Forfatter |
|
Thorsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 47
|
Sendt: 13 August 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i forumet.
Jeg kunne godt tænke mig, at høre/se en forklaring på hvorfor man skal bruge flere tusinde kroner på f.eks et rigtig godt Hifi-højtalerekabel, frem for et godt men billigere NKT-kabel?
Lige nu har jeg et lille forsøg med et ca 30 kr/m "dyrt" nkt-kabel. Produktnavn: H07V-K 16", hvis det siger nogen noget. Kan ikke klage over lyden.
Er ret nysgerrig om andres holdninger og meninger.
På forhånd tak... __________________ Med Venlig Hilsen
Thorsen
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 15 August 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Der har tidligere været tråde om dette og lignende emner. Prøv at søge lidt på "kabler" o.l.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
KaZZ Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 460
|
Sendt: 15 August 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den samme tanke havde jeg også en gang... Men du skulle prøve at tage en tur hen til en seriøs hifi butik og tage en snak med dem! er sikker på du vil blive vel modtaget! Man kan skrive så meget, men du skal prøve det med dine egne øre!
__________________ Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
|
Til top |
|
|
Thorsen Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene.
Men kunne nu godt bruge lidt debat .
Jeg synes, det er lidt hokus pokus. Handler det ikke bare om, så lidt modstand som muligt, eller bedste leder-evne? Hvorfor er sølv så meget brugt, når kobber leder strøm bedre?
Slutter herfra... __________________ Med Venlig Hilsen
Thorsen
|
Til top |
|
|
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 15 August 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange bruger blød NKT inde i ht, da de mener det er meget neutralt.
|
Til top |
|
|
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sølv er en bedre leder end kobber ( og guld )...
I kabler spiller ligeledes isoleringen ind, da det drejer sig om at isoleringen skal lade så dårligt som muligt, og dermed ikke tillade kapacitive tendenser. Af økonomiske hensyn bruges frosølvet kobber og Teflon temmelig meget, da kobber er billigere end sølv, får man en del af fordelene ved sølvet ligger uden på kobberet ved de høje frekvenser, idet jo højere frekvens, jo mindre er energien trængt ned i ledematerialet = jo større overflade på kablet jo bedre lyd.
Men samtidig, jo større overflade = jo større kapacitet, = begyndende begrænsning af høje frekvenser.
Teflon bruges fordi det er en af de bedste kunstige isolatorer, der ikke tillader luft at trænge ind.
Luft i sig selv er en bedre isolator, eller allerbedst lufttomt rum. Lufttomt rum er jo så ikke så nemt at realisere, og luft her den mindre ulempe, at den får vores metaller til at oxidere. - Undtagen selvfølgelig guld, da det er et ædelt metal, men nu lyder guld blot ikke så godt som hverken sølv eller kobber, og har ikke så lav kontaktmodstand som sølv. Eneste grund til at bruge guldbelægning på dine dyre stik er således at guld ikke oxiderer med skadelige belægninger og dårlige forbindelser som resultat.
Så kablerne er et kompromis imellem mange forskellige ting, og hvad der passer til dit anlæg og dine ører, er der kun en måde at finde ud af...
Min personlige favorit i øjeblikket er Monster M1000i som interconnect, da jeg mener det er et godt kompromis mellem betalbarhed, detaljer samt varme / musikalitet.
På mit anlæg bliver sølv, som for eksempel Audio Note AN-V eller LC's Stripline lige til den skarpe side, ligeledes flatline fra Nordost, tror det var red dawn...
Til HT bruger jeg ligeledes Monster, det var dyre, men jeg kan ikke huske hvad det hed.
Kabelprisen skal jo osse passe til anlægget, det er med at bruge pengene der hvor man får mest for dem...
Lars / Viborg - Hvis du vil vide mere, så må du jo spørge...
|
Til top |
|
|
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 03:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thorsen skrev:
Jeg synes, det er lidt hokus pokus. Handler det ikke bare om, så lidt modstand som muligt, eller bedste leder-evne? Hvorfor er sølv så meget brugt, når kobber leder strøm bedre?
|
|
|
Sølv er brugt fordi at det er almindeligt kendt at det er en god leder af strøm (og som Niller siger bedre end guld og kobber). Kobber er dog det mest anvendte i elektriske kredsløb da det er billigt.
Men ja der er meget hokus pokus over det men hvis folk mener at de kan høre en forskel så er det jo kun fedt for dem så længe det skaber en oplevelse af bedre lyd.
Personligt har jeg aldrig oplevet at mine ører har kunne høre nogen særlig forskelle imellem et kable til 200kr og et til 3000,-
Men tro er noget af det mest lukrative at sælge. Der er jo trods alt en grund til at religion og slanke midler er populært....
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thorsen skrev:
Tak for svarene.
Slutter herfra...
|
|
|
har sølv ikke lavere modstand end kobber ? (elektrisk ledende) __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
TUBA Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
sølv er brugt fordi det har en bedre lederevne :
Typiske resistiviteter for forskellige stoffer (ved 20 °C; 10-6 Ω · m svarer til Ω·mm²/m) er listet i tabellen:
Stof |
Resistivitet (Ω · m) |
Sølv |
0,0159 x 10-6 |
Kobber |
0,017 x 10-6 |
Guld |
0,0244 x 10-6 |
Aluminium |
0,0282 x 10-6 |
Tungsten |
0,056 x 10-6 |
Jern |
0,1 x 10-6 |
Rustfrit stål |
0,72 x 10-6 |
Platin |
0,11 x 10-6 |
Bly |
0,22 x 10-6 |
Nikkelkrom (En nikkelkrom legering som anvendes i varmeelementer) |
1,50 x 10-6 |
Carbon |
35 x 10-6 |
Germanium |
0,46 |
Silicium |
640 |
Glas |
1010 to 1014 |
Hård gummi |
ca. 1013 |
Svovl |
1015 |
Kvarts (fused) |
75 x 1016 |
guld (forgyldning) er brugt fordi det ikke oxyderer......men lydmæssiget er der flere andre ting der spiller ind, bl.a hvor på (i) kablet lyden vandrer...lyden går ikke gennem kablet i en stor klat, den deler sig pænst op i bas mellemtone og diskant......men uanset hvor mange penge man bruger på kabel ,får man aldrig et bedre resultat end udgangssignalet - det eneste man kan er at bevare det så godt som muligt  __________________ Mvh TUBA
pre: OVC, The Bastard, Rotel dsp. Amp: The Fisher, Lindsley Hood, Log. CDpl.:Rega, Pioneer. Cass.:Nakamichi. Tt: Thorens. Tuner: Larsen & Høedholt. Sp.: Avance 200 mkII.
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man køber et solidcore kabel isoleret med pvc, i en hifi butik til en ganske pæn pris.
eller man køber et solidcore kabel til instalation, isoleret med pvc(her er der måske bare ikke noget navn trykt på kablet)men den samme konstruktion af opbygning.
Kan der være ret meget forskel, i hvert fald kan man ikke sige at det ene er bedre end det andet, blot på grund af at der er forskel på prisen og stedet hvor det bliver solgt!
Jeg bruger selv et solidcore instalationskabel med stor afstand mellem + og - ledere, det er ik nkt det er fra harald nyborg, hvist nok erikson. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
Thorsen Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Thorsen skrev:
Tak for svarene.
Slutter herfra...
|
|
|
har sølv ikke lavere modstand end kobber ? (elektrisk ledende)
|
|
|
Jo jeg kom vist til at sige noget vrøvl . Det var sent... __________________ Med Venlig Hilsen
Thorsen
|
Til top |
|
|
Thorsen Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
NillerViborg skrev:
På mit anlæg bliver sølv, som for eksempel Audio Note AN-V eller LC's Stripline lige til den skarpe side, ligeledes flatline fra Nordost, tror det var red dawn...
|
|
|
Det kan jeg sagtens følge dig i. Har samme oplevelse af sølv på min opsætning. Det var det der satte min nysgerrighed igang til dette indlæg. __________________ Med Venlig Hilsen
Thorsen
|
Til top |
|
|
Thorsen Forum Bruger

|
Sendt: 23 August 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lyttet til NKT i et stykke tid, og er gået tilbage til det oprindelige. Som er et Audioquest Indigo 2. Det er som om Nkt mangler et eller andet iden øverste halvdel af lyttelejet. Mest i mellemtone området. Mangler måske lidt dynamik. Selvom det skulle have lav modstand. Basen synes jeg derimod er helt perfekt. Jeg har ligeledes et sølvbelagt kabel købt i hfk, men det blev alt for lyst i min opsætning. En der mangler et sådan?
Man kan sagtens sige at jeg er blevet overbevist om at kablet har betydning for lyden. Man kán høre det...
Hvad skal jeg købe? nogen forslag... __________________ Med Venlig Hilsen
Thorsen
|
Til top |
|
|
sam05 Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 24 August 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mr.Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
Sendt: 24 August 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
De eneste højttalere jeg har fundet NKT kabel inde i, var et sæt Dali 800.... model nummeret kan jeg ikke huske
__________________ "Så slap vi af med Saddam Hussein.., - så mangler vi bare Nik & Jay!"
|
Til top |
|
|
mr.Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
Sendt: 24 August 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thorsen skrev:
NillerViborg skrev:
|
|
|
Det kan jeg sagtens følge dig i. Har samme oplevelse af sølv på min opsætning. Det var det der satte min nysgerrighed igang til dette indlæg.
|
|
|
Har selv lige solgt et Argent silver, da mit anlæg kom til at lyde for "skingert", så at sølv er lykken passer ikke altid.... __________________ "Så slap vi af med Saddam Hussein.., - så mangler vi bare Nik & Jay!"
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 25 August 2005 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
(Måske en smule uden for emne?).
NLE bruger 24 karat guld som ledere i signalkabel. Det er det bedste jeg har hørt.
Hilsen
Nilau
|
Til top |
|
|