Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 09:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjælp til standere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har for nylig anskaffet mig et sæt Soundstyle ST122 standere til mine B&W CM2.

Det var dejligt at få dem ned i menneskehøjde igen. De har den sidste tid stået på toppen af en reol, og spillet lidt (helt vildt meget) dårligere end de kan.

MEN!!! Nu rumler min bas godt og grundigt. Så i den forbindelse har jeg brug for hjælp.

Ovntørret sand vil blive fyldt i standerne i løbet af næste uge. Men hvad kan man ellers gøre? Jeg har trægulv og kører med de originale spikes. Dem har jeg tænkt at skifte til SD fødder. Men er standard udgaven tilstrækkelig her, eller er der fornuft i at gå efter den "Audiofile"?

Jeg har også et andet problem. Højttalerne står p.t. direkte ovenpå standerne. Dette er ikke optimalt, da jeg har en 11 mdr. gammel søn der er ved at lære at reje sig, og derfor gør det flittigt. Jeg vil gerne beholde både sønnike og højttalerne i et stykke.

Jeg havde tænkt, at anskaffe Audio Magic Blue Tack og klistre dem sammen med dem. Men er det ikke bare at tilføre flere resonanser? Findes der en løsning, som både fikserer højttalerne og dæmper resonanserne?

På forhånd tak for Jeres hjælp.

Jeg tror jeg er endt med at beslutte mig til at fylde standerne med sand og derefter sætte SD Feet i standard version mellem standere og gulv. Men jeg mangler stadig nogle inputs, til hvad jeg gør mellem højttaler og stander.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Hej,

Jeg har for nylig anskaffet mig et sæt Soundstyle ST122 standere til mine B&W CM2.

Det var dejligt at få dem ned i menneskehøjde igen. De har den sidste tid stået på toppen af en reol, og spillet lidt (helt vildt meget) dårligere end de kan.

MEN!!! Nu rumler min bas godt og grundigt. Så i den forbindelse har jeg brug for hjælp.

Ovntørret sand vil blive fyldt i standerne i løbet af næste uge. Men hvad kan man ellers gøre? Jeg har trægulv og kører med de originale spikes. Dem har jeg tænkt at skifte til SD fødder. Men er standard udgaven tilstrækkelig her, eller er der fornuft i at gå efter den "Audiofile"?

Jeg har også et andet problem. Højttalerne står p.t. direkte ovenpå standerne. Dette er ikke optimalt, da jeg har en 11 mdr. gammel søn der er ved at lære at reje sig, og derfor gør det flittigt. Jeg vil gerne beholde både sønnike og højttalerne i et stykke.

Jeg havde tænkt, at anskaffe Audio Magic Blue Tack og klistre dem sammen med dem. Men er det ikke bare at tilføre flere resonanser? Findes der en løsning, som både fikserer højttalerne og dæmper resonanserne?

På forhånd tak for Jeres hjælp.

Er der nogen der kan hjælpe?

Brian7500

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Hej Brian,

Jeg er ikke ekspert på dette område, men kan fortælle mig hvad der virker hos mig.

Ovntørret sand i standerne (så er de også sværere at vælte af sønnike), afkoble "hårdt" dvs. med filt-dutter fra HT mod stander og fra gulv mod stander...

Det undrer mig at bassen rumler ved brug af spikes? Filtdutter koster næsten intet, så det ville jeg prøve mig frem med først inden du søber SD-feet eller lign.

Hvor langt fra bagvæggen står HT?

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Hej Brian,

Jeg er ikke ekspert på dette område, men kan fortælle mig hvad der virker hos mig.

Ovntørret sand i standerne (så er de også sværere at vælte af sønnike), afkoble "hårdt" dvs. med filt-dutter fra HT mod stander og fra gulv mod stander...

Det undrer mig at bassen rumler ved brug af spikes? Filtdutter koster næsten intet, så det ville jeg prøve mig frem med først inden du søber SD-feet eller lign.

Hej L.B.

Tak for dit input.

Det er måske også forkert at sige at bassen rumler. Men den brummer ved dybe passager, i musikstykker hvor jeg ved, at det ikke skal lyde sådan.

Der er vel omkring 40 cm til bagvæggen så jeg tror ikke dette er en del af problemet. Jeg vil i hvert fald nødig flytte dem længere ud.

Jeg havde tænkt på, at afkoble med JJAZ "puder" mellem højttaler og stander. Er der ikke noget med, at de er selvklæbende på begge sider?

Brian7500

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
L.B. skrev:

Hej Brian,

Hej L.B.

Tak for dit input. Du er velkommen!

Det er måske også forkert at sige at bassen rumler. Men den brummer ved dybe passager, i musikstykker hvor jeg ved, at det ikke skal lyde sådan.

Der er vel omkring 40 cm til bagvæggen så jeg tror ikke dette er en del af problemet. Jeg vil i hvert fald nødig flytte dem længere ud. Det lyder umiddelbart OK.

Jeg havde tænkt på, at afkoble med JJAZ "puder" mellem højttaler og stander. Er der ikke noget med, at de er selvklæbende på begge sider? Ved det ikke, har ikke haft købt dem, men jeg mener de klæder på den ene side.

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hej Brian

De audiofile feet's fra SD, er en del mere levende (højere og blødere) end standartudgaven, på mine gl. ht. på stands gav standart udgaven en del strammere bas.

Hvis du har audiofile SD feet's både mellem ht. / stands og gulv / stands bliver det altså lidt for levende med en 11 mdr. gl. unge kravlende rundt.

Andre tråde anbefaler også SD el. lignene mellem HT. og stands og så Spiks på en flise mellem stands og gulv?

Måske ikke lige høj WAF; men alt for ungens sikkerhed ik. 

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Bent L skrev:

Hej Brian

De audiofile feet's fra SD, er en del mere levende (højere og blødere) end standartudgaven, på mine gl. ht. på stands gav standart udgaven en del strammere bas.

Hvis du har audiofile SD feet's både mellem ht. / stands og gulv / stands bliver det altså lidt for levende med en 11 mdr. gl. unge kravlende rundt.

Andre tråde anbefaler også SD el. lignene mellem HT. og stands og så Spiks på en flise mellem stands og gulv? Godt input i mine øjne. Jeg havde engang en granitplade under hver HT med spikes på. Det har en rimelig høj WAF ift. en flise...

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Bent L skrev:

Hej Brian

De audiofile feet's fra SD, er en del mere levende (højere og blødere) end standartudgaven, på mine gl. ht. på stands gav standart udgaven en del strammere bas. Jeg regner nu også med Standard versionen.

Hvis du har audiofile SD feet's både mellem ht. / stands og gulv / stands bliver det altså lidt for levende med en 11 mdr. gl. unge kravlende rundt. Lige præcis, så jeg skal have SD mellem stands og gulv. Og så noget der fikserer højttaleren på standeren. Men hvad?

Andre tråde anbefaler også SD el. lignene mellem HT. og stands og så Spiks på en flise mellem stands og gulv?

Brian7500

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge SD mellem HT og stander og så sætte standeren på gulvet med filtdutter eller spikes.

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
Bent L skrev:

Hej Brian

De audiofile feet's fra SD, er en del mere levende (højere og blødere) end standartudgaven, på mine gl. ht. på stands gav standart udgaven en del strammere bas. Jeg regner nu også med Standard versionen.

Hvis du har audiofile SD feet's både mellem ht. / stands og gulv / stands bliver det altså lidt for levende med en 11 mdr. gl. unge kravlende rundt. Lige præcis, så jeg skal have SD mellem stands og gulv. Og så noget der fikserer højttaleren på standeren. Men hvad? Jeg har ikke prøvet mellem stands og gulv; men husk at veje stands med sand inden du bestiller. jeg ville nu nok sætte dem mellem stands og ht.

Hvordan du lige fiksere dem ved jeg ikke, men fikseres skal de for jeg har faktisk væltet den en ht. ned, med en kæmpe rids til følge.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Jeg ville vælge SD mellem HT og stander og så sætte standeren på gulvet med filtdutter eller spikes.

Men hvis du vælger SD mellem stander og højttaler, så står højttaleren løs på standeren. Og det har jeg bare ikke nerver til.

Den skal fikseres. Så hvis ikke jeg finder bedre muligheder, bliver det med Blue Tacks.

Brian7500

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

L.B. skrev:

Men hvis du vælger SD mellem stander og højttaler, så står højttaleren løs på standeren. Og det har jeg bare ikke nerver til.

Den skal fikseres. Så hvis ikke jeg finder bedre muligheder, bliver det med Blue Tacks.

Hvis den skal fikseres (hvilket de ikke bliver særlig godt af blue tack/elefantsnot) så skal du bore nogle huller nedefra i toppen af din stander og så sætte et par skruer igennem op til højttaleren - det er fiksering, men ikke sundt for gensalgsværdien.

Blue Tach er nu et ganske godt valg, B&W anbefaler det selv...

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Du kunne også sætte gulvtæppe-tape på begge sider af de SD-fusser, det er den tape jeg kender der klistrer bedst og det klistrer på begge sider...

Du kunne også skrue højttalerfoden fast til en flise eller granitplade (eller gulvet), så kan standeren ikke væltes og når junior er så stor at han kan nå op til højttaleren, er han også gammel nok til at forstå at den ikke må røres.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Du kunne også sætte gulvtæppe-tape på begge sider af de SD-fusser, det er den tape jeg kender der klistrer bedst og det klistrer på begge sider...

Du kunne også skrue højttalerfoden fast til en flise eller granitplade (eller gulvet), så kan standeren ikke væltes og når junior er så stor at han kan nå op til højttaleren, er han også gammel nok til at forstå at den ikke må røres.

Altså sætte tape på, på begge sider af SD fødderne? Kan det gøres uden at ødelægge effekten af fødderne? For som du selv siger. Det sidder sgu fast.

Hvad er din mening om Blue Tack? Først skriver du, at det ikke fikserer særlig godt og bagefter at det er godt og at B&W anbefaler det. Nu må du da beslutte dig

Men mener du, at spikes er lige så godt som SD fødder ned mod gulvet? For den opfattelse har jeg absolut ikke fået, når man læser i trådene herinde.

Brian7500

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
L.B. skrev:

Altså sætte tape på, på begge sider af SD fødderne? Kan det gøres uden at ødelægge effekten af fødderne? For som du selv siger. Det sidder sgu fast. Det vil i hvert fald sikre at "delene" sidder fast. Om det ødelægger effekten ved jeg ikke, men jeg tror ikke det kan pilles fra hinanden når først det er sat fast - det vil ødelægge SD-fusserne.

Hvad er din mening om Blue Tack? Først skriver du, at det ikke fikserer særlig godt og bagefter at det er godt og at B&W anbefaler det. Nu må du da beslutte dig Jeg mener det er et godt produkt til afkobling og til at hænge børnenes tegninger op på væggen med, men det kommer aldrig til at fiksere - slet ikke en tung højttaler...

Men mener du, at spikes er lige så godt som SD fødder ned mod gulvet? For den opfattelse har jeg absolut ikke fået, når man læser i trådene herinde. Jeg mener at det er 2 forskellige ting, med forskellig effekt. Ingen af den fikserer - det gør skruer

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Hej Brian

Jeg har selv haft et sæt sorbothane fødder jeg montered tæppetape på, både over og under, du kan godt få fødderne af igen ;men du får aldrig klisteret af, det er jo også et mindre problem, umiddelbart vil jeg ikke mene det ødelægger virkningen da den gerne skulle ligge i selve foden.

Hvis du har rå gulve så drop det, hvis du har lakeret gulve kan det tages af med sprit og knofedt; men på fødderne får du det aldrig af igen

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Ja fyld dem bare med sand, men husk at spikes tilkobler standeren mod gulvet og ikke omvendt - en generel misforståelse.

Jeg vil anbefale spikes mod gulvet så standeren står fast som en klippe for at sikre afsættet og derefter SD'er mellem højttaler og stander så bassen ikke går videre ned i gulvet. Hvis du anvender for meget filt, gulvtæppe og lign. samtidig med SD eller JJaz eller lign er der fare for at miste afsæt. SD bør sidde under højttaleren og ikke standeren.

Det er lidt et "Cacth22" - vil man undgå bassens resonans i gulvet på bekostning af afsættet?

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Bent L skrev:

Hej Brian

Jeg har selv haft et sæt sorbothane fødder jeg montered tæppetape på, både over og under, du kan godt få fødderne af igen ;men du får aldrig klisteret af, det er jo også et mindre problem, umiddelbart vil jeg ikke mene det ødelægger virkningen da den gerne skulle ligge i selve foden.

Hvis du har rå gulve så drop det, hvis du har lakeret gulve kan det tages af med sprit og knofedt; men på fødderne får du det aldrig af igen

Nu var min mening jo at bruge det i højttalerenden. På begge sider af SD foden. Hvordan vil det være at få højttaleren løs fra standeren igen?

Brian7500

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Brian7500 skrev:
L.B. skrev:

Altså sætte tape på, på begge sider af SD fødderne? Kan det gøres uden at ødelægge effekten af fødderne? For som du selv siger. Det sidder sgu fast. Det vil i hvert fald sikre at "delene" sidder fast. Om det ødelægger effekten ved jeg ikke, men jeg tror ikke det kan pilles fra hinanden når først det er sat fast - det vil ødelægge SD-fusserne.

Mener du i gulvenden eller i højttalerenden? For jeg har egentlig tænkt mig at beholde mine spikes på, i første omgang. Men er det tilrådeligt, at sætte "tæppetape" på min højttaler. Jeg forestiller mig et stykke tape på hver side af SD foden mod højttaler og mod stander. Er skidtet til at få af igen?

Hvad er din mening om Blue Tack? Først skriver du, at det ikke fikserer særlig godt og bagefter at det er godt og at B&W anbefaler det. Nu må du da beslutte dig Jeg mener det er et godt produkt til afkobling og til at hænge børnenes tegninger op på væggen med, men det kommer aldrig til at fiksere - slet ikke en tung højttaler...

Men mener du, at spikes er lige så godt som SD fødder ned mod gulvet? For den opfattelse har jeg absolut ikke fået, når man læser i trådene herinde. Jeg mener at det er 2 forskellige ting, med forskellig effekt. Ingen af den fikserer - det gør skruer

Brian7500

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
L.B. skrev:
Brian7500 skrev:
L.B. skrev:

Mener du i gulvenden eller i højttalerenden? For jeg har egentlig tænkt mig at beholde mine spikes på, i første omgang. Men er det tilrådeligt, at sætte "tæppetape" på min højttaler. Jeg forestiller mig et stykke tape på hver side af SD foden mod højttaler og mod stander. Er skidtet til at få af igen? Jeg er dig et svar skyldig - jeg ved det ikke.... Fremgangsmåden lyder meget rigtig mht. spikes mv.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes