Emne: Indsætningsmetoden til test af kabler ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 13 August 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enkelte argumenterer for "indsætningsmetoden" som den bedste test af kabler. Se f.eks. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27620&P N=1&TPN=2.
Tankegangen er, så vidt jeg har forstået at indsætte kablet, man ønsker
at teste i forlængelse af de ekstisterende kabler og høre, om kablet
gør en forskel. ideen er, at det optimale kabel er 'usynligt' og derfor
ikke skal kunne høres, hvis det indsættes i signalkæden
Men er det nu en god strategi eller hviler den på nogle problematiske forudsætninger?
Lad os antage, at vi har forbundet vores anlæg med ståltråd (et meget
dårligt kabel) og ønsker at teste kabel X, som er et i enhver målelig
forstand suverænt kabel. Vil kablet X så virkelig være uhørligt? Det
tror jeg ikke.
Jeg skulle mene, at 'kablet' ståltråd+X vil have nogle andre lydmæssige
egenskaber end blot ståltråd og indsætningsmetoden vil derfor kassere
kabel X som farvende, selvom det på alle tænkelige måder er et bedre
kabel end ståltråden. Faktisk tror jeg, at det kabel, der vil have den
mindste indflydelse i anlægget med ståltråd er mere ståltråd.
Indsætningsmetoden finder ikke det 'usynlige' kabel, da det ikke
findes. Ethvert kabel vil have nogle elektriske egenskaber, der vil
ændre på signalkædens lyd upåagtet, hvor 'gode' disse egenskaber er,
eftersom den samlede kædes elektriske egenskaber vil blive ændret.
Min påstand er altså, at indsætningsmetoden finder det kabel, hvis
elekriske egenskaber minder mest om de eksisterende og dermed ikke
nødvendigvis det objektivt set bedste kabel.
Det kan sagtens tænkes, at jeg i min uvidenhed om elektricitet og
deslige har overset noget i min udredning. I så fald vil jeg gerne have
det af vide.
mvh
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 14 August 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf skrev:
Enkelte argumenterer for "indsætningsmetoden" som den bedste test af kabler. Se f.eks. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27620&P N=1&TPN=2. Tankegangen er, så vidt jeg har forstået at indsætte kablet, man ønsker at teste i forlængelse af de ekstisterende kabler og høre, om kablet gør en forskel. ideen er, at det optimale kabel er 'usynligt' og derfor ikke skal kunne høres, hvis det indsættes i signalkæden Men er det nu en god strategi eller hviler den på nogle problematiske forudsætninger? Lad os antage, at vi har forbundet vores anlæg med ståltråd (et meget dårligt kabel) og ønsker at teste kabel X, som er et i enhver målelig forstand suverænt kabel. Vil kablet X så virkelig være uhørligt? Det tror jeg ikke. Jeg skulle mene, at 'kablet' ståltråd+X vil have nogle andre lydmæssige egenskaber end blot ståltråd og indsætningsmetoden vil derfor kassere kabel X som farvende, selvom det på alle tænkelige måder er et bedre kabel end ståltråden. Faktisk tror jeg, at det kabel, der vil have den mindste indflydelse i anlægget med ståltråd er mere ståltråd. Indsætningsmetoden finder ikke det 'usynlige' kabel, da det ikke findes. Ethvert kabel vil have nogle elektriske egenskaber, der vil ændre på signalkædens lyd upåagtet, hvor 'gode' disse egenskaber er, eftersom den samlede kædes elektriske egenskaber vil blive ændret. Min påstand er altså, at indsætningsmetoden finder det kabel, hvis elekriske egenskaber minder mest om de eksisterende og dermed ikke nødvendigvis det objektivt set bedste kabel.
Det kan sagtens tænkes, at jeg i min uvidenhed om elektricitet og deslige har overset noget i min udredning. I så fald vil jeg gerne have det af vide.
mvh
|
|
|
Fint oplæg! Der er dog én meget afgørende forudsætning, som du ikkehar taget i betragtning idit indlæg. Manskal nemlig foretage processen med indsætning af kabel reversibelt. DVS først indsætter du det nye kabel, checker for ændringer, gerne mange gange og med en del forskellig artet musikeksempler. Dernæst - OG DETTE HER ER MULTIVIGTIGT - så skal du udføre den samme test, men hvor du lader det nye kabel være den faste størrelse og på skift indsætter og fjerner dit gamle kabel. Det fjerner fejlmuligheder a´la den du selv er inde på. Metoden har dog én svaghed, som er det faktum, at en kæde måske ikke er i stand til overhovedet at afdække forskellene. Men ellers så er metoden den mest skudsikre der findes. Alt andet bliver bare smag og behag, og har du først ét skævt led i kæden, så går resten af set-uppets levetid raskvæk med, at finde noget der kan neutralisere problemerne. Metoden er i øvrigt slet ikke begrænset til kabler. Alle forstærkende led kan testes på den måde. Man kan endda snyde en effektforstærker til at spille ved ganske moderate niveauer, selvom den i virkeligheden brager derudaf i en 1,5Ohm belastning med vilde kapaciteter. Den slags giver mulighed for at afsløre den sande karakter af enkeltkomponenter, og den er ikke altid lige velhørt.
|
Til top |
|
|
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
Sendt: 14 August 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Okay...men inden man går videre med ideén om at "forlænge" med kabel "x"....., hvilket i øvrigt lyder meget fornuftigt ..især hvis man kender "værdien" af det første kabel, hvad forlænger man så med ??.....jeg mener samlingen (et dobbelt hunstik - oder wass ?) af de to kabler, må da også have betydning ?
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
Hej !
Okay...men inden man går videre med ideén om at "forlænge" med kabel "x"....., hvilket i øvrigt lyder meget fornuftigt ..især hvis man kender "værdien" af det første kabel, hvad forlænger man så med ??.....jeg mener samlingen (et dobbelt hunstik - oder wass ?) af de to kabler, må da også have betydning ?
Bond  |
|
|
Jamen det erjo så sandt som det er sagt. Hvisdu vil kende påvirkningen af de ekstra samlinger, stik m.m., så er du nødt til først at forlænge med et kabel magen til det du bruger i forvejen på f.eks. 1 m. Hertil skal du på prøve et helt kabel på 2 m. Altså: Hvis du d.d. har et kabelpå 1m siddende, da skal du forlænge med yderligere 1 m. Det sammenligner du så med et kabel på 2m uden samlinger. Så kender du dine stik på lyden også, og ved hvilke hensyn det er nødvendigt at vise. I øvrigt vil jeg sige, at for det meste er forskellen på kabler langt større end det, så i virkeligheden er det meget nemmere. Men ultimativt er man nødt til, at rense mentalt for stik og ekstra forbindelser. Men uagtet imperfektionen af hele dette indsætningsbegreb, så er det stadig lysår foran hvad som helst man ellers kan finde på. Kun dem der fejlagtigt tror, at man kan købe en lys HT og en mørk forstærker og kombinere dem, og så komme i himlen, holder fast i at kabler skal sandelig da have sine egen lyd, for at det hele kan lyde lidt godt. De værste eksempler der næsten findes, er de fabrikater, som mener at deres eget udstyr kun er beregnet til, at spille sammen med det som samme fabrikat ellers laver. Det er som regel et tydeligt tegn på, at intet af det de laver er i orden - alle de røde lamper burde blinke og sprinkleranlægget burde gå i gang.
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Fint oplæg!
Der er dog én meget afgørende forudsætning, som du ikkehar taget i betragtning idit indlæg.
Manskal nemlig foretage processen med indsætning af kabel reversibelt.
DVS først indsætter du det nye kabel, checker for ændringer, gerne mange gange og med en del forskellig artet musikeksempler.
Dernæst
- OG DETTE HER ER MULTIVIGTIGT - så skal du udføre den samme test, men
hvor du lader det nye kabel være den faste størrelse og på skift
indsætter og fjerner dit gamle kabel.
|
|
|
Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået løsningen på min indvending.
Om vi lader ståltråd eller X være den faste komponent er vel ligemeget?
Med mindre du mener, at indsætning af X i ståltråd farver mindre end
indsætningen ståltråd i X?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Fint oplæg!
Der er dog én meget afgørende forudsætning, som du ikkehar taget i betragtning idit indlæg.
Manskal nemlig foretage processen med indsætning af kabel reversibelt.
DVS først indsætter du det nye kabel, checker for ændringer, gerne mange gange og med en del forskellig artet musikeksempler.
Dernæst - OG DETTE HER ER MULTIVIGTIGT - så skal du udføre den samme test, men hvor du lader det nye kabel være den faste størrelse og på skift indsætter og fjerner dit gamle kabel.
|
|
|
Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået løsningen på min indvending. Om vi lader ståltråd eller X være den faste komponent er vel ligemeget NIX? Med mindre du mener, at indsætning af X i ståltråd farver mindre end indsætningen ståltråd i X? Nemlig!
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Jakobf skrev:
Jeg er ikke sikker på, at
jeg har forstået løsningen på min indvending. Om vi lader ståltråd
eller X være den faste komponent er vel ligemeget NIX? Med mindre du mener, at indsætning af X i ståltråd farver mindre end indsætningen ståltråd i X? Nemlig!
|
|
|
|
|
|
Hmm, ok. Den må jeg lige tænke over...
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 14 August 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. til samling af kabler, kan man faktisk godt til sammenligningsbrug tillade sig at benytte almindelige el-samlemuffer (gerne nogle store af slagsen). De er ganske vist af messing, som er noget underlødigt i hifi-sammenhæng, men til gengæld er der ikke ret meget af det, og det er muligt at lade kablerne "mødes" inde i samlemuffen.
For kuriøsitetens skyld kan det da lige nævnes, at de allerfleste af de bananstik, som man normalt monterer på højttalerkabler, indeholder mange gange mere messing, blot skjult under et tyndt lag guld __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Jakobf skrev:
Jeg er ikke sikker på, at
jeg har forstået løsningen på min indvending. Om vi lader ståltråd
eller X være den faste komponent er vel ligemeget NIX? Med mindre du mener, at indsætning af X i ståltråd farver mindre end indsætningen ståltråd i X? Nemlig!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu har jeg tænkt 
Ovenstående forudsætter da, at forvrængning er enkeltparametrisk, altså
at den kan tildeles en enkelt værdi - kun 'er' en ting. I så fald kunne
man tildele forskellige komponenter en enkelt nummerisk
forvrængingsværdi. F.eks. kunne anlægget forvrænge 30 pt., ståltråden
15 pt. og superkablet X 5 pt. Ved indsætning af X i anlægget med
ståltråd går forvrængningen fra 45 til 50 pt. mens at ved indsætning af
ståltråd i anlægget med X går forvrængningen fra 35 til 50. Med disse
store forskelle i forvrængingsforøgelse ville man korrekt kunne erklære
X for det mindst forvrængende (og dermed bedste) kabel. Hvis
forvrængning var det samme og kablers lyd kunne beskrives med en enkelt
parameter, ville det være muligt at lave en sådan sammenligning.
Men, sådan er virkeligheden vel desværre ikke indrettet? I
virkeligheden er der vel en lang række af parametre, der har
indflydelse på lyden og hvordan afgører man så, hvilket kabel, der
tilfører mindst forvrængning? Man skal lytte efter det kabel, der giver
den mindste forskel, men hvilken forskel? Når forskellene ikke er samme
slags, er det svært at bedømme mere eller mindre...
Og er vi så ikke tilbage ved udgangspunktet, at man synes at noget
lyder bedre end noget andet? At et givent kabel giver forskelle, som
man ikke synes er slemme? Og har man så ikke mistet muligheden for en
objektiv test?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 August 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf skrev:
Jakobf skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Jakobf skrev:
Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået løsningen på min indvending. Om vi lader ståltråd eller X være den faste komponent er vel ligemeget NIX? Med mindre du mener, at indsætning af X i ståltråd farver mindre end indsætningen ståltråd i X? Nemlig!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu har jeg tænkt Ovenstående forudsætter da, at forvrængning er enkeltparametrisk, altså at den kan tildeles en enkelt værdi - kun 'er' en ting. I så fald kunne man tildele forskellige komponenter en enkelt nummerisk forvrængingsværdi. F.eks. kunne anlægget forvrænge 30 pt., ståltråden 15 pt. og superkablet X 5 pt. Ved indsætning af X i anlægget med ståltråd går forvrængningen fra 45 til 50 pt. mens at ved indsætning af ståltråd i anlægget med X går forvrængningen fra 35 til 50. Med disse store forskelle i forvrængingsforøgelse ville man korrekt kunne erklære X for det mindst forvrængende (og dermed bedste) kabel. Hvis forvrængning var det samme og kablers lyd kunne beskrives med en enkelt parameter, ville det være muligt at lave en sådan sammenligning. Men, sådan er virkeligheden vel desværre ikke indrettet? I virkeligheden er der vel en lang række af parametre, der har indflydelse på lyden og hvordan afgører man så, hvilket kabel, der tilfører mindst forvrængning? Man skal lytte efter det kabel, der giver den mindste forskel, men hvilken forskel? Når forskellene ikke er samme slags, er det svært at bedømme mere eller mindre... Og er vi så ikke tilbage ved udgangspunktet, at man synes at noget lyder bedre end noget andet? At et givent kabel giver forskelle, som man ikke synes er slemme? Og har man så ikke mistet muligheden for en objektiv test?
|
|
|
Dine eksempler med forvrængning er en del væk fra virkeligheden. Et kabel virker som et filter, dvs. det fjerner informationer, hvilket det altid vil gøre. Hvis et kabels filtrering generelt bevirker et lille drop i niveau op til 5KHz,og det præcist er det ståltråden vil slippe igennem, så vil kablets tilstedeværelse lyde som om, at der skrues en anelse ned for lyden. I et lidt mere ambitiøst set-up, vil man hurtigt opdage, at niveaufaldet ikke er liniært. Metoden er by far den bedste der findes til at vurdere kabler og forstærkere objektivt. Alt andet er 100% subjektivt. Her har vi altså noget, der egentlig godt kan bruges i visse situationer i absolut forstand. Det skal vi være glade for - desværre fandt jeg ikke på det selv, faktisk mener jeg det var Peter Walker fra Quad der fik idéen først.
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
(...) Et kabel virker som et filter,
dvs. det fjerner informationer, hvilket det altid vil gøre. Hvis et
kabels filtrering generelt bevirker et lille drop i niveau op til
5KHz,og det præcist er det ståltråden vil slippe igennem, så vil
kablets tilstedeværelse lyde som om, at der skrues en anelse ned for
lyden. (...)
|
|
|
Er det virkelig den eneste virkning et kabel kan have? Niveauforøgelse
eller -sænkning af bestemte frekvenser? Så burde det da være nemt at
måle om et kabel er korrekt ved at sammenligne input med output? (en
række sweeps eller lignende)
Du må iøvrigt ikke misforstå mine intentioner. Jeg er ikke
imod ideen om en objektiv metode til test af kabler og
indsætningsmetoden er det bedste bud, jeg er stødt på. Derfor min
interesse
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 15 August 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav Søren, indsætter 
den metode holder altså ikke en meter.
ved at sætter to kabler i røven på hinanden, aner du ikke hvad du har med at gøre.
den kan influere negativt på hinaden.
det ene kan være høj kap. men med meget lav modstand og det andet det modsatte.
det ene kan være et med en dyr box på, som med et andet kabler før eller efter midster virkningen.
du sætter en masse billige samle dimer ind osv osv.
bevars der er vel nogen tilfælde hvor den kan bruges, men generelt er det ikke en god metode, fordi du ikke ved hvad du lytter på:
det ene kabel, det andet kabel, lidt af dem begge, osv.
jeg ved godt det er dit mantra Søren, men den er altså ikke helt problem fri. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 August 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Dav Søren, indsætter 
den metode holder altså ikke en meter. Jow det gør den. Jeg sidder lige og lytter lidt til et kabel, som jeg kender nogenlunde lige så godt som min kones G-streng. Det er sat på tape out og DAT in på min pre. Så kan jeg blot skifte mellem CD in og DAT in, for at opleve kæde MED kablet eller UDEN kablet. Til diverse kritikeres orientering, opfører det sig 100% som forventet. Lydkarakteren træder fint igennem, nøjagtigt som jeg egentlig kender det. Det er ikke alene smart,det er tilmed absolut skudsikkert.
ved at sætter to kabler i røven på hinanden, aner du ikke hvad du har med at gøre. Hvis du skulle løbe i et helt uventet problem iform af resonans el. lign, så ville du med garanti allerede videdet FØR du begyndte at studere kablet på denne måde. Ved helt almindelig erstatnings fremgangsmåde, ville dette helt sikkert allerede stå selvlysende klart.
den kan influere negativt på hinaden. Det er lige så sandsynligt, som at din pre og power sender hinanden i graven.
det ene kan være høj kap. men med meget lav modstand og det andet det modsatte. OG?
det ene kan være et med en dyr box på, som med et andet kabler før eller efter midster virkningen. Før I galer op om, hvor forkert det er, at gennemteste og undersøge produkter helt til bunds, burde man som det mindste efterprøve metoden.
du sætter en masse billige samle dimer ind osv osv. Har forklaret hvorledes man undersøger virkningen af dem.
bevars der er vel nogen tilfælde hvor den kan bruges, men generelt er det ikke en god metode, fordi du ikke ved hvad du lytter på: Du ved lige bestemt MEGET mere hvad du lytter på end i nogen som helst anden situation.
det ene kabel, det andet kabel, lidt af dem begge, osv. Nej! Du lytter på det ene kabel + det andet kabel, og så kun det ene kabel.
jeg ved godt det er dit mantra Søren, men den er altså ikke helt problem fri. Intet i denne verden er problemfrit, men hvorfor gøre uundgåelige problemer endnustørre og mere uoverskuelige.
|
|
|
Jeg forstår nul og en bjælde af den modstand den mest logiske og mest anerkendte testmetode løber ind i. Hvad er målet med denne kritik?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 August 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf skrev:
Er det virkelig den eneste virkning et kabel kan have? Niveauforøgelse eller -sænkning af bestemte frekvenser? Så burde det da være nemt at måle om et kabel er korrekt ved at sammenligne input med output? (en række sweeps eller lignende)
Du må iøvrigt ikke misforstå mine intentioner. Jeg er ikke imod ideen om en objektiv metode til test af kabler og indsætningsmetoden er det bedste bud, jeg er stødt på. Derfor min interesse
|
|
|
Du er meget tæt på sandheden i din første sætning. Alt andet der måtte støde til, bør være ændret opførsel fra dine forstærkere. De kan til gengæld pludseligt begynde at te sig på egen hånd. Et kabels parametre i form af LCR er netop udtryk for filtervirkningen i en meter ledning. Kombineres disse værdier med LCR værdierne i udgangen på den ene forstærker og med LCR værdierne på indgangen af den anden amp, så kan man da i visse tilfælde få sjove ting til at ske. Visse kombinationer af LCR værdier, kan resultere i resonant karakter af hele kredsløbet. Falder resonanserne i meget uheldige områder, kan man risikere at mætte forstærker kredsløb, længe før de er begyndt at behandle dine audio signaler. Det er dog kun i uheldigste tilfælde.
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
Sendt: 15 August 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf
Så tror jeg kæden hoppede af eller snarere kablet - tag det ikke som et angreb på din person. Men metoden er helt ud i skoven, idet stik og samlinger er en kæmpe forringelse hver gang du bringer et sådan på banen.
Kunne vi fjerne vores stik på signal kabler og højtalerkabler, og i stedet lodde direkte i print ville du faktisk forbedre det hele 40 - 45 %.
Med metoden bringer man noget til torvs, som man slet ikke ved hvad er, og samtidigt er det hamrende ligegyldigt. Hvorfor ikke lytte på et sæt kabler hvis man har brug for flere, eller et kabel hvis man kun har brug for et. Og så forfra igen hvis man vil høre nogle andre og sammenligne.
Sorry - og igen, det var ikke noget angreb, men se det som en helt overflødig test at foretage, og ikke mindst totalt ødelæggende, uanset hvad man måtte argumentere med - jo flere stik og samlinger jo dårligere musikgengivelse og det alene vælter hele testen - et faktum som bør stå helt klart i en hver test.
Men vi er jo i en situation hvor vi behøver sti, vi kan i praksis ikke lodde direkte i print, det frarøver os mange muligheder - men jo færre jo bedre.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 August 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Jakobf
Så tror jeg kæden hoppede af eller snarere kablet - tag det ikke som et angreb på din person. Men metoden er helt ud i skoven, idet stik og samlinger er en kæmpe forringelse hver gang du bringer et sådan på banen. Nej det er ej.
Kunne vi fjerne vores stik på signal kabler og højtalerkabler, og i stedet lodde direkte i print ville du faktisk forbedre det hele 40 - 45 %. Sludder
Med metoden bringer man noget til torvs, som man slet ikke ved hvad er, og samtidigt er det hamrende ligegyldigt. Hvorfor ikke lytte på et sæt kabler hvis man har brug for flere, eller et kabel hvis man kun har brug for et. Og så forfra igen hvis man vil høre nogle andre og sammenligne. Læs tråden - og uden metoden, er man sikker på, at man bringer noget nyt til torvs, som man ikke aner hvad er.
Sorry - og igen, det var ikke noget angreb, men se det som en helt overflødig test at foretage, og ikke mindst totalt ødelæggende, uanset hvad man måtte argumentere med - jo flere stik og samlinger jo dårligere musikgengivelse og det alene vælter hele testen - et faktum som bør stå helt klart i en hver test. Du har ganske enkelt ikke læst tråden
Men vi er jo i en situation hvor vi behøver sti, vi kan i praksis ikke lodde direkte i print, det frarøver os mange muligheder - men jo færre jo bedre. Næh! Lodninger er ikke stort bedre end gode stikforbindelser.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Hvis du læste hvad der ellers var skrevet i tråden, så ville du opdage, at man sagtens kan skyde sig ind på, hvad stikkene bidrager med. Holder man sig det in mente, så er testen den eneste fornuftige mulighed, for at udtale sig om noget som helst kabel.
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Von Kubik.
At fortsætte argumentationen den vej er formålsløst.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 07:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren,
jeg kan måske godt følge dig... næsten.
hvis jeg har kabel A der hjemme, og vil teste kabel B. så skal jeg først sætte B på, og derefter A.
men kommer jeg så ikke til at hører på
B
B+A PLUS de stik jeg bruger til at koble dem sammen med? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Jakobf
Så tror jeg kæden hoppede af eller snarere kablet - tag det ikke som et angreb på din person.
Jeg har ikke argumenteret for
metoden men spurgt ind til argumenterne for metoden, så jeg tager det
bestemt ikke som et angreb på min person, men som udtryk for, at du
ikke har læst mine indlæg ordentligt.
Jeg ville være mere interesseret
i, om du tog nogle af mine spørgsmål op og forklarede, hvorfor Kurt
ikke har bevaret dem ordentligt eller om jeg skulle have misforstået
noget i min fremstilling af testmetoden
Men metoden er helt ud i skoven, idet stik og samlinger er en kæmpe forringelse hver gang du bringer et sådan på banen.
Stikkene vil være en konstant i
opstillingen på samme måde som højttalerem forstærkere og hvad du
ellers har i dit anlæg, så det mener jeg ikke er noget særlig godt
argument.
Kunne vi fjerne vores stik på signal kabler og højtalerkabler,
og i stedet lodde direkte i print ville du faktisk forbedre det hele 40
- 45 %.
Det lyder som en interessant og meget kvantitativ dom. Kunne du henvise til nogle kilder for dette udsagn?
Med metoden bringer man noget til torvs, som man slet ikke ved hvad er, og samtidigt er det hamrende ligegyldigt.
Hvad er det man ikke ved hvad er?
Hvorfor ikke lytte på et sæt kabler hvis man har brug for flere,
eller et kabel hvis man kun har brug for et. Og så forfra igen hvis man
vil høre nogle andre og sammenligne.
Fordi det kunne være smart, (1) om
man kunne eliminere nogle af de subjekte elementer, det blotte smag og
behag og (2) om man kunne undgå kabler, der med sine fejl 'rettede' op på fejl i resten af anlægget.
Sorry - og igen, det var ikke noget angreb, men se det som en helt
overflødig test at foretage, og ikke mindst totalt ødelæggende, uanset hvad man måtte argumentere med
- jo flere stik og samlinger jo dårligere musikgengivelse og det
alene vælter hele testen - et faktum som bør stå helt klart i en
hver test.
Du kan da umuligt mene, at det er
en dårlig test ligegyldigt, hordan man måtte argumentere for den!?? I
så fald må vi jo opgive enhver samtale... Desuden fremfører du jo selv
et argument for, at testen ikke er god. Så argumenter kan godt bruges
til at afvise den men ikke til at fremføre den?!
Men vi er jo i en situation hvor vi behøver sti, vi kan i praksis
ikke lodde direkte i print, det frarøver os mange muligheder - men jo
færre jo bedre.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Hej Søren,
jeg kan måske godt følge dig... næsten.
hvis jeg har kabel A der hjemme, og vil teste kabel B. så skal jeg først sætte B på, og derefter A.
men kommer jeg så ikke til at hører på
B
B+A PLUS de stik jeg bruger til at koble dem sammen med? |
|
|
Som jeg har forstået det, så lytter du således:
A
A+B+stik
B
B+A+stik
Du skal både indsætte det nye kabel (B) i det eksisterende (A) og
indsætte det gamle kabel (A) i det nye (B). På den måde kan du (måske)
høre, hvilket kabel, der gør den største forskel. I begge indsætninger
er stikkene ens, så det er et handicap begge kabler lider under ved
indsætning, på samme måde som begge kabler lider under resten af
anlægget...
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|