| Forfatter |
|
Kim2004 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Vi ved, at der vigtigt at separere netkabler og signalkabler. Kan det ikke undgåes, at kabler skal krydse hinanden, skal det helst ske i en 90 grader vinkel. Jeg har på nuværende tidspunkt muligvis lidt problemer med en brum-sløjfe. I den sammenhæng kom jeg til at tænke på, om man ikke kan få en form for fleksibelt rør eller en "sok", man kan pakke sine netkabler ind i, der virker som et Faraday-bur? På den måde burde man lettere kunne undgå disse problemer med støj.
Jeg kunne jo selvfølgelig pakke alle mine kabler ind i stanniol, men det ser lidt underligt ud og er ikke så holdbart i længden. Jeg har også et netstøjsfilter tilsluttet min DVD-afspiller, og det overvejer jeg at beklæde med stanniol indvendigt (med plastik ovenpå selvfølgelig, så det ikke kortslutter).
Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo sådanset ideen med skærmede kabler ;-)
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| Det er jo sådanset ideen med skærmede kabler ;-) |
|
|
Ja, skærmede net-kabler er en standard vare. De er billige og så slipper du for selv at pangle med staniol. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt, at mine signalkabler er afskærmede (bortset fra højttalerkablerne),men de netkabler, der går ud af mine forstærkere, ser ikke umiddelbart ud til at være skærmede. Jeg vil ikke skifte dem, da garantien så forsvinder. Derfor ville det være rart at kunne putte en eller anden form for isolering uden om dem, så de fx ikke forstyrrer mine ht-kabler.
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes af og til, at jeg læser om brum-sløjfer herinde. Hvis man bare sørgede for at bruge skærmede kabler overalt, ville dette problem så ikke være minimalt og nærmest aldrig optræde? Det undrer mig lidt, at alle producenter af hifi ikke altid bruger skærmede netkabler?
Jeg har nu "isoleret" mit netstøjsfilter med stanniol indvendigt, men har ellers ikke gjort noget videre. Jeg har en Nad T742 surround receiver og to Nad C270 effektforstærkere tilsluttet pre-out på receiveren. Hvis jeg har slukket receiveren og tændt effektforstærkerne, er der ingen brummen fra højttalerne. Idet jeg tænder receiveren kommer der en svag brummen, dvs. det er nu mest en svag susen fra diskanten, jeg kan høre. Det er vel helt normalt? Kan man gøre noget for at nedbringe støjen eller skal jeg ikke spekulere videre over det ?
Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
K. Therkelsen; så må vi håbe, at sølvfolien IKKE "falder ned" og derved kortslutter dit netstøjsfilter, uark (Nah, med plastic udenpå, jeg så det ikke)!!!  Du kunne ligeså godt have hældt folien, kobber eller sølv, udenpå netstøjsfilteret!!!
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til perejvind: PANGLE er et herligt ord, tak for det. Man skal jo lære noget hver dag.
Til KimTherkelsen: du kan sagtens få problemer med brumfelter selv om du har skærmede kabler. Helt oplagt selvfølgelig fra grammofon til riaa eller step-up, hvor signalerne i kablet er minimale og skal forstærkes rigtig meget. Men selv på linjeniveau kan du være uheldig, hvis der er stærk udstråling fra et apparat eller signalkablet ligger tæt på 220V. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians: Nu ser det jo ikke så godt ud med stanniol omkring netstøjsfilteret, kassen er af plastic og det er ikke så nemt at "hælde" metaller omkring/på den, så det blev indeni .
Klogesen: Ja, jeg kender det godt fra fx strømforsyningen i min pc. Den kan faktisk påvirke mine pc-højtt., hvis de står tæt på. Generelt ville det vel alligevel reducere problemerne en del, hvis producenterne leverede deres produkter med skærmede netkabler.
Jeg kan, som sagt, stadig høre en smule susen fra diskanterne, men det er nok ikke til at komme udenom (med mindre jeg køber noget bedre udstyr).
|
| Til top |
|
| |