Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 13:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: coax.kabel 75 ohm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 April 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

da jeg for 3 år siden købte min processor var coax.kabelet der fulgte med for kort.Der blev istedet lavet et nyt  kabel.Men jeg ved ikke om der er 75 ohm modstand i kabelet.Hvis ikke ,hvad forskel gør det så.(fra dvd til processor).Har haft problemer med skæv stereoperspektiv(balance h/v).
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 05 April 2005 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Hej p.las

Den karakteristiske impedans (som det kaldes) skal være 75 ohm, da der ellers opstår refleksioner i kablet. En del af signalet reflekteres hvor der er en ikke impedanstilpasset materialeovergang, og sendes baglæns i kablet. Du får derfor en masse støj, og effekten af det signal som du 'tager ud af kablet' bliver kraftig reduceret.

Om dette kan resultere i et skævt stereoperspektiv kan jeg ikke umiddelbart fortælle dig, men kunne du ikke prøve at låne et rigtigt digitalkabel og se om det afhjælper problemet?

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 April 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

hej

Du burde helt klart opleve en forbedring ved at skifte til 75 ohms kabel.

men før du går ud og bruger kassen på noget så prøv med et billigt, det billigst er nok antennekabel med et par phonostik på, eller et billigt billed kabel. Både antennekabel og kabler der er beregnet til billed brug er 75 ohm!

selvfølgelig opnås det bedste resultat med et kabel med god kobber, gode stik mm. men prøv det andet først og se om dit stereoperspektiv retter sig op. ellers prøv at låne dig frem.....

skulle du have interesse i at låne nogle forskellige kabler kan vi nok godt finde ud af noget, jeg har lidt forskelligt som jeg da gerne vil have en anden synspunkt om....

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:
men før du går ud og bruger kassen på noget så prøv med et billigt, det billigst er nok antennekabel med et par phonostik på, eller et billigt billed kabel. Både antennekabel og kabler der er beregnet til billed brug er 75 ohm!

Vær i denne forbindelse opmærksom på at stikkene ligeledes skal have en karakteristisk impedans på 75ohm... Enhver utilpasset impedans-overgang giver anledning til refleksioner.

Ikke at jeg vil råde dig til at købe det dyreste, men vær ligeledes opmærksom på jitter-problematikken. Et billigere kabel giver anledning til større jitter, med en mærkbar lydmæssig forringelse til følge. -Jeg synes dog stadig du skal prøve dig lidt frem med lånte kabler...

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hej !

At ramme 75ohm er efter min vurdering ikke muligt da der er stik på løbeværk & konvrter der i kan der være ledninger, kobber baner, og det lodde ben på det første komponent og det sidste der for vil jeg mene at ramme presis 75ohm er som at vinde i lotto.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:

Hej !

At ramme 75ohm er efter min vurdering ikke muligt da der er stil på løbeværk & konvrter der i kan der være ledninger, kobber baner, og det lodde ben på det første komponent og det sidste der for vil jeg mene at ramme presis 75ohm er som at vinde i lotto.

Jeg kan ikke give dig nogle hårde facts på hvor stor betydning refleksioner har i convertere. At hindre reflekstion af hf-signaler ved materialeovergange er dog ikke det store hekseri da det kan beregnes meget præcist (stubtilpasning).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes