| Forfatter |
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge artikel i Ingeniøren så er LK's monopol på vej ud i sandet og en godkendelse af shucko-stik til faste installationer er måske ikke så langt væk igen. Det eneste "holdbare" argument sikkerhedsstyrelserne har er at LK's stik går stramt i shucko-stikket  . Ellers er resten jo som bekendt beskyttelse af egne interesser (LK's) - der er jo ikke saglige argumenter for at holde denne stiktype ude af det danske marked. Så snart de bliver lovlige skal jeg have sådan en stor shucko-fætter fræst ind i væggen så jeg kan få jord på mit set-up  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nu bare noget potent og macho over det Shucko!
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 07 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det er totalt ulovligt, men det er længe siden jeg lavede en lus til Shuckostikkets jord, således den passer i en dansk kontakt! En massiv kobberstang filet til i den ene ende således den går ind i kontaktens jord. Det er let!
Jeg glæder mig bare til at kunne vende stikket( fasen ) uden at skulle skille stikproppen ad!
mvh
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Der er nu bare noget potent og macho over det Shucko!  |
|
|
lol  __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, gammel og gammel ved jeg nu ikke.....tidsskriftet Ingeniøren er bare ikke så hurtig  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremmede skrev:
|
Jeg ved det er totalt ulovligt, men det er længe siden jeg lavede en lus til Shuckostikkets jord, således den passer i en dansk kontakt! En massiv kobberstang filet til i den ene ende således den går ind i kontaktens jord. Det er let!
Jeg glæder mig bare til at kunne vende stikket( fasen ) uden at skulle skille stikproppen ad!
mvh
|
|
|
Det skal du passe alvorligt på med, hvis din hytte futter af og de finder den ulovlige installation får du nada af forsikringsselskabet - se at få det jordben ud i en fart __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brugt denne type forbindelse i mere end 10 år! Ingen problemer! Jeg tager chancen og bliver ved! Dog kunne det da være rart at kunne få så nogle mere "hifi-rigtige" typer op. HMS, Furutech og flere andre laver nogle fede dåser.
Jeg ser en større fare i alle dem, der gør det selv. Hvor mange selvbygprojekter står ikke ude i de danske hjem. Modificerede produkter! Det er jo også fy- sådan er der jo så meget!
mvh
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremmede skrev:
|
Jeg har brugt denne type forbindelse i mere end 10 år! Ingen problemer! Jeg tager chancen og bliver ved!
|
|
|
Det er så dit valg, en ting er sikkert....futter hytten af og man finder denne installation så bortfalder barndforsikringen helt eller delvist også selvom den ikke er direkte skyld i branden - men det må du jo selv om . Men jeg iøvrigt enig med dig i at der er andet som er langt værre end at jorde sit anlæg "uoriginalt" __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan med stikdåser. Hvad siger forsikringen, hvis man har en LONGYU stående? www.mictor.dk Deres kabler med amerikanske stik!
Hvad med mange uautoriserede Kinaprodukter? Egen import uden om DEMKO og CE Der er nok noget af alt dette, som er direkte livsfarligt. Jeg skal ikke have en Kinabil!
Har man et HPFI-relæ siddende er der ingen fare! Det er mere sandsynligt at blive ramt af lynet end at en jordlus skulle kunne give brandfare!
mvh
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremmede skrev:
|
Hvordan med stikdåser. Hvad siger forsikringen, hvis man har en LONGYU stående? www.mictor.dk Deres kabler med amerikanske stik!
Hvad med mange uautoriserede Kinaprodukter? Egen import uden om DEMKO og CE Der er nok noget af alt dette, som er direkte livsfarligt. Jeg skal ikke have en Kinabil!
Har man et HPFI-relæ siddende er der ingen fare! Det er mere sandsynligt at blive ramt af lynet end at en jordlus skulle kunne give brandfare!
mvh
|
|
|
Ja, det er netop det groteske....sålænge du kan få most shucko-fætteren ind i LK-udtaget på væggen så må du godt bruge shucko (har selv en jorma skinne med en 6-8 "farlige" shucko-huller i) og kan man få moslet såden en amerikaner fætter derind er det vel også lovligt (eks. el kogekander til thevand kører også ofte shucko ), men fandme om man må sætte et shucko-udtag i væggen - den går ikke  , uha så har man jo en blottet jord og de små fimsede børnestik fra LK kan gå stramt i, ja gu' går de da stramt i ....shucko er jo mandeværktøj __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi håber på en snarlig lovliggørelse af Shucko. Det ville være rart!
mvh
|
| Til top |
|
| |
Ronni Branchemedlem

AV Connection
Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er faktisk en ret simpel og lovlig løsning på problemet.
Køb en Schuko stikdåse med x antal huller i, skift stikket der sættes i vægen til en alm. dansk stikprop fra LK med jord eller sæt et adaptorstik imellem.
http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?what=tekst&sideid=761
Således er installationen lovlig og man kan benytte de billige/specielle udenlandske strømskinner og alm. Schuko apparat kabler og derved have jord på anlæget. Schuko stømskinner er nemlig lovlige nok, det er kun væginstallationer der ikke må udføres med Schuko stik. __________________ Mvh. Ronni Søby
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
LK's hjemmeside skrev:
Forsatsen skal monteres på stikproppen før den sættes i kontakten. Den har to låse fjedre. Det betyder, at når først forsatsen er monteret på stikproppen, kan den ikke fjernes igen.
|
|
|
Smukt... Gad vide hvad personer med dyrt(!) indkøbte kabler siger til det? 
Ellers en god løsning. __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh, hvorfor ikke bare skifte Schukostikket på strømskinnen til et DK stik?
Det er mig bekendt fuldt lovligt selv at skifte stik på ledninger - også selvom der er jord.
Desuden er stikket billigere end adaptoren og så har man valgmuligheden for ikke at købe et LK.
F.eks. har AC-el nogle lækre
gummipropper med dansk jord. Lidt som gummi-schuko, bare med dansk jord
- også er det IKKE LK og de er ikke dyre
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronni skrev:
Således er installationen lovlig og man kan benytte
de billige/specielle udenlandske strømskinner og alm. Schuko apparat
kabler og derved have jord på anlæget. Schuko stømskinner er nemlig
lovlige nok, det er kun væginstallationer der ikke må udføres med
Schuko stik. |
|
|
Det synes jeg der har hersket en del usikkerhed om gennem tiderne. Har du et link til en kilde?
For hvis det er tilfældet skal jeg da have købt mig nogle lækre Bachmann schuko skinner
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
Øhh, hvorfor ikke bare skifte Schukostikket på strømskinnen til et DK stik? Det er mig bekendt fuldt lovligt selv at skifte stik på ledninger - også selvom der er jord.
Desuden er stikket billigere end adaptoren og så har man valgmuligheden for ikke at købe et LK. F.eks. har AC-el nogle lækre gummipropper med dansk jord. Lidt som gummi-schuko, bare med dansk jord - også er det IKKE LK og de er ikke dyre  |
|
|
Fordi der skal mere end et almindeligt anfald af sindssyge til før man skærer en wattgate stikprop af eks. et Valhalla netkabel . De flade LK-stik er jo heller ikke skærmede så du får således en del udstråling fra dit nu "skærmede" netkabel __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Ronni Branchemedlem

AV Connection
Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
Ronni skrev:
|
Således er installationen lovlig og man kan benytte de billige/specielle udenlandske strømskinner og alm. Schuko apparat kabler og derved have jord på anlæget. Schuko stømskinner er nemlig lovlige nok, det er kun væginstallationer der ikke må udføres med Schuko stik.
|
|
|
Det synes jeg der har hersket en del usikkerhed om gennem tiderne. Har du et link til en kilde? For hvis det er tilfældet skal jeg da have købt mig nogle lækre Bachmann schuko skinner 
|
|
|
Det er egentlig en konklusion af den TV udsendelse der var for kort tid siden og en snak med Bent Schäfer fra Audio Sale. Ellers ville strømskinnerne jo være ulovlige i DK og det er de ikke (EU godkendte); det er kun vægdåser der skal være de dansk godkendte udgaver for at hele installationen er lovlig. Jeg kan ikke tolke det på andre måder i hvert fald.
Så problemet er efter min mening slet ikke så stort, man benytter jo oftest strømskinner alligevel til sit anlæg, så kan de jo bare være at Schuko typen med et Dansk jordstik eller en adaptor påmonteret. __________________ Mvh. Ronni Søby
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
McAllan skrev:
Øhh, hvorfor ikke bare skifte Schukostikket på strømskinnen til et DK stik? Det er mig bekendt fuldt lovligt selv at skifte stik på ledninger - også selvom der er jord.
Desuden er stikket billigere end adaptoren og så har man valgmuligheden for ikke at købe et LK. F.eks. har AC-el nogle lækre gummipropper med dansk jord. Lidt som gummi-schuko, bare med dansk jord - også er det IKKE LK og de er ikke dyre  |
|
|
Fordi der skal mere end et almindeligt anfald af sindssyge til før man skærer en wattgate stikprop af eks. et Valhalla netkabel . De flade LK-stik er jo heller ikke skærmede så du får således en del udstråling fra dit nu "skærmede" netkabel |
|
|
OK, vi ser lige bort fra netkabler i bil-prisklassen, for så vil jeg godt nok hellere købe en bil!
Og desuden, hvorfor skulle man skifte et shuko netstik til et fladt
dansk? Det er der jo ingen idé i. Man skifter det jo for at få jord på
og skærmen forbindes vel til jord?
Jeg tvivler stærkt på nogen kan høre forskel på om der er 2 cm mere
eller mindre skærmning*. Med mindre altså at vi også lige skifter
ledningerne i væggen til et skærmet vikingekabel - og allerhelst helt
tilbage til kraftværket.
EDIT:
* Fordi skærmen jo ikke omslutter lederne i stikket, da stikket ikke er
skærmet, men derfor forbindes skærmen jo alligevel som den skal.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronni skrev:
McAllan skrev:
Ronni skrev:
|
Således er installationen lovlig og man kan benytte de billige/specielle udenlandske strømskinner og alm. Schuko apparat kabler og derved have jord på anlæget. Schuko stømskinner er nemlig lovlige nok, det er kun væginstallationer der ikke må udføres med Schuko stik.
|
|
|
Det synes jeg der har hersket en del usikkerhed om gennem tiderne. Har du et link til en kilde? For hvis det er tilfældet skal jeg da have købt mig nogle lækre Bachmann schuko skinner 
|
|
|
Det er egentlig en konklusion af den TV udsendelse der var for kort tid siden og en snak med Bent Schäfer fra Audio Sale. Ellers ville strømskinnerne jo være ulovlige i DK og det er de ikke (EU godkendte); det er kun vægdåser der skal være de dansk godkendte udgaver for at hele installationen er lovlig. Jeg kan ikke tolke det på andre måder i hvert fald.
Så problemet er efter min mening slet ikke så stort, man benytter jo oftest strømskinner alligevel til sit anlæg, så kan de jo bare være at Schuko typen med et Dansk jordstik eller en adaptor påmonteret.
|
|
|
Javist, men de camping-adaptere der fåes eks. i Harald Fyborg har ikke en rigtig shucko jord som sidder i siderne - de anvender et ben i midten som er ganske uautoriseret efter shucko-standard......jorden i sidebenene om man vil (de blanke kontaktflader på siden af stikket) er netop en af grundene til at de danske myndigheder har nægtet shucko-stikken fordi jorden er blottet....uha, det er farligt da . Så nej, jeg vil sgutte sætte en dansk håndværker prop med jord i på mit skærmede kabel . Shucko hele vejen ellers glemmer vi det bare __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |