Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Forbud mod danske el-stik på vej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 September 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2005/09/09/09065110.htm

Så kan det være vi snart kan kan bruge schuko netlister lovligt og billigt.

Endelig bliver der mulighed for konkurrence.

Lad os håbe at det bliver til noget.

Mvh.

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 09 September 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jeg så indslaget, og resumeet på dr.dk er en anelse mere optimistisk end indslaget.

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Sendt: 09 September 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Det lugtede godt nok noget når man hørte Sikkerhedsstyrelsens direktør, Søren Krøigaards udtagelser, måske han har en fordel i en eller anden form ?.

Mvh.

kiro

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 09 September 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Jep. Når man siger noget i retning af "vi har foretaget et skøn, fordi vi mener ikke emnet egner sig til forskning" er man som regel ude i noget hvor man ikke rigtigt kan bunde

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

kiro skrev:

Det lugtede godt nok noget når man hørte Sikkerhedsstyrelsens direktør, Søren Krøigaards udtagelser, måske han har en fordel i en eller anden form ?.

Mvh.

kiro

Ja man fik uværgeligt den mistanke at han må modtage ganske betragtelige rødvinsgaver eller ikke helt uanselige julegaver fra Lauritz Knudsen.

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 September 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Ja, det lugter godt nok af kraftig lobbyisme - for nu at være meget diplomatisk.

Men når det er sagt, så vil jeg sige at designet på den danske LK-standard er milevidt bedre/kønnere end Schuko's.! 

Hvis LK vil designe og producere Schuko produkter, så har de helt sikkert et glimrende forretningsgrundlag. De produkter  man kan købe i Tyskland, Frankrig mv. er mestendels simpelthen grimme, klodsede og særdeles dårlig kvalitet.

(men som nævnt i indslaget, omend forsøgt nedgjort af intervieweren, så ER der et issue med danske LK hanstik i Schuko dåser/hunstik, de går ofte meget stramt.)

naim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 September 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Ret fedt hvis vi må begynde at bruge Schuko stik herhjemme, det vil gøre det hele lidt nemmere mht. opgradering af netkabler. LK kan sagtens lave et Schuko-stik, som passer ind i det nuværende design. Vi bliver nødt til at starte en eller anden form for underskrift indsamling, som så skal afleveres til rette minister . Jeg vil gerne modtage brevene med underskrifter og få dem afleveret til den rette person/minister.

mvh naim

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 09 September 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Godt nok er LK meget store og har næsten monopol på at lave stik i danmark. Men syntes ikke man skal tillade shuko hun stik i danmark aligevel, der er en grund til at de er ulovlige.

og må give valin ret i at det bestemt ikke er noget kønt syn sådan en shuko hun dåse.

Ville nødigt have dem til at hænge på min væg.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Lar5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 September 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hvor mange af de "farlige" danske stik har i?

Jeg har lige kikket rundt i lejligheden og jeg har kun tre. Og de sidder alle på hjemmeskruede forlængerledninger.
Til top Vis Lar5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lar5

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 09 September 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Godt nok er LK meget store og har næsten monopol på at lave stik i danmark. Men syntes ikke man skal tillade shuko hun stik i danmark aligevel, der er en grund til at de er ulovlige.
Ja, at LK gerne til kunne tage en hamper overpris, det er årsagen til at de er forbudte. Lad os antage den hypotetiske risiko der er ved de såkaldte t-stik. Egentlig kunen man jo bare pålægge forhandlere af schuko-dåser at medlevere, gerne som BILLIG fotokopi, et lille skriv der advarer mod "faren". Og så forbyde salg af de ikke schuko-kompatible t-stik. Faktisk kan man jo få flade stik, der uden problemer kan gå i schuko-dåser, men sjovt nok har LK ikke interesse i at lave/sælge dem sålænge de gamle stik forbliver lovlige.

og må give valin ret i at det bestemt ikke er noget kønt syn sådan en shuko hun dåse.
Som man tager det. Personligt har jeg det meget dårligt med at benytte et proprietært system som gør det unødigt dyrere for mig at være forbruger i DK. At LK så vil have højere markedandel end Saddams stemmeprocent gør det heller ikke billigere! Og det altså uanset om de er flot eller ej.
Går vi over til schuko skal LK nok lave nogle schuko-dåser til dig i mere dansk design, hvis du ikke bryder dig om tyskere og svenskere.

Så længe du ikke flytter i nybyggeri/totalt renoverer kan du være ganske rolig. De eksisterende installationer vil selvfølgelig forblive lovlige og du vil i en stor rum tid fremover stadig kunne købe danske jordstik.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Nu laves der jo også Schuko el materiel i f.eks. Japan og det finder jeg meget flottere end noget andet jeg har set og bestemt meget pænere end de kedelige hvide og grå danske stik og lister der efterhånden er standard. Jeg ved godt at de også fås i sort men jeg syntes nu ikke at de er særligt pæne. Kan i (jer der syntes den danske standard er smuk) ikke poste et billede af en af de meget flotte og æstetiske LK net lister og ligeså et stik for de må have passeret mig uden at jeg har fået øje på dem. Jeg poster lige lidt flot schuko udstyr så lad os se om LK virklig laver noget der er pænere.

Lige nu snakker jeg design og ikke pris, er godt klar over at de japanske produkter er ret dyre, men bliver standarden tilladt i DK kan det jo være at nogen vil producere noget tilsvarende. Det var mere for at vise at schuko bestemt ikke behøver at være grimt)

Det syntes jeg er ret meget pænere end noget LK har præsteret.

Mvh Holmbye

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
MonoTovarisj skrev:
Ja, at LK gerne til kunne tage en hamper overpris, det er årsagen til at de er forbudte. Lad os antage den hypotetiske risiko der er ved de såkaldte t-stik. Egentlig kunen man jo bare pålægge forhandlere af schuko-dåser at medlevere, gerne som BILLIG fotokopi, et lille skriv der advarer mod "faren". Og så forbyde salg af de ikke schuko-kompatible t-stik. Faktisk kan man jo få flade stik, der uden problemer kan gå i schuko-dåser, men sjovt nok har LK ikke interesse i at lave/sælge dem sålænge de gamle stik forbliver lovlige.

De er ulovlige fordi jorden er fri og man kan røre ved den.

Som man tager det. Personligt har jeg det meget dårligt med at benytte et proprietært system som gør det unødigt dyrere for mig at være forbruger i DK. At LK så vil have højere markedandel end Saddams stemmeprocent gør det heller ikke billigere! Og det altså uanset om de er flot eller ej.
Går vi over til schuko skal LK nok lave nogle schuko-dåser til dig i mere dansk design, hvis du ikke bryder dig om tyskere og svenskere.

Tja, det er godt nok dyrt, men det er hele konceptet i shuko jeg syntes er grimt. Det er den frie jord og det undersænkede stik jeg syntes er grimt. Det for LK nok svært ved at ændre på hvis de skal holde sig til standarden.

Så længe du ikke flytter i nybyggeri/totalt renoverer kan du være ganske rolig. De eksisterende installationer vil selvfølgelig forblive lovlige og du vil i en stor rum tid fremover stadig kunne købe danske jordstik.

Nææh, det er rigtigt nok, men de gamle tangent dåser er også ved at udgå og det syntes jeg også er synd, man kan ikke få reservedele til dem mere, og den vej kommer det nok også til at gå med de nyere lk stik.

Og det kunne da godt være jeg havde løst til at renovere eller flytte, det ved man aldrig.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

Nu laves der jo også Schuko el materiel i f.eks. Japan og det finder jeg meget flottere end noget andet jeg har set og bestemt meget pænere end de kedelige hvide og grå danske stik og lister der efterhånden er standard. Jeg ved godt at de også fås i sort men jeg syntes nu ikke at de er særligt pæne. Kan i (jer der syntes den danske standard er smuk) ikke poste et billede af en af de meget flotte og æstetiske LK net lister og ligeså et stik for de må have passeret mig uden at jeg har fået øje på dem. Jeg poster lige lidt flot schuko udstyr så lad os se om LK virklig laver noget der er pænere.

Lige nu snakker jeg design og ikke pris, er godt klar over at de japanske produkter er ret dyre, men bliver standarden tilladt i DK kan det jo være at nogen vil producere noget tilsvarende. Det var mere for at vise at schuko bestemt ikke behøver at være grimt)

Det syntes jeg er ret meget pænere end noget LK har præsteret.

Mvh Holmbye

Ja planken er da godt nok meget pæn hvis man ser bort fra undersænkningen og de frie jord kobber plader.

Men stikkene er da noget af det mest klodsede og stort og grimt jeg nogen sinde har set .. nej så heller et L vinklet shuko fuldt støbt stik.

Men der er sådan set ikke rigtigt nogen grund til at flame henanden med hvad vi syntes er pænt eller ej. Vi for nok ikke omvendt nogen aligevel, ... det er trods alt smag og behag....

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:

De er ulovlige fordi jorden er fri og man kan røre ved den.

Og det skulle være farligt???

Faktum er jo at vi i DK har langt flere ulykker med folk der får stød af den ene eller anden årsag end i de lande, der bruger Schuko-systemet!  Så det er ærlig talt den lammeste af argumenterne mod schuko!

Herhjemme kan man dels komme til at røre ved strømførende ben på de store stik mens man sætter dem ind i kontakten - det kan man ikke på schuko.
Dels betyder schuko-stik i danske dåser at i tilfælde af fejl på apparater vil disse kunne blive strømførende.

Jaja, er der nogen der så siger, så kan man bare skifte til DK jordstik. Ja, men det betyder 3 ting.
1. Apparatet er uanvendeligt hvis ikke et stik med jord eller hul til jord kan fremskaffes.
2. Lauritz-Knudsen skal tjene penge på at sælge løse stik, som i bund og grund burde være unødvendige at sælge.
3. Uanset om man lader det være op til forbruger eller forhandler at skifte til DK jord vil det medføre en merudgift for forbrugeren - og den ryger lige ned i LK's flommefede tegnedreng.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Er helt enig ...

Shuko er overordnet et bedre stik, men syntes bare det er grimt ...

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Er helt enig ...

Shuko er overordnet et bedre stik, men syntes bare det er grimt ...

Kan du ikke poste et eksempel på et par af de danske stik du syntes er pæne. Jeg forstår det simpelthen ikke, dem jeg har set et tude grimme. Der er selvfølgelig forskellig smag vi er jo ikke ens, men det kan jo være at jeg simpelthen ikke ved bedre.

Jeg poster lige endnu et par netlister jeg syntes er pænere end de danske.

Og der er massere af andre også, på grund af det store marked for schuko produkter er der meget konkurrence og det har givet et kæmpe udvalg hvor der b.la konkurreres på design.

Bachmann Steckdosenleiste 12f. 335.008 - Bild vergrößern¨

Mvh Holmbye

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 September 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor begreber som "grimt" og "design" kommer ind i debatten? Er det ikke hifi vi diskuterer? Er vi ikke mænd ... eller er det en syklub
Lad kvinderne om at sy blondeduge til højttalerne og pynte kablerne med violette beskyttelsegardiner, samtidig med at de plastrer hele anlægget til med potteplanter og nuttede tøjdyr.

Hifi skal ikke nødvendigvis se "pænt" ud, det skal lyde godt!

Desuden synes jeg afgjort der er noget "mahco" samt ikke mindst praktisk over Schuko og jeg har brugt det konsekvent i mange år.

Anvender du det danske 3-polede netstik kan det ikke vendes i kontakten - det kan Schuko.

Du kan ikke få de 3-polede stik i en ordentlig kvalitet (som kan tage kraftige kabler), det kan du med Schuko.

I sidste ende, så er det jo også muligt at skjule bøsningerne bag sine apparater, hvis ikke man kan lide udseendet.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 September 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

LK's 3 polede stikprop kan nu sagtens tage 2,5mm2, og kabel diametre på op til 12mm, det burde række til de 10-13A du normalt har forsikret din stikkontakt med.

Og det er en fordel at stikket ikke kan vendes forkert, hvis bare lederne er monteret efter standarden.

Ikke fordi jeg fortrækker LK fremfor Schuko, men begge typer har deres fordele.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor begreber som "grimt" og "design" kommer ind i debatten? Er det ikke hifi vi diskuterer? Er vi ikke mænd ... eller er det en syklub

Du har helt klart en pointe der. Det er lidt svært at modbevise grimme ting med tekniske argumenter...
Om vi bruger det ene eller andet system må vel afgøres af flere ting:
*Sikkerhed
*Pris
*Teknik

Og hvis vi lige ser bort fra LK's og sikkerhedsstyrelsens latterlige argumenter (som LK har betalt dem for og/eller på anden vis påduttet/pålagt dem at have), så peger alle tre faktorer i retning af schuko.
At der så er en minoritet der mener at noget så subjektivt som design kan være vigtigere end de tre ovenstående ting tilsammen er for mig en dyb gåde med mindre vi snakker om hunkønsvæsener, hvor en stikkontakt helst skal ligne noget ufarligt legetøj frem for det det rent faktisk er: Rå elektrisk kraft, der ikke er til at spøge med.

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Lad kvinderne om at sy blondeduge til højttalerne og pynte kablerne med violette beskyttelsegardiner, samtidig med at de plastrer hele anlægget til med potteplanter og nuttede tøjdyr.

Hifi skal ikke nødvendigvis se "pænt" ud, det skal lyde godt!

Jeg er sådan set helt enig, men jeg syntes nu at det er allerbedst hvis det kan lyde godt og se godt ud på samme tid, og det syntes jeg LK's produkter har endog meget svært ved at leve op til.

En gang imellem har jeg lidt svært ved at tøjle mine feminine sider.

Desuden synes jeg afgjort der er noget "mahco" samt ikke mindst praktisk over Schuko og jeg har brugt det konsekvent i mange år.

Anvender du det danske 3-polede netstik kan det ikke vendes i kontakten - det kan Schuko.

Du kan ikke få de 3-polede stik i en ordentlig kvalitet (som kan tage kraftige kabler), det kan du med Schuko.

I sidste ende, så er det jo også muligt at skjule bøsningerne bag sine apparater, hvis ikke man kan lide udseendet.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes