| Forfatter |
|
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læste hele indlægget om Jjaz's fødder
Og overvejer følgende "setup" under mine ProAC 2.5 kloner:
Trægulv, gulvtæppe, spikes, granitflise, Jjazfødder, HT (set nedefra)
Sådan forstået at under højttaleren placeres Jjaz fødder, dette
placeres på granitflisen og under flisen sættes spikes. Dette placeres
på gulvtæppet der ligger på trægulvet...
Er det en god løsning ? Eller vil det gå helt galt
__________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
En klog mand (fra Jjazz) har fortalt mig at dobbeltafkoblng (altså 2 sæt fødder, 1 sæt fødder og 1 sæt spikes m.v.) kan have en uheldig indvirkning på lyden, idet de kan "kontrakoble" til hinanden - eller noget i den dur...
Men lyt dig frem: Prøv med fødderne først og sæt evt. spikes på bagefter og hør hvad der lyder bedst.
i forhold til din "lagkage" af afkobling ville jeg som det første prøve at fjerne spikes.
- men det er ørerne der har svaret
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret i afkoblingen i toppen - men din bund skal være så tung og ubevægelig som muligt - jeg ville droppe tæppet og bruge to granitfliser.
Hvilke spikes vil du anvende og hvilket trægulv? Eg, bøg eller fyr...fandens til forskel. Fyrretræsgulve er slemme. Det kan desuden betale sig at vide hvor lægterne ligger.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen...Spikes tilkobler altså. Du samler al massen på fire nålehoveder...energien bliver ledet direkte videre.
|
| Til top |
|
| |
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha,
Aner det ikke mht gulvet - det er et gammelt plankegulv der ligger i huset (fra 1960'erne)
Tror ik jeg får lov til at skære huller i tæppet der ligger i hele stuen
Jeg har spikes under mine HT nu - men man er jo altid interesseret i at prøve noget nyt
Så jeg tror jeg smutter ud og køber et par fliser og bestiller sådan et
sæt fusser - om ik andet er det billig underholdning i et par timer
Men som jeg læser jeres svar er granitfliser under alle omstændigheder en god ide...
__________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
| Til top |
|
| |
dalle Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er den bedste løsning hvis man vil undgå klager fra underboen? (og samtidig have en acceptabel god lyd?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afkobling i form af Jjaz eller SD-feet. Du kan tydeligt mærke forskel bare ved at lægge hånden på plankerne/gulvet - der bliver ganske enkelt ledt mindre energi ud i standeren/gulvet. Lyden forbedres mærkbart.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke sætte spikes under en graniflise ... med mindre denne er meget tyk. Granit er ikke helt dødt hvis det ikke er en tyk plade ... og den kan så stå og vibrere oven på dine spikes.
SATMIt __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
De professionelle kan lime og polere granit så man ikke kan se overgangene. Man kunne lave en "kasse" eller en blok på 10 cm i højden og fylde tomrummet op med bly eller sand - afhængig af størrelse kune den rask væk veje 40Kg. Den vibrerer sgu ingen steder. Derefter jjaz eller SD oven på mellem blok og højttalere.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man lavere en tykkere blok .. ja så svinger pladen ikke så meget.
Men et godt råd ... det er ikke sikkert at det hjælper dig med flere lag dæmpning spikes og granitblokke ... man må prøve sig frem. Personligt bruger jeg SD-fødder på et gammel plankegulv. Det virker rigtigt godt ... også bedre end spikes.
Har før prøvet med både betonfliser - blydæmpede mdf-blokke ... og nogen gange virker det .. andre ikke. Så man må prøve sig frem ... og det skal man jo helst gøre på en billig måde ... granit er kedeligt dyrt at lave fejltagelser med.
Så prøv dig frem ... SD virker fint Jjazz bruger jeg selv til min pladespiller konstruktion ... de er blødere ... og virker efter mine erfaringer bedst til højttalere under 25/30kg. Når du kommer op over 40 kg pr. højttaler så virker de ikke lige så godt som SD ... hos mig altså.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mirro.
Det er en rigtig god løsning du har fat i her.
Jeg bruger selv en af/tilkobling, der minder meget om den du har i tankerne.
Fra oven: Højttaler - SDfødder - platform lavet af MDF og stålprofil - spikes - gulvtæppe og trægulv.
Hvis du bruger 3 (justérbare) spikes pr. side i stedet for 4 under granitpladen, får du den bedst mulige kobling til gulvet, samt mulighed for let, at nivellere dine højttalere. -En stor fordel når du bruger bløde fødder... Højttalerne står så stabilt som muligt og afkoblingen er så optimal som den kan blive i denne konfiguration. Lydmæssigt taler det for sig selv.
Jeg har prøvet mange måder at koble højttalere til gulvet på hen ad vejen, og er endt op med ovenstående metode som den bedste indtil videre. Ihvertfald når det er på trægulv.
Held og lykke med projektet. Jeg tror du bliver glad for det.
|
| Til top |
|
| |