Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Afskærmning af kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvordan afskærmer man sine kabler? Jeg tænker på strøm kabler fra CD- afspiller, forstærker osv.

Nogen af brugerne har kapslet dem ind i sølv papir har jeg set på nogle af billeder her i forummet. Kan det anbefales?

Jeg mener emnet er blevet diskuteret, men jeg kan ikke finde tråden.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Tak Bjarke.

I den tråd du henviser til skriver Wrong:

"For at et "skærmet" netkabel skal virke er det altafgørende at selve skærmen er tilsluttet jord ellers virker det ikke en hat. Derudover skal der self. også være jord i stikdåsen hvor du tilslutter dine apparater."

Er du enig med ham?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 April 2005 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Diskussionen om jord eller ej, er ret omfattende, men jeg ville nu aldrig kunne finde på at tilslutte mit anlæg til jordforbindelsen i min lejlighed. Niveauet kan svinge på jordforbindelsens kvalitet. Har hørt at man opnår bedst jord med jordspyd, og det har mange jo ikke mulighed for i lejligheder.

Jeg har langt bedre erfaringer med at lade mit anlæg bruge en fælles stel, uden kontakt til stikkontakten (lejlighedens jord).
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Diskussionen om jord eller ej, er ret omfattende, men jeg ville nu aldrig kunne finde på at tilslutte mit anlæg til jordforbindelsen i min lejlighed. Niveauet kan svinge på jordforbindelsens kvalitet. Har hørt at man opnår bedst jord med jordspyd, og det har mange jo ikke mulighed for i lejligheder.

Jeg har langt bedre erfaringer med at lade mit anlæg bruge en fælles stel, uden kontakt til stikkontakten (lejlighedens jord). Jeg har en lignende erfaring. F. eks. min sub brummer, hvis jeg tilslutter det igennem højttaler ind og udgange i stedet for preaout fra receiveren. Lige så snart jeg forbinder jord på subben med stel/jord ved min receiver/forstærker så forsvinder brum lyden. Jeg savner en forklaring på hændelsen. (Brum lyden er der kun når jeg forbinder subben gennem højttaler ind og udgange)

Kan du evt. forklare det, så jeg kan forstå årsagen til brum lydens ophør?

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 01 April 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Jeg har en lignende erfaring. F. eks. min sub brummer, hvis jeg tilslutter det igennem højttaler ind og udgange i stedet for preaout fra receiveren. Lige så snart jeg forbinder jord på subben med stel/jord ved min receiver/forstærker så forsvinder brum lyden. Jeg savner en forklaring på hændelsen. (Brum lyden er der kun når jeg forbinder subben gennem højttaler ind og udgange)

Det er sådan set ganske enkelt. Ved at lave en fælles stelforbindelse får du skabt et fælles potentiale på stel uden om dine signalkabler (strømmen løber igennem stelkablet frem for signalkablets skærm).

Løber strømmen igennem dine signalkabler er der gode chancer for brum, da denne strøm induceres ned i ledningerne som fører de sarte signaler.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
keyvan skrev:
Jeg har en lignende erfaring. F. eks. min sub brummer, hvis jeg tilslutter det igennem højttaler ind og udgange i stedet for preaout fra receiveren. Lige så snart jeg forbinder jord på subben med stel/jord ved min receiver/forstærker så forsvinder brum lyden. Jeg savner en forklaring på hændelsen. (Brum lyden er der kun når jeg forbinder subben gennem højttaler ind og udgange)

Det er sådan set ganske enkelt. Ved at lave en fælles stelforbindelse får du skabt et fælles potentiale på stel uden om dine signalkabler (strømmen løber igennem stelkablet frem for signalkablets skærm).

Løber strømmen igennem dine signalkabler er der gode chancer for brum, da denne strøm induceres ned i ledningerne som fører de sarte signaler.

Hvor kommer denne strøm fra?

Hvad sker der med strømmen, når vi laver en fælles stelforbindelse?

Hvad betyder en fælles potantiale på stel?

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Hvor kommer denne strøm fra?

Primært fra elektronikken. I elektronikken afkobles der til stel (laves forbindelser til stel) for at minimere signalforstyrrelser. Ud over dette er der jo statisk elektricitet.

keyvan skrev:
Hvad betyder en fælles potantiale på stel?

For at der løber en strøm skal der være en potentialeforskel. Potentialet er ganske enkelt en ophobning af elektroner (ladninger) i forhold til et referencepunkt. Har du opladet en masse elektroner på eks. en metalplade, og forbinder denne til en metalplade hvor der ikke er ophobet elektroner, vil elektronerne løbe fra den ene plade til den anden for at skabe ligevægt. Er der ligevægt har de to plader et fælles potentiale, og elektronerne (strømmen) holder op med at løbe.

keyvan skrev:
Hvad sker der med strømmen, når vi laver en fælles stelforbindelse?

Se forrige...

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hej Søren.

Se det kalder jeg en ganske fornuftig og en god pædagogisk forklaring.

Tak skal du have.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Velbekomme...

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 April 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har en supra stikdåse, men jeg har ingen jord i min lejlighed, jeg har ikke monteret jord i apparatstikkene da jeg troede at det måske ville blive værre nå nu der ikke var jord i "vægkontakten" men skal jeg forstå det på den måde at det er bedre at montere jord på alle stikkene så jorden "cirkulere" i et lukket system mellem "cd-amp-dvd-supra dåse" vil det give et bedre resultat end det jeg har nu hvor der ikke er monteret jordlederen i stikkene???

Hvad siger i?

Mvh.

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:
Jeg har en supra stikdåse, men jeg har ingen jord i min lejlighed, jeg har ikke monteret jord i apparatstikkene da jeg troede at det måske ville blive værre nå nu der ikke var jord i "vægkontakten" men skal jeg forstå det på den måde at det er bedre at montere jord på alle stikkene så jorden "cirkulere" i et lukket system mellem "cd-amp-dvd-supra dåse" vil det give et bedre resultat end det jeg har nu hvor der ikke er monteret jordlederen i stikkene???

Hvad siger i?

Hej Tommy

Jeg ville helt klart montere jord på stikkene (og er ved at implementere dette på mit anlæg). Grunden kan du jo læse længere oppe...

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Det er bare lidt teknisk for mig, jeg kan ikke helt se logikken i at det skulle blive bedre eftersom der ikke er noget sted at "komme af" med stelstrømmen...

Mvh.

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:
Det er bare lidt teknisk for mig, jeg kan ikke helt se logikken i at det skulle blive bedre eftersom der ikke er noget sted at "komme af" med stelstrømmen...

Som skrevet så løber strømmen kun hvis der er en potentialeforskel imellem dine apparater. Ved at koble apparaterne sammen via jord skaber du en alternativ vej for denne strøm, frem for at den løber via signalkablerne. Samtidig ligger denne afkobling tæt på strømforsyningen (en stor støj-synder), og du slipper således for at trække denne støj hen til udgangene.

Fordelen ved at jorde hele skidtet (rigtig jord med jordspyd) er at du ud over at skabe en alternativ forbindelse, ligeledes laver en afkobling for din stelforbindelse, og derfor får ledt strømmen væk fra anlægget.

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Så det bedste er jordspyd, men uden mulighed for jord er det at koble appareternes jord sammen i dåsen er det sådan det skal forstås?????

Jeg forstår bare ikke hvad signalkablerne har med 220v jord at gøre??

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:

Så det bedste er jordspyd, men uden mulighed for jord er det at koble appareternes jord sammen i dåsen er det sådan det skal forstås????? Jeps...

Jeg forstår bare ikke hvad signalkablerne har med 220v jord at gøre??

Tommy

Hvis du åbne dit apparat vil du kunne se at kabinettet (stel) er koblet til jordledningen. Ligeledes er signalkablernes afskærmning koblet til stel. -Apparatets kabinet er således nøglen til dette.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes