Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 15:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Endnu en tråd om netkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at der allerede har været en hel del tråde omkring netkabler, og jeg har læst dem alle (tror jeg), men bliver alligevel lige nødt til at lave en ny tråd for at trække lidt på jeres erfaringer.

Jeg har bestemt for at prøve med nogle nye netkabler samt stikdåse. Jeg er frisk på selv at samle kablerne, så spørgsmålet er blot hvad jeg skal købe? Jeg har ikke jord i mit lytterum. Jeg har kigget lidt på kablerne fra www.gmsound.dk men selvom de er billige løber det jo hurtigt op med alle de apparater man har. Jeg har også hørt at alm. NKT kabler skulle være godt. Hvad vil i anbefale mig at købe, og hvad skal man være opmærksom på? Jeg gidder ikke købe alt muligt forskelligt og prøve mig frem. Det er min tålmodighed simpelthen for lille til, så jeg skal vælge rigtigt første gang

Angående stikdåse hvad skal jeg så gå efter? Jeg har jo som sagt ikke jord i rummet men er det noget med at skærmen på kablet skal jordes alligevel eller har jeg helt galt fat i noget 

Håber i kan hjælpe mig med nogle konkrete forslag i menneskesprog. Budgettet er max 1000 kroner for 4 kabler + stikdåse. Gerne billigere.

På forhånd tak for hjælpen!

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale dette kabel, som jeg prøvede efter PaleRiders anvisninger:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0& dok=2015513.htm

af stikdåser kan jeg anbefalet denne:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0& dok=5121.htm
den er rimelig solid, og det er nemt at skifte det medfølgende kabel.

Det er dem jeg selv bruger, og det lyder bedre end mine gamle kabler, som jeg havde lavet af flexible kabler, ligesom dem du linker til, bare tykkere. Hvad stik angår, har jeg købt nogen af Sjorslev her fra forumet. Prøv at sende ham en pb, og spørg. Ellers er der mange andre der sikkert har ideer.

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeg synes den største forbedring ligger i at få alle apparaterne jordet sammen. Derfor vil jeg mene det er alfa-omega at du vælger netkabler med jord og en elskinne med jord.

Om du så har jord i lejligheden er knapt så vigtigt.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Uanset om du vælger det ene kabel frem for det andet, så mener jeg personligt at du skal finde/lave et netkabel med multicore ledere og med en god skærm(fortinnet kobber eller lign.), og så skal du som JJAZ skriver sørge for at få jordet dine apparater.

Jeg ved at JJAZ/3DX har en ganske udemærket stikdåse fra BACHMANN som er til de danske stikpropper.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

jeg kan kun anbefale natkablerne fra gmsound, på trods af en lav pris yder de rigtig godt, og forskellen kan høres på anlæg uden noget der nærmer sig jord, eller analytiske evner.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Rigtig første gang.........1000 kr for 4 ledninger + stikdåse. Var der ikke engang en med en stikdåse fra IKEA til små penge? ledninger fra NKT's sortiment bør kunne skaffes med 4 stikpropper og do i den anden ende.

Du bliver jo nok nødt til at eksperimentere lidt selv og få din egen erfaring, se f.eks. http://www.nktcables.dk/Request%20information/CableMarket.as px

og http://www.nktcables.dk

god jagt

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 02:44 | IP-adresse registreret  

Tror du får svært at gøre det meget billigere end qmsounds DIY løsning af kablerne.

Stikdåsen er lidt sværere, for her har jeg selv være rundt og kigge en del, og lavede til sidst min egen.

De 550 kroner hos 3DX for en Bachmann, lyder ikke helt dumt.

Stikdåse: 550 kroner
4x kabler: 4x175=700 (640 for 1,5mm2)
Samlet: 1250 kroner.

Det lyder ikke helt galt.

Problemet ved de kabler jeg ville have anbefalet er, at man skal købe 50m kabel på en rulle. Og så er du nødt til at finde nogle medsammensvorne, før det kan betale sig.
Ellers kan du lave de "LMC" kabler der omtales her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25593&PN=1

De vil ihvertfald kunne laves til den pris, inkl. stikdåsen.

Dvdshopperen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved om stikdåserne fra Bachmann er med DK-jord? eller Schoku?

Jeg leder nemlig efter en metal stikdåse med jord og minimum 8 udtag - gerne flere

Troels

Til top Vis Dvdshopperen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dvdshopperen

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Jeg gidder ikke købe alt muligt forskelligt og prøve mig frem. Det er min tålmodighed simpelthen for lille til, så jeg skal vælge rigtigt første gang

Hvis du vil være doven og helt sikker på at få det bedste skal du gå efter NO Valhalla til 23k

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

@Dvdshopperen
Hvis du lige brugte 10 sekunder og kiggede på billedet (eller gå ind på hjemmesiden), så ville du kunne se det

Dvdshopperen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@Dvdshopperen
Hvis du lige brugte 10 sekunder og kiggede på billedet (eller gå ind på hjemmesiden), så ville du kunne se det

jeg så skam godt billedet og der er DK-jord, men den skinne er til 6 udtag og jeg skal minimum bruge 8 - helst flere...

så det var derfor jeg spurgte

Troels

Til top Vis Dvdshopperen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dvdshopperen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Netkabler til tusindvis af kroner er i mine øjne til grin.... Det er et klasse-eksempel på, at man kan bilde HIFI-nørder hvad som helst ind. Man skal bare sætte prisen højt nok og lave en fin indpakning, så kan folk sagtens overbevise sig selv om, at de kan høre en forskel.

Jeg har set flere af disse kabler, hvor det vitterligt bare har været standard kabler til ca. 20,- pr meter, der med et flot stik i begge ender til under 50,- sælges til flere tusinde kroner. Og sjovt nok påstår folk alligevel at kunne høre forskellen.

Men hvis forskellen var så voldsom stor, at man nærmest ikke kan tåle at lytte til anlægget uden, hvorfor er der så ingen der tør stille op i en blindtest??? Med de voldsomme forskelle folk snakker om, burde man da sagtens kunne afsløre dem i en blindtest... Men nej.... så snart man foreslår dette, er der ikke det der ikke er i vejen....

Jeg anser dyre netkabler som et forsøg på at overbevise sig selv om, at alt er optimeret 100%, til trods for at man ikke kan høre forskellen. Lidt i stil med "Brian"-typerne, der helt klart mener at Kadetten kører bedre efter de har fået Lexus-baglygter monteret.

Er der nogen der er uenige, vil jeg meget gerne være med til en blindtest....

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Netkabler til tusindvis af kroner er i mine øjne til grin.... Det er et klasse-eksempel på, at man kan bilde HIFI-nørder hvad som helst ind. Man skal bare sætte prisen højt nok og lave en fin indpakning, så kan folk sagtens overbevise sig selv om, at de kan høre en forskel.

Jeg har set flere af disse kabler, hvor det vitterligt bare har været standard kabler til ca. 20,- pr meter, der med et flot stik i begge ender til under 50,- sælges til flere tusinde kroner. Og sjovt nok påstår folk alligevel at kunne høre forskellen.

Men hvis forskellen var så voldsom stor, at man nærmest ikke kan tåle at lytte til anlægget uden, hvorfor er der så ingen der tør stille op i en blindtest??? Med de voldsomme forskelle folk snakker om, burde man da sagtens kunne afsløre dem i en blindtest... Men nej.... så snart man foreslår dette, er der ikke det der ikke er i vejen....

Jeg anser dyre netkabler som et forsøg på at overbevise sig selv om, at alt er optimeret 100%, til trods for at man ikke kan høre forskellen. Lidt i stil med "Brian"-typerne, der helt klart mener at Kadetten kører bedre efter de har fået Lexus-baglygter monteret.

Øhm - såvidt jeg kan se, går denne tråd netop ud på at finde nogle prisrimelige løsninger. Og altså ikke noget til "tusindvis af kroner".

Diskussionen om, hvorvidt man kan høre forskel på netkabler eller ej kører allerede i flere andre tråde, så der er ingen grund til at forplumre denne tråd med den diskussion.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

@Dvdshopperen
OK.
Jeg har købt en stikdåse (netop med 8 udtag, for det skulle jeg også bruge), hos Elfa her:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/el fa-bin/dyndok.pl?lang=dk&dok=143813.htm?_43_316_41
Den koster 473,75 kroner med 8 udtag, men som du kan se, kan den også fås med op til 12 udtag. Desværre der den så med schuko-stik.
Da jeg også har lavet mine egne netkabler, har jeg så brugt schuko-netstik på disse også.

Men mon ikke Elfa har nogle andre stikdåse med danske stik?

Men prisen ligger ret tæt op af de Bachmann. Især når man kommer op i antal at tilslutninger.

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres svar!

Jeg tror efterhånden valget står mellem Præstens forslag fra Elfa og daniels forslag med Bachmann elskinnen og gm-sound kablerne. Er der nogen der ved om det er "nødvendigt" at skifte ledningen på Bachmann skinnen eller om den der sidder på er af god kvalitet?

Andre forslag der opfylder mine krav på anden måde er stadig meget velkomne

Igen tak for hjælpen indtil videre

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Det er ikke nødvendigt at skifte ledningen på skinnen. Hvis du senere vil gøre det for at se om du kan hente lidt ekstra så er det til gengæld pærenemt

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

jeg er så absolut enig, hvis det medfølgende kabel er tilstrækkeligt godt er forskellen næppe hørbar.

der vil givetvis være mange detaljepiner anlæg hvor der er en hørbar forskel, men det skal nok tillægges ringe installationer og ringe elforhold.

jeg har selv leget med det en smule, der var noget at hente på udskifte kablet til min cd, men ved radioen var det så som så... resten af anlægget er det mere et bekvemmeligheds spørgsmål...

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har prøvet denne elskinne, og evt. også deres netkabler og kan sige noget om resultatet/kvaliteten af disse?

http://www.oxboll.dk/hga/catalog/product_info.php?cPath=30&a mp;products_id=99

Jeg tror jeg har besluttet kun at købe netkabler til CD-afspilleren og forstærkeren. Så må DVD,- og surround apparaterne vente/undvære.

Mit Hifi

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er jo ikke uvildig i denne sammenhæng men jeg bruger selv både stikdåsen og kablerne i mit anlæg og har brugt kablerne i godt et år og stikdåsen i ca. 2 måneder og er meget tilfreds.

Du kan se mere om stikdåsen her:
http://www.popp-elektro.de/produkte/katalog_verteilen/list .php3?pl=adaptus_pro_steckdosenleisten

Kablerne er Lapp CY110 kabler 7 * 0,75 kvt mm det giver 2,25 kvt mm til fase og nul og 0,75 kvt mm til jord der er forbundet med skærmen i enden med hanstikket, hvilket giver perfekt resultat.

Jeg ved der er mange andre herinde der bruger netop LAPP CY 110 kablet og er meget tilfredse.

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hej alle...

Jeg tænker også lidt på om de netkabler har så meget at sige - jeg har gjort det i min lejlighed, at jeg har lavet en el-gruppe KUN til anlæget, og med jord, samtlige apparater i stereo-siden er med 3-benede stik, med undtagelse af min Rega-pladespiller.. min surround-del har ikke mulighed for jord-tilslutning, og da det er forbundet med stereo-delen gav det lidt brum-støj.. det blev løst ved en alm. stykke lampeledning - en leder til en kabinetskrue på surroundreceiveren og en leder til DVD'en og i den anden ende til stelskruen på forforstærkeren... så jeg tænker lidt... når jeg nu har 'jordet' anlæget, er der så så meget mere at hente..? det er jo kun fra anlæget til stikkontakten der er et bedre kabel - fra stikkontakten til kraftværket er det jo et 'alm' kabel...

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne