Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: taralabs phase III (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Kender nogle dette højttalerkabel og ved hvordan det tilsluttes?

der er 4 blå ledere og 3 hvide. altså et ulige antal. det er dette jeg ikke helt fatter.

Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft det og mener at huske du skal gøre som følger...

• De 3 hvide ledere skal samles og forbindes i begge ender - det er sikkert
  • De 4 blå ledere skal samles i HT-enden, men ikke i forstærker-enden - mener jeg, ellers omvendt (kan ikke huske hvorfor?)
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Er ikke helt med. du ved ikke om man kan se en forklaring eller tegning et sted?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

sonyes skrev:

Er ikke helt med. du ved ikke om man kan se en forklaring eller tegning et sted?

Desværre ikke...

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

ok. det er et kabel jeg har fået med i en handel. kunne godt tænke mig at få sat det korrekt til og få det hørt.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Der sker ikke noget "farligt" så længe du tilslutter alle kabler af samme farve i de samme bøsninger...

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Hey..

Har netop købt et kabel af samme type.
http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29380&PN= 2
(kommer frem lidt længere nede at det er et Phase ikke et Prism)

Jeg har gjort det at jeg købte 12 bananer og smed 3 af hver farve i anlæget og så 2 sæt til basserne og et til diskant/mellemtone (bi-wire), den sidste lede har jeg tænkt mig at forbinde til stel i anlægs enden, så "støjen" kan forsvinde den vej.
Jeg har desværre ikke fået det testet det endnu, men ser det som eneste logisk løsning på wireing problematikken.
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Grunden til bananerne er naturligvis at det kan være ret svært at montere 3 solidcore i en normal skrueterminal så de sidder ordenligt. Specielt på en surround reciever. 

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Hej sonyes...

De tre "hvide" (klare), forbindes på normel vis: 3 i HT-ende og tre i forstærkerende.

De fire blå forbindes således: 4 i HT-ende og 3 i forstærkerende.

Idéen er Tara´s gamle om, at lede basenhedens motoriske kraft ud på et sidespor, så ikke den ødelægger arbejsbetingelserne for forstærkeren.  Mener de kaldte det "Back EMF"... Om det virker må du selv finde ud af...!

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:

De tre "hvide" (klare), forbindes på normel vis: 3 i HT-ende og tre i forstærkerende.

De fire blå forbindes således: 4 i HT-ende og 3 i forstærkerende.

Idéen er Tara´s gamle om, at lede basenhedens motoriske kraft ud på et sidespor, så ikke den ødelægger arbejsbetingelserne for forstærkeren.  Mener de kaldte det "Back EMF"... Om det virker må du selv finde ud af...!

Hmm.. Det lyder sq da interessant. Jeg har søgt og søgt, men har ikke kunne finde en vejledning i den sidste leder.

Men ville en sådan opsætning ikke blot føre induktionsstøj ind i højtaleren?

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hej Seeker...

Ja, og der er muligvis noget om det. I 90´erne gjorde de et stort nummer ud af det. Må indrømme, at jeg ikke har fulgt Tara´s bestræbelser på englelyd de sidste mange år.
Husker det startede med Quantum serien, der (vidstnok!) fødte "Phase II", et prisrimeligt (60.-/m.) kabel, der bankede mange af de fede bamser. Faktisk et "Phase III" - bare splittet i to, dvs. plus- og minus lå separeret hen over gulvet.
Et af de dyrere, "Temporal Continuum" (500.-/m.), havde et potentiometer forbundet i den omtalte returleder. Herved kunne man påvirke plus- og minusledernes indbyrdes elektromagnetiske påvirkning! Lyden ændredes fra "blødt" til "tørt"... - Et hurtigt hjemlån dengang, viste at det virkede.. 

Vil man teste, er det da ret så hurtigt: afisoler, sæt på, pil af, sæt på, pil af... pas dog på at den ikke rammer plusterminalen på HT. ..

OBS! - googlesøgning på "back emf tara labs", giver masser info om emnet, men måske ikke så meget om selve kablerne fra Tara..

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Men ville en sådan opsætning ikke blot føre induktionsstøj ind i højtaleren?

Går ud fra, at du mener ind i forstærkeren?

Hmmm.. Kun i et tænkt eksempel og med et usandsynligt ustabilt udgangstrin. Vi har jo i de fleste tilfælde en impedans på under 1 ohm. Kan slet ikke forestille mig... Noget skulle være helt galt i forvejen og så blive trigget af det..

Var det et højimpedant HF-kredsløb, var det en helt anden sag.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Kibri er på rette spor..........

Tara labs Phase III TFA er et´(tykt) kabel med 4 transparente ledere, man kan se kobberet igennem  ( + ledere ) og de 3 blå er - ledere  , er det det du har ?  ( typenavnet skal stå på kablet )

Hvis det er, så hold tungen lige i munden nu :

Først vend kablet den rigtige vej ( der er pile på det - pilene skal pege fra forstærker til Htérne ).

De tre blå ledere ( - ) skal forbindes alle tre, i både minuspolen på HTén og minuspolen på forstærkeren .

I de fire ( +) transparente ledere, er de tre af dem "nærmest" klods op af hinanden og den fjerde er separat - nærmest sammen med de blå -  OK til nu ?

I HT enden skal de tre sammenliggende klare ledere ( + ) ind i plusterminalen på HTén, MEN den separate klare fjerde leder skal ind i minuspolen ( sammen med de 3 blå - ledere )  - det er  VIGTIGT, at du er sikker på, hvilken en´der er den separate ( fjerde ) leder i begge ender.

I forstærker enden skal de tre sammenliggende klare (+) ledere ind i plusterminalen på forstærkeren - men den separate fjerde (klare) leder skal IKKE tilsluttes ( bøjes væk / klippes af, så den under ingen omstændigheder kan komme i kontakt med plusterminalen - da du så kortslutter forstærkeren)

Er det til at følge?? 

Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du har styr på hvilken en af de fire ledere, det er som "skiller sig ud" - så du er sikker på at det er den samme du har fat i , i begge ender af kablet. Hvis du er i tvivl, så skriv lige og så finder vi en måde at teste det på ( forholdvis enkelt  ). Men det bør være nemt at se, hvilken en, der er separeret.

Teorien er som Kibri beskriver den, " fidussen" skal/skulle være af få ledet den tilbageløbende ( induktions/ EMF ) strøm ud på et vildspor!  og dermed få et mindre "forstyrret/renere " fremadløbende signal/strøm.  Ved ikke om det er det, der sker eller om det er det som gør det, men jeg synes personligt, at det er et godt kabel med en meget ren, klar og fast gengivelse og masser af "hul" igennem.

Men som alt andet, prøv det selv og afgør om der er noget om det  

Og giv os så lige en melding ikk,!

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de indlægene. Prøver straks kablet når jeg kommer hjem.

Er spændt på at høre det og i får selvfølgelig en briefing hurtigst muligt

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:

Nej. Da den "løse leder" bliver forbundet i højtaleren enden, går jeg da ud fra at det er der den ender?

D.J. skrev:

Tara labs Phase III TFA er et´(tykt) kabel med 4 transparente ledere, man kan se kobberet igennem  ( + ledere ) og de 3 blå er - ledere  , er det det du har ?  ( typenavnet skal stå på kablet )

Det er det lige netop.

Og WOW.. Tak skal du ellers have for et mærkeligt kabel. Bare en tanke. Ville det ikke være mere logisk at bruge blå som plus og trans som minus (was that a gay joke?). Da alle ens farver således havner i samme stik?

Har du et forslag til Bi-Wire af et par Kappa 80? (2xbas på en og disk/mellem på anden). Eller vil du måske ligefrem anbefale at lade være?
Ja jeg ved det, prøv mig frem. Men jeg er ikke trænet lytter så jeg risikere at tabe nogen ting i min vurdering, husker lyde ret dårligt så har svært ved at sammenlige og hader generelt at rode med kabler. So please help.

Kablet ligner forøvrigt noget som er ældre end mig. Kan dette være et problem (intern oxidering, "slid" eller andet snavs). Jeg har naturligvis klippet ender, men hvis estimeret levetid på sådan et kabel kun er 10 år. Så var jeg måske bedre tjent med noget Dali til 40kr/mtr? (har betalt 100kr/mtr brugt)

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Går ud fra, at du mener ind i forstærkeren

Nej. Da den "løse leder" bliver forbundet i højtaleren enden, går jeg da ud fra at det er der den ender?

Det har du ret i, men den har også fat i forstærkeren via de andre ledere! - men nej, induktionsstøj er ikke et problem her.

D.J. skrev:

Åhh - huskede det som 4 blå og 3 transparente. Ellers enig med D.J. 

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
kibri skrev:

D.J. skrev:

Det er det lige netop.

Og WOW.. Tak skal du ellers have for et mærkeligt kabel. Bare en tanke. Ville det ikke være mere logisk at bruge blå som plus og trans som minus (was that a gay joke?). Da alle ens farver således havner i samme stik?   Tja, Ikke efter min mening - blå er typisk en "minus" ( eller "neutral" for elektrikere) i elektronikbranchen. 

Har du et forslag til Bi-Wire af et par Kappa 80? ( åhh, dejlige Infinity højttalere, men effektkrævende ) (2xbas på en og disk/mellem på anden). Eller vil du måske ligefrem anbefale at lade være?  Nej da,  jeg bi-wirer selv med det kabel og det funger fint - synes jeg
Ja jeg ved det, prøv mig frem. Men jeg er ikke trænet lytter så jeg risikere at tabe nogen ting i min vurdering, husker lyde ret dårligt så har svært ved at sammenlige og hader generelt at rode med kabler. So please help.  Ok, hvis du ikke er til det fancy ( med returlederen osv. ), så ville jeg monterer de 3 transparente ( +) til de nederste ( bas ) + terminaler og en enkelt transparent (+) til øverste ( diskant)  + terminal på højttalerne og alle fire tranparente ledere tilsluttet + terminalen på forstærkeren. 

Og så 2 blå til - terminalen på nederste sæt ( bassektionen) og en´ på øverste - terminal ( diskantsektionen).

Selvfølgelig udnytter du så ikke EMF princippet ( som alle sikkert, har deres egen mening om), men det er stadig et godt kraftigt og rent solidcore ( 99,9999 % )  kobberkabel med god intern isolering og jeg er sikker på, at du stadig vil få god udnyttelse ( lyd) ud af den tilslutningsmåde.

Kablet ligner forøvrigt noget som er ældre end mig. Kan dette være et problem (intern oxidering, "slid" eller andet snavs) nej, det tvivler jeg på - det er nok mest udvendigt, så kobberet ikke "fint/rent" ud ?. Jeg har naturligvis klippet ender fint, det er det rigtige at gøre, efter min mening, men hvis estimeret levetid på sådan et kabel kun er 10 år.hvor har du det tal fra ?  Så var jeg måske bedre tjent med noget Dali til 40kr/mtr? nej(har betalt 100kr/mtr brugt) Dali kablet er da sikkert udemærket, men jeg tror ikke at det er i samme klasse, så jeg ville spare de penge og bruge det, du har købt

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Tja, Ikke efter min mening - blå er typisk en "minus" ( eller "neutral" for elektrikere) i elektronikbranchen.
Kablet skal vist være ret specielt hvis der faktisk er konstuktionsforskel på plus og minus?

Har du et forslag til Bi-Wire af et par Kappa 80? ( åhh, dejlige Infinity højttalere, men effektkrævende )
5x100w Sony STR-DA50ES (er surround freak, men sætter pris på et ordenligt stereo også).

Ja jeg ved det, prøv mig frem. Men jeg er ikke trænet lytter så jeg risikere at tabe nogen ting i min vurdering, husker lyde ret dårligt så har svært ved at sammenlige og hader generelt at rode med kabler. So please help.  Ok, hvis du ikke er til det fancy ( med returlederen osv. )
Det har jeg aldrig sagt.. Det kunne da være sjovt at prøve

så ville jeg monterer de 3 transparente ( +) til de nederste ( bas ) + terminaler og en enkelt transparent (+) til øverste ( diskant)  + terminal på højttalerne og alle fire tranparente ledere tilsluttet + terminalen på forstærkeren. Og så 2 blå til - terminalen på nederste sæt ( bassektionen) og en´ på øverste - terminal ( diskantsektionen).
Well. Næsten som jeg har gjort nu.. Blot er TFA (EMF) lederen slet ikke forbundet. Fik et råd i en anden tråd om at jorde den for at balancere kablet.

Selvfølgelig udnytter du så ikke EMF princippet ( som alle sikkert, har deres egen mening om), men det er stadig et godt kraftigt og rent solidcore ( 99,9999 % )  kobberkabel med god intern isolering og jeg er sikker på, at du stadig vil få god udnyttelse ( lyd) ud af den tilslutningsmåde.
Nårh.. Men det er da fed at vide at jeg i det mindste ikke er blevet snydt. Købte faktisk kablet som værende et Prism og ikke et Phase.

Kablet ligner forøvrigt noget som er ældre end mig. Kan dette være et problem (intern oxidering, "slid" eller andet snavs) nej, det tvivler jeg på - det er nok mest udvendigt, så kobberet ikke "fint/rent" ud ?.
Jo da. Men jeg ved ik så meget om kemien i højtalere kabler, så skulle da lige sikre mig :)

Jeg har naturligvis klippet ender fint, det er det rigtige at gøre, efter min mening
Det er vel en selvfølge for de fleste? Man høre da også om folk der gør det jævnligt i eget setup. Har termineret med bananer og leger med tanken om at fylde lidt lim i for at forhindre oxidering i forbindelsen. Noget der kan til/frarådes?

, men hvis estimeret levetid på sådan et kabel kun er 10 år.hvor har du det tal fra ?
Den blå luft :) Det var et eksempel

Men hvis jeg så skulle Bi-wire og stadig have TFA/EMF skal jeg så koble d. 7 leder til begge terminaler?

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Biwiring med returlederen:

så ville jeg monterer de  2 transparente ( +) til de nederste ( bas ) + terminaler og en enkelt transparent (+) til øverste ( diskant)  + terminal på højttalerne og alle tre tranparente ledere tilsluttet + terminalen på forstærkeren. Og så 2 blå til - terminalen på nederste sæt ( bassektionen) og en´ på øverste - terminal ( diskantsektionen).

Den sidste separate tranparente (+) leder monteres i minus terminalen på bassektionen i højttaleren og oppe ved reciveren tilsluttes den IKKE.

Well. Næsten som jeg har gjort nu.. Blot er TFA (EMF) lederen slet ikke forbundet. Fik et råd i en anden tråd om at jorde den for at balancere kablet.  hmm ......virker det ????

,

Men hvis jeg så skulle Bi-wire og stadig have TFA/EMF skal jeg så koble d. 7 leder til begge terminaler? se op over

[/QUOTE]

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Tark 

Jeg fatter stadig ikke hvorfor I insistere på at bruge transparant til plus.. Jeg syntes da det ville være klar mere logisk at bruge den til minus, så man ikke "blander de 2 farver".

Om det balancerede virker? Jeg har faktisk ikke haft tid til at sætte det på endnu. Ret pinligt egentligt.

Jeg har dog fået en masse ideer. Og der er jo efterårsferie næste uge (der skal jeg "kun" passe et fuldtids job) så der har jeg jo massere af tid til at lege.

Jeg siger mange tak for alle svarene

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum