved siden af sweetspot. Dette er en tommelfinger regel, da der er stor forskel på hvordan højttalere spreder lyden, og dermed også stor forskel på hvordan de skal stå for at spille med optimalt perspektiv. Jeg har selv brugt ørerne ved stereo lytning, til opsætning af mine fronter.

Hilsen Christian.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:
Er det ikke forkert hvis man stiller sine fronter så de peger direkte mod sweetspot ?

Jeg mener de skal pege så de rammer mellem 0,5 og 1 meter ved siden af sweetspot. Dette er en tommelfinger regel, da der er stor forskel på hvordan højttalere spreder lyden, og dermed også stor forskel på hvordan de skal stå for at spille med optimalt perspektiv. 

Helt enig Christian... Wink

Jeg fandt ud af forleden at mine spikes foran på mine HT var sunket en del længere ned end de bagerste... Angry (en 2-3 mm vil jeg tro) Det er åbenbart noget l**te-blød-spånplade-skrammel jeg har som gulv...  Jeg opdagede det ved at når jeg "synkede" længere ned i sofa'en, så blev perspektivet lidt bedre... (så kon ikke at sige at en "slatten holdning" ikke har sine fordeleLOL) Jeg eksperiminterede lidt med at stille dem i vater eller tilte dem ganske lidt således de spillede ganske lidt opad... Det var "ganske lidt opad" det der gav det bedste resultat... Så alt det her laser-udmålings-væsen var egentlig bare for at verificerer at de peger precist ligemeget ved siden at swetspot istedet for direkte mod sweetspot, samt ligemeget op/ned.

Jeg har faktisk tænkt på at udskifte gulvpladerne hvor mine HT står til feks. noget MDF eller ligende.... Mon det vil give noget...?

Opdatering:

I bøndernes paradis (alias Harald-NyborgLOL) koster et laser-vaterpas 98,50 kr - se link: http://www.harald-nyborg.dk/asp/bigimages/7498.jpg

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Uha, spikes direkte på trægulv. Jeg havde lagt en mønt imellem. Iøvrigt får de audiophile SD-Feet i kombination med trægulve  herfra.

Hilsen Christian.

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:

Uha, spikes direkte på trægulv. Jeg havde lagt en mønt imellem. Iøvrigt får de audiophile SD-Feet i kombination med trægulve  herfra.

Nu er det jo som sagt spånplade med gulvtæppe på, så det er bare at hamre TH'ene ned i gulvet på fuld hammer så de får ordentligt fat...LOL næsten... Wink Det der med en mønt i mellem er noget pis mildt sagt... så kan de rigtig så og ryste/vibrerer - På et rigtigt trægulv må SD feet være langt at fortrække...! Har du for øvrigt en link til dem...?

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Et (eller to) laservaterpas ER uundværligt værktøj til opstillig af højttalere

Hvordan man "skal/bør" stille sine højttalere - ja det er der mange "regler" for. Den bedste er dog nok at man skal prøve mange (rigtig mange) opstilliger FØR man beslutter sig.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Link til SD-Feet : http://www.sonicdesign.se

Hilsen Christian.

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens,

der er nogle højttalere fabrikanter som giver lidt hjælp med på vejen til opsætning af højttalere, en af de bedre interaktive guider faldt jeg over på tyske audiophysics side:

http://audiophysic.de/info/aufstellung/index_e.html

Nu vil jeg lige sige at det jo ikke er alle fabrikanterne som anbefaler en vinkling at sine højttalere, for eksempel er det fy med en NAIM højttaler.

I øvrigt er jeg også varm fortaler for SD fødder til trægulv.

Til top Vis Cerberus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cerberus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes