Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dyre powerkabler vs. Billig UPS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt at man kan vinde meget audioproformance, ved at bruge gode dyre powerkabler. Men er essensen ikke bare at man skal sørge for en "ren" power ind.

Faktum er at man nemt kan smide 400 efter et godt power kabel, mens en UPS på 400VA (VA er det samme som W, right?) som dd. kan købes til 350,- med over/under spændings sikring. Jeg tænkte om sådan en UPS igrunden ikke burde være den bedste løsning, for slet ik at tale om den billigste.

Men mindre jeg direkte bliver frarådet at bruge UPS (meget gerne kommentare hertil) så køber jeg nok en, da min spændingsforsyning i forvejen er meget tvivlsom. Men ville gerne have lidt feedback på ideen.

Jeg har tænkt mig at købe sådan en her: http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=13504 som kan fås til under 350 og vist gerne skulle have det hele.

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at en af grundene til at powerkabler virker, er at de er skærmede dér hvor der er mest elektromagnetisk støj, nemlig fra væggen og hen til apparatet.
- det problem vil du stadig have, hvis du køber en UPS. 
Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Erik D skrev:
Jeg tror at en af grundene til at powerkabler virker, er at de er skærmede dér hvor der er mest elektromagnetisk støj, nemlig fra væggen og hen til apparatet.
- det problem vil du stadig have, hvis du køber en UPS. 

Det tror jeg ik, da UPSen naturligvis bliver placeret lige ved siden af anlæget. Tværdig mod, skulle jeg mene at "den rene" power kilde kommer langt tættere på anlæget, kan jo skæres ned så der kun er 10-20cm mellem UPS og Reciever. 
Men er der nogen der ellers kender til problemer i.f.m. anlæg strøm fra UPS? 

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

gode powerkabler billigt:

www.gmsound.dk

jeg har selv købt et par stykker.... og det virker.

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Det kan du nok  til dels have ret i , men skal din(e) signalkilder ikke også have strøm ?

Jeg har ikke selv nogen erfaring, så du må bære over med mine rent teoretiske argumenter

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hej

UPS har jeg ikke så meget forstand på !!! Men jeg tror du kan opnå noget mere ved at anvende et godt powerkabel og sørge for egen sikringsgruppe til hifi`en.

Jaaa....det er vist ikke kun det....det med at skærme for ind- og udkomne støj. Jeg bruger selv et af Jormas kabler..JPC 2.5 på mit effektrin. Dette kabel er kun skærmet og erstattede Supras LoRad. Prøv at læse på hans hjemmeside. Det er en speciel legering som skærmen er lavet af og skulle derfor virke som et filter og er ikke identisk med et alm. skærmet kabel. Det virker hos mig...større klarhed, en fastere kontant bas og bedre definering af instrumenter i mellemtone og diskant, større rummelighed. Et klart godt køb til 725 kr. hos www.Highend-sound.com Det virker...det virker.

Mvh 

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

En billig UPS leverer oftest en MEGET grim sinus ud og derved bliver strømmen mindre "ren" end hvad du tapper direkte fra lysnettet.

Prøv at mål på en UPS og lysnettet. Spændingen skulle helt være en flot sinus, men det er den sjældent. Dyre UPS'er kan lave en flot sinus, men så snakker vi mange tusinde kroner.

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg lige bryder ind her, men vil i påstå at man kan høre forskel på strømkabler, altså 230V kabler fra stikdåsen i væggen til ens reciever, DVD-/CD-afspiller eller andet grej

SANmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hmmm en UPS er vel kun et apparat som levere strøm til div. Udstyr ved strømafbrydelse. Jeg arbejder i IT-branchen og her kender vi til UPS, ved strømafbrydelse levere UPS’en strøm nok til at du kan nå at lukke alle dine servere, storage systemer, backupsystemer eller din mainframe ned på en ordentlig måde, nogle gange sker det automatisk, men dette er en HiFi side så ikke mere om det. MEN, en UPS gør intet ved strømmen……. Jeg skal ikke sige at der ikke findes UPS med filter, men disse vil nok være en del dyre.

Mvh

SANmann

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Wizard, ja.

prøv at søge på "netkabler"

det er en gammel diskussion, nogle kan, andre kan ikke. sidstnævnte vinder, for de skal ikke ofre de ekstra penge...

ændringerne er ikke enorme som ved højttalere, men der er forskel, sog isært på det std. der følger med, og så noget af en bare rimelig kvalitet.

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

ja.

prøv at søge på "netkabler"

det er en gammel diskussion, nogle kan, andre kan ikke. sidstnævnte vinder, for de skal ikke ofre de ekstra penge...

Som du kan sige det 

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Wizard]Undskyld jeg lige bryder ind her, men vil i påstå at man kan høre forskel på strømkabler, altså 230V kabler fra stikdåsen i væggen til ens reciever, DVD-/CD-afspiller eller andet grej

------------------------------------------------------------ --------

Ja. i aller højeste grad....næsten lige så meget som signal- og højtalerkabler.

Mvh 

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

stku
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jojo det er meget almindeligt med filter i UPS til at fjerne "peaks" i strømmen. I nogle lande har de ikke så meget styr på strømmen som i dk. Jeg har sat udstyr op i det meste af EU og har tit oplevet at sinuskurverne godt kan ha lidt spidser engang imellem.

SANmann hvorfor hedder du det, har du san derhjemme??

/Stig

Til top Vis stku's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stku

SANmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

stku skrev:

SANmann hvorfor hedder du det, har du san derhjemme??

/Stig

Det lugter lidt af mit arbejde, Storage Area Network

Mvh SANmann

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger noget kabel som normalt bruges til mellemstørrelse frekvensomformere, det har dels et stort kvadrat, og dels en kraftig skærm. Det har jeg for nyligt oplevet mod et Groneberg netkabel til 1k, og vi foretrak alle (3 mand) mit hjemmekrøl. Eneste ulempe er, at kablet er så tykt, at jeg ikke kan få det i alm stik, så jeg bruger de hersens 16A blå CE stik

Men det lyder som sagt rigtig godt.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

En billig UPS leverer oftest en MEGET grim sinus ud og derved bliver strømmen mindre "ren" end hvad du tapper direkte fra lysnettet.
Prøv at mål på en UPS og lysnettet. Spændingen skulle helt være en flot sinus, men det er den sjældent. Dyre UPS'er kan lave en flot sinus, men så snakker vi mange tusinde kroner.

Hmm. Nu har jeg desværre ik lige måle udstyr (eller kompetance) til at teste vægstikket, men jeg er lidt nervøs for at min strømkilde er meget usikker. Jeg har en herstal stuelampe med touch lysdæmper og den har det med et par gange om dage pludselig at skue op og ned. Går ud fra det skyldes strøm udsving, da den så vidt vides styres af spændingsændringer når man røre den.

Anyway, jeg har et budget setup til en brugt pris af ca 10-15K CD, DVD, anlæg, 5.1 HT og TV inc. Jeg bor i en 45kvm kollegieværelse og har intet måleudstyr og meget ringe strømtilslutnings muligheder. Så teknisk set burde en UPS være en god løsning.

Der er 3 power ud på den UPS jeg har kikket på og det er jo ik være end at jeg smide en stikdåse på den ene kanal hvis jeg skal bruge flere, så længe den ik går over den ratede effekt. Eller var tanken at køre Anlæg, TV og HEC på UPSen (henholdsvis Sony STR-DA50ES, Sony 32KV-FD1 og Vandkølet AMD Barton)

Erik D skrev:

Det kan du nok  til dels have ret i , men skal din(e) signalkilder ikke også have strøm ?
Jeg har ikke selv nogen erfaring, så du må bære over med mine rent teoretiske argumenter

Jeg kører digital ud på stortset alle enheder, så regner ik med at det giver de store problemet. (eller hvad?) Ellers er det typisk PCen der driver lyden (on-board optisk ud via Soundstorm) så der kan jeg heller ik forstille mig der kommer signalforringelse på.

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:

Erik D skrev:

Jeg kører digital ud på stortset alle enheder, så regner ik med at det giver de store problemet. (eller hvad?) Ellers er det typisk PCen der driver lyden (on-board optisk ud via Soundstorm) så der kan jeg heller ik forstille mig der kommer signalforringelse på.

Hvis du kører optisk, er der ingen fare for støj, men hvis du bruger elektrisk overførsel, er  der i sagens natur fare for udefrakommende støj.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

SANmann skrev:

Hmmm en UPS er vel kun et apparat som levere strøm til div. Udstyr ved strømafbrydelse. Jeg arbejder i IT-branchen og her kender vi til UPS, ved strømafbrydelse levere UPS’en strøm nok til at du kan nå at lukke alle dine servere, storage systemer, backupsystemer eller din mainframe ned på en ordentlig måde, nogle gange sker det automatisk, men dette er en HiFi side så ikke mere om det. MEN, en UPS gør intet ved strømmen……. Jeg skal ikke sige at der ikke findes UPS med filter, men disse vil nok være en del dyre.

Ik helt. Langt de fleste UPSs beskytter også mod peaks, det er bare ikke det primære når de købes til firma-IT. Har selv i firmaet leget med nogle APC UPSer og alle (selv de gamle) over peak/fallout sikring.

Spørgsmålet er jo så hvordan den power der kommer ud ellers ser ud (førnævnte sinuskurve).

Se evt:

http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=13504 (linket fra #1)

Og andre spændende produktor i en HELT anden prisklasse:

http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=12525

http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=13592

Det er ik fordi jeg er fan af trust, det var bare det billigste jeg lige kunne finde.

12525 fås til ~150,- og 13592 til ~50,- i DK.

Det kunne også være lidt fedt at her næste gang en eller anden tossesvensker hiver stikket til DKs el forsyning, så er min lejlighed den eneste med lyd (så skal der BARE skrues op )

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Erik D skrev:

Hvis du kører optisk, er der ingen fare for støj, men hvis du bruger elektrisk overførsel, er  der i sagens natur fare for udefrakommende støj.

Tjaa.  Har kun en coax ind så den går på DVDen og det vil typisk være RAW og encoded signal fra DVDen, så det skulle vel ik betyde så meget?

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:

Erik D skrev:

Tjaa.  Har kun en coax ind så den går på DVDen og det vil typisk være RAW og encoded signal fra DVDen, så det skulle vel ik betyde så meget?

Coax er elektrisk, så i princippet vil der kunne opstå forstyrrelser.
Hvor meget det betyder i praksis er op til dig at vurdere

Signaltypen, der transmitteres i dit coax kabel, er uden betydning.
- jeg tror ikke nogle typer er mere robuste over for støj, end andre.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes