| Forfatter |
|
punk Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2003
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, her er lige et par n00b spørgsmål:
Jeg har lige købt en Nintaus 9808 dvd og glemte at tjekke om den har scart-udgang, det har den ikke så da mit ældre Scneider TV kun har scart indgang, skal jeg ha' mig et kabel.
1. Jeg regner med at man skal bruge dvd'ens s-video udgang og fjernerens scart-indgang. Er det rigtigt?
2. Fandt et kabel i Fona (uden at købe det) med s-vhs i den ene og scart-stik i den anden ende. Er s-vhs og s-video det samme og er det sådan et kabel jeg skal ha'?
3. Hvor kan jeg købe kablet online? (når nu jeg synes 200 i Fona er for dyrt)
Venlig hilsen
Jacob __________________ DoD styrer
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
S-VHS overfører et rigtigt rgb-signal og parret med de rigtige ben i et Euro-scartstik er det lige så fint som scart-scart, nogengange bedre fordi der på billige DVD-afspillere ikke er ført rgb ud på scartstikket. 200kr er vel ingen herregård ellers gå i din lokale HIFI-butik og se hvad det kan koste.
|
| Til top |
|
| |
OttoJ Lukket konto

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| S-VHS overfører et rigtigt rgb-signal og parret med de rigtige ben i et Euro-scartstik er det lige så fint som scart-scart, nogengange bedre fordi der på billige DVD-afspillere ikke er ført rgb ud på scartstikket. 200kr er vel ingen herregård ellers gå i din lokale HIFI-butik og se hvad det kan koste. |
|
|
Ikke helt korrekt, S-video er ikke det samme som RGB. Men slutresultatet er tæt på. Læs evt. her: http://www.tapeconnection.dk/Testsiden/Spm/tilslutningafDVD.htm
S-video kaldes ofte S-VHS, faktisk så ofte at mange kabelproducenter bruger den betegnelse, men det er ikke korrekt. S-video (Seperate Video, ikke super-video) er standarden for overførsel af videosignaler, S-VHS (Super VHS) er en standard for videobånd.
Da du ikke kan bruge RGB med din dvd-afspiller må du ty til et S-video til scart-kabel, som det du har kigget på. Du skal dog være opmærksom på at kablet "vender rigtigt", dvs. at det er et S-video > Scart kabel, og ikke Scart > S-video - der er forskel. Desuden er der ikke lyd i et S-video kabel, så hvis du vil have lyd over i tv'et skal du sikre dig at kablet har separate stik til lyd også. Desuden skal du sikre dig at dit TV i det hele taget understøtter S-video - og være opmærksom på at mange tv ikke understøtter S-video i alle scartstik.
Mvh. Otto
|
| Til top |
|
| |
punk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, tak for jeres svar.
Jeg sidder med manualen til mit TV; det kan gengive s-vhs signaler anvendende det ene scartstik. Vil kablet jeg har omtalt da kunne virke?
mvh. Jacob
__________________ DoD styrer
|
| Til top |
|
| |
bøje Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at dit TV har S-Video i scart-stikket. Hvis ikke skal du bruge 3 x (Gul CVBS, Hvid venstre lyd , Rød højre lyd) Phono til Scart ca. 120,-
Du kan også købe en scart adapter (ca. 70,-) med 3 phono + S-video og mulighed for at skifte mellem ind og udgang dertil kan du købe et S-video stik til 60,- samt et phono han-han til ca. 30-40,-. Fona ligger ca. en kr. 20-25,- oven i de vejl. priser fra deres leverandør det kabel Fona skal have 200,- for burde iflg. leverandøren (det er den samme de bruger mange andre steder) koste 180,-
|
 |
Fona skal have 200,- det koster kun 180,- |
|
Er der ikke nogle kabler i kassen?
Mvh. Christian
|
| Til top |
|
| |
OttoJ Lukket konto

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Jeg tror ikke at dit TV har S-Video i scart-stikket.
Hvorfor ikke? Hvis det står i manualen, så har den vel?
>Du kan også købe en scart adapter (ca. 70,-) med 3 phono + S-video og mulighed for at skifte mellem ind og udgang dertil kan du købe et S-video stik til 60,- samt et phono han-han til ca. 30-40,-.
Det gør ingen forskel i forhold til et S-video/2 phono > Scart.
Mvh. Otto
|
| Til top |
|
| |
bøje Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto J skrev:
|
>Jeg tror ikke at dit TV har S-Video i scart-stikket.
Hvorfor ikke? Hvis det står i manualen, så har den vel?
Ja hvis det står der så er der ingen problemer så et det den beste løsning!
>Du kan også købe en scart adapter (ca. 70,-) med 3 phono + S-video og mulighed for at skifte mellem ind og udgang dertil kan du købe et S-video stik til 60,- samt et phono han-han til ca. 30-40,-.
Det gør ingen forskel i forhold til et S-video/2 phono > Scart.
Nej det gør ingen forskel den løsning med scart adapteren kan bare bruges til flere ting den dag den billige DVD står af.
Mvh. Christian
Mvh. Otto |
|
|
|
| Til top |
|
| |
punk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, Christian tak for svaret
I kassen var der kun et CNT coaxil cable 3C-AV. Hvid, gul og rød, hvis det siger dig noget. Men det passer jo ik til fjerneren.
Godt så! Hvor køber jeg så de dele der? Var inde på en HIFI-side men alt var guld-belagt og kostede derefter, det synes jeg ikke jeg har brug for. Jeg gider heller ikke Fona, de tar røven på folk jo.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
bøje Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg køber det hos min lokale radioforhandler på frederiksberg. jeg kender ikke nogle on-line der sælger den slags
Denne Scart adapter er også "guldbelagt" men dog ikke på billedet jeg har fundet.
det er hvad du skal bruge, resten har du rød, hvid, gul, phonostik han-han.
mvh. Christian
|
| Til top |
|
| |
punk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker! Tak for svarene.
Jeg købte en adapter magen til den på billedet og brugte det kabel der fulgte med. Senere køber jeg nok et s-vhs kabel, det giver bedre kvalitet forstår jeg.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |