Forfatter |
|
Seeker Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 439
|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg ellers har hørt efter i el-lære (hvilket jeg ikke regner med) så er skærm til for at forhindre støj i at komme ind til lederen og nogle kabler har endda flere lag skærme.
Men kunne man igrunden ikke bare pakke sine skodkabler ind i sølvpapir og så jorde (stelforbinde) den hjemmelavede skræm, så den interferancstøj der måtte komme bliver opsamlet i skærm og øjeblikkelig udgår pga jordforbindelsen?
Det kan ik være så let, kan det?
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 02:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant alternativ - sølvpapir...
Gad vide om det virker? __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker, men du skal også isolere sølvpapiret.
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Det virker, men du skal også isolere sølvpapiret. |
|
|
Hvorfor?
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi du skal have ført hver "skærm" til samme jordforbindelse, ledningerne med skærm må ikke ligge og røre ved hinanden.
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Fordi du skal have ført hver "skærm" til samme jordforbindelse, ledningerne med skærm må ikke ligge og røre ved hinanden. |
|
|
Øhh, om du samler dem i enden eller midt på gør vel ingen forskel, da opygget potientiale i skærmen øjeblikkelig vil forsvinde alligevel?
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
For en af de mere elektroniske fladpandede 
Anvendelsen af skærm forbundet til stel på forstærker fungerer kun efter hensigten hvis forstærkeren er jordet? __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton skrev:
For en af de mere elektroniske fladpandede 
|
|
|
Ah, endnu én der ligesom mig kun er på ringklokke niveau  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tanke torsk.
Hvad ville der ske med lyden, hvis jeg nu to tre sæt kabler (fx 1 front og 2 surround) og i det løb hvor de var sammen, lagde en sølvpapirs skærm om dem og jordede den til fx radiatoren;
Ville de forstyrre hinnande internt (extra vel og mærke, pga skærmen) og ville jeg ha elimineret den udefrakommende støj i den jordede skærm?
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den metode jeg bruger i mine netkabler, er således at skærmen kun er jordforbundet i forsyningssiden, dette giver en god afskærmning, hvor der ikke kan opstå støjstrømme i skærmen. Man kan se denne form for afskærmning, som et slags "kabinet" uden om selve kablet.
Jeg har lavet flere tests, med netkablerne og det bedste resultat er hvor kun skærmen er forbundet til jord i sende/forsyningsenden.
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
netbjarne Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Ah, endnu én der ligesom mig kun er på ringklokke niveau  |
|
|
"Make that three" ;-)
To ting
a) gav det nogen mening at skærme hvis ens udstyr ikke er jordet?? (i min lejebolig er der ingen jord i kontakterne).
b) ny er sølvpapir selvfølgelig billigt, men kan man ikke få noget
net-strømpe-agtigt i stedet - måske til rimelige penge endda??? __________________ Med venlig hilsen
Bjarne
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg er også i tvivl som jeg læser et indlæg i en anden tråd (Bob Dylan) så er det ikke godt at jordforbinde skærmen og så lade den gå helt ind til apperatet og være stel samtidig.Samtidig mener han ikke at man skal lade jord i i elindst. gå til apperaterne så skal man have en elektronikjord som han skriver.
Jorden kan også have op til over 1600 ohm i modstand og stadig være lovlig det er sikkert ikke godt nok til ordentlig kvalitet.Som jeg har forstået det så er en stor modstand til jord ikke godt nok til kvalitet når vi snakker HiFi.Snakkede med en elektrikker om det han siger at eks. TDC bruger flere jordspyd koblet sammen specielt for at få modstanden lav nok til deres edb systemer dyrt og besværlig.
Samtidig kunne man forstille sig at andre apperater så som vaskmaskine o.lign som er koblet på husets jord kunne lave uheldige ting ved jordforbindelsen. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Ja jeg er også i tvivl som jeg læser et indlæg i en anden tråd (Bob Dylan) så er det ikke godt at jordforbinde skærmen og så lade den gå helt ind til apperatet og være stel samtidig.Samtidig mener han ikke at man skal lade jord i i elindst. gå til apperaterne så skal man have en elektronikjord som han skriver.
Jorden kan også have op til over 1600 ohm i modstand og stadig være lovlig det er sikkert ikke godt nok til ordentlig kvalitet.Som jeg har forstået det så er en stor modstand til jord ikke godt nok til kvalitet når vi snakker HiFi.Snakkede med en elektrikker om det han siger at eks. TDC bruger flere jordspyd koblet sammen specielt for at få modstanden lav nok til deres edb systemer dyrt og besværlig.
Samtidig kunne man forstille sig at andre apperater så som vaskmaskine o.lign som er koblet på husets jord kunne lave uheldige ting ved jordforbindelsen.
|
|
|
Enig, jeg har forhørt med ved sagkundskaben der siger at man skal måle hvor stor modtand ens jord har, og i mit tilfælde selvom jeg bor i et næsten nyt hus så er modstanden flere steder helt oppe på ca 1,5 k Ohm . Det er ikke meget bevendt til Hi-Fi brug da den helt skal helt ned omkring 500 Ohm før jordingen bliver effektiv nok __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at den jord der findes i alm. stikkontakter er "beskyttelsesjord". Den skal SIKRE jer ved evt. defekte app. og er ikke nødvendigvis en lydmæssig bonus hvis impedansen er så høj som i beskriver. Så vil i tværtimod kunne opleve støjsignaler overført til jeres stelplan. Samtidigt kan i opleve "jordloops" imellem apparater, som giver hørbart brum.
Og nej, en skærm fungerer også selvom den ikke er direkte jordforbundet. Jeg tror godt at man kan lave støjfri overførsler af signaler i et fly, faktisk håber jeg det meget.....
MVH
Henrik
|
Til top |
|
|