Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 22:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: kabler og filtre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

For knap på måneders tid siden købte jeg en for/effektforstærker (Linn Kolektor/LK85). Nu er jeg begyndt at se på hvilke ting der kan gøres for at optimere anlægget. Kan det betale sig at skifte netkabler og at købe et eller flere netstøjfiltre? Hvis det kan betale sig at skifte netkabler, skal de så være afskærmede eller betyder det ikke noget? Er der noget at hente med et netstøjfilter og hvis, vil det så også hjælpe på den type for/effektforstærker jeg har, eller har det måske allerede et netstøjfilter? En anden bekymring er at min lejlighed ikke har "jord".

Det var et par spørgsmål, jeg håber i har lyst til at byde på nogle svar. Der er nok uenighed om de her spørgsmål men jeg vil bare gerne have nogle bud, gerne med forklaringer, så kan jeg selv sortere i det.

Links til produkter er også velkomne.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har gode erfaring med Jorma og mit eget hjemmelavet. Jeg vil lige finde betegnelsen på de hjemmelavet....de er nemlig billige og meget meget gode. Så kan du jo evt. starte derfra.

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke at man vinder noget ved at benytte skærmede kabler til tilledningerne...

Jeg skal selv have købt en stump skærmet kabel og en god metalstikdåse gennem firmaets el-grossist, men det er kun rent designmæssigt. Tror ikke på at der findes nogen mennesker der kan høre en forskel. Du skal regne med at stærkstrøm og små-signaler alligevel er indbygget i samme kabinet, inde i anlægget...

Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper001

Jo...det kan du da have ret i, men min erfaring siger, at det virker. I mit anlæg kører jeg med jord og skærmen er forbundet med jord i begge ender af kablet. Det virker faktisk...min elektrikker siger at man fjerner induktionsstrøm gennem skærmen. Betragt det som en slags filter...hvis ikke du kan høre forskellen..så lad være.

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Det er også helt korrekt at man fjerner induktionsstrøm. Det du evt. vinder ved det er at skærmen i kablet sørger for at der ikke kommer støj ud på andre kabler der evt. måtte ligge tæt på...

I dette tilfælde skal skærmen dog kun være forbundet til jord i den ene ende (ved stikkontakten)...

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Jesper001 ..... En gang sagde jeg også at man ikke kunne høre forskel.... Indtil jeg lyttede ordentligt efter på et godt setup. Der var forskel. Men det afhænger af hvilket anlæg og forhold du har.

Jeg vil sige som 270961 - Lån det, prøv det..... Virker det så køb det, ellers aflever det tilbage.

Jeg kører selv med supra kabler.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

Managuense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Hej Exotic

Har hørt fra flere personer at det ikke kan betale sig at skifte netkablerne ud på linn produkterne , da der ikke skulle være nogen forskel overhovedet .

Så vidt jeg husker har det noget med den switchmode strømforsyning at gøre !

Jeg ville nok bruge pengene andet steds

Mvh

Allan.

Til top Vis Managuense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Managuense

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Netkabler er også et område jeg rent intuitivt er meget skeptisk overfor men netstøjfiltre ser jeg som langt mindre woodoobefængt, specielt efter at have prøvet et enkelt af slagsen. For at få lidt information om emnet skrev jeg til Linn men deres svar kan koges ned til at de ikke mener det er nødvendigt med netstøjfiltre på deres forstærkere. Forskellen jeg hørte var til at føle på men da jeg er varsom overfor subjektive opfattelser vil jeg gerne ha lavet en blindtest på et tidspunkt. Er der noget teoretisk der modsiger at et netstøjfilter kan forbedre lyden på en switchmode forstærker? Jeg kan tilføje at det var et Mictor netstøjfilter og deres netkabler jeg hørte i kombination, jeg tiltror dog mest filtret effekten. Men da prisen er vigtig overvejer jeg at købe et billigere LC Audio filter; jeg blev noget chokeret over at læse i en anden tråd at man skal have et filter til 15-20000 kr. for at få noget ordenligt. Det lyder suspekt/helt vildt.
Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

hvad for nogel skærmet kabler tænker i på...

mvh novi

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Novisad skrev:

hvad for nogel skærmet kabler tænker i på...

mvh novi

Der findes mange slags. Jeg bruger selv en kabeltype kaldet öflex. Ved at der også er mange herinde der bruger den type. Det er egentlig et maskinkabel som bruges meget i industrien, jeg har købt mit gennem firmaets el-grossist. Men søg lidt på nettet og du finder det!  Dog bør du vide at der er mange fabrikanter der laver öflex og det er ikke alt der er lige godt...

Den transparente kabelkappe giver også udsenet et lille løft, ser ret prof ud ...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes