Emne: Netstøjsfilter ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 17 Maj 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at være blevet smittet med hifi-bacillen igen, har jeg med stor fornøjelse læst diverse emner i de forskellige fora.
Jeg fulgte debatten om netstøj og dertil hørende filtre og begyndte at tænke 
Jeg har i flere år brugt et hjemmebygget netstøjsfilter, lavet da jeg var meget yngre, end jeg er nu. Filtret består af de billigste komponenter, og er lavet efter en artikel i hedengangne "Hifi & Elektronik".
For mig var det blevet en ren vane at have det siddende foran både forforstærker, effektforstærker og cd-afspiller.
Men jeg fik jo lyst til at pille det af, for at høre forskellen mellem med og uden.
Og altså... Vaner er en dum ting!
Pludselig var basgangen på Bob Dylans "All Along the Watchtower" på John Wesley Hardingpladen til at følge. (Ikke at optagelsen er specielt god). Lilletrommen fik mere attack. Og rummet bag Dylans stemme fik mere fylde.
Rolling Stones "Sympathy for the Devil" på Beggars Banquet fik Mick Jagger til at stå cirka 2 meter bag midten af lydbilledet. Bækkenanslagene klingede som et bækken nu gør - metallisk og med en klar udtoning. De dybe anslag på tangenterne var pludselig til at skille fra anslagene på basstrengene. Og man kunne høre, hvor gedigen rock Rolling Stones faktisk engang kunne lave, suk!
Så nu sidder mit netstøjsfilter foran min computer - mit håb er, at det måske kan hindre lidt støjudstråling. Men det kommer aldrig foran mit nuværende anlæg igen.
Hvad kan man så konkludere? Vel ikke så meget andet, end at i et lytterum som mit, med et setup som midt og et netstøjsfilter som mit, er det dumt at benytte det til anlægget. Det må siges at være den lokale konklusion.
Om der kan drages en global konklusion er så spørgsmålet. Det må søges belyst, nå jeg leger med andre filtre. Eller når jeg bruger det alene til cd-afspilleren.
|
| Til top |
|
| |
klitgt Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 232
|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er da spændte på at høre, hvilken effekt det har når det sidder foran cd-afspilleren. Og både foran cd-afspilelren og forforstærkeren.
Årsagen til miseren når det sidder foran effektforstærkeren er jo, at filteret tillige virker som en effektbegrænser, der dræber dynamikken i effektforstærkeren. Cd-spillere og andre småstrømforbrugere får ikke i begrænset dynamikken, men kan have gavn af støjfiltreringen. Prøv dig frem og lad os høre resultaterne.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aldrig alm. netstøj filtre til effekt forstærkere / trin! og kun netstøj filtre på eks. cd. og pre. amp. HVIS der er relle! problemer med net støj.
Og det er der faktsik sjældent, med mindre du bor midt mellem noget svær industi mm. eller dets lige.
Og de billigere af slagsen gør mere skade end gavn!.
Et rigtigt godt velfungerende net støj filter der ikke gør mere skade end gavn koster en formue!!!... her snakker vi 10 - 20000 kr. klassen!...
Alt andet GLÆM DET!!...
Til nød kan jeg i tilfælde hvor det vitterligt af en og anden grund er nødvendigt anbefale eks. LcAudios til en cd. maskine eller DAC. ( der er det mest følsomme her! især også hvad angår Ustråling af snavs til nettet) men kun i nødstilfælde!!..
Har haft samme oplevelse da jeg skrottede mine, og på Pc`n gør de mere gavn.. samt på køleskabet, TV, Video, Pabol, mm. her sidder mine nu, og DET HJÆLPER! og gør mere gavn end på anlæget, da de jeg har også tager sig af udstrålet såvel som indstrålet net støj..
På anlæget er de en dynamik flaskehals!!
mvh.
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg skifter over på en indgang, jeg ikke bruger, "Tuner" fx og skuer HELT op, så høres der en susen. Det gælder både med og uden filter.
Med filteret var der også en smule brum - 50Hz. Dette brum er næsten forsvundet uden filter.
Det undrer mig egentlig - for såfremt brum var forårsaget af dårlig dimensionerede strømforsyninger i for- eller effektforstærker, burde mit filter jo netop hjælpe her
Men der er altså mindre brum.
Foran forforstærkeren alene er det også en forværring - ikke så dramatisk, men stadig tydeligt på rumgengivelsen.
Men nu kan jeg jo ikke lade være med at tænke på, hvordan det mon lyder, hvis jeg laver et ordenltigt filter: gode komponenter, gode kabler etc.
Og måske anvender dette foran min cd-afspiller.
Jeg har også tænkt på at lave et mere simpelt filter - fx et par små spoler til at tage HF? Det vil så blive en diskussion mellem en minimal og en maksimal tilgang til et filter, istedet for bare at fokusere på enten/eller.
Men mere info følger 
|
| Til top |
|
| |
klitgt Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 232
|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som miju siger: Hvis der ikke er støj fra nettet så lad være med at bruge filter. Hvis der er støj fra nettet kan det være det mindste af 2 onder at bruge et filter.
Selv har jeg haft lyst til at prøve fordi så mange skriver, at der sker mirakler. Men placeboeffekten er her, som i så mange andre tilfælde i DIY verdenen, kæmpestor. Jeg er fri for brum og andre støjfænomener, så jeg lader strømmen flyde uhindret til alle komponentrer i mit anlæg og er fornøjet med det.
Jeg har prøvet rigtig mange tweaks som er blevet udråbt som det bedste til prisen eller bare noget man skal prøve. I 9 ud af 10 tilfælde viser det sig, at det havde været bedre at køre efter levereglen "lad være med at smøre en maskine, der kører godt". Det er muligt, det bliver anderledes, men bedre? Placeboeffekten er enorm! Lad det være ved det og døm selv hver gang I ændrer noget. 
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 19 Maj 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Net filtre KAN! virkelig gøre underværker!
MEN! jeg har desverre ikke stødt på nogen der koster under 15 - 20000 kr. der er brugbare!!.. 
De man køber til mellem 3 - 400 kr og op til en tudse.. GLÆM DEM!!...
Rigtige seriøse "power banks" virker! helt sikkert..
Der har været test af nogle i HighFidelity for nogle år siden, og her var det lige sagen!..
Og efter selv have hørt effekten af en af de testede.. må jeg kun give ret..
Det virker..
MEN! det koster bare DYRT!..
Så med mindre man kan og vil ofre dette, så bør man holde sig fra de billigere løsninger ( hvis muligt!??)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv oplevet det samme med netstøjsfiltre, nemlig at de lukker en lille smule for lyden. Uden netfilter lukkes der op for lyden igen, dette fik mig til at prøve nogle forskellige ledninger til forsyning af anlægget, dette medførte faktisk større ændringer end forventet, nogle ledninger/kabler åbnede lidt for lyden, mens andre lukkede lidt for lyden, en filter virkning ?. Selvfølgelig er ændringen ikke så stor som ved forskellige RCA-kabler, men netkablernes indflydelse er hørbar.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
audiofreak Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset om man bor langt fra tung industri vil der altid være mange urenheder i strømmen. Men det er ikke en god ide at bruge netfiltre til at fjerne støjen med da de konsekvent gør lyden lidt hård (nogle vil opfatte det som "mere attack", men hov, hvor blev detaljerne og dybdeperspektivet af?) Jeg har prøvet mange netstøjfiltre, men ingen gjorde lyden bedre. I fintfølende elektroniske måleopstillinger piller man i øvrigt tit de indbyggede netfiltre ud af apparaterne, da de ellers vekselvirker og laver endnu mere støj.
Brug i stedet en skilletransformator (miimum 4kW) eller en spændingstabiliserende transformator (ca. 1,5kW er minimum). Desværre er sidstnævnte svære at få fat i, men er virkeligt gode, hvis man ser bort fra at de brummer mekanisk som ind i h... og SKAL stå i et andet rum end der hvor man lytter.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|