Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højttaler switchbox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChrBR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har et ønske om, at kunne bruge mine surroundhøjttalere på både min stereo- og surroundforstærker, således, at de deler fronthøjttalerne. Er der nogen der ved om der findes en switchox til formålet, eller er der nogen der har andre ideer? Min stereoforstærker lyder noget bedre til musik end surroundforstærker...

Til top Vis ChrBR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChrBR

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hmm har selv haft lignende problem og de bokse man normalt kan købe er beregnet til at slutte to sæt højttalere til en forstærker, sådanne en kan man fint bare vende om

Der er dog problemet at alle dem jeg fandt, havde muligheden for at begge højttalersæt kunne spille samtidig (eller her begge forstærkere), hvilket nok ikke ville være så sundt

Så mit råd vil være at finde nogle kontakter i god kvalitet og bygge dem ind i en boks og så lodde kablerne direkte på kontakten...

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

du skal bruge en ixos 409 av omskifterboks til dette ellers risikere du at kortslutte dine forstærkere.

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=7& ;emne=visprodukt&Gruppenr=40&ID_infoside=45433

alternativt kan du køre pre-out front til en aux indgang på din stereoforstærker

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

lyder som en god ide, men 699,- er jo ellers også lidt penge!

mon ikke man kunne finde to gode kontakter og lave en boks noget billigere....

ideen med at køre preout til stereoforstærkeren er ok, men hvis man ønsker at bruge forstærkeren som normal stereoforstærker også, så skal man til at stille volumen et bestemt sted hver gang man vil høre surround....

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

synes jeg da umiddelbart ikke gør det mere vanskeligt da du jo ellers skal til at trykke på en kontakt eller hvad det nu bliver til - hvilket vel er lige så vanskeligt som at skrue op eller ned. derudover får du også mere power til surround hvilket vel aldrig skader
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Sjovt..

Tænkt en sådan fandtes... Jeg har ellers ledt efter en sådan, så jeg nemt kan skifte mellem mine elskede Bofa V15 og min surround receiver uden at rodde med kabler konstant, men har ikke ville vælge en alm. box, for tænk hvis der skete Bofa'erne noget!

Jeg kom dog til den løsning, der hedder selvbyg, har købt delene, nu skal den bare lige samles
Og det er ud fra flere synsvinkler. Dels den første med "kortslutning", men også fordi jeg gerne vil kunne skifte både plus og minus terminaler for at undgå brumsløjfer, hvilket jeg ikke er sikker på Ixos'en gør, kan i hvert fald ikke finde noget info om det.
Jeg har nemlig en (også selvbyg) passiv forforstærker sluttet til Bofa'erne og surround receiveren fungerer som tuner - og Bofa'erne skal jo også kunne spille når der "blot" skal høres radio.
Eneste minus er dog at jeg ikke har kunnet finde kraftige 4-polede omskiftere, så jeg har i stedet måtte købe 2 stk. 2-polede omskiftere - én til hver højtaler.
Og endnu en fordel ved selvbyg er jo at omskifteren kommer til at ligne den passive forforstærker

Jeg har købt delene hos http://www.elfa.se/dk/
Kasserne er DS 1470 (en kasse til hhv. højtaler omskifter og forforstærker) og omskifterne er APEM 646H - dimensioneret til 15 A, så de skal nok holde
Btw. kanon flotte, men rimelig dyre kasser. Kan gøres billigere, men IMO næppe flottere!

I den passive forforstærker har jeg brugt 6 pol Elma omskifter (den lille), 10 kOhm ALPS, mikrofonkabel og en 2-pol APEM omskifter til omskiftning mellem 0 og -9 dB max styrke - Bofa'erne er nemlig ret følsomme og med min stationære CD-spiller skal man blot røre volumeknappen i 0 dB stillingen, så vælter hytten.
Ja, det er lidt dyrere end at købe dem i den lokale bix, til gengæld er kvaliteten rigtig god. Har f.eks. været ude for flere noname omskiftere fra den lokale bix, der er blevet ødelagt af blot en smule varme fra loddekolben - men ikke APEM, de holder.

Og nej, at bruge surround receiveren som forforstærker til Bofa'erne is not an option. Ved ikke om den er så meget ringere end en alm. husmandsforforstærker, men i forhold til den passive lyder den altså temmelig ynkelig.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes