| Forfatter |
|
hypnocenter Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er har lige købt et sæt Castle Richmond 3i - fremragende højttaler!
Efter en uges tid med højttalerne købte jeg et sæt Chord Carnival Silver Bi-Wire kabler. De blev byttet ud med mine ældre Tara Labs Prism kabler. Jeg oplever at lyden er blevet mere præcis, detaljeret og der er betydeligt bedre perspektiv, men lyden er også lidt køligere eller i nogle tilfælde nasal. Det er specielt i mellemtonen. Bassen er blevet ultra fast - det kan også være det er det som forskrækker mig da der ikke er så meget bund i de små Castlekasser. Tara Labskablet var mere amerikaner"fed" i bunden. Min forstærker er en ældre Marantz PM54KI og cd,en en Yamaha i den billige ende.
Jeg synes engang at have lært/hørt at sølvkabler er specielle! Er det rigtigt at mine Chord- kabler er mere afslørende og at de hælder od den lyse ende af lydskalaen?, jeg mener min Yamaha CD spille er just ikke kendt for at bidrage med varme i lyden?
Tak MVH Martin
|
| Til top |
|
| |
Feeble Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 671
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sølvkabler har altid været kendt for at være lyse i lyden....
Så du har hørt fuldstændig rigtigt!!!
|
| Til top |
|
| |
Johnny Lukket konto

Konto lukket efter bruges ønske
Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 04 Marts 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå !!!!!!
Lad nu lige dit nye grej spille 3-4 uger i døgndrift, så er det meget sandsynligt din opfattelse af lyden ændre sig. __________________ Mvh
Johnny
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære alle
Brug ikke tid eller penge på kabler - forskellene er absolut forsvindende og relaterer sig alene til kablets modstand, kapacitans og induktans. Næste gang du tror, at du kan høre forskel på to kabler af nogenlunde samme fysiske dimension - så få en uinteresseret hjælper til at skifte efter tilfældigt mønster fx. 10 gange. Noter så lytteindtryk ned og tjek til sidst hvad det var, du lyttede på. Eller den onde version: skift kabel for ekspedienten i butikken og bed ham om at fortælle, hvad der er hvad.
Tilspilning? Overtro. Retningsbestemt kabel? Overtro. Skin effekt? Overtro ved frekvenser under 1 MHz. Og man kan blive ved...Mennesker vil gerne høre forskel. Men det er ikke sikkert, at forskellen eksisterer uden for kraniet.
Jeg syntes det var fantastisk at skifte til en god CD-spille, og var ekstatisk, da jeg fik ny og bedre pickup. Og jeg rodede osse længe med at stille mine højttalere det rigtige sted. Her er der tale om reelle forskelle (ægtefællen bemærker det uopfordret). Men snor? Mit anlæg til ca. 50.000 spiller fint med HT-kabel til 300 kr. Tony Faulkner (audiofil studietekniker) sparer flere penge end mig - han bruger Black&Decker haveredskabsnetledning!
http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/intercon nects/top10cablesnakeoil.php
|
| Til top |
|
| |
hypnocenter Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jazzman
Hov! Nu synes jeg lige at det hele tog en uheldig drejning. Jeg respektere din holdning og at du ikke kan høre forskel på kablerne - fint nok. Men du bevæger dig på usikker grund - det er nemlig et faktum at rigtigt mange mennesker inkl undertegnede kan høre forskel på kabler.
Så om det er kejserens nye klæder eller ej - det interessere mig ikke. Jeg kan høre forskel og du behøver ikke fortælle mig at jeg ikke kan, for det ved du ikke!
Du skriver også at det er ikke sikkert at der er forskel uden for kraniet - OKAY lige nøjagtigt hvad i livet foregår uden for din indre virkelighed!
Venligst
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Det er et faktum at sølv er en bedre leder end kobber, det er bevist flere gange af forskere verden over. Hvis nogen mener sølv lyder lysere kan det være fordi delefilteret i højtaleren med stor sansynlighed er lavet og lyttet til med alm. 99,99 ofc fri kobber kabler. Når der så sættes sølv på som leder strømmen bedre kan det være der kommer lidt mere strøm til diskanten. Det var bare min mening om kobber og sølv.
Når alt kommer til alt så handler det om strøm, alt hvad der egentlig ændrer den strøm der rammer dine højtaler membraner, ændrer også lyden. Jeg tror personlig ikke meget på at en nylon strømpe, eller en sandkasse rullet rundt om et stykke kobber ændrer noget ved den strøm der løber på kobberet.
Men ellers vil jeg da give Jazzman ret, der er ikke stor forskel på kabler og man må ikke se bort fra, at det kan være ens hjerne der kompenserer, når man har skiftet kabel ja så skal det altså også lyde anderledes. Det ses jo mange gange i lægevidenskaben under forsøg hvor nogle får kalktabletter og andre en ny pille. Så ændrer det sig også nogle gange for dem der får kalkpillerne.
|
| Til top |
|
| |
hypnocenter Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Du taler om placeboeffekten ved medicinering - eller kejserens nye klæder - fint!
I bund og grund er der intet at diskutere for alle har ret i det de siger. Hvordan lyd opfattes er subjectivt og lad det nu være ved det. 
Venligst
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære alle Tak for jeres interessante svar. Jeg vil gerne tilføje et par kommentarer: 1. Jeg er enig i, at mange tilsyneladende forskelle skyldes placeboeffekt, som Jan skriver. Man kan vitterligt meget nemt bildes ind, at der er en forskel, selvom der slet ikke er nogen! Det er IKKE fordi man er "hysterisk"/letpåvirkelig - sådan er mennesker skruet sammen! En variant af dette fænomen er også at hvide højttalere bedømmes som mere lyse i klangen end sorte (med identisk indmad)! 2. "Der er intet at diskutere, for alle har ret" Hypnocenter: hvis jeg nu stod bag dine HT og sagde at jeg skiftede fra et kabel til et andet, OG du dernæst udtalte, AT der var forskel, OG jeg til sidst afslørede, at jeg slet ikke havde monteret kabel nr. 2 - har alle så ret? Lyd er ultimativt subjektivt, ligesom fx smerte. Men jeg kan da godt teste smertestillende medicin alligevel og finde ud af, hvad der virker bedst. Det kræver bare et kontrolleret setup, og det er præcis hvad jeg efterlyser i kabeltests! Sæt et panel til at lytte, sæt forsøgsleder til at styre og sæt 3. person, som hverken lyttepanel eller forsøgsleder overhovedet SER, til at skifte kabler. Lav fx. 10 lyttesessioner med 3 forskellige kabler. Noter ned. Det er måden at fjerne overtro på. 3. Der er masser af down-to-earth forklaringer på, at kabler lyder forskelligt. Hvis (rør-)forstærkeren har lav dæmpningsfaktor, og/eller HT´en har meget modstand, der varierer meget med frekvensen, vil selv små forskelle i kabelMODSTAND være hørbare. Det jeg bare vil frem til, er at elektricitetens love, som har gjort det muligt for ingeniører at udvikle CD-afspillere, forstærkere og højttalere OGSÅ gælder for kabler. Man behøver altså ikke at opfinde overtro-begreber som "burn-in" eller retningsbestemte kabler (hov-det er jo vekselstrøm forresten!), eller misinformere med skin-effekt for at forklare forskelle, som kan forklares med klassisk fysik.
Det er da iorden at bruge tusindvis af kroner på kabler. Men der er mere at hente på ordentlig hardware og et rimeligt tykt standardkabel. Beklager, hvis I føler jer ramt. Det er træls at få at vide, at man har spildt sine penge. Men humlen er, at jeg faktisk mener, at det kan lade sig gøre at bevise, hvorvidt jeg har ret eller ej. Det hedder "videnskabeligt forsøg" -som beskrevet ovenfor.
|
| Til top |
|
| |
hypnocenter Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg synes det er dejligt at du udviser såddan et gå på mod - keep it up 
Og jeg føler mig ikke ramt - det er kun fint at du har en mening om tingene, en mening som er rigtig i din virkelighed.
Varmest!
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
Kære alle
Brug ikke tid eller penge på kabler - forskellene er absolut forsvindende og relaterer sig alene til kablets modstand, kapacitans og induktans. Næste gang du tror, at du kan høre forskel på to kabler af nogenlunde samme fysiske dimension - så få en uinteresseret hjælper til at skifte efter tilfældigt mønster fx. 10 gange. Noter så lytteindtryk ned og tjek til sidst hvad det var, du lyttede på. Eller den onde version: skift kabel for ekspedienten i butikken og bed ham om at fortælle, hvad der er hvad.
Tilspilning? Overtro. Retningsbestemt kabel? Overtro. Skin effekt? Overtro ved frekvenser under 1 MHz. Og man kan blive ved...Mennesker vil gerne høre forskel. Men det er ikke sikkert, at forskellen eksisterer uden for kraniet.
Jeg syntes det var fantastisk at skifte til en god CD-spille, og var ekstatisk, da jeg fik ny og bedre pickup. Og jeg rodede osse længe med at stille mine højttalere det rigtige sted. Her er der tale om reelle forskelle (ægtefællen bemærker det uopfordret). Men snor? Mit anlæg til ca. 50.000 spiller fint med HT-kabel til 300 kr. Tony Faulkner (audiofil studietekniker) sparer flere penge end mig - han bruger Black&Decker haveredskabsnetledning!
http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/intercon nects/top10cablesnakeoil.php
|
|
|
Åhh nej, endnu een der prøver at diktere hvad folk kan høre og ikke høre.Lad det blive ved det. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman, har du nogensinde været med i en blindtest?
du siger at der ikke er forskel, men har alligevel kabler til 300 kroner meteren?
hvis der ikke er nogen forskel, så klip dog lampeledningen op og brug den i stedet.
hvis du ikke kan høre forskel på bilka's den billigste og NO Valhalla, fint, så sparer du en masse penge, men lad venligst være med at pådutte andre en "korrekt" mening fordi du selv mener at have fundet sandheden. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hypnocenter skrev:
|
Så om det er kejserens nye klæder eller ej - det interessere mig ikke. Jeg kan høre forskel og du behøver ikke fortælle mig at jeg ikke kan, for det ved du ikke!
|
|
|

__________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kære alle: Tak for interessen! 1. Jeg dikterer ikke noget som helst. Hvis man siger,at man kan høre forskel på to kabler, og det viser sig at kablet slet ikke er skiftet, hvilken forskel er det så, man kan høre? Det er ikke ordkløveri, dette forsøg er lavet mange gange. I bliver nødt til at forholde jer til, at selvsuggestion spiller en rolle. I en blindtest, hvor folk kan høre forskel gentagne gange, ER der forskel. Men der er ofte meget jordnære grunde: impedans (påvirker dæmpningsfaktor og dermed kontrol over højttaleren), selvinduktion (påvirker diskanten) etc. 2. Jeg har 2 x 8 m 2X4kvadratmillimeter til I ALT 500 kr. - lampeledning har for stor modstand. 3. Jeg har selv været med i en blindtest mellem et afsindigt dyrt Nordost kabel og min egen kobbertråd. Jeg gættede rigtigt 3 ud af 5 gange. Det var ikke 6000 kr. værd. 4. Tag nu denne som en positiv udfordring. Lav selv skæg en aften! Få en overkontrollør til at skifte kabler, lyt og noter. Træk så først derefter rødvinen op og sammenlign jeres noter med overkontrollørens. Hvad kunne man rent faktisk høre - og hvad var bedst?
|
| Til top |
|
| |
guffi Udelukket fra forum

Brokkehoved KSB
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hej Jazzman
Ja bliv du nu bare ved med at spille på dine super lækre højttalalkabler, og så lad os andre, der kan hører, hvilken betydning de forskellige kabler har, dog diskuterer og fortælle vores meninger og erfaringer med dem.
Jeg forstår i øvrigt ikke hvorfor der altid skal være sådan nogle brokkerøve som dig, der skal komme med de her sure opstød, om hvad man kan hører og ikke kan hører, og hvor åndsvage folk er, der investerer i fx. kabler. Vi andre kan hører forskellen på kabler, og det kan du så ikke ( synd for dig ), og lad det dog blive ved det.
Selv har jeg lige bestilt / købt nogle MIT Shotgun htt kabler i Holland for over 5000 kr. (Brugt endda) og glæder mig som et lille barn, (og ja det er sku mange penge og hvad så) lad dog mig om det.
Ja ja bombeder mig bare, jeg elsker MIT kabler og der findes ikke bedre efter min mening.
Til ikke slipsefyr
Jeg kunne godt tænke mig at hører dine htt på et tidspunkt, da jeg også er meget til blues. Hvor kommer du fra i landet. Send bare en p.m.
Mvh Guffi.
|
| Til top |
|
| |
brian Branchemedlem

Odyssey Audio Danmark
Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman
Spændende observationer.
Du skriver at kabler påvirker strømforsyning , HT'erens enheder mv. og at du selv i en blindtest har været i standt til at høre forskel.
Så er der vel stadig god fornuft i at afprøve forskellige kabler i ens eget set-up, for at finde netop det kabel, hvis påvirkning af anlægget giver den bedste lyd, iht ens egne lydidealer. Kort sagt det kabel med størst synergi i forhold til resten af anlægget.
Derved kan man vel heller ikke bare forvente at bedre(dyrere) hardware = bedre lyd, når nu man skal huske at tage eks. kablets påvirkning af dæmpningsfaktor med i beregningen
Brian __________________ http://www.odysseyaudio.dk
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for svarene. Jeg synes nu, jeg prøver at være høflig. Men nogen finder det angstprovokerende at jeg tror på tyngdeloven & co. Jeg er bare lidt stødt over alt det røg, som kabelsælgerne lukker ud. Lad mig slå fast (med hjælp fra Brian), at
Der er forskel på kabler.
Forskellene kan måles.
Nogle af forskellene kan høres.
Nogle af forskellene kan måske høres, men ikke måles. I så fald er der arbejde til fysikerne. Og det ville jeg have det fint med. ;-)
Tænk dig om inden du giver en bondegård ud.
(Kunne Guffi ikke have haft glæde af en Ortofon Kontrapunkt H?)
|
| Til top |
|
| |
hypnocenter Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
tak for svarene. Jeg synes nu, jeg prøver at være høflig. Men nogen finder det angstprovokerende at jeg tror på tyngdeloven & co. Jeg er bare lidt stødt over alt det røg, som kabelsælgerne lukker ud. Lad mig slå fast (med hjælp fra Brian), at
Der er forskel på kabler.
Forskellene kan måles.
Nogle af forskellene kan høres.
Nogle af forskellene kan måske høres, men ikke måles. I så fald er der arbejde til fysikerne. Og det ville jeg have det fint med. ;-)
Tænk dig om inden du giver en bondegård ud.
|
|
|
Hej Jazzzzman
Kommunikation er en ædel kunst - og du mestrer den jo til fulde i dit sidste indlæg hvor du koger alt det du har skrevet ned til noget jeg kan forholde mig til. Se hvis du havde skrevet dette fra start var der nok mange der ville have taget det som et velment og godt råd - hvilket jeg personligt vælger at opfatte det som.
Tak for rådet Jazzzzman - jeg skal nok tænke mig om når jeg næste gang skal ud og handle kobber eller sølv.
Varmest!
|
| Til top |
|
| |
guffi Udelukket fra forum

Brokkehoved KSB
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jazzman
Jo sådan en kunne jeg da godt have glæde af, hvis man ellers kunne hører forskel
Nej spøg til side, jeg har desvære lige solgt min pladespiller for at have råd til mine nye kabler, og det er ikke endgang spøg.
Mvh. Guffi.
|
| Til top |
|
| |