Forfatter |
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 14 August 2003 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan gøres det bedst? hvis der da er en måde det kan gøres bedst på...
jeg har lige erhvervet mig et sæt Nordost Solar Wind (nyt), som sidder mellem cd og forstærker.
allerede nu hvor kablet kun har spillet meget få timer, kan jeg høre en klart strammere bas, den er hurtigere og bedre end før skiftet og det er jo rart. men diskanten har ikke ændret sig det store endnu, jeg ved at det kan være "farligt" med for meget nordost, da diskanten kan blive ulidelig. Men det er ikke oplevet endnu... (jeg bruger superflatline 2x3m pretermineret til højttalerne)
- Witzel
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 14 August 2003 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
hvordan gøres det bedst? hvis der da er en måde det kan gøres bedst på...
jeg har lige erhvervet mig et sæt Nordost Solar Wind (nyt), som sidder mellem cd og forstærker.
|
|
|
Du kan bare lade almindelig musik spille, eventuelt kan du få cd'ere med specielle tilspilningssignaler, men det er ikke nødvendigt. Også når du ikke hører musik kan du bare lade afspilleren køre, forstærkeren behøver ikke være tændt. Det er tiden der er afgørende, og tilspilningstiden på kabler er forskellig, vel fra 50 - 200 timer.
Når du blot tilspiller bør du, af hensyn til slid på cd-afspilleren, anvende kablet mellem f.eks. en tuner og forstærkeren. Personligt ville jeg bare lade det spille sig til mens jeg hører musik.
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 14 August 2003 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
det lyder jo ligetil og som om jeg gør det rigtige...
tak for hjælpen
- Witzel
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
Sendt: 15 August 2003 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nordost har jo også lavet en kabel 'toaster' som kablet skal sidde i i et par dage, og det skulle efter sigende give en hel del forbedring.
Er der nogen der har prøvet den??
HIFI Forum på frederiksberg har sådan en.
mvh sjorslev __________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 15 August 2003 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjorslev skrev:
Nordost har jo også lavet en kabel 'toaster' som kablet skal sidde i i et par dage, og det skulle efter sigende give en hel del forbedring.
Er der nogen der har prøvet den??
HIFI Forum på frederiksberg har sådan en.
mvh sjorslev
|
|
|
en kabeltaoster?! ja, hvorfor ikke, når man nu bruger stor kapital på udstyret så hvorfor ikke?
spørgsmålet er bare om det ændrer noget...
- Witzel
|
Til top |
|
|
Kenneth P Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 15 August 2003 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke for at tage pis på nogen men, mener i seriøst at man kan/skal tilspille sine kabler???
Hvordan skulle det "ændre" noget da kablet jo ikke "ændre" form eller noget ??? Ville de ikke også på et tidspunkt være for "gamle" og ændre for meget ved lyden?
Jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet nogle af disse aller andre kabler i snakker om da jeg har et ældre Sony anlæg, men jeg er ved at opbygge et og der vil der komme kabler af bedre kvalitet på. Men jeg har altid undret mig lidt over når folk køber kabler til flere 1000 kr. for et kabel er vel "bare" et kabel, det skal siget at jeg ikke har erfaring med sådan slags kabler men når tiden kommer skal jeg nok sætte min mere ind i sagen.
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 15 August 2003 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er ligesom at køre en spritny bil, alt er perfekt virker som det er meningen at det skal gøre... men der er et eller andet som bliver bedre med tiden...
bilen vil komme til at accelere bedre, kablet vil lede lyden bedre, give et bedre lydindtryk.
- Witzel
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 16 August 2003 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan man ikke bruge en demagnitizer ala Gryphone's Extreme (eller hvad den nu hedder) eller lade Densens Cd med demag lyd køre repeat på cd'en?
Bare en ide.
Musik er altid godt, men behøver jo ikke drøne det ud gennem HT'erne
Gli
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 23 August 2003 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gryphon´s exsorcist!!! Overdreven brug af Densen Demagic sled mutingkredsen op på min Arcam alpha 5.
|
Til top |
|
|
havsgaard Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 27 August 2003 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt mener jeg det er overtroisk-overtro at man kan tilspille sine kabler. Højtalerkabler består hovedsageligt af kobber/sølv/gulv + mindre mængder af andre metaller, og at tro det hjælper at bruge kablet i x-antal timer før det spiller optimalt er i mine ører en gang øregas, da et metal først begynder at ændre karakteristik når det bliver extremt varmt.
Falder snakken på komponenter(transistorer/kondensatorer/ særdeleshed højtalerenheder m.m.) er sagen en anden. Men kabler... nej den hopper jeg ikke på!
|
Til top |
|
|
Seen_the_light Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 27 August 2003 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Havsgaard!
Jeg er helt enig! Hvad folk dog tror på...
Mvh
|
Til top |
|
|
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
Sendt: 27 August 2003 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej havsgaard og Seen_the_light...
Der er skam ikke noget at tro på...! Prøv engang at vend jeres HT-kabler (eller signal, for den sags skyld) og spil et kendt nummer...Kan i ikke høre forskel, kan vi diskutere hvorfor!
(OBS! Hvis i efterlader kablet i den nye "stilling", vil det langsomt komme til at lyde som før... ...)
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 27 August 2003 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke et spørgsmål om tro, når det handler om tilspilning af kabler. Det er fuldstændig sikkert at alle kabler, billige som dyre, har et tidsforløb efter udpakning, hvori de ændrer lyttekarakteristik. Det kan godt være nogle er skeptiske overfor om det nu kan passe, men det tror jeg er fordi de ikke har oplevet forskellen på et til- og ikketilspillet kabel.
Nordost siger selv omkring 70 timer og en Toaster er eikke bedre end din egen forstæker /CD til at gøre det. Den er bare hurtigere og kan arbejde om natten.
Iøvrigt forstår jeg ikke kommentaren om "man kan få for meget Nordost" og så går det galt. Jeg har Nordost SPM hele vejen. Je har det sådan at jeg nærmere ikke kan få nok! src="http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley17.gif">
Mvh
Jagge
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 27 August 2003 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
min cdafspiller stod tændt med ice cube på repeat i ca 70-75timer...
da jeg lige havde fået mine kabler lyttede jeg til dem i ca 2-3 timer, med blandet musik... det var en klar forbedring ift hvad jeg brugte af kabler før.
nu efter de har spillet i ca 100timer, kan jeg høre en svag forskel, den er ikke så forfærdelig stor, MEN jeg kan rent faktisk høre forskel. stemmer i høje toner høres mere rent og tydeligt, ingen skratten eller irriterende 'bi-lyde'.(jeg behøver ikke nævne at det musik jeg hørte på anlægget da jeg hørte kablet for første gang, er det samme som efter tilspilningen, vel?)
jeg personligt er nu helt overbevist om at tilspilning af kabler nytter noget...
- Witzel
|
Til top |
|
|
Mike-J Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 516
|
Sendt: 01 September 2003 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan se at det er en fordel at købe kabler godt brugt!!.. måske er de som god vin??? bedre med årene 
mvh.
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 01 September 2003 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Det må man vist sige, man får en mere behagelig oplevelse.... desuden er der nogle virkelig gode køb derude....  __________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
Seen_the_light Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 01 September 2003 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha ha - gad vide om modstanden også falder med tilspilningen...  Efter en masse år med tilspilning må kablerne sq blive forbandede gode  Måske oven i købet blive til en superleder (=nul modstand/nul tab) - Wauv!!!
Ha ha
|
Til top |
|
|
Hemmingsen Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2003
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 01 September 2003 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dejligt, når man ikke kan få nok af Hi-Fi.
Jeg tror godt jeg ved, hvad der tænkes på. Jeg oplever Nordost som velkontrolleret i bunden, men også meget distinkt i toppen.
Det kan give for meget diskant, hvis ens system i forvejen hælder til det lyse eller distinkte.
Dette gælder dog nok ikke for Valhalla.
Lars
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 01 September 2003 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hemmingsen
jeg er fuldstændig enig i din beskrivelse af nordost kabler, jeg har oplevet et par væsentlige forbedringer og desværre også en enkelt episode med en skrigende diskant.
bassen er blevet meget strammere, men det er vel også at forvente når man skifter fra et virkelig low-end kabel, og op til et superflatline. det generelle lydbillede er blevet meget mere behageligt at lytte til, det er en ren fornøjelse at høre robbie williams i de høje toner (når han kommer helt derop)...
desværre var der en enkelt gang hvor diskanten skreg ulideligt, det er første gang jeg har måttet slukke for en cd fordi den ikke var til at høre på, (uden at det var kunstneren der sang dårligt) ... det må have været et særtilfælde for jeg har ikke oplevet det siden...
om samme gælder for valhalla, må jeg have til gode for jeg har sgu ikke råd til det kabel...
- Witzel
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 02 September 2003 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seen_the_light skrev:
Ha ha ha - gad vide om modstanden også falder med tilspilningen... Efter en masse år med tilspilning må kablerne sq blive forbandede gode Måske oven i købet blive til en superleder (=nul modstand/nul tab) - Wauv!!!
Ha ha |
|
|
Nu har snart mange udtalt sig mod tilspilning af kabler og det lyder da også underligt.
Det er bare helt glemt, at et kabel som min. består af et ledermateriale OG isolering.
Det er isoleringen der ændrer egenskaber efter tilspilning. Fænomenet kendes også fra komponentverdenen. Kondensatorer i særdeleshed har brug for tid til at "sætte " sig.
Jeg har flere gange prøvet et helt nyt kabel op imod et gammelt af eksakt samme slags. Og jo! der er i den grad forskel i en tid. Nye dielektrika har det med at hvæse, det falder dog til ro ret hurtigt.
Det hele kan såmænd endda forklares. Er det ikke herligt.
|
Til top |
|
|