Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 03:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: støj på linjen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Efter at ha sat min PC til anlægget gennem en Monacor FGA-40HQ skilletrafo hører jeg en lys flimrende lyd i højtalerne. Højest irriterende. Hvad skyldes dette og hvad kan jeg gøre ved det? Jeg købte den da det efter sigende skulle kunne skade forstærkeren hvis PC blev koblet direkte til anlægget.

I samme drag kan jeg spørge om det samme tiltag er nødvendigt (skilletrafo og evt. yderligere beskyttelse) er nødvendigt med et eksternt lydkort der har egen strømforsyning og kun er koblet til PC med et digitalkabel.
Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Din PC er ikke jordforbundet og der er derfor ~115 volt på kabinettet. Dette er lige i overkanten af hvad skilletrafoen er designet til og den kapacitative kobling mellem primær og sekundær vinding i trafoen gør derfor at støjen går i den.

Løsning: Jord din PC eller udelad trafoen og hiv PC OG ALT EXTRAUDSTYR UDSTYR SÅSOM SKÆRM MV. HELT fra lysnettet mens du roder med ledninger. Mange transistor og IC forstærkere er nemlig ikke glade for at få 115 v på indgangen, de kan brænde af selvom der måske kun går ½ mA (støjkondensatorerne i PC og udstyr er skyld i spændingen). En rørforstærker derimod er ikke så sart, der er det mere højtalerne man skal være nervøs for (drej ned hvis der er tændt for forstærkeren).

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Tak Allan. Det var et kort og præcist svar. Problemet er at jeg ikke har jord på mine stikkontakter i min 2.-sals lejlighed. Strømforholdene er noget primitive her og der er ikke en separat gruppe til anlægget. Der kunne jeg måske få fat i en elektriker til at hjælpe med forbedring men det er jeg ikke sikker på jeg har lov til. Men trist, det må åbenbart vente indtil jeg flytter. :(  Med mindre der da er en anden skilletrafo der dels kan klare belastningen og dels fås for menneskepenge.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Ellers, så sæt en TV og/eller radio tuner af billigste slags til din PC og sæt den på fællesantennen (hvis du har fællesantenne), så får din PC jord gennem den og støjen forsvinder. Behold dog for en sikkerhedsskyld trafoen mellem anlæg og PC.

Det var så den lovlige måde at få jord på en PC på. Der er masser af andre billigere måder, men de er ikke lovlige så (selvom jeg personlig ikke har problemer med det) dem lader jeg ligge 

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Du kan også forbinde PC og anlæg med et optisk kabel.

Mvh,

Karsten

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Det kræver så lige at man har en extern DAC eller det er et surround-anlæg det drejer sig om.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 16 Juni 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jo, det er rigtigt. Har du prøvet at måle om der er potentialeforskel fra dit eksterne lydkort og anlæget? Kan til nød også testes med fingermetoden

Mvh,

Karsten

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hej StudioSound. Nej det har jeg ikke, da jeg endnu kun har et internt lydkort. Det er dog et rimeligt et af slagsen, et ESI Juli@. Ser du jeg har faktisk også skrevet en ekstern DAC med optisk forbindelse til PC som et af mine must-have punkter på ønskesedlen. Hvorfor have en i PC, CD-afspiller og forstærker når man kan nøjes med en. :) Men jeg har i mellemtiden fundet en midlertidig løsning som jeg skal undlade at gå nærmere ind på. Sikken en åbenbaring. Det føles somom jeg først nu hører mit anlæg. Detaljer, ro i lydbilledet. Ingen lyttetræthed. Instant bliss! Det skal siges at jeg primært driver mit Linn/DALI setup det med PC - det er så dejligt lækkert at ha al sin musik samlet et sted i tabsfri kvalitet. DAMN det lyder fedt!

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 16 Juni 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

exotic skrev:

Det skal siges at jeg primært driver mit Linn/DALI setup det med PC - det er så dejligt lækkert at ha al sin musik samlet et sted i tabsfri kvalitet. DAMN det lyder fedt!

Jeg er selv yderst tilfreds med min notebook - ekstern DAC løsning, det kører helt forrygende godt.

Mvh,

Karrsten

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 05:16 | IP-adresse registreret  

Tag noget "ringeklokke" ledning, skru det fast på kabinettet med en af de skruer der holder coveret på plads.. og forbind ledningen til en radiator, eller hvis du har mulighed til et jort kobber spyd i haven.. vupti!! væk er stell strønnem i din pc.  det giver bedre lyd samt også et sundere "liv" for din pc. generelt!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Det med radiatoren var så den ulovlige metode. Nu får du slag - ikke af mig - men af elektrikerne her på sitet. De har alle mulige gode forklaringer på hvorfor det er en dårlig idé inkl. den hellige ko kaldet sikkerhed, uanset om risikoforøgelsen er nærmest ikke eksisterende. Dog er det en yderst dårlig ide hvis der er plasticrør i installationen, da radiator og jordforbundne metaldele i installationen så vil tæres op indefra - galvanisk tæring, idet den smule strøm det drejer sig om må løbe gennem vandet i stedet for metallet.
Men ud over det, så er faktum snarere at elektrikerne frygter ikke at få så mange opgaver - altså at miste arbejde (uha, bare vent og se, de udtalelser får jeg slag for )

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Well!.. det med radiatoren er rigtignok kun brugbart hvis der er metal / jerne rør hele vejen til hvor de "røre" jorden.. ellers er det blodt en blind vej.. hvis det dog ik som der pointeres ledes vidre gennem eventuel vand  der løber gennem disse rør..

Jeg har selv i mange år brugt radiatoren, med rigtig godt resultat, både til Pc. og især anlæget. ( dette da jordspyd i en have ikke kunne praktisk realiseres! det kan det så nu ig 2,5 m. kobber spyd banket ned i jorden fungere faktisk langt mere effektivt!..

"Lovligheden" i radiator forbindelse??  tjaaa???  welll... hummmm.. 

På min pc. var der før jord forbindelse ( det værende radiator eller jord spyd)også ganske voldsom stel strøm, det gav nærmest et "rap" over nallerne når man rørte ved det.. når man fik fingerne helt tæt på og samtidig selv rørte "jord" sprang der faktisk en lille gnist med et mærkbar "rap" og lille smæld!..

Når jeg så købte et kabel og forbandt pc'n til min forforstærker, lukkede den indgangen heletiden ned, ( DC sikring ) nul lyd igennem!..

De tidspunkter hvor den ikke lukkede ned med det samme, og der kom musik signsl igennem fra pc. til anlæget, lød musikken grumset og med meget støj og knitren godtnok er mp3 ik det helt store HIFI, langt fra!!!!  men alligevel!... SÅ! ringe er det og skal det dog heller ikke være, især ik med et rimelig aceptabelt lydkort mm.... mp3 er ganske ok til mindre seriøs musik lytning og alm. pop & danse musik, når man nu også er til den slags..)

Jeg mærkede straks at der var væsentlig øget spænding på overfladen af udstyret når man rørte, i forhold til når pc'n ikke var forbundet eller slukket, så strømmen sprang altså lige fra den ellers lukkede indgang og lige over i kabinettet og vidre ud i resten af udstyret.. IK SÅ GODT!!

Godtnok så er anlæget i sig selv jordforbundet med jordspyd, men at indføre MERE! stelstrøm og SÅ! voldsomt!? er ik lige en ide.. og som sagt indgangen på pre. lukkede bare ned.. ( og det kan bestemt ikke være sundt, da der slipper lidt gennem før den lukker ned og den faktisk kan spille lidt et øjeblik før dette sker.. ( heldigvis er ingen skade sket!!)

Da jeg få jord forbandt selve Pc'n og denne kraftige stel strøm her efter forsvandt..  så... vupti.. indgangen åbnede og der kom lyd igennem.. og ikke nok med det! det lød godt.. rent, klart og ganske støjfrit ( selvfølgelig med de begrænsninger mp3 nu ellers  tydeligt har, hørt over rigtig hifi udstyr. ) dat var nu faktisk til at holde ud at høre på og en ren fornøjelse.

En anden ting er jo at,  så kraftig stelstrøm og spændig omkring de ultra følsomme kredsløb i en pc. kan bestemt heller ikke være godt for denne og disse samt deres leve tid mm..??? man undre mange gange hvoorfor dit og dat nu pludselig bare "stod af" i ens pc.??  noget man oplever og høre ofte syntes jeg!..  dette kan måske være en af grundene?? 

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Er der iøvrigt ik noget med at strøm gennem vandet kan reducere tæring og aflagring??? mener jeg at have hørt et og andet om??

mvh.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

En anden ting er jo at,  så kraftig stelstrøm og spændig omkring de ultra følsomme kredsløb i en pc. kan bestemt heller ikke være godt for denne og disse samt deres leve tid mm..??? man undre mange gange hvoorfor dit og dat nu pludselig bare "stod af" i ens pc.??  noget man oplever og høre ofte syntes jeg!..  dette kan måske være en af grundene?? 

At der er potentiale betyder ikke noget, hvis bare det er ens. Når man så f.eks. kommer med sine pølsefingre og rører på en leder frem for stel, så er det at der nemt kan ødelægges et eller andet.

miju skrev:

Er der iøvrigt ik noget med at strøm gennem vandet kan reducere tæring og aflagring??? mener jeg at have hørt et og andet om??

Måske, men så skal det laves rigtigt - som f.eks. de påståede afkalkere - hvis ellers de virker som det påstås! Men nu jeg tænker over det, bliver vandet så ikke bare udsat for høj fart og kraftig magnetisme? Dvs. måske går der nok en strøm i vandet, men den er lokal inde i "afkalkeren" og skader derfor ikke noget metal.
Lav et forsøg: Sæt du to metalplader ned i noget vand, de vedbliver at være blanke. Sæt så strøm til. Du vil da opdage at metalpladerne hurtigt bliver matte - hastighed afhængig af strømstyrke og vandets renhed mv.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Lav et forsøg: Sæt du to metalplader ned i noget vand, de vedbliver at være blanke. Sæt så strøm til. Du vil da opdage at metalpladerne hurtigt bliver matte - hastighed afhængig af strømstyrke og vandets renhed mv.

Nååååå! JA!! det er jo rigtigt nok! dette husker jeg vagt fra fysik timerne i fordums tid!..

mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes