| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
I denne tråd : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8961&KW =sd
fandt jeg dette svar:
Jeg har også efterhånden brugt SD-fødderne i 3-4 år - med fremragende resultater. Mine højttalere står på et parketgulv, der ligger på strøer, dvs. at gulvet er lidt flydende.
Det første sæt blev købt under en hi-fi udstilling i København. Efter udstillingen tog jeg og en god hi-fi ven hjem til mig for at prøve dem. Jeg kan stadig huske, at vi ikke helt troede vores egne ører. Bassen blev strammet betydeligt op, men mellemtonen lød pludselig også meget mere frigjort, og rumgengivelsen blev tydeligt forbedret. Der var tale om den billige udgave af SD-fødderne.
Jeg har siden skiftet til den audiophile udgave, som bestilles vægtafpasset efter dine højttalere. Det sjove var, at de audiophile SD-fødder kom på, var forskellen den samme en gang til. Dvs. at der er lige så stor forskel fra de almindelige fødder til de audiophile, som der er fra ingen fødder til de almindelige.
Til at forsøge med synes jeg dog, at man kan starte med de almindelige fødder, som jo ikke koster alverden. Man kan ikke engang få et fornuftigt kabel for de penge, men forbedringen vil ofte være langt større end de forbedringer, som man opnår ved at skifte f.eks. signalkabler.
Min holdning er, at spikes på et trægulv er nærmeste genvej til resonanser. En spike på et trægulv svarer nærmest til stolen på en violin (det er den, strengene hviler på). Stolen på en violin har netop til formål at transmittere vibrationerne fra strengene ned i violinkassen - men det er jo ikke lige det man ønsker med højttalere ...
Af samme årsag tror jeg, at effekten af SD-fødderne vil være størst på trægulve.
Jeg kan i øvrigt nævne, at jeg også har haft stort held med at benytte SD-fødderne under mine apparater og min rack (!).
Citat slut.
Jeg kører iøvrigt selv med den audiophile udgave på 5 cm. granit, det er sgu et tweak der rykker.
Hilsen Christian.
|