| Forfatter |
|
mentor Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2004
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg er hooked på at forsøge mig "opgradering" af lysnetkablerne, dels min surround receiver, dels min aktive sub (flere tråde om emnet herinde), har jeg nu i adskillige dage forsøgt at opdrive et par apparatstik til at klistre på mine 2,5mm2 installationskabler (dette blot for at tjekke om der ER mærkbar forskel...).
Det har imidlertid vist sig at være TOTALT umuligt at opdrive her i byen. Hverken el-installatører, byggemarkeder, hifi-shops eller computerforretninger har dem i sortimentet - utroligt!!!
Skal jeg virkelig ty til en internetshop, eller er der en barmhjertig sjæl som har en idé til hvor de vil kunne skaffes i en ruf??
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv købt hos Brinck, Aage Nielsen og en lokal elinstallatør, de fleste har dem ved EDB stik...
Ellers findes der jo altid Monacor eller RSonline..
Jeg ville bruge noget med jord og skærm.
|
| Til top |
|
| |
mentor Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt dem (oven i købet i vinklet udførelse som jeg skulle bruge) hos hos en af byens mindste el-installatører med en meget lille butik... - Tja, sådan er det ofte...
Bilder mig ind, at der nu er en mere veldefineret og kontant bas i min sub..!?!
Lidt større projekt med min surround receiver, da jeg skal helt ind og have fat i primæren på trafoen - spændende...
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

|
| Sendt: 25 December 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hatr selv gjort det på min med succes!, iøvrigt har jeg brugt samme kabel hele veje ind til printet......
Jeg synes det har givet mere helhed i lydbilledet....
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 25 December 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mentor Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 04:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er operationen udført. Installationskablet går nu direkte fra stikkontakten til trafoen uden at være klippet nogen steder (droppede apparatstikket, hmmm). Måtte fjerne en intetsigende stump printplade, som var påloddet primær-terminalerne på trafoen og de tilhørende tynde ledninger indenbords er ligeledes skiftet ud med 2,5mm2...
Håber ikke nogen fra Demko læser dette
OG JA! - der er en markant forbedring i lydbilledet - klart bedre definition. Jeg synes fenomenet er besynderligt i betragtning af, at signalvejene jo er galvanisk adskilte fra lysnetkablet i trafoen??!? Stor effekt af 1½ times arbejde  - men kønt er det ikke...
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er godt i gang mentor! Vær ikke overrasket over hvor meget ren og rikelig strøm betyder for ydelsen, det kan knapt overvurderes! Det du hovedsaklig hører er hvor meget den tynde multicore ruinerte netstrømmen. At så all denne strøm siden skal ud igjen via tynde/flættede/multicore(?) høyttalerkabler er en anden historie
- en noget smukkere netkabel er 3x2,5mm EKKJ fra ELFA
Mvh. RS
|
| Til top |
|
| |
mentor Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker PaleRider. Jeg vil prøve at kigge på dem.
Du har ret - jeg benytter 4 mm2 højttalerkabler, som dog både er med tynde og kraftige corer. Mener at have læst, at de høje frekvenser så at sige bevæger sig "uden på" coren - derfor er de mange og at de lave frekvenser selvfølgelig, som de fleste ved, primært benytter de kraftige corer med større masse...?
Det ville iøvrigt undre mig, om ikke det ender med, at jeg også åbner min aktive sub og giver den samme omgang, i stedet for "kun" som nu, at have skiftet lysnetkablet til apparatbøsningen...  - og hvem ved, måske er der kun "kinesertråd" mellem poweramp. og Ht-enhed...
Igen, tak for tippet.
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

|
| Sendt: 03 Januar 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet med flettet Cat 5 netværks kabel som højttaler kabel det giver luft og gennemsigtighed.
|
| Til top |
|
| |