Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Holfi The magican, fup eller fakta? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

I HighFidelity  nr. 4 - 05. side 34..

Er der en artikel vedrørende Holfi`s The Magican.

Nogle print plader med kobber på den ene side og nogle mønstre på den anden og så Holfi´s navn ( selvfølgelig )

Disse skulle efter sigende give en lyd forbedring pladseret under apperaternes fødder.. 

Prisen er 1000 kr. for 4 x altså godt 250 kr. stk..

HF. testede disse og fandt at de hjalp?? kunne dog ikke forklare hvorfor.. men der kom mere dybde bag højtalerne og klare lyd mm..

OK!.. javel!??..

PRINT palder med et tyndt lag kobber???  humm...

Dette fik mig til at prøve noget!..

Jeg slog en smut inden om den lokale blik "tud" og han havde en bunke kobber stykker / plade liggende.. hvor jeg fandt nogle passende stykker, der blev skåret til 4 stk.. samt et par lidt støre plader der kunne dække et helt apperat.. 450 x 450 x 2 mm.

Jeg kom hjem og pladserede disse under div. apperater.. og så skulle der lyttes..

Først de 4 små plader.

Ik meget.. jeg bilder mig ind at der sker noget a`la hved der i HF blev beskrevet.. mere plads bag højtaleren men ik meget andet og meget meget meget lidt!!..  tæt på hvad jeg vil afskrive som psykoakustik og indbildning!..

Hvad så med en hel plade??

HOV!!!  her skete noget!...  mere ro i lydbilledet og klare perspektiv, nu noget mere hørbar rum bag højtalerne og mere plads i lydbilledet.. men tydligst RO! og renhed!...

SE!! det hjalp sgu!...  ik indbildning!

Hvad nu med hvis man sætter jor forbindelse til pladen??..

WOW!! endnu bedre!..  dette er IKKE! magi eller voodo! men reelt..

Altså en 2 mm. kobberplade under apperater forbundet til jord!..

Hvad kostede dette tweak mig så??  tjaaa...  små 25 kr..

ALTSÅ 10!!!!! gange mindre end EN! Holfi plade   

Jovist! kobber afskærmning VIRKER!..  jo mere jo bedre og tydligere..   behøver man at betale 1000 kr. pr apperat?? NOOOOOT!!..

Man ok! har man FOR! mange penge og gerne vil have et fint firma logo med i købet såååååå...

De virker helt sikkert en lille bitte bitte smule... 

Men en god solidi kraftig kobber plade til 25 kr.. koster 10 gange mindre og jeg fristes til at sige virker også 10 gange bedre!.. (MINDST!)

Så meget for Holfi`s magi!!!

(iøvrigt.... Min gode gamle stærkt modeficerede og opgraderede Denon DCD3560 er jo iøvrigt pakket godt ind i kobber fra fødslen, så den har vist sig slet ikke at give nogen hørbar "response" på en kobber plade under, men kun jord forbindelse, de var ik så dumme den gang!!  )

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej miju.

Det lyder da super. Jeg har selv Magicians, og de hjælper bestemt også, men jeg ville da hellere have nøjes med at betale 25,- kroner .

Tror jeg vil prøve din løsning. Desværre har jeg ikke jord i lejligheden, så det må undværes.

Jeg tror i øvrigt at navnet "Magicians" er fordi det er lidt svært at forklare hvorfor det virker. At det har en effekt, kan jeg sagtens høre, men den fysiske forklaring (den må jo være der) kender jeg ikke rigtig.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har slået en 2,5 m. lang kobber stang ned i jorden ude i haven og her til føre jeg stel / jord forbindelsen...

Jeg kan anbefale en 4 mm. bitumen plade under kobberpladen så den "meksnisk" ligger strabilt!...

Der bors et lille hul i pladen og her i en skrue der så holder en ledning på plads.. denne føres så ud til jord spydet i haven..

Dette er der jo faktisk en del logik og reel videnskab og ikke ren voodoo i!...

mvh.

bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

-->miju

Kunne være sjovt hvis du blot prøvede med et andet metal. Om det ikke blot virker som en slags afkobling fra underlagt, og ikke en afskærming...

Til top Vis bigbird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigbird

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

En lille rettelse.

Den koster 1000.- for 10 stk.....

Bruger dem selv og de virker!!!

-Måske skal man prøve dit forsøg også, det er da et billigt forsøg..

Til top Vis Munken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Munken

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=bigbird]

-->miju

Kunne være sjovt hvis du blot prøvede med et andet metal. Om det ikke blot virker som en slags afkobling fra underlagt, og ikke en afskærming...

[/QUOTE]

Jeg har prøvet med bly samt bitumen..  det giver ikke noget.. dog giver bitumen afkobling.. og virker på den måde.. men afskærmnings mæssigt er kobber det eneste der fungere..

mvh.

bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jeg har prøvet med bly samt bitumen..  det giver ikke noget.. dog giver bitumen afkobling.. og virker på den måde.. men afskærmnings mæssigt er kobber det eneste der fungere..

Okay... Gad vide hvad det er for noget som det afskærmer imod, siden at det hjælper.. Noget jordstråling, eller noget der måske påvirker magneterne i enhederne nederst i højtaleren.

Men spændende ihvertfald, og til den pris, så er det da noget som man bare skal prøve.. :)

Til top Vis bigbird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigbird

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

hej,

Miju skriver i sit spændende indlæg, at effekten er, at kobberet afskærmer. Kan man ikke forstille sig at kobberpladen også/istedet afkobler/afdæmper højtalerne, for er kobber ikke et meget lyddødt materiale ifht. til andre metaller?

Jeg forundres over der skulle være en effekt i at tilføre kobberpladen jordforbindelse, er det noget nogen kan give uddybende forklaring på det?

vH Torben

Til top Vis torben kbh.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torben kbh.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Altså en 2 mm. kobberplade under apperater forbundet til jord!..

Hvad kostede dette tweak mig så??  tjaaa...  små 25 kr..

ALTSÅ 10!!!!! gange mindre end EN! Holfi plade   

Og? Det er ikke første gang - og da slet ikke sidste - at nogen tager sig godt betalt for at have haft en idé som ikke koster alverden i materialer. Ret beset koster alle de apparater vi køber i dag jo kun en bagatel i komponentpris ift. salgspris.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Har nu afprøvet disse kobber plader og kan sige at resultatet er at under og eller imellem ren digitale produkter / apperater, er virkningen størst, ( nok fordi der ind og ud stråles mest "støj" fra disse) her næste er det mellem digital og analogt apperat ( eks. dc. og pre. amp.) der hvor virkningen er mindst men dog alligevel en lille smule er mellem ren analoge apperater ( analog pre. amp. og power amp.) der er dog en lille virkning ved at pladsere kobber plade under især traffoer på forstærkere.

Eneste apperat i min "samling" der ikke gav hørbar reaktion på en kobber plade under, var min Denon DCD3560 cd. ( men den ER! allerede pakket godt ind i kobber fra fødslen, så en jord forbindelse til en stel skrue er hvad der skal til her og kobber palden er overflødig..

Alle andre ikke afskærmede digitale apperater nyder godt af kobber "afskærmningen"  de fleste selv meget dyre nye highend maskiner nyder godt af dette, ( hvis de ikke allerede ER! kobber afskærmede, hvad få i dag faktisk er!) hvorfor producenterne ikke laver dette mere er mig en gåde?  hvis de vittrligt tror / mener at det ikke er nødvendigt, tager de grundigt fejl, det viser kobberplade tweaket med alt tydlighed! er man blevet dummere hos Denon & Sony ( eks.) siden 1989 hvor DCD3560 og nogle af de lækreste Sony maskiner blev bygget??

Forbavsende og tankevækkende at selv en helt ny 90000 kr. cd. maskine kan tweakes med en kobberplade i bunden!... men en 9000 kr. ( ano. 1990 pris) 15 - 16 år. gammel maskine ikke behøver dette!...

mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Jamen for ind i 3 H; er det ikke bare et simpelt Faraday-bur eller hvad!

Et sådant Faraday-bur virker bedst hvis det jordes!

Noget her i dette forum må tage sig sammen og få fremstillet et lille stempel med mærket "Hifi and very expensive", så kan man ved hjælp af en 2 punds mukkert stemple snart sagt hvad som helst og så må det lyde godt!  øh nå  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Forbavsende og tankevækkende at selv en helt ny 90000 kr. cd. maskine kan tweakes med en kobberplade i bunden!... men en 9000 kr. ( ano. 1990 pris) 15 - 16 år. gammel maskine ikke behøver dette!...

mvh.

Tjaa, så er der jo så mange andre steder, den 15-16 år gamle maskine skal tweakes istedet for stadig at kunne følge med, ik´ - hvad er pointen?

Hvorfor skulle der ikke også været levnet plads til små forbedringer på de dyrere maskiner - synes ikke at der er noget tankevækkende i det på nogen måde. Uanset hvad der bliver lavet eller sendt på markedet, sidder der altid nogle der mener at kunne forbedre det hele, og sommetider kommer det os andre til gode

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

F.Christians: Jo, det kan du da egentlig have ret i. Måske nærmere et halvt Faraday-bur (eller 1/6, det er jo kun undersiden).

Sidder lige og tænker på, om man ikke kunne klistre noget kobber indeni låget, og evt resten af kabinetterne, og selv lave en art kobberafskærmning?

Miju: Ja, det er lidt mærkeligt, at kobberafskærmning ikke bliver gjort længere. Men det er vel ikke eftertragtet som salgsparameter? I disse dage er de jo vigtigere at kunne læse mp3-skiver, have karaokeindgang og et display der siger "Welcome to audioheaven" når man tænder for apparatet.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft fornøjelsen af at disektere en Denon DAP-5000, fra ca. samme æra som DCD3560. I DAP-5000'en var det aluplade belagt med kobber. Når man borer i pladen finder man ud af dette !!! Mon ikke det er det samme som der gør sig gældende i DCD'er med 'kobber-skærm'

og som det nævnes er det kun 1/6 faraday bur, så effekten burde da være meget større hvis man kapsler dem helt ind i kobber.

I Denon DVD2800 er der en lignende 'kobber'-plade omkring drevet, så om det virkeligt er blevet så meget ringere over tid ved jeg nu ikke.

Menn der er da også frygteligt meget hysteri omkring den DCD3560

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Jeg har haft fornøjelsen af at disektere en Denon DAP-5000, fra ca. samme æra som DCD3560. I DAP-5000'en var det aluplade belagt med kobber. Når man borer i pladen finder man ud af dette !!! Mon ikke det er det samme som der gør sig gældende i DCD'er med 'kobber-skærm'

og som det nævnes er det kun 1/6 faraday bur, så effekten burde da være meget større hvis man kapsler dem helt ind i kobber.

I Denon DVD2800 er der en lignende 'kobber'-plade omkring drevet, så om det virkeligt er blevet så meget ringere over tid ved jeg nu ikke.

Det eneste fornuftige er et trækabinet evt. foret med kobberfolie hvis det er nødvendigt. Jern/stål/aluminium bør om muligt undgås/minimeres. De velhavende bruger sølv, de økonomisk fornuftige/praktisk anlagte bruger grafit på prutdåse eller blander deres egen lak/grafit der efterfølgende pensles på.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Nemlig, som jeg skrev så er det en kobber-plettering - jern belagt med kobber i grove træk. Det er slet ikke det samme som massiv kobber, og dette findes ikke i så mange produkter!

Ja, der er en del hysteri om 3560´eren, men sådan er det jo med så meget - hver ting har sine tilhængere!

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Har også prøvet.

Tja....måske en lille forbedring i bassen...måske.......placebo medicin....ja det tror jeg.

Helt ærligt drenge.....jeg tror I bilder jer noget ind...Er der ikke andre ting i jeres anlæg der trænger mere til en kærlig hånd end et par printplader ? Hva`

Hallo...kan vi få seriøsiteten tilbage.

900 kr for 10 små printplader...er der ikke nogen der føler sig tørret i kransekagen ?

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes