Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: kabler der ikke må være tæt på hinanden?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Grosen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Lidt lang overskrift, men den beskriver mit sprøgsmål godt!

Synes at jeg har hørt at f.eks. højttaler-kabler ikke må ligge tæt på nogle andre slags kabler. Rabler det for mig, eller er det noget om det? Og hvis der er, hvilke kabler gælder det så, og hvad virkning har det?

Til top Vis Grosen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grosen

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Tja..det siges der, jeg må nu indrømme at jeg ikke kan høre forskel, har prøvet at skille dem ad, men uden nogen gevinst lydmæssigt, så i dag er det ikke noget jeg går  så højt op i og det er også ret besværligt at holde dem 100 % adsklit, dog søger jeg for at de ikke ligefrem er snoet ind i hinaden.

Jeg skal ikke kunne sige om nogen kalber er følsomme over for dette fænomeen, der findes jo sikkert en del dårlige afskærmet kabler.

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju

Lokalitet: Bornholm
Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Principielt er balancerede kabler eller skærmede psudo balancerede kabler ret ufølsomme for påvirkninger fra hinanden!..  hvor imod uskærmede kabler godt kan påvirke hinanden!..

Det er dog en god ide at holde dem nogenlunde adskildte hvis praktisk muligt!..  både skærmede og ( især) uskærmede kabler..

Signal kabler bør holdes langt fra højtaler kabler og ISÆR!! net kabler!...

De fleste vil dog sikkert ikke have problemer med at havediv. skærmede signal kabler liggende sammen tæt op af hvinanden!..  her kan jeg heller ikke høre noget særligt! især ikke med de fuld balancerede og godt skærmede kabler jeg anvender..

Jeg har dog oplevet lidt brum med uskærmede kabler i nærheden af strøm kabler og uskærmede kabler til pladespiller især!!.. 

Men jeg har aldrig oplevet brum eller hørt nogen indflydelse med gode skærmede kabler!..

Aligevel holder jeg dem nogenlunde på afstand af hinanden og i stor afstand fra net kabler.. hvad angår højtaler kabler er dette ikke noget reelt problem.. de kommer ikke i nærheden af hinanden!.. men på nogle effekttrin kan net kabler godt under uhældig opstilling krydse højtalerkablerne!.. dette anbefales IKKE!..

Har ikke selv oplevet problemer udover de for omtalte enkelte tilfælde!.. men skal ikke benægte at det kan eller har positiv indflydelse på lyden at holde ALLE! kabler godt adskildte.. og enkelte ting / tweaks er mange gange ikke hørbare i sig selv men mange bække små gør jo som sagt stor å!! såååå....

Under alle omstændigheder så efterlever jeg selv det råd som jeg selv giver på baggrund af råd modtaget fra andre indsigts fulde personer.. og det er ALLE kabler i behørig afstand fra hinanden og aldrig lade dem krydse hinanden!...  gør man det på den måde sker der ikke noget dårligt og man går sikkert ikke galt i "byen"... og giver det bedre lyd?? så FINT!!..  alle forbedringer eller undgåen af negativ indflydelse / indvirken på den lyd man nu har er velkommen!!.. dirækte hørbar eller ej!!

Better safe than sorry!..  er et godt motto!!..

mvh.

Til top Vis Mike-J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mike-J

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Til Grosen,

Højttaler-kabler og andre kabler, der bærer større strømme, udstråler magnetfelter, som kan indkoble i andre kabler og kredsløb. Nu er det imidlertid sådan, at frem- og tilbage-lederen ligger tæt på hinanden. Derfor vil deres modsat-rettede magnetfelter næsten udligne hinanden. Mindst magnetisk udstråling opnås ved par-snoning af de to ledere - det ses også ofte i net-kabler.

En skærm i et alm. signalkabel hjælper ikke mod magnetisk indstrålet støj (det kan det dog gøre en lille smule i særlige tilfælde, men det er en længere historie) - kun mod elektrisk indstråling (kapacitiv koblet støj). Magnetisk støj kobler induktivt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes