Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 06:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jordspyd vs. Kabeltv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 27 August 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Her lige et hurtigt spørgsmål til elektrikeren...

Efter for nogen tid siden at havde snedkereret skærmede LMC net kabler med jord og forbundet mine hifi komponenter til fælles potentiale,
var det jo egentligt meningen at der også skulle et jordspyd på.

Inden jeg banker spydet i jorden, vil jeg forhøre mig hos Jer om I ser nogen problemer i det i forhold til mit kabeltv antennesignal.
Elektrisk set får både mit tv og FM radio jo tilført Stofa's jordpotentiale gennem antenneledningen, som så har kontakt til resten af anlæget.
Kommer min nye Jord og Stofa-signalet så til ligge og kæmpe imod hinanden, med jordsløjfer, brum og det der er værre til følge, - eller er det intet problem ?

Alternativt kan man vist få nogen små antenne skille-trafoer man kan sætte imellem Stofa og apparaterne. - men er det nødvendigt ?

Kvalificerede svar modtages med kyshånd. 

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 August 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hej CK

Ja, du vil højst sandsynligt få problemer med brum. Jeg har selv fællesantenne, og har problemet. Dette kan, som du nævner, fjernes med en ground-isolator.
Har en kammi der har stofa i nr.sundby, han har også problemet. Afhjulpet på samme måde. Desværre.....

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 August 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg så heldig at jeg (rent tilfældigt) har sat mit antennestik lige opad en stikkontakt. jeg har boret et lille hul fra stikkontakt til antennestik og har sat jord-ledningen på antennestikkets stel. det virker helt fint for mig. ingen problemer...

- Jamen, det ryger!

- Jaja, Hold nu kæft og hold den inde!!
Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 August 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Du kan få skilletrafoer (3-4 viklinger på en lille ferritkerne) som kan sidde inde i antennestikket. Jeg har dog snydt og sat en lille (få nF) kondensator i stelvejen - kondensatoren er så lille at den kan sidde inde i stikket. Da antennesignalet er højfrekvent går det nemt igennem.

Hokus pokus - brum pist væk!

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 August 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

CK

Du vil ganske givet få brum, såfremt HIFI og TV / tuner har forbindelse med hinanden, det oplever de fleste hvis de sætter jord til deres anlæg og samtidigt kører på kabel TV.
Der findes et specielt antennekabel, der skulle kunne klare den opgave, så du slipper af med dit brum.

Men det er jo vigtigt med en ordenlig jord, og derved det spyd. Det andet afklares efterfølgende med det pågældende kabel.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 August 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Tak for de mange svar.
Ja jeg tænkte nok at det kunne give problemer bare at koble potentialerne sammen.

I første omgang lyder løsningen med overføringskondensatoren som en nem løsning til lige at teste og få systemet op at køre.

Så kan jeg jo altid undersøge hos det lokale radioværksted om de har skilletrafo eller specialkabel til den endelige løsning.

Toftedal: Det specialkabel du snakker om, er det termineret med stik med skilletrafo/kondensator i, eller hvordan virker det ?

... Forresten ...

Jeg har fået fat i en 2,5m lang javert af et jordspyd.
Det med at slå det i jorden er dog lettere sagt end gjort.
Jeg bor i et område hvor der tidligere har været kridtgrav, så fra ca. 1m og nedaf er "jorden" hård som beton.
Så kan jeg jo selvfølgeligt save spydet halvt over og banke halvdelene i hver for sig 2*1,25m, eller nøjes med 1*1.25m.
Vil det mon give samme resultat, eller skal spydet de fulde 2,5 meter ned ?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes