Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 21:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: bedre lydkvalitet ved bananstik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

får man bedre lyd ved at bruge bananstik? Min første indskydelse er nej, men hvad siger I?
Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved er banan-stik bare til for at gøre det lidt nemmere at af prøve lidt forskelligt til folk der eksperimenterer meget med deres hifi...

Kan ikke se hvordan det skulle kunne give en bedre lyd...

Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Bananstik giver ikke bedre lyd. Men man kan godt få bananstik der heller ikke forringer lyden. Det koster jo bare nogle penge....

Jeg har købt disse her: Dali Banana Lux som koster 399,- for 4 stk.  http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/tilbehoer/andet_tilb ehoer/detail/DALI_Banana_Lux_tilbehoer.htm?id=4774

Kilde: Hifiklubben

Dette sæt med fire bananstik af meget høj kvalitet kan bruges med en række forskellige højttalerkabler.

Investerer man et pænt beløb i gode højttalerkabler, er det vigtigt, at man ikke glemmer et andet vigtigt punkt - nemlig at sørge for at der er perfekt signaloverførsel fra kablet til forstærkeren og højttaleren. Der findes tre mulige tilslutninger af kablet. Man kan afisolere det og sætte det direkte i terminalerne. Man kan bruge spader, som spændes fast i terminalerne. Eller man kan bruge bananstik, som på mange forstærkere/højttalere kan stikkes direkte ind i terminalerne.

Hvad er bedst?
De lærde strides om, hvilken af disse måder som er den bedste og giver det lydmæssigt bedste resultat. Nogle foretrækker blot at bruge afisoleret kabel og på den måde fjerne et led i signalvejen. Teorien er for så vidt god nok, men i praksis er der en række ulemper. For det første er det ikke alle typer terminaler, som giver en ordentlig kontakt på denne måde. Desuden vil dele af kablet være afisoleret og blottet, så metallet i kablet bliver påvirket af luften og oxiderer. Det er ikke noget problem, hvis man jævnlig klipper enderne af kablet og afisolerer et nyt stykke. Men gode kabler kan være dyre, og at afkorte dem regelmæssigt hverken specielt morsomt eller økonomisk!
Et andet problem ved at bruge afisoleret kabel er, at det ikke altid er lige enkelt at få plads til alle kablets ledere inde i terminalerne. Når terminalerne sidder tæt, hvad de stort set altid gør på surround-udstyr, er der stor risiko for, at ledere fra plus og minus kommer i berøring med hinanden, hvad der fører til kortslutning. I bedste fald får det kun forstærkeren til at lukke ned eller slukke sig selv. Ofte vil en kortslutning som denne dog medføre, at noget i forstærkeren bliver ødelagt - højst sandsynlig udgangstransistorerne, hvad der kan blive meget dyrt at få repareret - og ikke er dækket af nogen normal garanti!
Så er det bedre at bruge bananstik eller kraftige spader. Når de er termineret (fastgjort på kablet) på en ordentlig måde, vil de beskytte den afisolerede del af kablet og sørge for, at den ikke oxiderer. Oven i købet vil en banan eller spade give god kontakt på både højttaleren og forstærkeren, og risikoen for kortslutning (i hvert fald med bananstik) bliver minimal. DALI Luksus bananstik har en egenskab, som altid kan sikre god kontakt. Efter at det er stukket ind i terminalen, kan du ekspandere det ved at skrue på stikkets hals. Det sørger for, at kontakten til terminalen er maksimal, samtidig med at stikket sidder urokkeligt fast.
Ikke alle forstærkere eller højttalere tillader brug af bananstik. Spader kan da være et alternativ. De er ikke lige så sikre som bananstik mod kortslutning, men alligevel meget bedre end bare at afisolere kablet.

Enkle at montere
DALI bananstik er meget enkle at montere på kablet. Der kræves blot en lille flad skruetrækker. 2 - 3 centimeter af isoleringen fjernes, og enden af kablet stikkes ind i selve bananstikket. Derefter spændes de to kraftige skruer fast. Hvis du ønsker det, kan kablerne også loddes fast i bananstikkene, og i begge tilfælde kan indersiden af kablet fyldes med varm lim fra en limpistol, så den afisolerede del ikke kommer i kontakt med luften. I de allerfleste tilfælde er det alt, hvad som skal til, og det er ikke nødvendigt med krympeflex eller lignende.

To sæt
Skal man bruge DALI bananstik i begge ender af kablet, kræver det 8 styk i alt - altså 2 sæt. Hvis forstærkeren eller højttalerne ikke tillader brug af bananstik, er det ikke noget problem at anvende bananstik i den ene ende af højttalerkablet og fornuftige spader i den anden.

Specifikationer:
  • Leveres i sæt med 4 stk.

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Efter min mening bør der være en stor fordel ved at benytte bananstik.

Ved almindelig montering har jeg selv erfaring med at kablerne skal "spændes" efter, jeg ved ikke om det er pga. den minimale varmeudvikling der er men...derudover vil kobberkabel irre, altså der kommer et mørkt lag på det afisolerede stykke kabel der bliver skruet fast i højttalerterminalen, en irring vil i mine øjne/ører altid forringe lyden. Dette kan jo afhjælpes ved f.eks. guldbelagte bananstik, da guld ikke går i forbindelse med ilt.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

øhh?? har du overvejet at kobberet vil irre alligevel på det stykke som du afisolerer? desuden snakker vi altså om mange mange år før der sker en sådan irring i en grad der har inflydelse...

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

´problemet med at stramme bananstik kan undgåes, eks med Dan Acoustic bannaner med der har en mekanisme der gør at kablet bliver spændt, uden at blive klemt eller gå løs igen.

i teorien er enhver brug af ekstra led i kæden en forringelse, men jeg har endnu ikke mødt nogle der kunne høre forskel med/uden et godt bananstik, eller på forskellige banantyper.

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:
øhh?? har du overvejet at kobberet vil irre alligevel på det stykke som du afisolerer? desuden snakker vi altså om mange mange år før der sker en sådan irring i en grad der har inflydelse...

I mine tilfælde er bananerne loddet på, så de kan ikke irre. Og mht. tiden så har jeg lige pillet mine gamle baghøjttalere ned, de har været hængt op i ca. 8 mdr. og der er tydelig irring på det afisolerede. Jeg skal dog ikke kunne sige om det har haft nogen betydning på lyden at skifte til bananer. Jeg mener dog at der teoretisk burde være en forskel.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Scherer skrev:
Jesper001 skrev:

I mine tilfælde er bananerne loddet på, så de kan ikke irre. Og mht. tiden så har jeg lige pillet mine gamle baghøjttalere ned, de har været hængt op i ca. 8 mdr. og der er tydelig irring på det afisolerede. Jeg skal dog ikke kunne sige om det har haft nogen betydning på lyden at skifte til bananer. Jeg mener dog at der teoretisk burde være en forskel.

Jeg vil ikke afvise din påstand, men har virkelig aldrig hørt om at det skulle irre så hurtigt. og selvom du lodder dem på vil du altid have et lille bitte stykke som der hverken er dækket af tin eller isolering. husk på at isoleringen trækker sig sammen når du udsætter den for varme ved at lodde. Hvis man skal lave det helt perfekt bør man vel egentlig give det et stykke krympe flex udover hele l**tet? Man skal bare huske at det skal være krymp med lim i, så du opnår en maximal tætning...

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Alle led forringer lydlyden, så ud fra den devise bør stikket vel undgås. Men det vigtigste er vel, at der er god elektrisk kontakt mellem kabel og terminal. Det er så ikke alle kabler, der er lige lette at få direkte i terminalerne, hvor man så opnår en bedre kontakt med et stik på. Hovedpunkterne må så være mekanisk og elektrisk kontakt. Stikket skal have god ledeevne, stor kontaktflade, og så skal det sidde ordentligt fast i terminalen.

Jeg har set en del bananstik, hvor "bananen" er sådan en fjederbelastet ting, der kun har let fat i terminalen. Der er Dalis bedre, de kan nærmest skrues fast. Til gengæld ser det ud til, at de er af forgyldt messing, ligesom mange andre. Det skinner og er flot, men leder ikke særlig godt.

Jeg bruger selv stik fra highend-sound, som jeg har loddet på mit højttalerkabel.
http://www.highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=28&a mp;a mp;iAd=131

De sidder godt fast i terminalen, og har stor kontaktflade. Tilmed er de af kobber (der er ikke et øje tørt, hva´?). Til 16 kr stykket er de endda også billige. De gamle stik jeg brugte, havde ikke særlig godt fat i kablet, og der var faktisk en pæn forbedring da jeg loddede de nye på.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes