Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 08:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvorfor duer sølv i kabler ikke?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 November 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Ja, overskriften siger næsten det hele.

Jeg har på det sidste bemærket, at nogle brugere herinde tager meget kraftig afstand fra at bruge sølv i signalkabler og højttalerkabler.

Nogen er endda så udfarende, at de ved deres automatiske underskrift efter hvert indlæg får skrevet  "sølv i kabler dur ikke"

Nu kunne jeg godt tænke mig at høre argumentet for at sølv ikke dur i kabler.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 November 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

hmmmmmm!!!!!

Har selv lavet et sølvkabel for ikke så længe siden, og er ovenud tilfreds, så her duer det fint....

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 November 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er også tilhænger.....

Jeg har lavet selv kabler der er ret gode og ret billige (relativt set)

Kun med sølv, sølv er det bedste efter min mening.

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 November 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at smide nogle sølvkabler på mit anlæg, men vil ikke ofre en formue i starten før om jeg ved om jeg kan lide lyden, evt. nogen der ved hvor man kan købe noget til en fornuftig pris?

de eneste jeg kender som sælger sølv kabler er lcaudio, som har deres teflar 2 kabler.

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 November 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

anku.dk!!!

der kan de også fladvalse det for dig..

og flinke er de også.....

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 November 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Ikke fordi, at jeg har hørt så mange sølvkabler (eller forsølvet kobber), men det ender altid med at jeg putter kobber på igen, idet jeg synes at sølv bliver for tynd i lyden...

Jeg har endnu den oplevelse tilgode at opleve et "opsvulmet" sølvkabel

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 November 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

De værste højttalerkabler jeg har hørt var forsølvet kobber i PVC isolering Fy da..

Ellers er det noget bavl at sølv ikke duer, det skal bare gøres rigtigt.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 November 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

De værste højttalerkabler jeg har hørt var forsølvet kobber i PVC isolering Fy da..

Mvh,

Karsten

Fuldstændig enig!

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 November 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Malthe: Sølv kabler er blevet diskuteret lidt i den nedenstående tråd.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9185&PN =17

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 November 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ja, det er jo nok min underskrift du har set...

Jeg har efterhånden prøvet en del sølv kabler og forsølvede ditto. Billigt/dyrt.
Det jeg hver gang har oplevet er, at man da godt nok kan blive imponeret over mikrodetaljerne. Men der går desværre ikke lang tid før jeg synes det bliver for meget og det hiver musikaliteten ud af musikken. Det bliver for sterilt, for lyst, for skarpt...
For afslørende på mit anlæg, måske...

På den anden side er jeg altid åben for at prøve et nyt, så helt afsagt det har jeg ikke, men håbet er lille...

Anyway så fungerer sølv særdeles fint i ht-kabler!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 15 November 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Keyvan - ja, jeg kan se emnet har været oppe og vende. Jeg læste den lige hurtigt igennem.

jeg synes stadig ikke jeg har forstået det teoretiske argument. Det siges at sølv er den bedste leder, men alligevel gør det lyden lys og steril...

Hvad er det, der gør at kobber-kabler ikke er "skinre" og lyse i lyden?

Hvad sker der hvis man i et kabel både har sølv og kobber?

Hvorfor duer kobber i HT - kabler og ikke i signal?

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 November 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Godaften i riddersalen!

For nu at sige det, som det er, så kræver sølvkabler en del af det øvrige setup. En smule mindre følsomme er dog HT kabler af sølv. Så dér er nok stedet, man bør starte.

Nogle gode sølvkabler vil nådesløst men alligevel diskret afsløre, hvor i den øvrige kæde, der er noget galt. Så hvis enten den øvrige signalkæde ikke er tilstrækkelig, eller man alligevel går i opgraderingstanker, så køb løs!

Men gør dette med omtanke, da der er flere udbydere på markedet. Få evt. en aftale om fuld returret, da man således kan afprøve og sammenligne forskellige mærker.

Og nixen-bixen, moderne sølvkabler er IKKE skingre eller harske i lyden. Her er nogle bud, hvoraf jeg selv foretrækker sidstnævnte (men lyt nu selv!):

www.mictor.dk
www.steenduelund.dk
www.audiokabel.dk

Med høflig hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Sven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2004
Sendt: 15 November 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

ingen lyd bliver bedre end den primære signalkilde ( cd eller vinyl )

At sølv er sterilt er  noget pjat - det fortæller dig bare kvaliteten af din lydkilde og din signalvej.

( men indrømmet - der er rigtigt meget, der bliver indspillet med det klare formål at blive reproduceret på ghettoblastere og lignende - og det lyder derefter på et ordentligt anlæg, med boostet diskant og bulderbas )

Altså, brug dine penge på ordentlige lydkilder ( cd eller vinyl ) og på ordentlige aflæsere af disse kilder ( cd-spille eller pladespiller ) og en anstændig forstærker, så kan klare dig fint med relativt billige forsølvede ofc kabler i hele signalvejen.

mvh sven

Til top Vis Sven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 15 November 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

man skal bare kigge på farven, kobber har jo en meget varmere farve end sølv

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 November 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Tror en af grundene til at mange folk har et forkert indtryk af sølv kabler er at det er nemt at reklamere med et kabel er lavet af sølv - men mindst ligeså svært at lave dem rigtigt som dem af kobber. Utroligt mange af de bedste kabler i verden benytter sølv, enten alene eller blandet med kobber eller guld. Kan i flæng nævne: WireWorld (rent sølv i deres highend linie'er), Nordost (enten rent eller blandet med kobber), Siltech (rent eller blandet med kobber eller guld) etc..

Sølv bør ikke nødvendigvis være bedre end kobber til at starte med, men vil over tid klart slå kobber, da det under iltning danner sølvoxid som er ledende i modsætning til kobber (kobberoxid) som er en utrolig ringe leder. Med andre ord, der er en god chance for at evt sølvkabler holder lyden bedre end kobber kabler - og behøver jeg at nævne at alting begynder at oxidere med det samme..

Mht lyden, så er det dog min erfaring at sølv lyder anderledes og at de fleste "dårligt" sammensatte ænlæg kan få en tendens til at blive lidt trættende i længden med sølvkabler - tror også at det er derfor at folk bliver skuffede, for det stiller altså krav til ens anlæg. Om man så vil acceptere dette eller bare sige at sølv er noget bras (ikke at forveksle med messing  ) det er op til en selv - jeg kan dog kun anbefale folk at prøve f.eks. kabler fra wirewolrd - tror de fleste vil være positivt overraskede...

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

faithful
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Sendt: 16 November 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hej Malthe & alle øvrige brugere - VIGTIGT LÆS

Om det skal være guld, sølv, kobber eller andet materiale som leder i ens kabler afhænger helt klart af ørerne, der skal lytte på det, anlægget, men i høj grad også af det anvendte materiales kvalitet og behandlingen af materialet i produktionsfasen.

Kategorisk som underskrift at skrive, at et bestemt materiale bare ikke du´r  i  f. eks. signalkabler, svarer jo lidt til at bekendtgøre, at "alle rørforstærkere med KT 88 rør ikke du´r. Det er selvfølgelig en alt for firkantet måde at stille tingene op på, og jeg ser da heldigvis også, at vedkommende, der har/havde dette som en del af sin underskrift, har været ude med en forklaring, der viser at han ikke ser helt så firkantet på det, som hans røde underskrift ku´ indtryk af. Hurra for det.

Så til et nødvendigt onde. Samme person - som i øvrigt er ejer af et Mictor Visibility højttalerkabel - bekendtgjorde for få dage siden, efter at jeg havde gået lidt i rette med visse personers evindelige nedgøren af visse dyrere highend mærker og brugen af dette forum til pjat og pjank på børnehave niveau, at mine kabler nu skulle ha´ slogan´et "Mictor - kend dem på knækket", hvor han bevidst prøvede at genere min lille nebengeschäft (forbudt i flg. reglerne på forum´et), hvilket endte med, at jeg som branchemedlem fik en advarsel for mit indlæg! I samme moment fik SAM 25 en advarsel for at skrive, at han var enig med mig! Da jeg ved, at flere brugere undrerede sig noget over vedkommendes bemærkning om "kend dem på knækket" hvilket redaktøren (chefredaktøren) fandt morsomt  på min forespørgsel om lovligheden af et sådant indlæg - vil jeg kort præcisere, at det drejede sig om en prototype af signal kablet "Mellioflous"  som Holberg købte billigt af mig, og som jeg var nødsaget til at ta´ ud af produktionen pga. problemer med et nyt rca stik. Holberg blev holdt skadeløs og svarer gerne på spørgsmål desangående, men MILU, der havde fået kendskab til denne historie, fandt det altså nødvendigt, at skrive "kend dem på knækket" i det offentlige Forum, blot for at genere Mictor.Det hidsede mig lidt op, må jeg ærligt indrømme, at en sådan  adfærd kan gå upåtalt hen, mens SAM 25 og jeg får en advarsel for vores indlæg, men pyt - det går nok.

Så kender I historien - folkens.

Til slut et lille opråb: Sku´ vi ikke alle herinde i fællesskab fra d.d. ta´ og én gang for alle få den skide jantelov begravet så dybt, at den aldrig mere dukker op herinde? Stop med indlæg om at et bestemt dansk højttalermærke spiller fint nok - bare det er "på bunden af Århus havn" at kabler "kendes på knækket", "2 båt til samme pris" - "prut og fis" snak, m.,v. og så få noget seriøsitet tilbage herinde. Lyder det ikke rimelig fornuftigt. Så skal jeg nok også lade være med at invitere flere "til hygge eftermiddag i bokseklubben" m.v., men lad os nu få et Forum, som vi kan være stolte af - i stedet for - som det har været i nogen tid - nærmest en skolefritidsordning iblandet små nederdrægtigheder - i bund og grund baseret på Janteloven. Skal der partout fyres personlige giftigheder af, så send dem som privat mails. Yes - gælder også mig!

Jeg ved fra flere seriøse branchemedlemmer og hifi folk i Sverige og Norge, at de simpelthen ikke gider deltage i vores Forum med indlæg af samme grund, og af "frygt" for at blive latterliggjort.

Hvis vi - som brugere - lover hinanden det - så ku´vi måske få en garanti fra chefredaktøren og hans stab om, at hvis der alligevel er nogle, der ikke kan afholde sig fra usaglig nedgøren, latterliggøren, "prut og fis" snak m.v. så får de et los ud af forummet. Samtidig skal chefredaktøren love, at advarsler bliver delt lidt mere retfærdigt ud (SAM 25 advarslen var helt overreageret) , hvis det skulle blive nødvendigt, hvilket jo slet ikke behøver blive tilfældet, hvis alle fra i dag tar sig lidt sammen - jo osse mig!

Håber chefredaktøren vil tilgive mig, hvis jeg går dem i bedene.

Mvh

Michael Corvenius

Mictor

Til top Vis faithful's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af faithful Besøg faithful's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 November 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Mvh,

Karsten

hallo

Det skal det vel bare også med kobber i PVC .

Der er da mange sølv kabler der ikke dur også .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 16 November 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Faithful "Til slut et lille opråb: Sku´ vi ikke alle herinde i fællesskab fra d.d. ta´ og én gang for alle få den skide jantelov begravet så dybt, at den aldrig mere dukker op herinde? Stop med indlæg om at et bestemt dansk højttalermærke spiller fint nok - bare det er "på bunden af Århus havn" at kabler "kendes på knækket", "2 båt til samme pris" - "prut og fis" snak, m.,v. og så få noget seriøsitet tilbage herinde. Lyder det ikke rimelig fornuftigt."

Det er såmænd fint nok, og der er da sikkert mange producenter der ville blive glade, men nu hører jeg feks ik til dem der synes alle produkter har en beretigelse ! og nej heller ik hvis de bare bliver parret med det rigtige udstyr, enten dur det eller os så gør det ikke, det jeg har brugt siden til (og tror da ik jeg er den eneste) er at finde det bedste, eller i det mindste noget der ik dicideret er elendigt til den pris jeg kan betale.. ja selvfølgelig kan man selv tage ud og høre det, hvilken man bestemt os skal, men erfaringer er nu engang dette forums store aktiv, og hvad nytter det så hvis man ik kan sige sin mening ? Kald en Ko for en ko, så dem der leder efter mælk ved hvor de kan få en !! dermed ik sagt at man skal svine producenter til, men dårlige såvel som gode erfaringer er i mine øjne meget velkommen..

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 November 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Cool Blade skrev:

Tror en af grundene til at mange folk har et forkert indtryk af sølv kabler er at det er nemt at reklamere med et kabel er lavet af sølv - men mindst ligeså svært at lave dem rigtigt som dem af kobber. Utroligt mange af de bedste kabler i verden benytter sølv, enten alene eller blandet med kobber eller guld. Kan i flæng nævne: WireWorld (rent sølv i deres highend linie'er), Nordost (enten rent eller blandet med kobber), Siltech (rent eller blandet med kobber eller guld) etc..

Sølv bør ikke nødvendigvis være bedre end kobber til at starte med, men vil over tid klart slå kobber, da det under iltning danner sølvoxid Sølv danner absolut ikke sølvoxyd. det kræver meget høje temperaturer at fremstille slvoxyd. Sølv bliver snavset - og ikke andet. Så når du giver sølv en omgang fluortandpaste, eller kogende saltvand, så er det rengøring - ikke afoxydering. Kobber derimod oxyderer fra det øjeblik der er ilt tilstede, derfor er der nogle kabelproducenter, som forsølver i ekstruderingsøjeblikket. Sølvlaget tjener som beskyttelse af kobberet. som er ledende i modsætning til kobber (kobberoxid) som er en utrolig ringe leder. Med andre ord, der er en god chance for at evt sølvkabler holder lyden bedre end kobber kabler - og behøver jeg at nævne at alting begynder at oxidere med det samme.. Det gør det faktisk ikke. Kun ganske få metaller har evnen til at binde iltatomer ved stuetemperatur. Jern og Kobber er gode eksempler. Modsat er Tin, Aluminium, bly, nikkel, chrom og mange flere ikke særligt tilbøjelige til at oxydere

Mht lyden, så er det dog min erfaring at sølv lyder anderledes og at de fleste "dårligt" sammensatte ænlæg kan få en tendens til at blive lidt trættende i længden med sølvkabler - tror også at det er derfor at folk bliver skuffede, for det stiller altså krav til ens anlæg. Om man så vil acceptere dette eller bare sige at sølv er noget bras (ikke at forveksle med messing  ) det er op til en selv - jeg kan dog kun anbefale folk at prøve f.eks. kabler fra wirewolrd - tror de fleste vil være positivt overraskede...

At de forskellige metaller hver har deres lyd, tvivler jeg ikke ret meget på, men prøver man f.eks. forskellige kobberkabler, så er det tydeligt for enhver, at kobberkabler indbyrdes kan være utroligt forskellige.
Det samme kan sølv kabler selvfølgelig.
Isolering, geometri, tykkelse og facon, har meget at skulle sige.

Prøv til eksempel Duelund og Bertram lige efter hinanden.
Begge er fladvalset sølv.
Mictor ligner Bertram meget, men er kryogenbehandlet.

I hvert tilfælde er Duens og Bertrammerens kabler meget forskellige, til trods for at fladvalset sølv er den fælles platform.
Isoleringen er meget forskellig på dem, Duen bruger gamle underbukser , Bertrammeren krympeteflon.

Og her kommer så det der undrer mig mest.
Hvem oplever disse  kabler som stramme, slanke, afslørende, trættende, spidse, metalliske osv.
Det gad jeg godt vide. (Mictor er ikke afprøvet i mit set-up)

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

faithful
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Sendt: 16 November 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Live 21

Deri er jeg da enig. Jeg anmoder blot om at få Janteloven begravet og noget  seriøsitet. Det er da seriøst at ha´ en kritisk holdning til et produkt, også at dele den med andre, men ikke med barnlige, nedladende og usaglige indlæg om "spil på bunden af Århus havn" m.v. Du skriver, at Du ikke hører til blandt dem, der synes at alle produkter har en berettigelse! Har Du formuleret dig forkert eller mener Du, at der skal  en slags cencur ind og bestemme hvilket produkter, der må komme på markedet? Husk nu på, at det ikke nødvendigvis er den forstærker eller de højttalere Du har valgt som "de bedste", der behøver at blive opfattet som "det bedste" af naboen.

Jeg synes da ellers jeg havde gjort min mening synlig nok med mit indlæg, men noget tyder på, at Du ikke har forstået mig helt korrekt .

Mictor "branchemedlem"

Faithful "Til slut et lille opråb: Sku´ vi ikke alle herinde i fællesskab fra d.d. ta´ og én gang for alle få den skide jantelov begravet så dybt, at den aldrig mere dukker op herinde? Stop med indlæg om at et bestemt dansk højttalermærke spiller fint nok - bare det er "på bunden af Århus havn" at kabler "kendes på knækket", "2 båt til samme pris" - "prut og fis" snak, m.,v. og så få noget seriøsitet tilbage herinde. Lyder det ikke rimelig fornuftigt."

Det er såmænd fint nok, og der er da sikkert mange producenter der ville blive glade, men nu hører jeg feks ik til dem der synes alle produkter har en beretigelse ! og nej heller ik hvis de bare bliver parret med det rigtige udstyr, enten dur det eller os så gør det ikke, det jeg har brugt siden til (og tror da ik jeg er den eneste) er at finde det bedste, eller i det mindste noget der ik dicideret er elendigt til den pris jeg kan betale.. ja selvfølgelig kan man selv tage ud og høre det, hvilken man bestemt os skal, men erfaringer er nu engang dette forums store aktiv, og hvad nytter det så hvis man ik kan sige sin mening ? Kald en Ko for en ko, så dem der leder efter mælk ved hvor de kan få en !! dermed ik sagt at man skal svine producenter til, men dårlige såvel som gode erfaringer er i mine øjne meget velkommen..

[/QUOTE]
Til top Vis faithful's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af faithful Besøg faithful's Websted

Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes