Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jording af anlæg. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Har lige læst et par andre tråde herinde, angående jord og anlæg.

Nu har jeg jordstik på min forstærker og på min DVD afspiller, de er dog ikke tilsluttet, da jeg PT ikke har jord i stuen.

Hvis jeg ville vælge at "jorde" mit anlæg, hvor meget skal så jordes og hvordan ?

Umiddelbart ville jeg sætte jord stik til forstærkeren, også trække et kabel fra CD, DVD og VCR´s kabinet og ned til kabinettet på forstærkeren. Er dette korrekt ? Eller hvordan skal man ellers jorde de andre enheder ?

Hvad med TVet ? Behov for at jorde det ? Trække lyd ud og sender billede ind fra forstærker, så jeg ved ikke om der automatisk så er fælles jord ? Ja, det må der vel så også være i forvejen på CD, DVD og VCR, da de alle har phono kabler af en eller anden art. Enten Coax digital, Komponent kabler og phono kabler til stereo.

Hvad med højtalerne ? Er var der nogle der snakkede om at man skulle jorde enhederne.. Skal de så jordes sammen med anlægget eller skal de have seperat jord ?

Vil naturligvis få en elektriker til at lave det, hvis det er, da det gerne skulle laves ordenligt, lovligt og forsvarligt.

Til top Vis bigbird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigbird

bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Ikke nogle der har nogle inputs ?
Til top Vis bigbird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigbird

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hej Bigbird
Du kan jorde dit anlæg på den måde, at du først får lavet en seperat gruppe i målertavlen, og banket et jordspyd i. Dernæst får du trukket et 3*2.5 kvadrat installationskabel til en stikkontakt til anlæget. Der er sikkert nogle der ville vælge at få sat 2 stikkontakter op - det er en smags sag. Det næste du så gør, er at skifte dine netkabler til en type med jord. På mange forstærkere og cd-afspillere i dag, er der monteret en netbrønd, så det er forholdsvis let at skifte netkabler. Disse netkabler tilslutter du så i en fordelerdåse med jord, af en kvalitet der nu passer til din tegnebog. Der findes utrolig mange typer netkabel, og utrolig mange typer fordelerdåser. Håber dette gav lidt mening, og held og lykke med projektet.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes