Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Skærmet højtalerkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Emil Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 10 November 2004 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har efaring med skærmet højtalerkabel? Har det nogen hørbar effekt?

Til top Vis Emil Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil Hansen

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 November 2004 kl. 05:27 | IP-adresse registreret  

Hej Emil Hansen

Jeg har faktisk intet forstand på dette,  men min logiske tankegang siger mig at hvis du har noget der støjer så meget at det kan få dine enheder ud af kurs,  så ville jeg nok ikke købe skærmet højttalerkabel,  men bruge pengene på at fjerne støjkilden!

Men okay,  hvis du med slukket anlæg oplever lyde/støj fra dine højttaler,  så skal jeg da ikke kunne sige hvad kræfter der står på spil,  så kan det være et skærmet kabel er løsningen

MvH

Emil Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2004 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu ingen problmer med støj fra højttalerne når forstærkeren er slukket, ej heller når den er tændt.

Men derfor kunne der jo godt være noget at hente. Det vil jo begrænse ud- og indstråling af støj. Nogen oplever jo en forbedring med skærmede netkabler!

Sagen er at jeg skal have noget andet højttalerkabel, og er faldet over Supra Ply 3,4. Den fås i to udgaver: Supra Ply 3,4 (uden skærm) til 55 kr./m. og Supra Ply 3,4/S (med skærm) til 100 kr./m., altså næsten dobbelt pris for skærm...så spørgsmålet er vel; er det de ekstra penge værd?

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 November 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Du skal tænke på at vi med højttaler kabler snakker sidste led af kabler..  signal kabler skal skærmes,  da evt. støj ellers ville blive forstærket,  og dermed hørbart..  powerkabler skal vel skærmes så de ikke skal forstyrre hinanden,  hvilket de måske kan,  da vi her snakker en helt anden effekt..

Men højttalerkabler er noget andet,  med mindre du ruller det sammen så der skabes et magnetfelt,  men selv der skal du spille pænt højt før det giver nogen forskel..

Og jeg syntes ikke du skal gå så meget op i priserne.   Det er klart de er nød til at forlange noget mere for et skærmet kabel,  da det koster ekstra i produktion,  men hvorfor betale for noget man ikke har brug for..   Du kan også købe kartofler på landet ved selv at hente dem,  så koster de ikke meget,  skal de pakke dem i pose for dig,  koster de pludselig,  men hvad skal du med posen ?

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 10 November 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Hej Emil

Inden du forsøger dig med skærmet højtalerkabel er der en enkelt ting du skal tage højde for: Når et højtalerkabel skærmes øges kapaciteten i kablet betragteligt (virker mere som en kondensator), hvilket har indflydelse på højtalerens delefilter. Du risikerer derfor at introducere forskydninger i delefrekvenserne, yderligere fasedrej osv...

Jeg ved ikke hvorvidt alle højtalerproducenterne tager kabel-værdierne med i beregningen af deres delefiltre (jeg ved at eks. Naim gør det), men det er helt sikkert at disse beregninger i givet fald ikke tager højde for et skærmet højtalerkabel.

MVH Søren

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Emil Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

MuttleyDK: powerkabler skal vel skærmes så de ikke skal forstyrre hinanden,  hvilket de måske kan,  da vi her snakker en helt anden effekt..

Emil: Hvorvidt udstrålingen fra et højttalerkabel er større, eller mindre, end fra et netkabel skal jeg ikke kunne sige. Umiddelbart kunne man ihvertfald forestille sig at magnetfeltet er kraftigere ved et højttalerkabel, grundet den højere strøm (hvis vi lige ser bort fra forstærkere med helt enormt ringe virkningsgrad).

shras: Når et højtalerkabel skærmes øges kapaciteten i kablet betragteligt (virker mere som en kondensator), hvilket har indflydelse på højtalerens delefilter. Du risikerer derfor at introducere forskydninger i delefrekvenserne, yderligere fasedrej osv...

Emil: Interresant detalje; så vil det højst sandsynlig give en hørbar forskel...om det så er til det bedre er nok tvivlsomt...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Hej Emil

Inden du forsøger dig med skærmet højtalerkabel er der en enkelt ting du skal tage højde for: Når et højtalerkabel skærmes øges kapaciteten i kablet betragteligt (virker mere som en kondensator), hvilket har indflydelse på højtalerens delefilter. Du risikerer derfor at introducere forskydninger i delefrekvenserne, yderligere fasedrej osv...

Jeg ved ikke hvorvidt alle højtalerproducenterne tager kabel-værdierne med i beregningen af deres delefiltre (jeg ved at eks. Naim gør det), men det er helt sikkert at disse beregninger i givet fald ikke tager højde for et skærmet højtalerkabel.

MVH Søren

Mener du også, at skærmen også vil virke som kondensator, hvis den er forbundet til jord?

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 10 November 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Hej Emil

MVH Søren

Hhmmm er du nu helt sikker i din sag??? Ganske vist vil en forøget kapacitet i højtalerkablet påvirke højtalerens delefilter. Men hvor meget?? Jeg tror godt du kan spænde 50 meter skærmet Supra PLY 3.4 efter, uden at det giver anledning til forskydelser i delefilteret. Tænk på, at færreste højtalere benytter komponenter med en præcision bedre end 5%. Det vil derfor være nytteløst at korrigere for kablets kapacitet. Ganske simpelt fordi dennes påvirkning vil være promiller bare i forhold til den spredning der vil være i filteret, bare som følge af komponenternes tolerencer.

Jeg anser dette for endnu et forsøg på, at skyde gråspurve med kanoner! Det er desværre mere og mere udbredt blandt hifi-elskere... Man er desperat for at finde ting der ikke er gode nok... Alt skal optimeres, også selvom den lydmæssige virkning ikke eksisterer... Man vil bare høre den der forskel, som ikke er der... og til at forklare den benytter man sig af det, jeg ynder at kalde "hjemmefilosofier"... Man prøver at forklare fysiske fænomener, til trods for at man ikke har den fornødne kompetence. Bare man kan finde på nogle tekniske gloser, så kan man overbevise sig selv om, at der må være noget om snakken... Bvadr!!

Sæt Jer dog ned og nyd lidt musik imens... Hvis det da kan lade sig gøre... Efter årevis med hjemmefilosofisk tweak, er der formentlig ikke det fjerneste musikalitet over anlægget!!  Men I kan helt sikkert høre om I har husket at sprøjte antistatisk spray på gulvet inden i lytter!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Jamen det var da en smuk svada, Hurtig...  Propper de galde i vandet dernede i Århus?

Humlen kan vel koges sammen til: Hvis du ikke ved hvad du taler om, så lad være at diskutere det... Det kunne jo være du blev klogere...

Men jo, point taken... Tolerancerne på delefilterets komponenter vil ganske givet overstige kablets indflydelse med en faktor-mange... MEN, den introducerede kapacitet er et faktum du ikke kommer uden om, og kan du høre forskel på forskellige uskærmede kabler kan du helt sikkert også høre forskel på et skærmet og et uskærmet kabel... Men det må vel komme an på en prøve?

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Mener du også, at skærmen også vil virke som kondensator, hvis den er forbundet til jord?

Ja... Funktionen af en kondensator er alene betinget af at der er en potentiale-forskel imellem de to flader (i dette tilfælde imellem indeleder og skærm), så en jording vil ikke ændre på dette.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Aksa skrev:

Ja... Funktionen af en kondensator er alene betinget af at der er en potentiale-forskel imellem de to flader (i dette tilfælde imellem indeleder og skærm), så en jording vil ikke ændre på dette.

Jeg tænker her på et ht-kabel med både plus og minus leder inden i skærmen. Kapacitansen skulle altså ændre sig, fordi man putter en skærm uden på?

Det vil svare til, at man tager en kondensator og lægger en skærm uden på, hvorefter kondensatoren ændrer værdi?

I så fald har jeg svært ved at forstå, hvordan man kan benytte kondensatorer i såvel delefiltre som andre kredsløb, uden at adskille dem fra de øvrige komponenter. De må jo så ændre værdi hele tiden, fordi de sidder op og ned ad spoler, printbaner etc.?

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej Aksa

De betragtninger du kommer med er rigtige, og påvirkninger komponenterne imellem er bestemt ikke noget ukendt fænomen (det er faktisk ofte et stort kriterie når der lægges printlayout).

Specifikt for kapaciteten er komponenternes indbyrdes påvirkning dog normalt ubetydelig, og som Hurtig skriver er standard kondensatorers tolerancer så store at de langt overgår dette fænomen.

MVH Søren

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Hej Aksa

De betragtninger du kommer med er rigtige, og påvirkninger komponenterne imellem er bestemt ikke noget ukendt fænomen (det er faktisk ofte et stort kriterie når der lægges printlayout).

Specifikt for kapaciteten er komponenternes indbyrdes påvirkning dog normalt ubetydelig, og som Hurtig skriver er standard kondensatorers tolerancer så store at de langt overgår dette fænomen.

MVH Søren

Ja, på samme måde som den marginalt forøgede kapacitet ved at sætte en skærm på et ht-kabel er nærmest ligegyldig.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Ja, på samme måde som den marginalt forøgede kapacitet ved at sætte en skærm på et ht-kabel er nærmest ligegyldig.

Nu er kapaciteten afhængig af de to lederes areal, og det skærmede højtalerkabels areal er altså noget større end det indbyrdes areal imellem to kondensatorer!

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Aksa skrev:

Nu er kapaciteten afhængig af de to lederes areal, og det skærmede højtalerkabels areal er altså noget større end det indbyrdes areal imellem to kondensatorer!

Ja, men det ændrer ikke på, at i forbindelse med højttalerkabler, så er en lidt forøget kapacitet generelt ikke et problem overhovedet. Som du selv erkender, så er tolerancerne i højttalernes delefilter langt større end de forskelle, der evt. fremkommer ved at sætte en skærm på kablet.

Hvorfor så overhovedet gøre et stort nummer ud af det?

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Ja, men det ændrer ikke på, at i forbindelse med højttalerkabler, så er en lidt forøget kapacitet generelt ikke et problem overhovedet. Som du selv erkender, så er tolerancerne i højttalernes delefilter langt større end de forskelle, der evt. fremkommer ved at sætte en skærm på kablet.

Hvorfor så overhovedet gøre et stort nummer ud af det?

Nu er det jo ikke mig der bliver ved at bore i det...

Men jo, korrekt... Hurtigs argument med komponent-tolerancer må jeg tage til mig, og kapaciteten i et skærmet kabel vil helt sikkert være marginal i forhold til disse tolerancer!

Jeg vil dog stadig holde fast på at kan du høre forskel på to uskærmede kabler, kan du for alvor høre forskel på et skærmet og et uskærmet kabel (på grund af skærmens MÅLBARE indvirkning). Argumenterne med fasedrej og knækfrekvenser er dog ikke korrekte, og dem må jeg trække tilbage!

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Aksa skrev:
Ja, men det ændrer ikke på, at i forbindelse med højttalerkabler, så er en lidt forøget kapacitet generelt ikke et problem overhovedet. Som du selv erkender, så er tolerancerne i højttalernes delefilter langt større end de forskelle, der evt. fremkommer ved at sætte en skærm på kablet. Hvorfor så overhovedet gøre et stort nummer ud af det?

Nu er det jo ikke mig der bliver ved at bore i det...

Men jo, korrekt... Hurtigs argument med komponent-tolerancer må jeg tage til mig, og kapaciteten i et skærmet kabel vil helt sikkert være marginal i forhold til disse tolerancer!

Jeg vil dog stadig holde fast på at kan du høre forskel på to uskærmede kabler, kan du for alvor høre forskel på et skærmet og et uskærmet kabel (på grund af skærmens MÅLBARE indvirkning). Argumenterne med fasedrej og knækfrekvenser er dog ikke korrekte, og dem må jeg trække tilbage!

I al fredsommelighed synes jeg bare, at du lagde lidt vel meget vægt på kapacitetsproblemet, som ret beset sjældent giver de helt store problemer.

Derimod kan der være fordele ved skærmede kabler (af alle typer), afhængig af "støjniveauet", hvor kablerne befinder sig. Jeg vil dog også sige, at det ikke nødvendigvis kan svare sig at købe et skærmet kabel i forhold til et uskærmet.

Som altid - man bør lytte sig frem. Teorier kan være meget gode, men lad ørerne bestemme. Det er jo alligevel dem, der skal høre på musikken

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 November 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Synes man bør huske at der findes 2 typer skærmede højtaler kabler. Den ala Supra med 2 ledere med en skærm udenom, og så den anden type som er som et coax kabel, hvor den ene leder løber inden i den anden.

Har ikke prøvet den første, men flere af den sidste type med gode resultater til følge. Straightwire laver bla nogle af disse som er forrygende gode - der er dog ingen importør i dk pt, og der har vist heller ikke været det i en del år..

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes