Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 02:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvilke højtalerkabler kan I anbefale? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Heindorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 April 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg har fornyeligt shoppet lidt grej efter, at ha' været uden anlæg i rigtig lang tid (udover den bærbare og et sæt Altec Lansing højtalere).

Flere har anbefalet Cambridge cd-afspilleren her i forummet, så den gik jeg efter uden dog at ha' hørt den spille. Højtalerne spillede rigtig lækkert hos sælgeren (Thule amp, Cambridge cd). Lige den lyd jeg gik efter, så dem købte jeg straks. Da jeg kom hjem, blev jeg dog noget skuffet over den lyd mit nye setup leverede. Højtalerkablerne har sikkert en stor del af skylden. Jeg har sat 2 forskellige typer kabler til, hvilket jo ikke ligefrem hjælper med til at gi' en homogen lyd, men det er kun midlertidigt indtil jeg får shoppet lidt mere. Et styk unavngivent kabel og et Monster XP var hvad jeg kunne finde på loftet.

Spørgsmålet er nu: Hvilke højtalerkabler kan I anbefale?

Lige nu er lyden alt, alt for lys. Diskanten er ALT for dominerende.

Håber på lidt respons.

Tara Labs Prism 3300i
Til top Vis Heindorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heindorff

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 April 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Et budget på kroner/øre du er villig til at ofre pr. meter kabel ville hjælpe gevaldigt på en vejledning

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Heindorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Jeg skal bruge i omegnen af 2x3 meter og vil som udgangspunkt ikke ofre meget mere end 1000 kr. alt i alt, dvs. ~167 kroner/meteren. Hvis jeg kan få et virkeligt godt kabel billigere, så vil jeg nok gå efter det, men omvendt kunne jeg også fristes til at bruge mere, hvis jeg får fuld valuta for pengene. Men det virker måske lidt malplaceret at ofre en mindre formue på kabler med den amp.

Men måske jeg skulle overveje en biwiring løsning? Jeg har ikke meget forstand på det (læs: ingen) og aner ikke om det er at foretrække.

Jeg har læst en del rose VDH's produkter. Mon det er sagen?

Tara Labs Prism 3300i

Heindorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2005 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Kablerne skal tilføje mere "varme", så lyden bliver en anelse mindre lys. Ingen bud?

Kender I til forretninger i København/omegn, som er villige til at låne et eventuelt brugt kabel med hjem, så man kan afprøve dem? Eller skal vi op i den helt dyre ende, før de gider låne ud?

Håber på lidt respons i dag... Jeg vil gerne ud og shoppe kabler i dag.

Tara Labs Prism 3300i

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 29 April 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Heindorff skrev:

Kablerne skal tilføje mere "varme", så lyden bliver en anelse mindre lys. Ingen bud?

Kender I til forretninger i København/omegn, som er villige til at låne et eventuelt brugt kabel med hjem, så man kan afprøve dem? Eller skal vi op i den helt dyre ende, før de gider låne ud?

Håber på lidt respons i dag... Jeg vil gerne ud og shoppe kabler i dag.

Det er slet ikke sikkert du kan redde det med kabel. Måske skulle du hellere skifte din surround børge ud til noget bedre. Ellers også have et seperat anlæg til musik, med lidt mere varme, som du siger.
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 29 April 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

hej

prøv lydbutikken de har fletcher og dnm + wireworld som de lige har fået importen af. jeg mener at de har -30 % på QED kabler da de ikke skal handle med det mere.

mvh bsl2

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2

Heindorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:

Det er slet ikke sikkert du kan redde det med kabel. Måske skulle du hellere skifte din surround børge ud til noget bedre. Ellers også have et seperat anlæg til musik, med lidt mere varme, som du siger.

Den er jeg med på. Da jeg kom hjem med højtalerne, havde jeg også lyst til at kigge efter en forstærker med det samme. Jeg overvejer muligheden med de to anlæg - eller simpelthen at droppe surrounddelen helt.

Men indtil videre vil jeg forsøge at opnå det bedst tænkelige resultat med det udstyr jeg har.

Jeg hørte Yamaha'en spille sammen med et sæt hjemmelavede højtalere (Dansk Audio Teknik). Det lød rigtig godt, men min "blanding" giver ikke et nært så godt lydbillede. Der mangler som sagt lidt varme. Der er masser af luft omkring instrumenter osv., så det er jeg umiddelbart tilfreds med.. Der mangler bare liiige et eller andet...

Tara Labs Prism 3300i

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 April 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

TMC kunne være et godt bud, de er nogle gange til salg her på siden ellers kan du købe dem på nettet uden problemer.

Det er et dejlig musikalsk kabel uden skarpe kanter.

Søg på TMC og der popper adskillige side op om dem.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 April 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Det kan næppe kaldes et high-end kabel, men jeg har gode erfaringer med Supra Ply 3,4/S, og jeg synes egentligt bare at der var forbedring over hele linien, da jeg gik fra et noname 2,5 mm2 kabel til Supra Ply kablet. Den største forbedring var nok bedre styr på bassen og mere åben top, men det sidste er nok ikke lige det du søger

Under alle omstændigheder ligger det pænt indenfor prisrammen, da jeg mener det koster 100 kr pr. meter.

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 29 April 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:
Det kan næppe kaldes et high-end kabel, men jeg har gode erfaringer med Supra Ply 3,4/S, og jeg synes egentligt bare at der var forbedring over hele linien, da jeg gik fra et noname 2,5 mm2 kabel til Supra Ply kablet. Den største forbedring var nok bedre styr på bassen og mere åben top, men det sidste er nok ikke lige det du søger

Under alle omstændigheder ligger det pænt indenfor prisrammen, da jeg mener det koster 100 kr pr. meter.

M.V.H.
Søren

Supra 3.4S er et ganske godt kabel. Men glem alt om det. 3.4S er ikke varmt og rundt, som det du søger. Måske kunne du kontakte Audio Consult og spørge Anders om hvad han har af billigere kobber kabler. Måske Cabletalk stadig bliver forhandlet. Det kunne være et godt bud. Men hold dig langt væk fra Supra kabler. De ekselere meget i de øvre toner og det er ikke det du søger.
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 April 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Du kan også gå efter noget AudioQuest Midnight. Jeg kan se, at der er nogle på salgssiden. Nyprisen var 180 kroner/meter uden terminering. Der er godt hul igennem - til prisen. 2*3 meter burde koste omkring 400-500 kroner i termineret stand! Eller evt. Cobalt (380 kr/m)

Det er et detaljeret kabel med god dybte og lidt varme - men som tidligere nævnt, så burde du nok finde en stereoforstærker af en rimlig kvalitet.

Hilsner fra - Casper

Til top Vis Casperm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casperm

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 29 April 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

6 kvadrat massiv kobbertråd fra El-kabel vil føre deg dit du vil++  NB! kræver ca. en times guf for at åbne op!  Split op en 4x6mm kabel og lad pvc-isolasjonen sidde på.  Ikke bare Århus Hifiklub som anbefaler denne!

Mvh.  RS 

Heindorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres svar!

Kablerne er nu købt. Det blev Transparent HP14-4 (bi-wire). Der er en tydelig forskel i lyden - og klart til den bedre side.

Indtil videre får min AV-receiver lov til at blive i hytten lidt endnu, men jeg begynder så småt at kigge mig om efter en analog forstærker. Højtalernes potentiale er slet, slet ikke udnyttet pt.

Endnu engang tak! :-)

Tara Labs Prism 3300i

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes